CHARAKTERISTIKA VZDĚLÁVACÍHO PROGRAMU
Kód a název : |
69-41-L/004 Kosmetička |
Vstupní předpoklady žáků : |
Studijní obor je určen pro žáky a další uchazeče, kteří splnili povinnou školní docházku a kteří splnili podmínky přijímacího řízení |
Délka a forma studia |
4 roky denního, 5 let večerního a dálkového studia |
Pojetí
a cíle vzdělávacího programu
Vzdělávací program studijního oboru kosmetička
je koncipován jako čtyřletý a zabezpečuje získání odborných
vědomostí a praktických dovedností potřebných k profesionálnímu
vykonávání kosmetických služeb na úrovni úplného středního odborného
vzdělání.
Cílem vzdělávacího programu je příprava k
poskytování kvalifikovaných a kvalitních kosmetických služeb (základní
odborné práce při přípravě zákazníků pro kosmetické úkony, např.
povrchové čištění pleti pleťovým mlékem a pleťovou vodou, odborné odličování
řas a obočí, úprava obočí, napařování kompresí i přístroji a různé
druhy manuálních a přístrojových masáží obličeje a krku, aplikace
obkladů a masek, běžné odborné práce při ošetřování pleti a pokožky,
např. epilace a depilace, kosmetické masáže různých
částí těla, poradenské
služby v kosmetickém ošetřování pleti ohledně používaní vhodných
přípravků podle aktuálního stavu pleti a věku zákazníka) a poskytování
kvalifikované a kvalitní péče o ruce a nohy.
Charakteristika obsahových složek
Všeobecné vzdělávání
Složka všeobecného vzdělání vzdělávacího
programu studijního oboru kosmetička je odvozena z charakteristik obsahových
okruhů vymezených pro 3. úroveň vzdělání.
Jazykové vzdělávání
plní významnou socializační a kulturační funkci, neboť v návaznosti na předcházející
vzdělávání rozvíjí komunikativní kompetenci žáků v mateřském a cizím
jazyce, učí je jazykově vstupovat do vzájemných kontaktů s druhými lidmi,
pomáhá jim uplatnit se ve společnosti, zprostředkovává jim potřebné
informace a přibližuje kulturní a jiné hodnoty. Jelikož jazyk je důležitým
nástrojem myšlení, napomáhá jazykové vzdělávání rozvoji kognitivních
schopností žáků a jejich logického myšlení, na druhé straně přispívá
i ke tříbení jazykového a estetického cítění a k celkové kultivaci
osobnosti žáků.
Společenskovědní vzdělávání má multidisciplinární charakter, neboť jeho základ tvoří
soubor poznatků z řady vědních disciplín (etiky, politologie, psychologie
atd.). Základním cílem společenskovědního vzdělávání však není
vybavit žáky množstvím poznatků, nýbrž sociální
a osobnostní kultivace žáků. Osvojené poznatky mají
usnadnit žákům pochopit sama sebe i druhé lidi, naučit se žít v užším
i širším společenství, chápat a vědomě akceptovat principy a normy
dané společnosti.
Matematické vzdělávání
rozvíjí numerické dovednosti a návyky žáků, vybavuje je poznatky potřebnými
jak pro studium daného oboru, tak pro úspěšnou profesionální činnost a
orientaci v každodenním životě v moderní společnosti. Matematika se významně
podílí na formování intelektuálních schopností žáků, především na
rozvoj jejich logického myšlení.
Přírodovědné vzdělávání
obsahuje vybrané poznatky z chemie, fyziky a ekologie. Žáci si osvojují
nejdůležitější chemické a fyzikální pojmy, veličiny a zákonitosti nutné
k pochopení jevů a procesů v přírodě, odborné praxi i v každodenním
životě. V ekologické oblasti se učí chápat nebezpečí ohrožení přírody
lidskými činnostmi a zaujímat postoje k problémům v oblasti péče o životní
prostředí.
Estetické vzdělávání má z hlediska přípravy ve studijním oboru kosmetička
výrazné kultivační a výchovné poslání. Na estetické vzdělávání
je nutno nahlížet jako na formativní oblast vzdělávacího procesu, která
se realizuje jednak přes vlastní
tvůrčí činnost žáků, především ve vyučovacím předmětu estetická a
výtvarná výchova, jednak přes poznání a pochopení krásy prostřednictvím
konkrétních uměleckých i šířeji chápaných estetických výtvorů různých
žánrů.
Rozvoj tělesné kultury
je zaměřen na vytváření návyků směřujících k péči o tělo a zdraví
jako jednoho z předních požadavků moderní společnosti na každého
jedince. Vedle klasické tělesné výchovy rozvíjející fyzické dispozice žáků
jsou ve vyučovacím předmětu zdravověda
vymezeny i požadavky na vědomosti a dovednosti z oblasti
biologie člověka a zdravotní výchovy.
Odborné vzdělávání
Složka odborného vzdělávání je odvozena od
odborného vzdělávání rozpracovaného pro vzdělávací směr péče o
vzhled člověka. Poskytuje žákům
ucelený soubor teoretických vědomostí, praktických dovedností a návyků
nezbytných pro jejich budoucí uplatnění v kosmetických službách. Ve
složce odborného vzdělávání jsou účelově propojeny poznatky z oblasti
technologických postupů, zdravovědy, zařízení a vybavení provozoven,
výtvarné přípravy, sociální komunikace a rozvoje osobnosti a podnikatelských
aktivit.
Obsahový
okruh technologické
postupy poskytuje žákům teoretickou a
praktickou přípravu pro poskytování osobních služeb prováděných náročnými
technologickými postupy v souladu s požadavky zákazníka, módními
trendy a zdravotně-hygienickými předpisy. Žáci získají vědomosti a
dovednosti v oblasti péče o celé tělo, seznámí se s novými poznatky
v oboru a naučí se získávat informace o nových metodách a směrech
v poskytování osobních služeb. Žáci si také osvojí znalosti o chemikáliích,
materiálech a přípravcích používaných v oboru, jejich
vlastnostech, působení, aplikaci a naučí se s nimi zacházet tak,
aby nenarušovali životní prostředí. Žáci se naučí propagovat nové
postupy a výrobky pro ošetření pleti a doporučovat zákazníkům zdravý životní
styl.
V obsahovém
okruhu zdravověda se seznamují žáci s vlivem životního a pracovního
prostředí na pleť, se zásadami
správné výživy a životosprávy, s projevy civilizačních chorob, s kožními
chorobami, s jejich příčinami, prevencí onemocnění a
léčbou. Prohloubí si poznatky ze somatologie a získají poznatky o
nejdůležitějších zásadách hygieny
a bezpečnosti práce a ochrany zdraví jak zákazníka, tak pracovníka
služeb.
V rámci
obsahového okruhu zařízení
a vybavení provozoven žáci získají vědomosti o funkčním zařízení
provozovny a vybavení pracoviště přístroji a pomůckami a učí se je správně
používat a udržovat. Žáci si
osvojí návyk stálého sledování vývoje nových zařízení,
přístrojů a pomůcek v oboru.
Obsahový
okruh výtvarná
příprava poskytuje žákům přípravu pro
jejich praktickou činnost, rozvíjí jejich estetické cítění, představivost,
cit pro barvy, tvary a linie. Žáci si v návaznosti na předcházející přípravu
prohlubují znalosti o umění a uplatňování estetiky jak při práci v oboru,
tak v běžném životě.
V
obsahovém okruhu sociální
komunikace a rozvoj osobnosti
si žáci prohlubují především znalosti z psychologie osobnosti, sociální
psychologie a aplikované psychologie. Získané poznatky se učí aktivně využívat
při jednání se zákazníky, spolupracovníky a obchodními partnery
při řešení problémových situací. Žáci si osvojí znalosti potřebné
k řízení pracovních kolektivů.
Obsahový
okruh podnikatelské aktivity vede žáky k aktivnímu osvojení
ekonomických pojmů a vztahů, umožňuje žákům orientovat se v ekonomických
procesech a jevech v podmínkách tržního hospodářství a
poskytuje znalosti pro vlastní podnikatelskou činnost, tj. zřízení a vedení
firmy. Okruh zahrnuje učivo o základních
podnikových činnostech (hlavní činnost, zásobování, investiční činnost,
personální činnost, marketing, management) a
učivo o majetku podniku a jeho hospodaření. Žáci se učí porozumět
ekonomické podstatě mezd, daní, zdravotního a sociálního pojištění. Získávají
přehled o základních druzích mezd, daňové soustavě a soustavě zdravotního
a sociálního pojištění. Získávají znalosti o náležitostech a oběhu základních
účetních dokladů a učí se je vyhotovovat. Součástí okruhu je učivo o základních
ukazatelích úrovně ekonomiky. Učivo z oblasti účetnictví při podnikání
je zaměřeno na jednoduché, příp. podvojné účetnictví. Důraz je kladen
na získání vědomostí a dovedností nutných pro vedení účetní
dokumentace a při posuzování a využívání zpracovaných informací.
Mimořádný význam pro přípravu žáků na
kvalifikovaný a kvalitní výkon povolání má odborný výcvik, který
plní funkci integrujícího předmětu, v němž si žáci prohlubují všeobecné
a odborné vědomosti a rozumové dovednosti, které si osvojili v teoretickém
vyučování a učí se je používat v praxi. Odborný výcvik
je vykonáván ve vhodně vybavených zařízeních pod vedením
kvalifikovaných a zkušených pracovníků.
Klíčové
dovednosti
Klíčové dovednosti získávané prostřednictvím
vzdělávání mají umožnit žákům přizpůsobivěji reagovat na prudký
rozvoj vědeckého poznání a společenského vývoje a vytvářejí obecnější
kvalifikační předpoklady pro uplatnění v pracovním a občanském životě.
Výchovně-vzdělávacích cílů klíčových
dovedností ve vzdělávacím programu kosmetička
je dosahováno osvojením:
komunikativních dovedností -
dovednosti vyjadřovat se ústně i písemně přiměřeně situaci, zpracovávat
písemný materiál, vysvětlovat a znázorňovat běžnou záležitost (např.
technologický postup), číst s porozuměním a využívat informací získaných
četbou;
personálních a interpersonálních dovedností -
personálních: dovednost zdokonalovat vlastní učení a výkonnost, dovednost
využívat sebepoznávání, sebekontroly a seberegulace;
dovednosti řešit problémy a problémové situace
- identifikovat a analyzovat problémy, zvažovat možnosti jejich řešení,
vybírat a navrhovat řešení optimální v daném kontextu, stanovat a dodržovat
efektivní postupy při realizaci řešení;
numerické aplikace -
dovednost používat různé aritmetické
postupy důležité pro řešení praktických situací;
dovednost využívat informačních technologií - dovednost pracovat s osobním počítačem, využívat rozmanitých informačních zdrojů a informací různého druhu a charakteru v pracovním i mimopracovním životě.
Organizace výuky
Studium je organizováno jako čtyřleté denní, může
být organizováno i jako večerní a dálkové. Je ukončeno maturitní
zkouškou podle příslušných právních norem a poskytuje úplné střední
odborné vzdělávání.
Metodické přístupy
Metody a formy vzdělávací práce volí vyučující
se zřetelem k charakteru předmětů, konkrétní situaci v pedagogickém
procesu i s ohledem na možnosti školy. V koordinaci s ostatními vyučujícími
a mistry odborné výchovy vyvíjí soustavnou péči o vytváření a rozvíjení
požadovaných profesních vlastností a schopností jako je např. profesní
vystupování, estetické cítění, kultivované vyjadřování, konstruktivní
a vstřícné jednání se zákazníky i spolupracovníky. Tomu odpovídají
adekvátní metodické přístupy ve výuce a využití osobního příkladu.
Pojetí
výuky ve všech vyučovacích předmětech vychází z následujících
tezí:
-
uplatňuje se vhodná motivace, která stimuluje žáky k zájmu o učivo,
-
ve výuce se dává přednost aktivizujícím metodám práce žáků, důraz
je kladen na dovednosti, včetně intelektuálních dovedností a na ovlivňování
žákovských postojů,
-
příklady pro konkretizaci a aktualizaci učiva jsou vybírány z hlediska
životních zkušeností žáků tak, aby co nejvíce napomáhaly pochopení učiva,
-
ve všech vyučovacích předmětech se předpokládá důsledná zpětná
vazba, čímž se rozumí neustálé sledování toho,
zda jsou cíle naplňovány a do jaké míry.
Při výuce jak všeobecně vzdělávacích, tak
odborných předmětů musí vyučující věnovat zvýšenou pozornost
realizaci cílů klíčových dovedností a přizpůsobit jim své pedagogické
působení na žáky.
Orientaci, ve kterých vyučovacích předmětech se
klade zvláštní důraz na realizaci cílů jednotlivých klíčových
dovedností, poskytuje tabulka klíčových dovedností zařazená v učebních
dokumentech za obecným učebním plánem denní formy studia.
Pro realizaci cílů klíčových dovedností se
doporučuje jako jedna z nejvhodnějších aktivizujících metod pedagogické
práce metoda projektového vyučování. Ta spočívá v tvorbě a následné
realizaci ucelených a vhodně tematicky koncipovaných žákovských projektů.
(Příklad žákovského projektu je přiložen na závěr učebních dokumentů.)
Vstupní předpoklady
žáků
Předpokladem pro přijetí ke studiu je úspěšné
splnění povinné školní docházky. Uchazeči o studium musí vyhovovat
též zdravotním požadavkům stanoveným pro tento
studijní obor. Při přijímání ke studiu se dále hodnotí dosažené
studijní výsledky, zájem uchazečů o obor a předpoklady pro jeho vykonávání
po stránce fyzické a osobnostní.
Zdravotní požadavky
na uchazeče
Při výběru tohoto studijního oboru nejsou
zdravotně způsobilí uchazeči trpící zejména:
-
nemocemi pohybového ústrojí znemožňujícími práci ve vynucené
poloze,
-
poruchami jemné motoriky horních končetin,
-
prognosticky závažnými alergickými onemocněními kůže, dýchacích
cest a spojivek,
-
poruchami zraku (centrální ostrost 5/5, Jč. 1 možno s korekcí,
poruchami barvocitu).
K posouzení zdravotního stavu je příslušný
registrující praktický lékař.
Požadavky na bezpečnost a ochranu zdraví při práci
a hygienu práce
Neoddělitelnou součástí teoretického a praktického
vyučování je problematika bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, požární
ochrany a hygieny práce. Výchova k bezpečnosti a ochraně zdraví při práci
musí vycházet z platných právních předpisů - zákonů, prováděcích vládních
nařízení, vyhlášek a norem. Výklad musí směřovat od všeobecného
ke konkrétnímu, tj. specifickému pro studijní obor. V prostorách určených
pro vyučování žáků je třeba vytvořit podle platných předpisů podmínky
pro zajištění bezpečnosti a hygieny práce. Je nevyhnutelné poučit žáky
o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci. Nácvik a procvičování činností,
které odpovídají pracím, které jsou v souladu s vyhláškou Ministerstva
zdravotnictví č. 261/1997 Sb. ve znění pozdějších předpisů, mohou žáci
vykonávat při výuce pouze v rozsahu stanoveném učební osnovou. Pokud to vyžaduje
charakter činností, stanoví učební osnova z hlediska bezpečnosti a
ochrany zdraví při práci a hygieny práce podmínky, v nichž je možné
výuku provádět.
Základními podmínkami bezpečnosti a ochrany zdraví
při práci se rozumí:
1)
důkladné seznámení žáků s předpisy o
bezpečnosti a ochraně zdraví při práci,
s protipožárními
předpisy a s technologickými postupy,
2)
používání technického vybavení, které odpovídá bezpečnostním a
protipožárním předpisům,
3)
používání osobních ochranných pracovních prostředků podle platných
předpisů,
4)
vykonávání stanoveného dozoru.
Práce pod
dozorem - vyžaduje
trvalou přítomnost osoby pověřené dozorem, která dozírá na dodržování
BOZP a pracovního postupu. Tato osoba musí všechna pracovní místa zrakově
obsáhnout tak, aby mohla bezprostředně zasáhnout v případě porušení
bezpečnostních předpisů a pracovních pokynů nebo ohrožení zdraví.
Práce pod
dohledem -
osoba pověřená dohledem zkontroluje pracoviště před zahájením práce a
pokud všechna pracovní místa zrakově neobsáhne, pak je v průběhu prací
obchází a kontroluje.