PROFIL ABSOLVENTA
Kmenový obor: 6653H Skladník, práce ve skladu
Kód a název : 66-53-H/003 Operátor skladování
Dosažený stupeň vzdělání : střední vzdělání
Způsob ukončení a certifikace : závěrečná zkouška, výuční list
Zaměření:
Učební obor je bez zaměření. V návaznosti
na konkrétní profil absolventa a dopracováním učebního plánu na konkrétní
podmínky školy je však možné, aby škola vhodnou volbou učiva vytvořila
zaměření učebního oboru, které bude odpovídat zájmům žáků a poptávce
trhu práce. Může se např. jednat o zaměření na hutní a strojírenské výrobky,
či obchod. Tato zaměření nemají samostatné kódy, lze je však slovním
vyjádřením uvádět na vysvědčení a výučním listu. Bližší podmínky
k tvorbě zaměření jsou stanoveny v profilu absolventa, v charakteristice vzdělávacího
programu a v poznámkách k učebnímu plánu.
Dosažený
stupeň vzdělání: Střední vzdělání
Způsob ukončení a certifikace: závěrečná zkouška, výuční list
1. Výsledky
vzdělávání:
1.1 Obecná úvodní
část
Absolvent učebního oboru operátor skladování je
středoškolsky vzdělaný pracovník se všeobecným i odborným vzděláním.
Obecným cílem složky všeobecného vzdělávání
je vytvořit předpoklady pro rozvoj osobnosti žáků v návaznosti na vědomosti,
dovednosti a postoje získané v základní škole. Klade se důraz na vzdělání
v kontextu široce pojímaného občanství a tedy na obecně přijímané
kvality člověka důležité pro jeho uplatnění v demokratické společnosti
založené na humanismu. Přitom je akcentována osobnost žáka, zvyšuje se
orientace na jeho životní adaptabilitu, na přípravu k práci v podmínkách
rychle se měnící společnosti a současně i na přípravu k životu v
harmonii s prostředím, s okolním světem i se sebou.
Odborné vzdělání umožňuje získat
kvalifikaci pro výkon souboru pracovních činností včetně ovládnutí metod
práce a příslušných pracovních prostředků. Na základě tohoto odborného
vzdělání absolvent by měl být schopen vykonávat takové činnosti, při
nichž je nutno samostatně uplatňovat získané vědomosti, dovednosti a návyky,
některé z těchto činností mohou vyžadovat i určitou míru osobní zodpovědnosti
a samostatnosti. Od absolventa se často vyžaduje schopnost spolupráce s
ostatními pracovníky a schopnost práce týmové.
Získaným vzděláním má absolvent vytvořeny
předpoklady pro další vzdělávání.
1.2 Předpokládané
vědomosti a dovednosti obecného charakteru
Výuka postupně a promyšleně směřuje k tomu,
aby po jejím ukončení absolvent:
si byl vědom
vzájemného vztahu svobody a odpovědnosti i rovnosti svobod a práv každého
občana a k chápání principů demokratické společnosti a ochotě je ve svém
životě uplatňovat,
uvědomoval
si svou národní a evropskou identitu, svá lidská práva a respektoval práva
ostatních lidí; byl připraven k soužití s různými společenskými
minoritami, nepodléhal xenofobii, rasismu, a intoleranci,
pochopil
význam aktivní účasti své i ostatních členů společnosti na utváření
společenského života, kulturního a přírodního prostředí v regionálním
i celosvětovém měřítku,
aby
pochopil základní principy humanity a demokracie, získal kladný vztah ke
kulturním a estetickým hodnotám a zasazoval se o trvale udržitelný rozvoj
životního prostředí,
chápal význam
a nutnost celkového osobního rozvoje a profesní připravenosti, byl vybaven základními
dovednostmi pro styk s lidmi,
je veden
k tvořivé činorodosti, spolupráci i zdravé soutěživosti, k samostatnosti
a odpovědnosti v jednání i v pracovní činnosti,
pozitivně
přijímal získané vzdělání , uvědomoval si stále vzrůstající nároky
na kvalifikovanou pracovní činnost i na inovace pracovních dovedností,
byl
ochoten a schopen se adaptovat na změny trhu práce a kvalifikací, uvědomoval
si vliv přírodního prostředí a vliv rozvoje vědy a techniky na život lidí,
rozhodoval se a jednal ve svém soukromí i v práci tak, aby chránil přírodu
a kulturní památky a jednal v zájmu stavu udržitelného rozvoje,
se v ústním
i písemném jazykovém projevu snažil dodržovat jazykové normy, aby se výstižně
a logicky správně vyjadřoval,
v cizím
jazyce rozuměl jednoduchým krátkým rozhovorům o věcech denního života a
dokázal v rozsahu aktivně osvojených jazykových prostředků reagovat na běžné
životní situace,
dovedl získat
v cizím jazyce jednoduchou informaci, sdělit podstatné myšlenky z běžného
vyslechnutého nebo přečteného textu a v jednoduchých větách dovedl hovořit
o známé tematice, aby ovládal nejzákladnější odbornou terminologii svého
oboru,
si vytvořil
pozitivní vztah k umění a kultuře, vypěstoval si návyk číst literaturu,
časopisy, populárně naučná díla podle svého zájmu, sledoval sdělovací
prostředky a navštěvoval kulturní zařízení (divadla, koncerty, výstavy),
rozuměl
základním matematickým pojmům a vztahům mezi nimi, uměl vyhledávat,
hodnotit a třídit matematické informace a dokázal používat získané
matematické poznatky při řešení problémů a úkolů v běžných životních
i v profesních situacích,
byl
schopen aplikovat získané přírodovědné poznatky v občanském životě i
ve své odborné práci, chápal základní ekologické zákonitosti, dovedl
uplatňovat poznatky z ekologické oblasti pozitivním způsobem ve vlastním
oboru,
projevoval
smysl pro čestnost, spolupráci a vzájemnou pomoc, byl ohleduplný k ostatním,
znal
dopady nezdravého a neodpovědného způsobu života, zvláště co se týká návykových
látek a jiných negativních návyků a vážil
si zdraví a snažil se své zdraví
a tělesnou zdatnost upevňovat aby smysluplně využíval volný čas,
byl seznámen
s rolí životního partnera a rodiče, poučen o nebezpečí neodpovědného
sexuálního chování,
dovedl ve
své profesní oblasti identifikovat a analyzovat problémy, zvažovat možnosti
jejich řešení, vybírat a navrhovat řešení optimální v daném kontextu,
stanovovat efektivní postupy při realizaci řešení a dodržovat je,
dovedl
pracovat s osobním počítačem, uměl využívat informačních zdrojů v
pracovním i mimopracovním životě,
měl vytvořeny základní předpoklady pro uplatnění v živnostenském podnikání jak z hlediska profesních dovedností, tak z hlediska chápání potřeby aktivního přístupu k nalézání profesního uplatnění i nutnosti zdravého rizika k prosazení svých záměrů a orientoval se i v základních ekonomických otázkách této problematiky.
1.3 Předpokládané
vědomosti a dovednosti odborného charakteru
Po ukončení přípravy v učebním oboru Operátor
skladování a po úspěšném vykonání závěrečné zkoušky žák :
-
ovládá odbornou terminologii typickou pro skladové hospodářství, příp.
obchod a je schopen využívat obecných poznatků, pojmů, pravidel a principů
při řešení praktických úkolů,
-
zná základní druhy zboží a ostatních materiálů používaných ve
skladování,
-
má základní dovednosti v používání počítače,
-
ovládá administrativu a organizaci skladového hospodářství, včetně
jeho vedení pomocí výpočetní techniky,
-
ovládá jednotlivé způsoby balení a skladové
manipulace se zbožím,
-
má přehled o mechanizačních prostředcích používaných při
manipulaci a skladování zboží a materiálů,
-
umí provádět odběr a přejímku zboží včetně vedení dokladů,
-
umí samostatně rozhodovat o pracovním postupu při přemísťování
zboží,
-
umí uskladňovat zboží v závislosti na organizaci skladování,
druhu uskladňovaného zboží a skladového systému,
-
umí ošetřovat skladované zboží v závislosti na zachování
jeho užitné hodnoty,
-
umí manipulovat s obaly, nevratné obaly dovede likvidovat bez ohrožení
životního prostředí, vratné obaly ukládat a vést o nich příslušnou
evidenci,
-
umí organizovat a provádět fyzické i účetní inventury, podle příslušných
předpisů,
-
umí vyřizovat reklamace podle reklamačních řádů a pokynů,
-
získá základní pracovní návyky a osobní vlastnosti potřebné pro
praktické činnosti ve skladech,
-
ovládá základní operace související s vyskladňováním zboží,
-
umí zaevidovat a odepsat zboží
ze stavu zásob.
2. Možnosti
uplatnění absolventů
Absolventi příslušných
vzdělávacích programů se uplatní ve všech druzích firem, které ke své
činnosti provozují sklady s různými způsoby vedení skladového hospodářství a s oběhem různých
druhů zboží podle předmětu své činnosti. Jsou připraveni vykonávat
povolání skladník v činnostech příjem, skladování a výdej zboží,
jeho kvantitativní a kvalitativní přejímku, vedení předepsaných dokladů
a evidenci i s využitím výpočetní techniky, provádění inventur a vyřizování
reklamací.
3. Možnosti dalšího vzdělávání absolventů
Absolventi, kteří úspěšně vykonali závěrečnou zkoušku, se mohou ucházet o přijetí do studijního oboru pro absolventy tříletých učebních oborů, navazujícího na předešlou přípravu.