PROFIL ABSOLVENTA
Kmenový obor: |
6843M Veřejnosprávní činnost |
Studijní obor: |
68-43-M/001 Veřejnosprávní činnost |
Dosažený stupeň vzdělání: |
úplné střední odborné |
Způsob ukončení a certifikace: |
maturitní zkouška, vysvědčení o maturitní zkoušce |
Po ukončení studia a úspěšném vykonání maturitní zkoušky je absolvent připraven zajišťovat jako referent státní správy nebo referent samosprávy odborné činnosti nebo ucelené agendy v rámci působnosti územních, ústředních nebo jiných orgánů státní správy a samosprávy, např. hospodaření s majetkem obce, vedení evidencí podle závazně platných předpisů, vedení agend správních a samosprávných komisí, výkon prací souvisejících s vystavováním úředních dokladů, určováním, vyměřováním a vybíráním dávek a poplatků, se správním řízením apod.
Absolvent najde uplatnění jako referent samosprávy na obecních, městských a magistrátních úřadech, či jako referent státní správy na územních, ústředních nebo jiných orgánech státní správy. Uplatnit se může i v občanském sektoru.
Absolvent v oblasti výkonu profese
- dovede vystupovat na veřejnosti a jednat s klienty taktně, s pochopením pro jejich problémy, v souladu se společenskými normami a pravidly kulturního chování,
- je schopen využívat poznatky z psychologie v interpersonálním styku i v osobním životě,
- zná a dodržuje etiku státního úředníka,
- aktivně ovládá dva cizí jazyky,
- chápe a uplatňuje zásady ústavního práva, zná správní právo a má všeobecný rozhled v dalších právních odvětvích,
- dovede pracovat s právními normami a prameny,
- má přehled o organizaci a řízení státní správy a samosprávy,
- dovede vykonávat správní činnosti a agendy,
- je seznámen vývojovými trendy rozvoje společnosti a tržní ekonomiky, rozvoje regionu a obce,
- disponuje základními znalostmi a dovednostmi z ekonomiky včetně územní, z finančního plánování a hospodaření a z účetní evidence v působnosti správních a samosprávných orgánů,
- zpracovává a vede příslušnou dokumentaci a další hospodářské písemnosti,
- pracuje s různými zdroji informací,
- využívá pro práci prostředky výpočetní a kancelářské techniky.
Byl veden tak, aby
- znal své reálné odborné i osobnostní kvality, uměl konstruktivně zvažovat své možnosti v oblasti profesní dráhy,
- měl reálnou představu o kvalitě své práce, pracoval svědomitě a pečlivě, snažil se dosahovat co nejlepších výsledků a konstruktivně přistupovat k důvodné kritice a k odstraňování vzniklých nedostatků,
- měl základní přehled o nabídce profesních a vzdělávacích možností a příležitostí v regionu, uměl posoudit a zjistit možnosti svého pracovního uplatnění a jim odpovídající potřeby dalšího vzdělávání,
- uměl vhodným způsobem prezentovat výsledky své práce i dispozice k dalšímu profesnímu i osobnostnímu rozvoji,
- uvažoval a jednal ekonomicky v osobním i pracovním životě, snažil se o loajálnost a hospodárnost v pozici zaměstnance,
- dodržoval zásady a předpisy bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a hygieny práce, znal pracovní rizika spojená s výkonem svého povolání.
Předpoklady absolventa pro další rozvoj v pracovním, občanském i osobním životě
- čte s porozuměním texty verbální i ikonické (obrazové), čerpá z nich informace a kriticky je hodnotí, uživatelsky používá elektronická média,
- dovede se kultivovaně, jazykově správně, ústně i písemně vyjadřovat v mateřském jazyce,
- používá cizí jazyk k dorozumívání,
- má základní pro život potřebné znalosti o fungování multikulturní demokratické společnosti,
- má základní znalosti v oblasti právního vědomí,
- má vědomosti a dovednosti z ekonomiky a podnikání potřebné k orientaci na trhu práce, v pracovněprávních vztazích,
- má základní početní znalosti,
- má základní znalosti o přírodních procesech a jevech,
- zná zásady správné životosprávy, relaxace a regenerace duševních a fyzických sil, umí poskytnout první pomoc při úrazu a náhlém onemocnění a ví, jak má jednat v situacích ohrožení,
- s pomocí svých shora uvedených vědomostí a dovedností doved identifikovat běžné problémy, s nimiž se v životě setká, a hledat způsoby jejich řešení.
Vzdělávání směřovalo k tomu, aby absolvent v oblasti citové, postojové a hodnotové
- záměrně vyhledával potřebné informace, orientoval se v nich a pracoval s nimi uvážlivě,
- respektoval lidská práva,
- ctil život jako nejvyšší hodnotu,
- chránil životní prostředí a zapojil se do jeho udržování a zlepšování,
- jednal hospodárně, ctil hodnotu lidské práce a jejích výsledků, pečoval o majetek,
- pociťoval odpovědnost za své zdraví, usiloval o zdravý životní styl a o zdokonalování své tělesné zdatnosti.