CHARAKTERISTIKA VZDĚLÁVACÍHO PROGRAMU
Kód a název : |
66-53-H/003 Operátor skladování |
Vstupní předpoklady žáků : |
splnění povinné školní docházky, zdravotní způsobilost uchazeče, úspěšné absolvování přijímacího řízení dle platných předpisů |
Délka a forma studia: |
3 roky denního, večerního a dálkového studia |
Vstupní předpoklady
žáků:
-
splnění povinné školní docházky
- zdravotní způsobilost uchazeče
- úspěšné absolvování přijímacího řízení
dle platných předpisů
Délka vzdělávacího
programu a forma studia:
- 3 roky denní studium
- 3 roky večerní studium
- 3 roky dálkové studium
Studijní obor
je určen pro:
hochy a dívky
1. Pojetí a cíle
vzdělávacího programu:
Vzdělávací program
pro učební obor operátor skladování je koncipován jako tříletý
a umožňuje získání všeobecných , odborných vědomostí a manuálních
dovedností k profesionálnímu vykonávání povolání skladník. Vzdělávací
program splňuje parametry Standardu středoškolského odborného vzdělávání;
je koncipován na základě současné struktury skladového hospodářství v
České republice, přičemž je respektován střednědobý výhled do
budoucnosti a je přihlédnuto k poptávce
trhu práce po vyučených pracovnících pro velké, středně velké
firmy
Koncepce učebního oboru a vzdělávacího
programu (učebního plánu a učebních osnov jednotlivých předmětů)
vytváří prostor pro realizaci požadavků škol na dotvoření a naplnění
profilu absolventa podle požadavků žáků a podle požadavků trhu práce v příslušném
regionu
jednak zařazením
obecného učebního plánu bez rozdělení předmětů do ročníků s konkrétními
hodinovými dotacemi, takže si škola může tento obecný učební plán
dopracovat, může však převzít
i doporučený učební plán, který je rovněž součástí učebních
dokumentů,
jednak možností
výběru tématických celků v učebních osnovách odborných předmětů k
vytvoření požadovaného zaměření,
jednak zařazením
výběrových a volitelných předmětů včetně možnosti využít hodiny určené
pro výběrové a volitelné předměty pro posílení předmětů již zařazených
v učebním plánu.
Vhodnou kombinací všech výše uvedených způsobů dotváření a naplňování
profilu absolventa a vzdělávacího programu lze koncipovat různá zaměření,
operátor skladování - obchod, operátor skladování - hutní a strojírenské
výrobky. Zaměření uvedená v učebních dokumentech nejsou striktně
stanovena, jsou uvedena pouze jako příklad, který se běžně může
vyskytnout v praxi.
Škola koncipuje zaměření tak, že si dopracuje profil absolventa pro
konkrétní zaměření, v návaznosti na tento profil absolventa zpracuje konkrétní
učební plán s rozvržením hodin do všech ročníků, přičemž vychází z
učebního plánu (obecného) a poznámek k tomuto učebnímu plánu.
Učební obor má všeobecně vzdělávací složku společnou s ostatními
tříletými učebními obory ze směru obchodního. Zastoupení odborných předmětů
odpovídá potřebám profilu absolventa uvedeného v tomto vzdělávacím
programu.
Žáci jsou vychováváni a vzděláváni tak, aby se stali lidmi s
dobrou orientací ve světě, kteří jsou schopni vlastního zdokonalování a
úspěšného vyrovnání se se soukromými i profesními problémy, a aby měli
z hlediska obecně lidského žádoucí hodnotovou orientaci.
Cílem učebního programu je
poskytnout žákům určité množství všeobecných i
odborných poznatků a dovedností potřebných pro jejich uplatnění v různých
typech velkoskladů.
Obecným cílem vzdělávacího
programu je připravit absolventa dobře
umístitelného na trhu práce, schopného adaptace na měnící se podmínky
trhu práce, tzn. snadno rekvalifikovatelného, s rozvinutými klíčovými
dovednostmi.
2.
Charakteristika obsahových složek:
2.1 Všeobecné
vzdělávání
Obsah vzdělávacího programu učebního
oboru operátor skladování je odvozen ve složce všeobecně vzdělávací od
Standardu středoškolského odborného vzdělávání vymezujícího v podobě
výchovně-vzdělávacích cílů a obsahových okruhů šest oblastí všeobecného
vzdělávání.
Jazykové vzdělávání plní
významnou socializační a kulturační funkci, neboť v návaznosti na předcházející
vzdělávání rozvíjí komunikativní kompetenci žáků v mateřském a cizím
jazyce, učí je jazykově vstupovat do vzájemných kontaktů s druhými lidmi,
pomáhá jim uplatnit se ve společnosti, zprostředkovává jim potřebné
informace a přibližuje kulturní a jiné hodnoty. Jelikož jazyk je důležitým
nástrojem myšlení, napomáhá jazykové vzdělávání rozvoji kognitivních
schopností žáků a jejich logického myšlení, na druhé straně přispívá
i ke tříbení jazykového a estetického cítění a k celkové kultivaci
osobnosti žáků.
Společenskovědní vzdělávání
má multidisciplinární charakter, neboť jeho základ tvoří
soubor poznatků z řady vědních disciplín (etiky, politologie, psychologie
atd.). Základním cílem společenskovědního vzdělávání však není
vybavit žáky množstvím poznatků, nýbrž sociální
a osobnostní kultivace žáků. Osvojené poznatky mají
usnadnit žákům pochopit sama sebe i druhé lidi, naučit se žít v užším
i širším společenství, chápat a vědomě akceptovat principy a normy
dané společnosti.
Matematické vzdělávání
rozvíjí numerické dovednosti a návyky žáků, vybavuje je poznatky potřebnými
jak pro studium daného oboru, tak pro úspěšnou profesionální činnost a
orientaci v každodenním životě v moderní společnosti. Matematika se významně
podílí na formování intelektuálních schopností žáků, především na
rozvoj jejich logického myšlení.
Přírodovědné vzdělávání
obsahuje vybrané poznatky z chemie, fyziky a ekologie. Žáci si osvojují
nejdůležitější chemické a fyzikální pojmy, veličiny a zákonitosti nutné
k pochopení jevů a procesů v přírodě, odborné praxi i v každodenním
životě. V ekologické oblasti se učí chápat nebezpečí ohrožení přírody
lidskými činnostmi a zaujímat postoje k problémům v oblasti péče o životní
prostředí.
Estetické vzdělávání má
výrazné kultivační a výchovné poslání. Nesleduje ani tak osvojování
poznatků, jako formování specifických dovedností, návyků a postojů žáků.
Rozvoj tělesné kultury
je zaměřen na vytváření návyků směřujících k péči o tělo a zdraví
jako jednoho z předních požadavků moderní společnosti na každého
jedince. Vedle klasické tělesné výchovy rozvíjející fyzické dispozice žáků
jsou ve vyučovacím předmětu zdravověda
vymezeny i požadavky na vědomosti a dovednosti z oblasti
biologie člověka a zdravotní výchovy.
2.1 Odborné
vzdělávání
Složka odborného vzdělávání
je odvozena od Standardu středoškolského odborného vzdělávání vypracovaného
v podobě vzdělávacích cílů a obsahových okruhů pro vzdělávací
směr obchodní. Poskytuje žákům
ucelený soubor vědomostí, praktických dovedností a návyků nezbytných pro
jejich budoucí uplatnění , zejména v povolání
skladník.
Charakteristika obsahových okruhů odborného vzdělávání
a) Ekonomika
Učivo tohoto obsahového
okruhu poskytuje žákům základní vědomosti z ekonomiky a uvádí je do
ekonomického myšlení v souvislostech odpovídajících tržnímu hospodářství.
Umožní jim osvojit si základní vědomosti a dovednosti z oblasti
pracovněprávních vztahů, soukromém podnikání a podnikových činností. Dále
jim poskytuje vědomosti o organizace práce na pracovišti a vede je k odpovědnosti
za plnění úkolů a kvalitu vykonávané práce.
b) Zbožíznalství
Učivo seznamuje žáky s jednotlivými druhy
zboží a skladovanými materiály a poskytuje žákům
všestranné vědomosti o vlastnostech skladovaného zboží, o jeho použití,
přejímce, zásadách skladování, ošetření, vadách zboží, obalové
technice, označení, hodnocení kvality a o manipulaci s ním, o inovaci
sortimentu, o ekologických a funkčních přednostech zboží.
c) Administrativa
skladování
Učivo poskytuje žákům
informace o jednotlivých písemnostech ve skladovém hospodářství, o vedení
kompletní administrativy skladového hospodářství, o normalizované úpravě
a zásadách stylizace písemností, o základních druzích písemností v obchodním
styku. Žáci se naučí vystavovat potřebné doklady. Rovněž získají
informace o prostředcích sdělovací a dokladové techniky a jejich využití.
d) Technologie
skladování
Učivo poskytuje žákům
komplexní vědomosti a dovednosti potřebné k samostatnému vykonávání
pracovních činností při skladování zboží, v závislosti na druzích
skladu a skladových prostor a použitých
manipulačních prostředcích. Žáci se naučí vytvářet skladové a
manipulační jednotky, používat skladové zařízení , manipulovat se zbožím
při příjmu, skladování a vyskladňování, využívat mechanizaci,
automatizaci a výpočetní techniku ve skladovém hospodářství. Dále se naučí
ošetřovat zboží proti atmosférickým vlivům během skladování.
Mimořádný význam pro přípravu žáků na
kvalifikovaný a kvalitní výkon povolání má odborný
výcvik, který plní funkci integrujícího předmětu, v němž si žáci
prohlubují všeobecné a odborné vědomosti a rozumové dovednosti, které si
osvojili v teoretickém vyučování a učí se je používat v praxi. Odborný
výcvik je vykonáván ve vhodně
vybavených zařízeních pod vedením kvalifikovaných a zkušených pracovníků.
Klíčové
dovednosti
Klíčové dovednosti získávané prostřednictvím
vzdělávání mají umožnit žákům pružněji reagovat na prudký rozvoj vědeckého
poznání a společenského vývoje a vytvářejí obecnější kvalifikační
předpoklady pro uplatnění v pracovním a občanském životě.
Z hlediska významu klíčových dovedností pro učební obor lze považovat
za žádoucí posilování:
komunikativních
dovedností,
zejména dovednosti vyjadřovat se ústně i písemně přiměřeně situaci,
zpracovávat písemný materiál, vysvětlovat a znázorňovat, číst s porozuměním
text ,
personálních
a interpersonálních dovedností, zejména zdokonalovat vlastní učení a výkonnost,
dovednost spolupracovat s druhými lidmi, přijímat odpovědnost za vlastní práci
i za práci ostatních,
dovednosti
řešit problémy a problémové situace, zejména identifikovat a analyzovat problémy, zvažovat možnosti
jejich řešení, vybírat a navrhovat řešení optimální v daném kontextu,
stanovat a dodržovat efektivní postupy při plnění úkolů,
numerické
aplikace,
zejména dovednosti používat různé aritmetické
postupy důležité pro řešení praktických situací při práci v oboru,
dovednost
využívat informačních technologií, zejména dovednost pracovat s osobním počítačem, využívat
rozmanitých informačních zdrojů a informací různého druhu a charakteru v pracovním
i mimopracovním životě.
3. Organizace výuky
Příprava žáků je organizována jako tříleté denní studium. Studium může být organizováno i jako večerní a dálkové, rovněž tříleté. Příprava je ukončena závěrečnou zkouškou podle příslušných právních norem a poskytuje střední odborné vzdělání. Škola zajišťuje teoretické i praktické vyučování. Praktické vyučování může být zajišťováno také ve střediscích praktického vyučování, na pracovištích praktického vyučování nebo u fyzických či právnických osob. Doporučuje se organizovat praktické vyučování na reálných pracovištích firem. Cílem je především poznání pracovního prostředí obsahu a organizace práce, nároků nazaměstnance, ale i kontakt se zaměstnanci firmy a budoucími zaměstnavateli a rozšiřování a zdokonalování pracovních zkušeností.
4. Metodické přístupy
Metody a formy vzdělávací práce volí vyučující
se zřetelem k charakteru předmětů, konkrétní situaci v pedagogickém
procesu i s ohledem na možnosti školy. V koordinaci s ostatními vyučujícími
a mistry odborné výchovy vyvíjí soustavnou péči o vytváření a rozvíjení
požadovaných profesních vlastností a schopností. Tomu odpovídají používané
metodické přístupy ve výuce a využití osobního příkladu.
Pojetí výuky ve
všech vyučovacích předmětech vychází z následujících tezí:
uplatňuje
se vhodná motivace, která stimuluje žáky k zájmu o učivo,
ve výuce
se dává přednost aktivizujícím metodám práce žáků, důraz je kladen na dovednosti,
včetně intelektuálních dovedností a na ovlivňování žákovských postojů,
příklady
pro konkretizaci a aktualizaci učiva jsou vybírány z hlediska životních
zkušeností žáků tak, aby co nejvíce napomáhaly pochopení učiva,
ve všech
vyučovacích předmětech se předpokládá důsledná zpětná vazba, čímž
se rozumí neustálé sledování toho, zda
jsou cíle naplňovány a do jaké míry.
Při
výuce jak všeobecně vzdělávacích, tak odborných předmětů by
měl vyučující věnovat zvýšenou pozornost realizaci cílů klíčových
dovedností a přizpůsobit jim své pedagogické působení na žáky.
Orientaci,
ve kterých vyučovacích předmětech se klade zvláštní důraz na realizaci
cílů jednotlivých klíčových dovedností, poskytuje tabulka
klíčových dovedností zařazená v učebních dokumentech za obecným
učebním plánem denní formy studia.
Pro realizaci cílů klíčových dovedností se doporučuje jako jedna z
nejvhodnějších aktivizujících metod pedagogické práce metoda
projektového vyučování. Ta spočívá v tvorbě a následné
realizaci ucelených a vhodně tematicky koncipovaných žákovských projektů.
Zařazení žákovských projektů by
mělo přispět k motivaci žáků - vzbuzení zájmu
žáků o obor. Žákovský projekt lze realizovat jako nepovinný vyučovací
předmět nebo jej lze splnit v rámci projektového týdne, který si škola může
zařadit v průběhu školního roku. Příklad
žákovského projektu z hlediska přípravy vyučujícího je zařazen na závěr
tohoto vzdělávacího programu (učebních dokumentů). Žákovský projekt zařazený
v tomto vzdělávacím programu není pro školy povinný, ale jedná se o námět
(ukázku) jednoho projektu, na základě kterého si vyučující ve školách
mohou zpracovat podklady pro realizaci konkrétních projektů v případě
jejich zařazení do přípravy.
Škola respektuje metodický pokyn
k zařazení učiva „Úvod do světa
práce“ do vzdělávacích programů středních škol, který vydalo MŠMT
v návaznosti na usnesení vlády České republiky ze dne 3. dubna 2000 č. 325
k „Opatření ke zvýšení zaměstnanosti absolventů škol“.
5. Vstupní předpoklady žáků
Předpokladem
pro přijetí ke studiu je úspěšné splnění povinné školní docházky.
Uchazeči o studium musí vyhovovat též zdravotním požadavkům stanoveným
pro tento učební obor. Při přijímání
ke studiu se dále hodnotí dosažené studijní výsledky, zájem uchazečů o
obor a předpoklady pro jeho vykonávání po stránce fyzické a osobnostní.
6. Zdravotní
požadavky na uchazeče
Do učebního oboru operátor skladování mohou být přijati uchazeči
s dobrým zdravotním stavem. Uchazeči nesmí
trpět zejména:
nemocemi
pohybového ústrojí znemožňujícími středně velkou zátěž,
poruchami
funkce končetin (hrubá motorika),
prognosticky
závažnými nemocemi srdce a oběhové soustavy vylučujícími středně
velkou zátěž,
epilepsií,
epileptickými syndromy nekompenzovanými a kolapsovými stavy,
prognosticky
závažnými nemocemi oka znemožňujícími zvýšenou fyzickou zátěž a
manipulaci s břemeny,
prognosticky
závažnými poruchami vidění, poruchami zorného pole.
Zdravotní omezení vždy závisí na specifických požadavcích zvoleného
oboru nebo předpokládaného uplatnění. K posouzení zdravotního stavu
uchazeče je příslušný registrující praktický lékař.
7. Požadavky
na bezpečnost a ochranu zdraví při práci a hygienu práce
Neoddělitelnou součástí teoretického a praktického vyučování je
problematika bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, hygieny práce a
požární ochrany . Výchova k bezpečné a zdraví neohrožující práci
vychází ve výchovně vzdělávacím procesu z požadavků v době výuky
platných právních a ostatních předpisů k zajištění bezpečnosti a
ochrany zdraví při práci (zákonů, nařízení vlády, vyhlášek, technických
předpisů a českých technických norem). Požadavky vybrané z těchto předpisů
se musí vztahovat k výkonu konkrétních činností, které jsou obsahem
odborného výcviku. Tyto požadavky musí být doplněny o vyčerpávající
informaci o rizikách možných ohrožení, jimž jsou žáci při teoretickém
i praktickém vyučování vystaveni, včetně informace o opatřeních na
ochranu před působením těchto zdrojů rizik, mj. zdravotních rizik a opatření
k ochraně zdraví při ruční manipulaci s břemeny, rizikovými
faktory souvisejícími s mikroklimatickými podmínkami (tepelná zátěž
organismu) apod.
Prostory
pro výuku musí odpovídat svými podmínkami požadavkům stanoveným
zdravotnickými předpisy, zejména: vyhláškou č. 108/2001 Sb., kterou se
stanoví hygienické požadavky na prostory a provoz škol, předškolních zařízení
a některých školských zařízení, a nařízením vlády č. 178/2001 Sb.,
kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví zaměstnanců při práci.
Je nutno se řídit též nařízením vlády č. 378/2001 Sb., kterým
se stanoví bližší požadavky na bezpečný provoz a používání
strojů, technických zařízení, přístrojů a nářadí.
Poučení
žáků o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci, jakož i ověření
znalostí, musí být prokazatelné.
Nácvik
a procvičování činností musí být v souladu s požadavky právních
předpisů upravujících zákazy prací pro mladistvé (zákoník práce, vyhláška
č. 261/1997 Sb., ve znění pozdějšího předpisu) a v souladu s podmínkami,
za nichž mladiství mohou konat zakázané práce z důvodu přípravy na
povolání.
Základními podmínkami bezpečnosti a ochrany zdraví
při práci se rozumí:
1)
důkladné
seznámení žáků
s předpisy o
bezpečnosti a
ochraně zdraví
při práci, s protipožárními
předpisy a s technologickými postupy,
2)
používání
technického vybavení, které odpovídá bezpečnostním a protipožárním předpisům,
3)
používání
osobních ochranných pracovních prostředků podle platných předpisů,
4)
vykonávání
stanoveného dozoru na pracovištích žáků, přičemž stupně dozoru jsou
vymezeny následovně:
Práce pod dozorem -
vyžaduje trvalou přítomnost osoby pověřené dozorem, která dozírá na
dodržování BOZP a pracovního postupu. Tato osoba musí všechna pracovní místa
zrakově obsáhnout tak, aby mohla bezprostředně zasáhnout v případě porušení
bezpečnostních předpisů a pracovních pokynů nebo ohrožení zdraví.
Práce pod dohledem - osoba
pověřená dohledem zkontroluje pracoviště před zahájením práce a pokud všechna
pracovní místa zrakově neobsáhne, pak je v průběhu prací obchází a kontroluje.