PROFIL ABSOLVENTA
Kmenový obor: 6941L Osobní služby
Kód a název : 69-41-L/004 Kosmetička
Dosažený stupeň vzdělání : úplné střední odborné
Způsob ukončení a certifikace : maturitní zkouška – vysvědčení o maturitní zkoušce
Výsledky vzdělávání:
Obecná úvodní
část
Obecným cílem složky všeobecného vzdělávání
je vytvořit předpoklady pro rozvoj osobnosti žáků v návaznosti na vědomosti,
dovednosti a postoje získané v základní škole. Klade se důraz na vzdělání
v kontextu široce pojímaného občanství a tedy na obecně přijímané
kvality člověka důležité pro jeho uplatnění v demokratické společnosti
založené na humanismu. Přitom je akcentována osobnost žáka, zvyšuje se
orientace na jeho životní adaptabilitu, na přípravu k práci v podmínkách
rychle se měnící společnosti a současně i na přípravu k životu v
harmonii s prostředím, s okolním světem i se sebou.
Žák je veden k tvořivé činorodosti, spolupráci
i zdravé soutěživosti, k samostatnosti a odpovědnosti v jednání
i v pracovní činnosti a k neustálé potřebě
celkového osobnostního rozvoje a profesní připravenosti. Je veden k tomu,
aby si byl vědom toho, že tyto vlastnosti jsou důležité jak pro jeho vlastní
prospěch a rozvoj, tak i
pro rozvoj
celé společnosti.
Obecné vědomosti,
dovednosti a postoje
Výuka postupně a promyšleně směřuje k tomu,
aby po jejím ukončení absolvent:
-
disponoval rozvinutými dovednostmi potřebnými pro sebereflexi a
sebehodnocení, utvořil si adekvátní sebevědomí, měl pozitivní,
demokratické společnosti odpovídající hodnotovou orientaci,
-
chápal fungování demokracie, osvojil si vědomosti a dovednosti potřebné
k aktivnímu občanskému životu, byl připraven plnit své občanské
povinnosti, respektovat zákony a etické normy demokratické společnosti,
-
uvědomoval si svou národní a evropskou identitu, svá lidská práva a
respektoval práva ostatních lidí; byl připraven k soužití s různými
společenskými minoritami, nepodléhal xenofobii, rasismu, a intoleranci,
-
uvědomoval si, že s postupem vědeckotechnického rozvoje a jeho
dopadů ve světě stále vzrůstají nároky na kvalifikovanou pracovní činnost
i na inovace pracovních dovedností a byl
ochoten a schopen se adaptovat na změny trhu práce a kvalifikací,
-
chápal vliv přírodního prostředí a vliv rozvoje vědy a techniky
na život lidí a rozhodoval
se a jednal ve svém soukromí i v práci tak, aby chránil
přírodu a kulturní památky a jednal v zájmu stavu udržitelného
rozvoje,
-
chápal jazyk jako prostředek komunikace a dokázal jej vhodně užívat
v nejrůznějších komunikativních situacích,
-
uvědomoval si význam kultury osobního projevu pro společenské a
pracovní uplatnění, dovedl se kultivovaně ústně i písemně vyjadřovat,
uplatňovat společenskou a řečovou etiketu,
-
získával a podával potřebné informace a byl schopen se vyjadřovat o běžných
věcech, kulturních zážitcích i o odborné problematice výstižně a
logicky,
-
získal všeobecný kulturní rozhled,
chápal umění jako specifickou výpověď o skutečnosti, byl si vědom
významu umění pro člověka a
hodnoty kulturních památek, dovedl si vybírat druhy a žánry umění, byl
tolerantní ke vkusu druhých,
-
rozuměl tomu, jakým historickým vývojem vznikla soudobá podoba světa
a dovedl využívat poznatků o historii k hlubšímu porozumění své současnosti,
-
dovedl ve studovaném cizím jazyce pohotově reagovat v rozhovorech o věcech
denního života, ovládal potřebnou odbornou terminologii a uměl využívat
cizího jazyka nejen jako prostředku
komunikace a poznávání jiných národů, ale i pro potřeby dalšího vzdělávání
a k výkonu povolání,
-
používal správně matematické pojmy a jazyk matematiky včetně
symboliky a terminologie,
-
uměl efektivně numericky počítat a užívat proměnnou, dokázal
odhadnout výsledek, chápal kvantitativní a prostorové vztahy, užíval
geometrickou představivost,
-
porozuměl závislostem, uměl zpracovat získané údaje formou grafů,
diagramů, tabulek atd.,
-
dokázal obsluhovat osobní počítač a používat základní uživatelské
programy pro běžné výpočty,
-
osvojil si základní přírodovědné vědomosti, které mu umožní chápat
přírodní zákony a jevy, ovládal základní přírodovědné metody práce
(experiment, pozorování...), uměl zacházet s přístroji i
materiály, byl schopen uplatnit přírodovědné poznatky ve své profesi i v každodenním
životě a chápal důsledky aplikací chemie a fyziky,
-
projevoval smysl pro čestnost, spolupráci a vzájemnou pomoc, byl
ohleduplný k ostatním,
-
dovedl ve své profesní oblasti identifikovat a analyzovat problémy,
zvažovat možnosti jejich řešení, vybírat a navrhovat řešení optimální
v daném kontextu, stanovovat efektivní postupy při realizaci řešení
a dodržovat je,
-
měl vytvořeny základní předpoklady pro uplatnění v živnostenském
podnikání jak z hlediska profesních dovedností, tak z hlediska chápání
potřeby aktivního přístupu k nalézání profesního uplatnění i
nutnosti zdravého rizika k prosazení svých záměrů a orientoval
se i v základních
ekonomických otázkách této problematiky,
-
znal dopady nezdravého a neodpovědného způsobu života, zvláště co
se týká návykových látek a jiných negativních návyků a
vážil si zdraví a snažil se své
zdraví a tělesnou zdatnost upevňovat.
Odborné vědomosti
a dovednosti
Po ukončení přípravy ve studijním oboru kosmetička a po úspěšném vykonání maturitní zkoušky absolvent umí:
-
navrhnout
a zajistit zařízení a vybavení provozovny v souladu s funkčními
a estetickými požadavky, hygienickými zásadami a předpisy o bezpečnosti a
ochraně zdraví při práci,
-
volit
pracovní postupy s ohledem na dodržování technologických postupů a
ekonomickou náročnost a s přihlédnutím
k individuálnímu přání zákazníka,
-
připravit
pracoviště, zvolit a připravit potřebné nástroje, pomůcky a kosmetické
přípravky vzhledem k volbě pracovních postupů,
-
připravit
zákazníka pro kosmetické ošetření podle hygienických předpisů (např.
povrchové čištění pleti pleťovým mlékem
a pleťovou vodou, odličování řas a obočí),
-
určit
aktuální stav pleti zákazníka a
v souladu se stavem pleti zvolit vhodný způsob ošetření pleti,
-
provádět
hluboké čištění pleti (odstraňování komedonů, drobných pastulek a milií),
-
aplikovat
obklady a masky,
-
provádět
kosmetickou masáž obličeje, krku, dekoltu a poprsí s přístrojem a bez přístroje,
-
poskytovat
poradenskou službu v péči o kůži obličeje, krku, dekoltu a poprsí,
-
určit kožní
choroby vyskytující se běžně na obličeji, rukou a nohou a umí rozhodnout,
kdy je možné provést při nich kosmetickou péči,
-
navázat
spolupráci s kožním lékařem,
-
provádět
ošetření rukou, úprava a ošetření nehtů, masáž rukou,
-
provádět
ošetření nohou, odstranění mozolů, zrohovatělé pokožky a kuřích ok,
masáž nohou,
-
poskytovat
poradenskou službu v péči o ruce a o nohy,
-
dokonale
obsluhovat přístrojové vybavení provozovny a provádět běžnou údržbu
používaných pracovních prostředků,
-
profesionálně
vystupovat a společensky se chovat ve vztahu k zákazníkům, spolupracovníkům
a obchodním partnerům,
-
hovořit
se zákazníky, naslouchat jim, eventuálně
řešit problémové situace,
-
komunikovat
se zákazníkem v některém cizím jazyce,
-
organizovat
samostatně svou práci,
-
pracovat
s počítačem a využívat počítačové programy vytvořenými pro
oblast služeb,
-
se
orientovat v tržním prostředí a aktivně využívat ekonomické
znalosti,
-
provádět
administrativní činnosti související s provozem firmy,
-
zhotovovat
ceníky úkonů a kalkulovat prodejní cenu nabízených přípravků,
-
nabízet
a prodávat přípravky pleťové kosmetiky a přípravky pro osobní hygienu
- dodržovat při práci zásady a předpisy bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a hygieny práce, předpisy protipožární ochrany a umí zacházet s protipožárním zařízením.
Příprava ve studijním oboru vytváří předpoklady k tomu, aby absolvent po příslušné praxi byl schopen:
-
průběžně si zvyšovat svou odbornost a
sledovat nejnovější trendy v oboru,
-
propagovat nové postupy a výrobky pro ošetření pleti a doporučovat
zákazníkům zdravý životní styl,
-
určovat způsoby kosmetických zásahů a provádět složité odborné
práce při poskytování kosmetických služeb, např. atypické kosmetické ošetření,
-
poskytovat poradenskou službu v kosmetickém ošetření pleti z
hlediska používaných přípravků podle
typu obličeje, aktuálního stavu pleti,
věku a zaměstnání zákazníka, v souladu s módními trendy v líčení apod.
Absolvent studijního oboru se vyznačuje:
-
vypěstovanou
profesní etikou, uměním jednat s lidmi,
-
dovedností
vyrovnat se se stresovými situacemi,
-
dovedností
samostatně řešit nezvyklé
situace ve styku se zákazníky,
-
kultivovaným
vystupováním,
-
estetickým
cítěním a uplatňováním estetických hledisek v každodenním životě,
-
soustavnou
péčí o svůj vzhled a osobní hygienu,
-
vědomím,
že svým vystupováním a vzhledem reprezentuje firmu,
-
trvalým
a všestranným zájmem o rozvoj osobnosti,
-
soustavným
zdokonalováním znalosti cizích jazyků,
-
snahou o
průběžné sledování vývoje nových technologií a kosmetických výrobků,
-
pracovní
kázní a rozvinutými organizačními schopnostmi.
Možnosti
uplatnění absolventů
Uplatnění
absolventů z hlediska jejich uceleného odborného vzdělání je možné v soukromých
a družstevních
zařízeních poskytujících odborné profesionální kosmetické služby prováděné
náročnými technologickými postupy v souladu s individuálními požadavky
zákazníka, módními trendy, zdravotně-hygienickými hledisky, estetickými zásadami
a novými vědeckými poznatky.