MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY
Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
dne 27.6. 2002, čj. 22376/02-23 s platností od 1. září 2002 počínaje 1. ročníkem
UČEBNÍ
PLÁN
Kmenový obor: 6653H Skladník, práce ve skladu
Studijní obor: 66-53-H/003 Operátor skladování
denní studium (obecný UP)
Kategorie a názvy vyučovacích předmětů |
Celkový
počet týdenních vyučovacích hodin za studium |
A. Povinné vyučovací předměty |
|
a) základní
předměty |
|
Český jazyk a literatura |
6 |
Cizí jazyk |
6 |
Občanská nauka |
3 |
Matematika |
3
- 5 |
Chemie |
0
- 2 |
Fyzika |
0
- 4 |
Základy ekologie |
1 |
Tělesná výchova |
4 |
Práce s počítačem |
2 |
Ekonomika |
2 |
Technologie skladování |
4
- 5 |
Administrativa skladování |
4
– 6 |
Mechanizační prostředky |
5
– 7 |
Zbožíznalství |
6
– 8 |
Odborný výcvik |
41
– 50 |
b) výběrové a volitelné předměty |
0
– 6 |
Celkem |
96-99 |
B. Nepovinné vyučovací předměty |
|
Poznámky:
1.
Učební
plán (obecný) je zpracován bez rozvržení učiva do jednotlivých ročníků
a je pro školy závazný. Škola si dopracuje tento učební plán, nebo může
využít doporučený učební plán. Při dopracování učebních plánů dodržuje
zásady uvedené v poznámkách,
které jsou součástí těchto učebních dokumentů.
2.
Profil absolventa a učební plán
dopracované ve škole, dopracované učební osnovy základních předmětů a
učební osnovy výběrových, volitelných a případně i nepovinných vyučovacích
předmětů zpracované ve škole, vše schválené ředitelem školy a opatřené
razítkem školy, jsou součástí povinné
dokumentace školy. Dopracováním profilu absolventa se rozumí
konkretizace zaměření odpovídající poptávce trhu práce v dané oblasti a
konkrétním podmínkám školy. Dopracováním
učebního plánu (obecného) se rozumí rozvržení učiva ve formě vyučovacích
předmětů a jejich hodinové
dotace do jednotlivých ročníků, při zabezpečení koordinace mezipředmětových
vztahů na počátku l. ročníku pro všechny tři ročníky najednou a závazně.
Dopracováním učebních osnov, jejichž rozpis je v učebních
dokumentech uveden rámcově bez rozdělení do jednotlivých ročníků, se
rozumí rozvržení učiva učebních osnov do jednotlivých ročníků podle učebního
plánu, který si škola dopracovala z učebního plánu (obecného), viz.
s. 12 nebo podle doporučeného učebního plánu. Zpracování
učebních osnov se rozumí zpracování učebních osnov ve standardním
provedení (identifikační údaje, pojetí vyučovacího předmětu, rozpis učiva,
schválení ředitelem školy) pro výběrové, volitelné a nepovinné vyučovací
předměty.
3.
Při dopracování učebního plánu (obecného) je škola
povinna zařadit vyučovací předměty český jazyk a literatura, cizí
jazyk, matematika, tělesná výchova
a odborný výcvik do všech ročníků. Při dopracování učebního plánu
(obecného) musí škola postupovat tak, aby v dopracovaném učebním plánu
a v učebních osnovách byl zachován podíl všeobecného vzdělání
stanovený Standardem středoškolského odborného vzdělávání,
tj. aby podíl všeobecného vzdělávání
byl minimálně
30% za celé období přípravy.
4.
Při dopracování učebního plánu (rozvržení vyučovacích předmětů
do třech ročníků) nesmí být celkový
počet týdenních vyučovacích hodin v jednotlivých ročnících menší
než 28 a větší než 33 vyučovacích hodin. Vymezení hranic týdenního
počtu vyučovacích hodin se týká pouze dopracování učebního plánu,
nevztahuje se na organizaci vyučování, např. týden teoretického vyučování
a týden praktického vyučování.
5.
Základní předměty (a) představují
základ vzdělání učebního oboru - jsou v nich zahrnuty předměty všeobecně
vzdělávací a odborné. zařazení výběrových
a volitelných předmětů (b) a stanovení jejich pojetí, obsahu a rozsahu
je v kompetenci školy - učební osnovy zpracované vyučujícími schvaluje ředitel
školy. Zařazení výběrových a volitelných předmětů a obecně stanovený
učební plán má umožnit škole větší prostor pro organizaci výuky a používání
různých metodických postupů. Hodiny
stanovené pro výběrové a volitelné předměty lze také využít k posílení
hodinové dotace odborných a všeobecně vzdělávacích předmětů z
kategorie základní předměty (a); o posílení hodinové dotace rozhodne ředitel
školy.
6.
Při dopracování učebního plánu
a učebních osnov obsažených v tomto souboru, např. formou zpracování
tématického plánu, i při zpracování učebních osnov výběrových a
volitelných předmětů, je třeba dbát
na koordinaci učiva mezi jednotlivými předměty.
7.
Všeobecně-vzdělávací předměty
se vyučují podle platných učebních osnov schválených MŠMT ČR pro střední
odborná učiliště. Učební osnovy všeobecně-vzdělávacích předmětů
jsou zařazeny v samostatném souboru. Jedná se o tyto učební osnovy: český
jazyk a literatura - čj. 25 625/99-22 ze dne 19.7.1999, cizí jazyk – čj. 27 668/99-22 ze dne 3. 9. 1999,
občanská nauka - čj. 23
212/98-23/230 ze dne 21. 7. 1998,
matematika – čj. 23 093/99-22 z 14. 6. 1999, chemie
– čj. 27657/86-221 ze dne 31.10. 1986, fyzika
– čj. 27 657/86-221 ze dne 31. 10. 1986, základy
ekologie – čj. 23 212/98-23/230 ze dne 21. 7. 1998, tělesná výchova čj.
19 891/96-50 ze dne 23. 5. 1996. V případě inovace učebních osnov
budou stávající učební osnovy nahrazeny nově schválenými učebními
osnovami všeobecně-vzdělávacích předmětů.
8.
Vyučovací předmět ekonomika
se vyučuje podle učební osnovy č.j. 22 065/99-23 z 1. 6. 1999, vyučovací předmět práce s počítačem se vyučuje podle
učební osnovy č.j. 13 567/2001-23 ze dne 8. 3. 2001. V případě
inovace učebních osnov budou stávající učební osnovy nahrazeny nově schválenými
učebními osnovami všeobecně-vzdělávacích předmětů.
9.
Pokud je vyučování organizováno tak, že se střídá týden
teoretického vyučování a týden odborného výcviku, a pokud není možno
zajistit výuku tělesné výchovy i v týdnech odborného výcviku, nesmí klesnout
počet hodin tělesné výchovy v týdnu teoretického vyučování pod 2
hodiny. V případě, že v rámci jednoho týdne probíhá teoretické vyučování
i odborný výcvik, je rozsah tělesné výchovy v tomto týdnu 2 hodiny. Doporučuje
se však zařadit podle možností další hodiny tělesné výchovy, které se
nezapočítávají do týdenního počtu vyučovacích hodin (nejsou považovány
za další rozšiřování počtu hodin v učebním plánu z hlediska maximálního
stanoveného týdenního počtu hodin). V rámci odborného výcviku je možné
zařadit kompenzační cvičení - žáci musí být systematicky poučováni o
důležitosti a možnostech kompenzace jednostranného pracovního zatížení tělesnými
cvičeními a rekreačním sportem.
10.
Dělení hodin ve vyučovacích
předmětech je v pravomoci ředitele školy, který musí postupovat v souladu
s předpisy vydanými MŠMT.
11.
Stanovení struktury, obsahu i rozsahu nepovinných
vyučovacích předmětů je v kompetenci školy, učební osnovy zpracované
vyučujícími schválí ředitel školy. Jako nepovinné vyučovací předměty
mohou být zařazeny např. předměty konverzace v cizím jazyce, ekonomická
cvičení, sportovní hry apod..
12.
U vyučovacích předmětů označených *
je rozhodnutí o jejich zařazení
do učebního plánu v kompetenci
ředitele školy, přičemž musí být alespoň jeden z uvedených vyučovacích
předmětů zařazen do učebního plánu a musí být dodržen maximální počet
hodin uvedený v učebním plánu (obecném).
13.
Vyučovací předměty označené **
obsahují specifické učivo k rozšíření
odborné orientace žáků, jehož volbou nebo novým zpracováním na konkrétní
profil absolventa podle zájmů žáků a podle poptávky trhu práce může škola
vytvářet různá zaměření. Ředitel školy určí, kterému z bloku učiva
se bude vyučovat.
14.
V souvislosti s konkrétním obsahem každého vyučovacího předmětu včetně
odborného výcviku se musí každý vyučující průběžně
zabývat otázkou bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a hygieny práce,
soustavně se zaměřovat na důslednou výchovu žáků k ochraně životního
prostředí a aktualizovat učivo o nové poznatky vědy a techniky.
15.
Ve schválených učebních dokumentech může
škola provádět v učebním plánu úpravy až do výše 10 % celkového
týdenního počtu vyučovacích hodin. Při této úpravě se nesmí překročit
celkový týdenní počet hodin stanovený učebním plánem a není možné
vypustit žádný vyučovací předmět. K zařazení nových poznatků a aktuálních
otázek a s ohledem na lepší přizpůsobení učiva specifickým potřebám
podniků a organizací, mohou vyučující provést v učebních osnovách
úpravy a obměnu učiva, které však nesmí směřovat proti požadavkům
Standardu středoškolského odborného vzdělávání.
16.
Zpracování učebních osnov
odborných vyučovacích předmětů bez hodinové dotace u jednotlivých tématických
celků umožňuje škole při dopracování učebních osnov a při případném
zpracování tematických plánů vhodně reagovat na vzdělávací potřeby žáků
a respektovat vzdělávací požadavky vyplývající z potřeb trhu práce
v daném regionu.
17.
Závěrečná zkouška se připravuje
a organizuje podle platných předpisů.
18. Délka školního roku je v 1. až 3. ročníku 40 týdnů . Rozpis učiva jednotlivých předmětů je proveden v l. až 3. ročníku na 33 týdny. Zbývající doba se využije podle dále uvedené tabulky.
Denní studium (doporučený UP)
Kategorie a názvy vyučovacích předmětů |
Počet
týdenních vyučovacích hodin v ročníku |
Celkem |
||
1. |
2. |
3. |
||
A. Povinné vyučovací předměty |
|
|
|
|
a) základní předměty |
|
|
|
|
Český jazyk a literatura |
2 |
2 |
2 |
6 |
Cizí jazyk |
2 |
2 |
2 |
6 |
Občanská nauka |
1 |
1 |
1 |
3 |
Matematika |
2 |
1 |
1 |
4 |
Chemie |
0-2 |
- |
- |
0-2 |
Fyzika |
0-2 |
0-1 |
0-1 |
0-4 |
Základy ekologie |
1 |
- |
- |
1 |
Tělesná výchova |
2 |
1 |
1 |
4 |
Práce s počítačem |
1 |
1 |
0 |
2 |
Ekonomika |
0 |
0 |
2 |
2 |
Technologie skladování |
2 |
1,5 |
1,5 |
5 |
Administrativa skladování |
2 |
1 |
1 |
4 |
Mechanizační prostředky |
2 |
2 |
1 |
5 |
Zbožíznalství |
4 |
2 |
2 |
8 |
Odborný výcvik |
6 |
17,5 |
17,5 |
41 |
b) výběrové a volitelné předměty |
4 |
0-1 |
0-1 |
4
-6 |
Celkem |
33 |
33 |
33 |
99 |
B. Nepovinné vyučovací předměty |
|
|
|
|
Poznámky:
1.
Tento učební plán je zpracován v souladu s poznámkami k učebnímu
plánu (obecnému). Pro další práci
s tímto konkretizovaným doporučeným učebním plánem platí všechny
poznámky uvedené na s. 12 - 15.
2.
Tabulky „Přehled využití týdnů v období září - červen školního
roku“ a „Přehled uplatňování klíčových dovedností“ uvedené k
obecně zpracovanému učebnímu plánu jsou platné i pro tento učební plán.
večerní studium
Kategorie a názvy vyučovacích předmětů |
Celkový
počet týdenních vyučovacích hodin za studium |
|
A. Povinné vyučovací předměty |
|
|
a) základní
předměty |
|
|
Český jazyk a literatura |
3 |
(1,1,1) |
Cizí jazyk |
3 |
(1,1,1) |
Občanská nauka |
3 |
(1,1,1) |
Matematika |
3 |
(1,1,1) |
Chemie |
0-1 |
(0-1,-,-) |
Fyzika |
0-3 |
(0-1,0-1,0-1) |
Základy ekologie |
1 |
(1,-,-) |
Práce s počítačem |
1 |
(1,-,-) |
Ekonomika |
1 |
(-,-,1) |
Technologie skladování |
3 |
(1,1,1) |
Administrativa skladování |
3 |
(1,1,1) |
Mechanizační prostředky |
3 |
(1,1,1) |
Zbožíznalství |
4 |
(2,1,1) |
Odborný výcvik |
10 |
(2,4,4) |
b) výběrové a volitelné předměty |
6-4 |
(1,2-3,1-2) |
Celkem |
45 |
(15,15,15) |
B. Nepovinné vyučovací předměty |
|
|
Poznámky:
1.
Učební plán (obecný) večerního
studia stanovuje počet vyučovacích
hodin za celé období přípravy učebního oboru a je pro školy závazný.
2.
Škola dopracuje učební plán (obecný)
pro večerní studium obdobným způsobem jako učební plán pro denní studium. Při dopracování učebního plánu je třeba
vzít v úvahu, že celková hodinová dotace povinných vyučovacích předmětů
je ve všech ročnících 15 vyučovacích hodin. 45 hodin za celé
studium.
3.
Ve večerním studiu se vyučuje podle učebních osnov denního
studia. Obsah a rozsah učiva si vyučující přizpůsobí, např. v tématickém
plánu, podle počtu týdenních vyučovacích hodin uvedených v dopracovaném
učebním plánu večerního studia. Upravený tematický plán nebo jinak
dopracované učební osnovy do podmínek večerního studia schvaluje ředitel
školy.
4.
Vyučovací hodiny stanovené pro odborný
výcvik se soustřeďují do větších vyučovacích celků – dní,
např. jeden vyučovací den - 4 hodiny. Tyto vyučovací hodiny jsou určené
souborným pracím a doplňujícím instruktážím. Souborné práce jsou zaměřené
na doplnění, rozvoj a upevnění profilových dovedností.
5. Pro večerní studium dále platí všechny poznámky uvedené v učebním plánu denního studia, viz strana 12 - 15, mimo poznámek, které se vztahují k tělesné výchově (tělesná výchova se ve večerním studiu nezařazuje pokud ji škola nezařadí do dopracovaného plánu v rámci výběrových a volitelných předmětů) a mimo poznámek č.4., 15, 18
Dálkové
studium
Kategorie a názvy vyučovacích předmětů |
Celkový
počet týdenních konzultačních hodin za studium |
|
A. Povinné vyučovací předměty |
|
|
a) základní
předměty |
|
|
Český jazyk a literatura |
30 |
(10,10,10) |
Cizí jazyk |
30 |
(10,10,10) |
Občanská nauka |
30 |
(10,10,10) |
Matematika |
30 |
(10,10,10) |
Chemie |
0-10 |
(0-10,-,-) |
Fyzika |
0-30 |
(0-10,0-10,0-10) |
Základy ekologie |
10 |
(10,-,-) |
Práce s počítačem |
10 |
(10,-,-) |
Ekonomika |
10 |
(-,-,10) |
Technologie skladování |
30 |
(10,10,10) |
Administrativa skladování |
30 |
(10,10,10) |
Mechanizační prostředky |
30 |
(10,10,10) |
Zbožíznalství |
40 |
(20,10,10) |
Odborný výcvik |
110 |
(30,40,40) |
b) výběrové a volitelné předměty |
60-40 |
(10,20-30,10-20) |
Celkem |
480 |
(160,160,160) |
B. Nepovinné vyučovací předměty |
|
Poznámky:
1.
Učební plán (obecný) dálkového
studia stanovuje počet konzultačních
hodin za celé období přípravy učebního oboru a je pro školy závazný.
2.
Škola dopracuje učební plán (obecný)
pro dálkové studium obdobným způsobem jako učební plán pro denní studium. Při dopracování učebního plánu je třeba
vzít v úvahu, že celková hodinová dotace povinných vyučovacích předmětů
je v každém ročníku 160 konzultačních hodin, celkem 480 hodin za celé
studium.
3.
V dálkovém studiu se vyučuje podle učebních osnov denního
studia. Obsah a rozsah učiva si vyučující přizpůsobí, např. v tématickém
plánu, podle počtu konzultačních hodin uvedených v dopracovaném učebním
plánu dálkového studia. Upravený tematický plán nebo jinak dopracované učební
osnovy do podmínek večerního studia schvaluje ředitel školy.
4.
Počty konzultačních hodin v ročníku stanovené dopracovaným učebním
plánem dálkového studia jsou závazné a musí být rovnoměrně rozloženy
do dvou pololetí školního roku.
Ředitel školy rozhodne, zda stanovené počty konzultačních hodin se zařadí
do pravidelného týdenního nebo čtrnáctidenního rozvrhu nebo podle jinak
uspořádaného harmonogramu konzultací.
5.
Konzultační hodiny stanovené pro odborný
výcvik se soustřeďují do větších vyučovacích celků – dní,
např. 20 konzultačních hodin je možné soustředit do 3 dnů. Tyto konzultační
hodiny slouží k doplnění a upevnění profilových dovedností formou
souborných prací a instruktáží.
6.
V závěru každého pololetí se vykonávají zkoušky ze všech předmětů, kterým se podle dopracovaného učebního
plánu v příslušném pololetí vyučovalo.
V jednom dnu se doporučuje konat zkoušky maximálně
ze tří předmětů.
7.
Pro dálkové studium dále platí všechny
poznámky uvedené v učebním plánu denního studia, viz
strana 12 - 15, mimo poznámek, které
se vztahují k tělesné výchově (tělesná výchova se v dálkovém
studiu nezařazuje, pokud ji škola nezařadí
do dopracovaného učebního plánu
v rámci výběrových a volitelných předmětů) a poznámek 4, 15, 18.