CHARAKTERISTIKA VZDĚLÁVACÍHO PROGRAMU
Kód a název : |
69-53-E/002 Provoz domácnosti |
Vstupní předpoklady žáků : |
Učební obor je určen žákům, kteří ukončili povinnou školní docházku v základní škole v nižším než devátém ročníku nebo devátý ročník neukončili úspěšně |
Délka a forma studia |
2 roky denního studia |
Pojetí a cíle
vzdělávacího programu
Učební
obor poskytuje vzdělání a přípravu na povolání žákům, kteří z důvodu
nedostačujících znalostí neúspěšně
ukončili povinnou školní docházku do základní školy.
V
oboru se připravují žáci, u nichž převládá sklon k manuální práci,
proto převažuje praktická složka vzdělávání, v níž by žáci měli získat
praktické dovednosti potřebné pro uplatnění v povolání i pro osobní
život.
Za
dominantní je proto považována praktická část přípravy. Také výuku ve
všeobecně vzdělávacích předmětech je nutné směrovat pro potřeby
praktického života. Důležitá je spolupráce všech vyučujících, aby žáci
získali pevné základy teoretických vědomostí a potřebnou manuální
zručnost. Hlavním cílem je společenské uplatnění žáků spolu se sociálním
zabezpečením po absolvování přípravy v učebním oboru.
Učební
osnovy vyučovacích předmětů jsou rámcové a vyučující přizpůsobí
jejich náročnost možnostem a schopnostem žáků a potřebám regionu. Velký
význam má individuální přístup vyučujících k žákům za účelem
motivace žáků k pracovitosti, zodpovědnosti a samostatnosti.
Cílem
vzdělávacího programu je připravit absolventy schopné pečovat o rodinu,
provádět jednodušší pracovní činnosti při přípravě pokrmů, údržbě
bytu a bytových zařízení, při zhotovování jednoduchých oděvů a bytových
doplňků, při údržbě šatstva a prádla a při pěstování rostlin.
Žáci
jsou vychováváni tak, aby byli schopni uplatnit se na trhu práce, začlenit
se do společnosti a aby si vypěstovali kladný vztah k práci.
Charakteristika
obsahových složek
Všeobecné vzdělávání
Cílem
tohoto vzdělávání je vytvoření předpokladů pro celkový rozvoj a
kultivaci osobnosti žáků v návaznosti na vědomosti, dovednosti a postoje získané
na základní škole.
Jazykové vzdělávání
zahrnuje výuku mateřského jazyka, jeho správné používání i v mimoškolním
životě, vzbuzení zájmu žáků o četbu. Rozvíjí především komunikativní
dovednosti žáků, tj. schopnost samostatně
souvisle se vyjadřovat, vysvětlit a zdůvodnit svůj názor.
Společenskovědní vzdělávání
se realizuje v předmětu občanská nauka. Jeho cílem je přispět k přípravě
žáků na jejich osobní i občanský život v demokratickém státě tak, aby
se žáci lépe orientovali ve společnosti a mohli se zapojit do ovlivňování
veřejných záležitostí a dokázali řešit i své soukromé problémy.
Matematické vzdělávání
se podílí na rozvíjení samostatného a logického myšlení. Žáci se naučí
využívat vědomosti a jednoduché matematické dovednosti při řešení různých
situací v pracovním i osobním životě.
Rozvoj tělesné kultury
je zaměřen na rozvíjení fyzických dispozic žáků a na vytváření návyků
směřujících k péči o tělo a zdraví.
Odborné vzdělávání
Obsah
odborného vzdělávání je vymezen a uspořádán tak, aby žákům poskytl
ucelený soubor nejnutnějších vědomostí a s ohledem na vzdělatelnost žáků
především praktických dovedností a návyků potřebných pro jejich budoucí
pracovní zařazení. Velká pozornost je proto věnována účelnému propojení
a návaznosti obsahu odborných předmětů
a odborného výcviku.
Klíčové
dovednosti
Klíčové dovednosti získané prostřednictvím vzdělávání mají žákům
umožnit lépe se přizpůsobit rozvoji vědy i společnosti a vytvořit obecnější
kvalifikační předpoklady pro uplatnění v pracovním i občanském životě.
Vzhledem ke vzdělávacím a výchovným možnostem žáků připravujících se
v tomto učebním oboru je možno rozvíjet komunikativní, personální a
interpersonální dovednosti ve všeobecné i v odborné složce vzdělání.
Organizace výuky
Příprava žáků je organizována jako dvouleté denní studium. Je
ukončena závěrečnou zkouškou podle příslušných právních norem a
poskytuje odbornou přípravu pro výkon povolání.
Vzhledem k tomu, že se jedná o přípravu žáků, kteří nemají
kladný vztah k teoretické přípravě, je vhodné organizovat výuku tak, aby
v týdnu byla zastoupena praktická i teoretická výuka.
Metodické přístupy
Při
volbě metod a forem výchovně-vzdělávací práce musí vyučující
respektovat charakter a obsah předmětu, úroveň vzdělatelnosti žáků
i konkrétní možnosti školy.
Těžiště
vzdělávacího programu určeného pro žáky s malým zájmem o studium je především
ve vyváženosti a vzájemném propojení mezi teoretickou a praktickou přípravou
žáků.
Za
významné pro přípravu v tomto učebním oboru lze považovat důsledné
uplatňování pedagogických zásad vyučujícími, zejména zásady názornosti
a přiměřenosti učiva a využití osobního příkladu.
Jednotliví
vyučující při vzájemné koordinaci
vyvíjejí soustavnou péči o vytváření a rozvíjení profesních
vlastností a schopností žáků.
Je nutné, aby si pedagogičtí pracovníci (vedení školy i vyučující)
uvědomili, že se v oboru připravují žáci, kteří byli na základní škole
neúspěšné a kteří většinou v této přípravě ukončí své systematické
vzdělávání, takže je důležité, aby získali vědomosti a dovednosti
nezbytné pro další osobní, občanský a pracovní život. Je proto
nutné k těmto žákům přistupovat se záměrem maximálně je
motivovat, zejména kladným hodnocením, využívat prostor ve všeobecně-vzdělávacích
předmětech k prakticky zaměřeným činnostem a na modelových situacích řešit
problémy běžného života. Informace by měly být podloženy vlastní činností
žáků při řešení úkolů. Vyučující volí specifické metody, které žákům
pomáhají lépe pochopit a osvojit si některé vědomosti a dovednosti.
Pro názornost: exkurze na pracovní úřad a demonstrace hledání pracovního
uplatnění, účast na přelíčení u soudu v trestním řízení s mladistvým,
vyplňování různých dotazníků a tiskopisů, se kterými se setkají v běžném
životě, sestavení životopisu. Vhodně lze použít i inscenační metody
založené na hře, např. způsob komunikace s úředníky ve věcech
jednotlivce či rodiny na úřadech, účast, konání a oblékání na různých
společenských akcích apod.
Pozornost by měla být věnována také nácviku metod a technik učení
a práci s textem jako základním zdrojem informací. Při vyučování je
vhodné i využití počítače včetně speciálních výukových programů.
Doporučená literatura pro
pedagogy:
·
Mauš J.:
Styly učení žáků a studentů, Portál 1998,
·
Lokšová
I. - Lokša J.:Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole, Portál
1998,
·
Černochová
M. a kol.: Využití počítače při vyučování, Portál 1998,
·
Slavík J.:
Hodnocení v současné škole, Portál 1999,
·
Hermochová
S.: Hry pro život,
·
Canfield
J., Wells H.C.: Hry pro zlepšení motivace a sebepojetí žáků,
·
Valenta J.:
Metody a techniky dramatické výchovy,
·
Machková
E.: Metody dramatické výchovy,
·
Bakalář
E.: Nové psychohry, Portál 1998,
·
Patersonová
E.: Připravit, pozor, učíme se!, Portál 1998,
·
Canfield
J., Siccone F.: Hry pro výchovu k odpovědnosti a sebedůvěře, Portál
1998.
Vyučující v koordinaci s ostatními vyučujícími vyvíjí
soustavnou péči o vytváření a rozvíjení profesních vlastností a
schopností žáků.
Kromě realizace klíčových dovedností vede vyučující žáky k trpělivé
a soustavné práci a usiluje o to, aby si žáci vytvořili dobrý vztah k praktickým
činnostem. Výchovu v tomto smyslu lze uplatnit zejména v předmětu
odborný výcvik.
Žákovský projekt do těchto
učebních dokumentů (vzdělávacího programu) není zařazen s ohledem
na charakter pracovních činností, pro jejichž výkon se žáci připravují.
Další
specifické požadavky:
Zdravotní požadavky
na uchazeče
Při výběru tohoto učebního oboru nejsou zdravotně způsobilí uchazeči trpící zejména:
- poruchami funkce horních končetin (jemná a hrubá motorika),
- prognosticky závažnými chronickými a alergickými onemocněními kůže a dýchacích cest,
- prognosticky závažnými onemocněními srdce a oběhové soustavy vylučujícími středně velkou zátěž.
Zdravotní omezení vždy závisí na specifických požadavcích zvoleného
zaměření. K posouzení zdravotního stavu je příslušný registrující
lékař.
Požadavky na
bezpečnost a ochranu zdraví při práci a hygienu práce
Neoddělitelnou součástí teoretického i praktického vyučování je
problematika bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, požární ochrana
a hygiena práce.
Ve výchovně-vzdělávacím procesu musí výchova k bezpečnosti a
ochraně zdraví při práci vycházet z platných právních předpisů, zákonů,
prováděcích vládních nařízeních, vyhlášek a norem. Výklad musí
směřovat od všeobecného ke konkrétnímu, tj. specifickému pro učební
obor. V prostorách určených pro vyučování žáků je třeba vytvořit
podle platných předpisů podmínky pro zajišťování bezpečnosti a hygieny
práce. Je nevyhnutelné žáky o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci
řádně poučit.
Nácvik a procvičování činností, odpovídajících pracím zakázaným
mladistvým příslušným resortním seznamem, mohou žáci vykonávat při výuce
pouze v rozsahu stanoveném učební osnovou. Pokud to vyžaduje charakter činností,
stanoví učební osnova z hlediska bezpečnosti a ochrany zdraví při
práci a hygieny práce podmínky, za kterých je možné výuku provádět.
Základními podmínkami bezpečnosti a ochrany zdraví
při práci se rozumí:
·
důkladné
seznámení žáků s předpisy o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci, s protipožárními
předpisy, s technologickými postupy,
·
používání
technického vybavení, které odpovídá bezpečnostním a protipožárním předpisům,
·
používání
osobních ochranných pracovních prostředků podle platných předpisů,
·
vykonávání
stanoveného dozoru.
Práce pod dozorem - vyžaduje trvalou přítomnost osoby pověřené
dozorem, která dozírá na dodržování BOZP a pracovního postupu. Tato osoba
musí všechna pracovní místa zrakově obsáhnout tak, aby mohla bezprostředně
zasáhnout v případě porušení bezpečnostních předpisů a pracovních
pokynů nebo ohrožení zdraví.