CHARAKTERISTIKA VZDĚLÁVACÍHO PROGRAMU
Kód a název : |
69-52-H/001 Kosmetička |
Vstupní předpoklady žáků : |
Učební obor je určen pro žáky a další uchazeče, kteří splnili povinnou školní docházku a kteří splnili podmínky přijímacího řízení |
Délka a forma studia |
3 roky denního, večerního a dálkového studia |
Pojetí a cíle vzdělávacího
programu
Vzdělávací
program učebního oboru kosmetička je koncipován jako tříletý a zabezpečuje
získání odborných vědomostí a praktických dovedností potřebných
k profesionálnímu vykonávání kosmetických služeb na úrovni středního
odborného vzdělání.
Cílem vzdělávacího programu je příprava k poskytování kvalifikovaných a kvalitních kosmetických služeb (základní odborné práce při přípravě zákazníků pro kosmetické úkony, např. povrchové čištění pleti pleťovou vodou a mlékem, odborné odličování řas a obočí, odstraňování chloupků, napařování kompresí i přístroji a různé druhy ručních a strojních masáží obličeje a krku, běžné odborné práce při ošetřování pleti a pokožky, např. depilace, aplikace obkladů a masek a kosmetické masáže různých částí těla, poradenské služby v kosmetickém ošetřování pleti ohledně používaní vhodných přípravků podle typu pleti a věku zákazníka) a poskytování kvalifikované a kvalitní péče o ruce a nohy.
Charakteristika
obsahových složek
Všeobecné
vzdělávání
Obsah
vzdělávacího programu učebního oboru kosmetička je odvozen ve složce všeobecně
vzdělávací od základního kurikula vymezujícího v podobě výchovně vzdělávacích
cílů a obsahových okruhů šest oblastí všeobecného vzdělávání.
Jazykové
vzdělávání plní významnou
socializační a kulturační funkci, neboť v návaznosti na předcházející
vzdělávání rozvíjí komunikativní kompetenci žáků v mateřském a cizím
jazyce, učí je jazykově vstupovat do vzájemných kontaktů s druhými lidmi,
pomáhá jim uplatnit se ve společnosti, zprostředkovává jim potřebné
informace a přibližuje kulturní a jiné hodnoty. Jelikož jazyk je důležitým
nástrojem myšlení, napomáhá jazykové vzdělávání rozvoji kognitivních
schopností žáků a jejich logického myšlení, na druhé straně přispívá
i ke tříbení jazykového a estetického cítění a k celkové kultivaci
osobnosti žáků.
Společenskovědní
vzdělávání má multidisciplinární charakter, neboť jeho základ tvoří
soubor poznatků z řady vědních disciplín (etiky, politologie, psychologie
atd.). Základním cílem společenskovědního vzdělávání však není
vybavit žáky množstvím poznatků, nýbrž sociální
a osobnostní kultivace žáků. Osvojené poznatky mají
usnadnit žákům pochopit sama sebe i druhé lidi, naučit se žít v užším
i širším společenství, chápat a vědomě akceptovat principy a normy
dané společnosti.
Matematické
vzdělávání rozvíjí numerické
dovednosti a návyky žáků, vybavuje je poznatky potřebnými jak pro studium
daného oboru, tak pro úspěšnou profesionální činnost a orientaci v každodenním
životě v moderní společnosti. Matematika se významně podílí na formování
intelektuálních schopností žáků, především na jejich logickém myšlení.
Přírodovědné
vzdělávání obsahuje vybrané
poznatky z chemie a ekologie. Žáci si osvojují nejdůležitější chemické
pojmy, veličiny a zákonitosti nutné k pochopení jevů a procesů v přírodě,
odborné praxi i v každodenním životě. V ekologické oblasti se učí chápat
nebezpečí ohrožení přírody lidskými činnostmi a zaujímat postoje k
problémům v oblasti péče o životní prostředí.
Estetické
vzdělávání má z hlediska přípravy v učebním oboru kosmetička
výrazné kultivační a výchovné poslání. Na estetické vzdělávání
je nutno nahlížet jako na formativní oblast vzdělávacího procesu, která
se realizuje jednak přes vlastní
tvůrčí činnost žáků, především ve vyučovacím předmětu estetická a
výtvarná výchova, jednak přes poznání a pochopení krásy prostřednictvím
konkrétních uměleckých i šířeji chápaných estetických výtvorů různých
žánrů.
Rozvoj
tělesné kultury je zaměřen na vytváření
návyků směřujících k péči o tělo a zdraví jako jednoho z předních požadavků
moderní společnosti na každého jedince. Vedle klasické tělesné výchovy
rozvíjející fyzické dispozice žáků jsou ve vyučovacím předmětu
zdravověda vymezeny i požadavky
na vědomosti a dovednosti z oblasti biologie člověka a zdravotní
výchovy.
Odborné
vzdělávání
Složka
odborného vzdělávání je odvozena od základního kurikula vypracovaného v
podobě vzdělávacích cílů a obsahových okruhů pro
vzdělávací směr péče o vzhled člověka. Poskytuje
žákům ucelený soubor teoretických vědomostí, praktických
dovedností a návyků nezbytných pro jejich budoucí uplatnění v kosmetických
službách. Ve složce odborného vzdělávání jsou účelově propojeny
poznatky z oblasti technologie, zařízení
a vybavení provozoven, materiálů, zdravovědy a ekonomiky.
Technologie
poskytuje teoretickou přípravu pro výkon kvalitních, hygienicky nezávadných
a bezpečných kosmetických
služeb a je zaměřena na výchovu k uvědomělému dodržování zásad,
pravidel a předpisů o hygieně a ochraně zdraví při práci, k dokonalé péči
o zákazníka z hlediska estetického, módního a zdravotního.
V
oblasti zařízení a vybavení provozoven se seznamují žáci se strojním
zařízením, vybavením a vnitřním uspořádáním provozoven, s
funkcemi pracovního nářadí, pomůcek, nástrojů a zařízení, s
jejich ošetřováním, čištěním a běžnou údržbou.
Materiály
poskytují žákům základní vědomosti o používaných materiálech, o
jejich vlastnostech, o správném dávkování, bezpečné manipulaci, skladování
a jejich aplikaci. Učivo umožňuje pochopení vztahu mezi složením látek,
jejich vlastnostmi a možnostmi jejich praktického použití.
Zdravověda
poskytuje všeobecné poznatky ze somatologie, seznamuje se zásadami první
pomoci a vyskytujícími se kožními
chorobami.
Ekonomika
uvádí žáky do ekonomického myšlení v souvislostech odpovídajících tržnímu
hospodářství včetně zvýraznění problematiky soukromého podnikání. Umožňuje
poznat základní ekonomické činnosti související s provozem podniků služeb
a vede k odpovědnému plnění pracovních úkolů jednotlivce a k odpovědnosti
za kvalitu vykonané práce.
Mimořádný
význam pro přípravu žáků na kvalifikovaný a kvalitní výkon povolání má
odborný výcvik, který plní funkci integrujícího předmětu, v němž
si žáci prohlubují všeobecné a odborné vědomosti a rozumové dovednosti,
které si osvojili v teoretickém vyučování a učí se je používat v praxi.
Odborný výcvik je vykonáván ve
vhodně vybavených zařízeních pod vedením kvalifikovaných a zkušených
pracovníků.
Klíčové
dovednosti
Klíčové
dovednosti získávané prostřednictvím vzdělávání mají umožnit žákům
přizpůsobivěji reagovat na prudký rozvoj vědeckého poznání a společenského
vývoje a vytvářejí obecnější kvalifikační předpoklady pro uplatnění
v pracovním a občanském životě.
Výchovně
vzdělávacích cílů klíčových dovedností ve vzdělávacím programu
kosmetička je dosahováno
osvojením:
komunikativních
dovedností - dovednosti vyjadřovat
se ústně i písemně přiměřeně situaci, zpracovávat písemný materiál,
vysvětlovat a znázorňovat běžnou záležitost (např. technologický
postup), číst s porozuměním a využívat informací získaných četbou;
personálních
a interpersonálních dovedností -
personálních: dovednost zdokonalovat vlastní učení a výkonnost, dovednost
využívat sebepoznávání, sebekontroly a seberegulace;
dovednosti
řešit problémy a problémové situace
- identifikovat a analyzovat problémy, zvažovat možnosti jejich řešení,
vybírat a navrhovat řešení optimální v daném kontextu, stanovat a dodržovat
efektivní postupy při realizaci řešení;
numerické
aplikace - dovednost používat různé
aritmetické postupy důležité pro řešení praktických situací;
dovednost využívat informačních technologií - dovednost pracovat s osobním počítačem, využívat rozmanitých informačních zdrojů a informací různého druhu a charakteru v pracovním i mimopracovním životě.
Organizace
výuky
Studium
je organizováno jako tříleté denní, může
být organizováno i jako večerní a dálkové. Je ukončeno závěrečnou
zkouškou podle příslušných právních norem a poskytuje střední
odborné vzdělávání. Střední
odborné učiliště zajišťuje teoretické
i praktické vyučování nebo je praktické vyučování zajišťováno ve
střediscích praktického vyučování nebo pracovištích praktického vyučování.
Metodické
přístupy
Metody
a formy vzdělávací práce volí vyučující se zřetelem k charakteru předmětů,
konkrétní situaci v pedagogickém procesu i s ohledem na možnosti školy. V
koordinaci s ostatními vyučujícími
a mistry odborné výchovy vyvíjí soustavnou péči o vytváření a rozvíjení
požadovaných profesních vlastností a schopností jako je např. profesní
vystupování, estetické cítění, kultivované vyjadřování, konstruktivní
a vstřícné jednání se zákazníky i spolupracovníky. Tomu odpovídají
adekvátní metodické přístupy ve výuce a využití osobního příkladu.
Při
výuce jak všeobecně vzdělávacích, tak odborných předmětů musí vyučující
věnovat zvýšenou pozornost realizaci cílů klíčových dovedností a přizpůsobit
jim své pedagogické působení na žáky.
Orientaci,
ve kterých vyučovacích předmětech se klade zvláštní důraz na realizaci
cílů jednotlivých klíčových dovedností, poskytuje tabulka klíčových
dovedností zařazená v učebních dokumentech za učebním plánem denní
formy studia.
Pro
realizaci cílů klíčových dovedností se doporučuje jako jedna z nejvhodnějších
aktivizujících metod pedagogické práce metoda projektového vyučování. Ta
spočívá v tvorbě a následné realizaci ucelených a vhodně
tematicky koncipovaných žákovských projektů. (Příklad žákovského
projektu je přiložen na závěr učebních dokumentů.)
Vstupní
předpoklady žáků
Předpokladem pro přijetí ke studiu je úspěšné absolvování 9. ročníku základní školy. Uchazeči o studium musí vyhovovat též zdravotním požadavkům stanoveným pro tento učební obor. Při přijímání ke studiu se dále hodnotí dosažené studijní výsledky, zájem uchazečů o obor a předpoklady pro jeho vykonávání po stránce fyzické, vzhledové a osobnostní.
Zdravotní
požadavky na uchazeče
Při
výběru tohoto učebního oboru nejsou zdravotně způsobilí uchazeči trpící:
- onemocněními pohybového aparátu
znemožňujícími práci ve vynucené poloze a dlouhé stání,
- onemocněními spojenými s poruchou
jemné motoriky rukou,
- chronickými a alergickými onemocněními
kůže, závažnými a alergickými onemocněními dýchacích cest a spojivek,
- dekompenzovanými a subkompenzovanými
záchvatovými stavy,
- poruchami srdeční činnosti a oběhové
soustavy vylučujícími těžkou fyzickou zátěž,
- poruchami zraku (nutná centrální
ostrost 5/5, J.č. 1 možnost s korekcí),
- poruchami barvocitu.
K posouzení zdravotního stavu je příslušný
registrující praktický lékař.
Požadavky
na bezpečnost a ochranu zdraví při práci a hygienu práce
Neoddělitelnou
součástí teoretického a praktického vyučování je problematika bezpečnosti
a ochrany zdraví při práci, požární ochrany a hygieny práce. Výchova
k bezpečnosti a ochraně zdraví při práci musí vycházet z platných právních
předpisů - zákonů, prováděcích vládních nařízení, vyhlášek a norem.
Výklad musí směřovat od všeobecného ke konkrétnímu, tj. specifickému
pro učební obor. V prostorách určených pro vyučování žáků je třeba
vytvořit podle platných předpisů podmínky pro zajištění bezpečnosti a
hygieny práce. Je nevyhnutelné poučit žáky o bezpečnosti a ochraně
zdraví při práci. Nácvik a procvičování činností, které odpovídají
pracím, které jsou v souladu s vyhláškou Ministerstva zdravotnictví č.
261/1997 Sb. ve znění pozdějších předpisů, mohou žáci vykonávat při výuce
pouze v rozsahu stanoveném učební osnovou. Pokud to vyžaduje charakter činností,
stanoví učební osnova z hlediska bezpečnosti a ochrany zdraví při práci
a hygieny práce podmínky, v nichž je možné výuku provádět.
Základními
podmínkami bezpečnosti a ochrany zdraví při práci se rozumí:
1) důkladné
seznámení žáků
s předpisy o bezpečnosti
a ochraně
zdraví při
práci, s protipožárními předpisy a s technologickými postupy,
2) používání
technického vybavení, které odpovídá bezpečnostním a protipožárním předpisům,
3) používání
osobních ochranných pracovních prostředků podle platných předpisů,
4) vykonávání
stanoveného dozoru.
Práce
pod dozorem - vyžaduje trvalou přítomnost
osoby pověřené dozorem, která dozírá na dodržování BOZP a pracovního
postupu. Tato osoba musí všechna pracovní místa zrakově obsáhnout tak, aby
mohla bezprostředně zasáhnout v případě porušení bezpečnostních předpisů
a pracovních pokynů nebo ohrožení zdraví.