MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY ČESKÉ REPUBLIKY
Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
dne 4. 6. 2001, čj. 18 903/01-23 s platností od l. září 2002, počínaje l. ročníkem
UČEBNÍ PLÁN
Kmenový obor: 69-41-L Osobní služby
Studijní obor: 69-41-L/004 Kosmetička
Denní studium (obecný UP)
Kategorie
a názvy vyučovacích předmětů |
Celkový
počet týdenní vyučovacích hodin za studium |
A. Povinné vyučovací předměty |
|
Český
jazyk a literatura |
10 |
Cizí jazyk |
12,5 |
Občanská nauka |
3 |
Dějepis |
2 |
Matematika |
8 |
Chemie |
8 |
Fyzika |
1 |
Základy ekologie |
1 |
Práce s počítačem |
4 |
Psychologie |
2 |
Společenská výchova |
1 |
Estetická a výtvarná výchova |
3 |
Tělesná výchova |
8 |
Ekonomika |
4 |
Zdravověda |
8 |
Kosmetika |
9 |
Materiály |
3 |
Odborný výcvik |
44,5 |
Celkem hodin |
132 |
B.
Nepovinné vyučovací předměty |
|
Poznámky
Učební plán (obecný) je zpracován bez rozvržení hodin do jednotlivých ročníků a je pro školy závazný. Škola si dopracuje tento učební plán, při dopracování učebního plánu dodržuje zásady uvedené dále v poznámkách, nebo si může převzít doporučený učební plán, který je součástí těchto učebních dokumentů.
Učební plán dopracovaný ve škole, dopracované učební osnovy těch
povinných vyučovacích předmětů, které jsou součástí učebních
dokumentů (případně učební
osnovy nepovinných vyučovacích předmětů zpracované ve škole), vše schválené
ředitelem školy a opatřené razítkem školy, jsou součástí povinné
dokumentace školy. Dopracováním učebního plánu (obecného) se rozumí
rozvržení učiva ve formě vyučovacích předmětů do všech ročníků a
koordinace mezipředmětových vztahů na počátku l. ročníku pro všechny čtyři
ročníky najednou a závazně. Dopracováním učebních osnov, jejichž rozpis
je v učebních dokumentech uveden rámcově bez rozdělení do jednotlivých
ročníků, se rozumí rozvržení učiva učebních osnov do jednotlivých ročníků
podle učebního plánu, který si škola dopracovala z učebního plánu
(obecného), viz. s. 12 nebo podle doporučeného učebního plánu.
Při dopracování učebního plánu (obecného) je škola povinna zařadit
vyučovací předměty český jazyk a literatura, cizí jazyk, matematika, tělesná
výchova, kosmetika a odborný výcvik do všech ročníků. Při dopracování
učebního plánu (obecného) musí škola postupovat tak, aby v dopracovaném
učebním plánu a v učebních osnovách byl zachován podíl všeobecného
vzdělání stanovený Standardem středoškolského odborného vzdělávání,
tj. aby podíl všeobecného vzdělávání byl minimálně 45 % za celé období
přípravy.
Při dopracování učebního plánu (rozvržení vyučovacích předmětů
do čtyř ročníků) nesmí být celkový počet týdenních vyučovacích
hodin v jednotlivých ročnících vyšší než 33 vyučovacích hodin.
Všeobecně-vzdělávací předměty se realizují podle platných učebních
osnov schválených MŠMT ČR pro studijní obory. Učební osnovy všeobecně-vzdělávacích
předmětů jsou zařazeny v samostatném souboru. Jedná se o tyto učební
osnovy: český jazyk a literatura - čj. 25 625/99-22 ze dne 19.7.1999, cizí
jazyk – čj. 27 669/99-22 ze dne 3. 9. 1999, občanská nauka -
čj. 23 212/98-23/230 ze dne 21. 7. 1998, dějepis – čj. 23 094/99-22
ze dne 14. 6. 1999, matematika –
čj. 21 307/2000-22 ze dne 14. 6. 2000, chemie – čj. 27 658/86-221 ze dne 31.
10. 1986, fyzika – čj. 23 212/98-23/230 ze dne 21. 7. 1998, základy ekologie
– čj. 23 212/98-23/230 ze dne 21. 7. 1998. Pro předmět tělesná výchova
se doporučuje používat alternativní učební osnovy pro SŠ čj. 19
891/96-50 ze dne 23. 5. 1996. Pro vyučovací předmět práce s počítačem
je možné použít učební osnovu
čj. 25 875/98-23 ze dne 7. 9. 1998. V případě inovace učebních osnov
budou stávající učební osnovy nahrazeny nově schválenými učebními
osnovami všeobecně-vzdělávacích předmětů.
Ve schválených učebních dokumentech může škola provádět v učebním
plánu úpravy až do výše 10 % celkového týdenního počtu vyučovacích
hodin. Při této úpravě se nesmí překročit celkový týdenní počet
hodin stanovený učebním plánem a není možné vypustit žádný vyučovací
předmět. K zařazení nových poznatků a aktuálních otázek a s ohledem
na lepší přizpůsobení učiva specifickým potřebám podniků a organizací,
mohou vyučující provést v učebních osnovách úpravy učiva, které však
nesmí směřovat proti požadavkům Standardu středoškolského odborného vzdělávání.
V předmětu odborný výcvik
a v navazujících odborných předmětech lze v rámci časové a obsahové
koordinace učiva v tematických plánech přesunout učivo do nižších ročníků
v případech, že nepůjde o činnosti, které jsou zakázány
mladistvým do 16 let i po dobu přípravy ve škole.
Dělení hodin ve vyučovacích předmětech je v pravomoci ředitele školy,
který musí postupovat v souladu s předpisy stanovenými MŠMT.
Struktura nepovinných vyučovacích předmětů a jejich zařazení do učebního
plánu na základě požadavků zaměstnavatelů, zájmu žáků, stavu trhu práce,
potřeb regionů apod. je v plné kompetenci ředitele školy, který tyto učební
osnovy schvaluje.
Při organizování sportovně-turistického kursu a lyžařského výcviku
postupuje škola podle platných metodických pokynů MŠMT ČR.
Maturitní zkouška se připravuje a organizuje podle platných právních
předpisů.
V souvislosti s konkrétním obsahem každého vyučovacího předmětu včetně
odborného výcviku se musí každý vyučující průběžně zabývat otázkou
bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a hygieny práce, soustavně se zaměřovat
na důslednou výchovu žáků k ochraně životního prostředí a aktualizovat
učivo o nové poznatky vědy a techniky.
Délka školního roku je v 1. až 3. ročníku 40 týdnů, ve 4. ročníku 37 týdnů. Rozpis učiva jednotlivých předmětů je proveden v l. až 3. ročníku na 33 týdny, ve 4. ročníku na 30 týdnů. Zbývající doba se využije podle dále uvedené tabulky.
Denní studium (konkretizovaný UP)
Kategorie
a názvy vyučovacích předmětů |
Počet
týdenní vyučovacích hodin v ročníku |
Celkem |
|||
1. |
2. |
3. |
4. |
||
A. Povinné vyučovací předměty
|
|||||
Český
jazyk a literatura |
3 |
2 |
2 |
3 |
10 |
Cizí jazyk |
3 |
3 |
3 |
3,5 |
12,5 |
Občanská nauka |
1 |
1 |
1 |
- |
3 |
Dějepis |
2 |
- |
- |
- |
2 |
Matematika |
2 |
2 |
2 |
2 |
8 |
Chemie |
2 |
2 |
2 |
2 |
8 |
Fyzika |
1 |
- |
- |
- |
1 |
Základy ekologie |
1 |
- |
- |
- |
1 |
Práce s počítačem |
2 |
2 |
- |
- |
4 |
Psychologie |
2 |
- |
- |
- |
2 |
Společenská výchova |
- |
- |
- |
1 |
1 |
Estetická a výtvarná výchova |
2 |
1 |
- |
- |
3 |
Tělesná výchova |
2 |
2 |
2 |
2 |
8 |
Ekonomika |
- |
- |
2 |
2 |
4 |
Zdravověda |
2 |
2 |
2 |
2 |
8 |
Kosmetika |
2 |
2 |
2 |
3 |
9 |
Materiály |
- |
- |
l |
2 |
3 |
Odborný výcvik |
6 |
14 |
14 |
10,5 |
44,5 |
Celkem hodin týdně |
33 |
33 |
33 |
33 |
132 |
B.Nepovinné
vyučovací předměty |
|
|
|
|
|
Poznámky:
Tento učební plán je zpracován v souladu s poznámkami k učebnímu
plánu (obecnému). Pro další práci
s tímto konkretizovaným doporučeným učebním plánem platí všechny
poznámky uvedené na s. 12 - 14.
Tabulka „Přehled využití týdnů v období září – červen“ uvedená k učebnímu plánu (obecnému) je platná i pro tento učební plán.
Večerní studium
Kategorie
a názvy vyučovacích předmětů |
Počet
týdenní vyučovacích hodin za celé období studia |
|
A. Povinné vyučovací předměty |
||
Český
jazyk a literatura |
10 |
(2,2,2,2,2) |
Cizí jazyk |
12 |
(2,2,2,3,3) |
Občanská nauka |
2 |
(1,1,-,-,-) |
Dějepis |
1 |
(1,-,-,-,-) |
Matematika |
5 |
(1,1,1,1,1) |
Chemie |
5 |
(1,1,1,1,1) |
Fyzika |
0,5 |
(0,5,-,-,-,-) |
Základy ekologie |
0,5 |
(0,5,-,-,-,-) |
Práce s počítačem |
2 |
(1,1,-,-,-) |
Psychologie |
1 |
(1,-,-,-,-) |
Společenská výchova |
1 |
(-,-,1,-,-) |
Estetická a výtvarná výchova |
2 |
(1,1,-,-,-) |
Ekonomika |
3 |
(-,-,1,1,1) |
Zdravověda |
8 |
(1,2,2,2,1) |
Kosmetika |
10 |
(1,2,2,2,3) |
Materiály |
3 |
(-,-,1,1,1) |
Odborný výcvik |
9 |
(1,2,2,2,2) |
Celkem hodin |
75 |
(15,15,15,15,15) |
B.
Nepovinné vyučovací předměty |
|
Poznámky:
Učební plán (obecný) večerního studia stanovuje počet vyučovacích
hodin za celé období přípravy ve studijním oboru a je pro školy závazný.
V závorkách je uvedena doporučená hodinová dotace pro jednotlivé vyučovací
předměty a jednotlivé ročníky.
Škola dopracuje učební plán (obecný) pro večerní studium obdobným
způsobem jako učební plán (obecný) pro denní studium. Při dopracování učebního
plánu je třeba vzít v úvahu, že týdenní hodinová dotace povinných
vyučovacích předmětů je ve všech ročnících 15 vyučovacích hodin.
Ve večerním studiu se vyučuje podle učebních osnov denního studia.
Obsah a rozsah učiva si vyučující přizpůsobí, např. v tematickém
plánu, podle počtu týdenních vyučovacích hodin uvedených v dopracovaném
učebním plánu večerního studia. Upravený tematický plán nebo jinak
dopracované učební osnovy do podmínek večerního studia schvaluje ředitel
školy.
Vyučovací hodiny stanovené pro odborný výcvik se soustřeďují do větších
vyučovacích celků – dní, např. jeden vyučovací den – 4 hodiny. Tyto
vyučovací hodiny jsou určené souborným pracím a doplňujícím instruktážím.
Souborné práce jsou zaměřeny na doplnění, rozvoj a upevnění profilových
dovedností.
Délka školního roku je v 1. až 4. ročníku 40 týdnů, v 5. ročníku
37 týdnů. Rozpis učiva jednotlivých předmětů je proveden v l. až 4.
ročníku na 33 týdny, v 5. ročníku na 30 týdnů. Zbývající doba se využije
podle dále uvedené tabulky.
Pro večerní studium dále platí všechny poznámky uvedené k učebnímu plánu denního studia, viz. s. 12 – 14, mimo poznámek 4, 10 a 13.
Dálkové studium
Kategorie
a názvy vyučovacích předmětů |
Počet
konzultačních hodin za celé období studia |
|
A. Povinné vyučovací předměty |
||
Český
jazyk a literatura |
130 |
(20,20,30,30,30) |
Cizí jazyk |
150 |
(30,30,30,30,30) |
Občanská nauka |
30 |
(10,10,10,-,-) |
Dějepis |
10 |
(10,-,-,-,-) |
Matematika |
100 |
(20,20,20,20,20) |
Chemie |
90 |
(20,20,10,20,20) |
Fyzika |
5 |
(5,-,-,-,-) |
Základy ekologie |
5 |
(5,-,-,-,-) |
Práce s počítačem |
40 |
(20,20,-,-,-) |
Psychologie |
20 |
(10,10,-,-,) |
Společenská výchova |
10 |
(-,-,-,10,-) |
Estetická a výtvarná výchova |
20 |
(10,10,-,-,-) |
Ekonomika |
60 |
(-,-,20,20,20) |
Zdravověda |
100 |
(20,20,20,20,20) |
Kosmetika |
110 |
(20,20,20,30,20) |
Materiály |
50 |
(-,-,20,10,20) |
Odborný výcvik |
150 |
(20,40,40,30,20) |
Celkem hodin |
1080 |
(220,220,220,220,200) |
B.
Nepovinné vyučovací předměty |
|
Poznámky:
Učební plán
(obecný) dálkové studia stanovuje počet konzultačních hodin za celé období
přípravy ve studijním oboru a je pro školy závazný. V závorkách je
uvedena doporučená hodinová dotace pro jednotlivé vyučovací předměty a
jednotlivé ročníky.
Škola dopracuje učební plán (obecný) pro dálkové studium obdobným
způsobem jako učební plán (obecný) pro denní studium. Při dopracování učebního
plánu je třeba vzít v úvahu, že celková hodinová dotace povinných
vyučovacích předmětu je v 1. – 4. ročníku 220 hodin, v 5. ročníku 200
hodin a je uvedena jako maximální.
V dálkovém studiu se vyučuje podle učebních osnov denního
studia. Obsah a rozsah učiva si vyučující přizpůsobí, např. v tematickém
plánu, podle počtu konzultačních hodin uvedených v dopracovaném učebním
plánu dálkového studia. Upravený tematický plán nebo jinak dopracované učební
osnovy do podmínek dálkového studia schvaluje ředitel školy.
Počet konzultačních hodin v ročníku stanovené dopracovaným učebním
plánem dálkového studia jsou závazné a musí být rovnoměrně rozloženy
do dvou pololetí školního roku. Ředitel školy rozhodne, zda stanovené počty
konzultačních hodin se zařadí do pravidelného týdenního nebo čtrnáctidenního
rozvrhu nebo podle jinak uspořádaného harmonogramu konzultací.
Konzultační hodiny stanovené pro odborný výcvik se soustřeďují do
větších vyučovacích celků – dní, např. 20 konzultačních hodin je možné
soustředit do 3 dnů. Tyto konzultační hodiny slouží k doplnění a
upevnění profilových dovedností formou souborných prací a instruktáží.
V závěru každého pololetí se vykonají zkoušky ze všech předmětů,
kterým se podle dopracovaného učebního plánu v příslušném pololetí
vyučovalo. V jednom dnu se doporučuje konat zkoušky maximálně ze tří
předmětů.
Pro dálkové studium dále platí všechny poznámky uvedené k učebním plánu denního studia, viz. s. 12 - 14, mimo poznámek 4, 10 a 13.