PROFIL ABSOLVENTA
Kmenový obor: 6952H Kosmetička
Kód a název : 69-52-H/001 Kosmetička
Dosažený stupeň vzdělání : střední odborné
Způsob ukončení a certifikace :
závěrečná zkouška, výuční list
Výsledky
vzdělávání:
Obecná
úvodní část
Obecným
cílem složky všeobecného vzdělávání je vytvořit předpoklady pro rozvoj
osobnosti žáků v návaznosti na vědomosti, dovednosti a postoje získané v
základní škole. Klade se důraz na vzdělání v kontextu široce pojímaného
občanství a tedy na obecně přijímané kvality člověka důležité pro
jeho uplatnění v demokratické společnosti založené na humanismu. Přitom
je akcentována osobnost žáka, zvyšuje se orientace na jeho životní
adaptabilitu, na přípravu k práci v podmínkách rychle se měnící společnosti
a současně i na přípravu k životu v harmonii s prostředím, s okolním světem
i se sebou.
Obecné
vědomosti, dovednosti a postoje
Absolvent
je v průběhu přípravy veden k tomu, aby si byl vědom vzájemného vztahu
svobody a odpovědnosti i rovnosti svobod a práv každého občana. Je veden k
chápání principů demokratické společnosti a k ochotě je ve svém životě
uplatňovat. Uvědomuje si svou národní příslušnost a svá lidská práva,
je ochoten respektovat také práva druhých, uznávat tedy i rovnost a práva
jiných národů, etnických skupin a ras.
Absolvent
si je vědom významu aktivní účasti své i ostatních členů společnosti
na utváření společenského života a kulturního a přírodního prostředí
v regionálním i celosvětovém měřítku. Preferuje tolerantní postoje k názorům
a hodnotám jiných lidí.
Absolvent
je veden k tvořivé činorodosti, spolupráci i zdravé soutěživosti, ale i k samostatnosti
a odpovědnosti v jednání i v pracovní činnosti. Je si vědom, že tyto
vlastnosti jsou důležité jak pro jeho vlastní
prospěch a rozvoj, tak i
pro rozvoj
celé společnosti. Chápe
proto význam a nutnost
celkového osobnostního rozvoje a profesní připravenosti. Je vybaven základními
dovednosti pro poznání a regulaci vlastní osobnosti a pro styk s lidmi.
Je
si vědom toho, jaký význam má pro něj dosažené vzdělání. Uvědomuje
si, že s postupem vědeckotechnického rozvoje a jeho dopadů ve světě
stále vzrůstají nároky na kvalifikovanou pracovní činnost i na inovace
pracovních dovedností. Je ochoten a schopen se adaptovat na změny trhu
práce a kvalifikací. Uvědomuje si vliv přírodního prostředí a vliv
rozvoje vědy a techniky na život lidí. Rozhoduje se a jedná ve svém
soukromí i v práci tak, aby chránil přírodu a kulturní památky
a jednal v zájmu stavu udržitelného rozvoje.
V
ústním i písemném jazykovém projevu se snaží dodržovat jazykové normy,
výstižně a logicky správně se vyjadřovat, v oficiálních projevech
pak používat spisovného jazyka. V cizím jazyce rozumí jednoduchým
krátkým rozhovorům o věcech denního života, dokáže reagovat v
rozsahu aktivně osvojených jazykových prostředků v běžných
životních situacích a tématech.
Dovede získat v
cizím jazyce
jednoduchou informaci, sdělit
podstatné myšlenky z běžného vyslechnutého nebo přečteného textu,
v jednoduchých větách hovořit o známé tématice. Ovládá v cizím
jazyce nejzákladnější odbornou terminologie svého oboru.
Je
veden k pozitivnímu vztahu k umění a kultuře. Má vypěstován návyk číst
krásnou literaturu, časopisy,
populárně naučná
díla podle
svého zájmu,
sledovat sdělovací
prostředky a navštěvovat kulturní zařízení
(divadla, koncerty, výstavy .....).
Absolvent
rozumí základním matematickým pojmům a vztahům mezi nimi, umí vyhledávat,
hodnotit a třídit matematické informace a dokáže používat získané
matematické poznatky při řešení problémů a úkolů v běžných životních
i v profesních situacích.
Je
schopen aplikovat získané přírodovědné poznatky v občanském životě i
ve své odborné práci, zná využití běžných látek v průmyslu, zemědělství,
v domácnosti atp., ví o jejich vlivu na člověka, jeho zdraví i na životní
prostředí.
Je
seznámen s rolí životního partnera a rodiče, poučen o nebezpečí neodpovědného
sexuálního chování, drogové závislosti a o vlivech nezdravého způsobu života
vůbec. Snaží se udržovat i zvyšovat svou tělesnou
zdatnost a upevňovat své zdraví. Je veden ke správným představám
o využívání volného času.
Ve
své profesní oblasti dovede identifikovat a analyzovat problémy, zvažovat možnosti
jejich řešení, vybírat a navrhovat řešení optimální v daném kontextu,
stanovovat efektivní postupy při realizaci řešení a dodržovat je.
Dovede
pracovat s osobním počítačem a dovede využívat informačních zdrojů v
pracovním i mimopracovním životě.
Má
vytvořeny základní předpoklady pro uplatnění v živnostenském podnikání
jak z hlediska profesních dovedností, tak z hlediska chápání potřeby
aktivního přístupu k nalézání profesního uplatnění i nutnosti
zdravého rizika k prosazení svých záměrů. Orientuje se i v základních
ekonomických otázkách této problematiky.
Odborné
vědomosti, dovednosti a postoje
Po
ukončení přípravy v učebním oboru kosmetička a po úspěšném vykonání
závěrečné zkoušky absolvent umí:
-
volit pracovní postupy s ohledem
na dodržování technologických postupů a s přihlédnutím k
individuálnímu přání zákazníka,
-
připravit pracoviště, zvolit a připravit
potřebné nástroje, pomůcky a kosmetické
přípravky vzhledem k volbě pracovních postupů,
-
připravit zákazníka pro
kosmetické ošetření podle hygienických předpisů (např. povrchové čištění
pleti pleťovou vodou a pleťovým mlékem,
odličování řas a obočí),
-
určit typ pleti zákazníka a v
souladu s typem pleti zvolit vhodný způsob ošetření pleti,
-
provádět hluboké čištění
pleti (odstraňování komedonů, drobných pastulek a milií),
-
aplikovat obklady a masky,
-
provádět kosmetickou masáž obličeje,
krku, dekoltu, poprsí a rukou s přístrojem a bez přístroje,
-
provádět ošetření nohou,
odstranění mozolů, zrohovatělé pokožky a kuřích ok,
-
poskytovat poradenskou službu v péči
o nohy,
-
provádět běžnou údržbu používaných
pracovních prostředků,
-
organizovat samostatně svou práci,
-
dodržovat při práci zásady a předpisy
bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a hygieny práce, předpisy protipožární
ochrany a zacházet s protipožárním zařízením.
Příprava
v učebním oboru vytváří předpoklady k tomu, aby absolvent po příslušné
praxi byl schopen:
-
určovat způsoby kosmetických zásahů a provádět složité odborné práce
při poskytování
kosmetických služeb, např. atypické kosmetické ošetření,
-
poskytovat poradenskou službu v kosmetickém ošetření pleti z hlediska používaných
přípravků
podle typu pleti, věku a zaměstnání
zákazníka, v souladu s módními trendy v líčení apod.
Klíčové
dovednosti
Absolvent
učebního oboru se vyznačuje:
-
vypěstovanou profesní etikou, uměním
jednat s lidmi,
-
dovedností vyrovnat se se stresovými
situacemi,
-
dovedností samostatně řešit
nezvyklé situace ve styku se zákazníky,
-
kultivovaným vystupováním,
-
estetickým cítěním a uplatňováním
estetických hledisek v každodenním životě,
-
soustavnou péčí o svůj vzhled a
osobní hygienu,
-
vědomím, že svým vystupováním
a vzhledem reprezentuje firmu,
-
trvalým a všestranným zájmem o
rozvoj osobnosti,
-
soustavným zdokonalováním
znalosti cizích jazyků,
-
pracovní kázní a rozvinutými
organizačními schopnostmi.
Možnosti
uplatnění absolventů
Uplatnění
absolventů z hlediska jejich uceleného odborného vzdělání je možné v soukromých,
státních i družstevních zařízeních
poskytujících odborné profesionální kosmetické služby.