CHARAKTERISTIKA VZDĚLÁVACÍHO PROGRAMU
Kód a název : |
69-54-H/001 Provoz prádelen a čistíren |
Vstupní předpoklady žáků : |
Učební obor je určen pro žáky a další uchazeče, kteří splnili povinnou školní docházku |
Délka a forma studia |
2 roky denního studia |
Pojetí a cíle
vzdělávacího programu
Absolvováním učebního oboru žáci získají
odborné vědomosti a především praktické dovednosti a návyky potřebné k
vykonávání nižších pracovních funkcí v prádelnách a čistírnách.
Cílem vzdělávacího programu je připravit pracovníky
schopné provádět jednodušší pracovní činnosti.
V oboru se připravují žáci, u nichž převládá
sklon k manuální práci, proto má velký význam praktická složka vzdělávání,
v níž žáci získají praktické dovednosti a návyky potřebné pro uplatnění
v povolání i pro soukromý život.
Žáci jsou vychováváni tak, aby byli schopni uplatnit se na trhu práce, začlenit do společnosti a vypěstovali si kladný vztah k práci.
Charakteristika
obsahových složek
Všeobecné vzdělávání
Cílem
tohoto vzdělávání je vytvoření předpokladů pro celkový rozvoj a
kultivaci osobnosti žáků v návaznosti na vědomosti a dovednosti získané
na základní škole.
Jazykové vzdělávání
zahrnuje výuku českého a jednoho světového jazyka. V mateřském jazyce
jsou žáci vedeni ke kultivovanému vyjadřování (v ústním i písemném
projevu), ke zvládnutí pravopisných norem a správných stylistických postupů
v obecných i profesních situacích, k povzbuzení zájmu o četbu. V cizím
jazyce je cílem zvládnutí jednoduché konverzace na běžná témata.
Rozvíjí především komunikativní dovednosti žáků,
tj. vyjadřovat se ústně a písemně přiměřeně situaci, vysvětlovat a zdůvodňovat
svůj názor, číst s porozuměním a využívat informací získaných četbou.
Společenskovědní vzdělávání
se realizuje hlavně v předmětu občanská nauka. Jeho cílem je přispět k přípravě
žáků na jejich osobní a občanský život v demokratickém státě tak, aby
se dokázali lépe orientovat ve společnosti,
mohli se podílet na ovlivňování veřejných záležitostí a dokázali
řešit i své soukromé problémy.
Z klíčových dovedností jsou v předmětu občanská
nauka rozvíjeny především dovednosti řešit problémy a problémové
situace, komunikativní dovednosti, dovednosti personální a interpersonální
a dovednost pracovat s informacemi.
Matematické vzdělávání se
významně podílí na rozvoji intelektuálních schopností žáků, především
jejich logickém myšlení, vytváření úsudků a abstrakci. Realizuje se především
v předmětu matematika a jeho cílem je zprostředkovat žákům poznatky
potřebné pro výkon profese i další vzdělávání.
Z klíčových dovedností rozvíjí především
dovednost komunikace, numerické aplikace,
dovednost řešit problémy a problémové situace, pracovat s
informacemi a využívat prostředků výpočetní techniky.
Přírodovědné vzdělávání
obsahuje vybrané poznatky z chemie a ekologie. Žáci si osvojují nejdůležitější
chemické pojmy, veličiny a zákonitosti nutné k pochopení jevů a procesů v přírodě,
odborné praxi i v každodenním životě. V ekologické oblasti se učí chápat
nebezpečí ohrožení přírody lidskými činnostmi a zaujímat postoje k
problémům v oblasti péče o životní prostředí.
Z klíčových dovedností rozvíjí především
dovednost řešit problémy a problémové situace, pracovat s informacemi, popř.
numerické aplikace.
Estetické vzdělávání
vytváří u žáků předpoklady pro estetické vnímání skutečnosti.
Realizuje se nejen v předmětu český jazyk a literatura (prostřednictvím
literárního umění), ale prolíná řadou dalších předmětů včetně
odborných. Absolventi vzdělávacího programu budou pracovat ve službách,
kde je estetické cítění a uplatňování estetických hledisek neoddělitelnou
součástí pracovní náplně.
Z klíčových dovedností tato složka vzdělávání
posiluje dovednost řešit problémy a problémové situace, pracovat s
informacemi.
Rozvoj tělesné kultury
je zaměřen na vytváření návyků směřujících k péči o tělo a zdraví
a na rozvíjení fyzických dispozic žáků.
Z klíčových dovedností jsou posilovány
komunikativní dovednosti, personální a interpersonální dovednosti a
dovednosti řešit problémy a problémové situace.
Odborné vzdělávání
Odborné vzdělávání poskytuje žákům soubor
teoretických vědomostí a s
ohledem na vzdělatelnost žáků především praktických dovedností a návyků
nezbytných pro jejich budoucí uplatnění v pracovním i v osobním životě.
Velká pozornost je proto věnována účelnému propojení a návaznosti obsahu
odborných předmětů a odborného
výcviku.
Klíčové
dovednosti
Klíčové dovednosti získané prostřednictvím vzdělávání mají žákům
umožnit lépe se přizpůsobit rozvoji vědy i společnosti a vytvořit obecnější
kvalifikační předpoklady pro uplatnění v pracovním i občanském životě.
Vzhledem ke vzdělávacím a výchovným možnostem žáků připravujících se
v tomto učebním oboru je možno rozvíjet komunikativní, personální a
interpersonální dovednosti ve všeobecné i v odborné složce vzdělání.
Organizace výuky
Příprava žáků je organizována jako dvouleté denní studium. Je
ukončena závěrečnou zkouškou podle příslušných právních norem a
poskytuje střední odborné vzdělání.
Metodické přístupy
Při
volbě metod a forem výchovně-vzdělávací práce musí vyučující
respektovat charakter a obsah předmětu, úroveň vzdělatelnosti žáků
i konkrétní možnosti školy.
Těžiště
vzdělávacího programu určeného pro žáky s menším zájmem o studium je především
ve vyváženosti a vzájemném propojení mezi teoretickou a praktickou přípravou
žáků.
Za
významné pro přípravu v tomto učebním oboru lze považovat důsledné
uplatňování pedagogických zásad vyučujícími, zejména zásady názornosti
a přiměřenosti učiva a využití osobního příkladu.
Pozornost by měla být věnována také nácviku metod a technik učení
a práci s textem jako základním zdrojem informací. Při vyučování je
vhodné i využití počítače včetně speciálních výukových programů.
Vyučující v koordinaci s ostatními
vyučujícími vyvíjí soustavnou péči o vytváření a rozvíjení
profesních vlastností a schopností žáků.
Kromě realizace klíčových dovedností vede vyučující
žáky k trpělivé a soustavné práci a usiluje o to, aby si žáci
vytvořili dobrý vztah k praktickým činnostem. Výchovu v tomto
smyslu lze uplatnit zejména v předmětu odborný výcvik.
Škola respektuje metodický pokyn k zařazení
učiva „Úvod do světa práce“ do vzdělávacích programů středních škol,
který vydalo MŠMT v návaznosti na usnesení vlády České republiky ze
dne 3. dubna 2000, č. 325 k „Opatření ke zvýšení zaměstnanosti
absolventů škol“.
Další
specifické požadavky:
Zdravotní požadavky
na uchazeče
Při výběru učebního oboru nejsou zdravotně způsobilí uchazeči trpící zejména:
- nemocemi pohybového ústrojí znemožňujícími práci ve vynucené poloze a středně velkou zátěž,
-
poruchami funkce horních končetin,
-
prognosticky závažnými chronickými nemocemi kůže a spojivek,
-
prognosticky závažnými nemocemi srdce a oběhové soustavy vylučujícími
středně velkou zátěž,
-
prognosticky závažnými nemocemi oka znemožňující zvýšenou
fyzickou zátěž a manipulaci s břemeny,
-
prognosticky závažnými poruchami vidění, poruchami zorného pole,
poruchami barvocitu.
Zdravotní omezení vždy závisí na specifických požadavcích zvoleného
oboru nebo předpokládaného uplatnění. K posouzení zdravotního stavu
uchazeče je příslušný registrující praktický lékař.
Požadavky na
bezpečnost a ochranu zdraví při práci, hygienu práce a požární ochranu
Neoddělitelnou součástí teoretického i praktického vyučování je
problematika bezpečnosti a ochrany zdraví při práci,
hygieny práce a požární ochrany. Výchova k bezpečné a zdraví
neohrožující práci vychází ve výchovně-vzdělávacím procesu z požadavků
v době výuky platných právních a ostatních předpisů k zajištění
bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (zákonů, nařízení vlády, vyhlášek,
technických předpisů a českých technických norem). Požadavky vybrané z těchto
předpisů se musí vztahovat k výkonu konkrétních činností, které
jsou obsahem odborné výcviku. Tyto požadavky musí být doplněny o vyčerpávající
informaci o rizikách možných ohrožení, jimž jsou žáci při teoretickém
i praktickém vyučování vystaveni, včetně informace o opatřeních na
ochranu před působením těchto zdrojů rizik, mj. zdravotních rizik a opatření
k ochraně zdraví při ruční manipulaci s břemeny, rizikovými
faktory souvisejícími s mikroklimatickými podmínkami (tepelná zátěž
organismu) apod.
Prostory pro výuku musí odpovídat svými podmínkami
požadavkům stanoveným zdravotnickými předpisy, zejména: vyhláškou č.
108/2001 Sb., kterou se stanoví hygienické požadavky na prostory a provoz škol,
předškolních zařízení a některých školských zařízení, a nařízením
vlády č. 178/2001 Sb., kterými se stanoví podmínky ochrany zdraví zaměstnanců
při práci. Je nutno se řídit též nařízením vlády č. 378/2001 Sb.,
kterým se stanoví bližší požadavky na bezpečný provoz a používání
strojů, technických zařízení, přístrojů a nářadí.
Poučení
žáků o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci, jakož i ověření
znalostí, musí být prokazatelné. Nácvik a procvičování činností musí
být v souladu s požadavky právních předpisů upravujících zákazy
prací pro mladistvé (zákoník práce, vyhláška č. 261/1997 Sb., ve znění
pozdějších předpisů) a v souladu s podmínkami, za nichž
mladiství mohou konat zakázané práce z důvodu přípravy na povolání.
Vyučující je povinen žáky vždy poučit o
bezpečnosti a ochraně zdraví při práci, se všemi vyskytujícími se
riziky, hygienickými požadavky, požárním nebezpečím a to jak při vlastní
praxi v provozovnách a odborném výcviku, tak i při praktických cvičeních.
Základními podmínkami bezpečnosti a ochrany zdraví
při práci, hygieny práce a požární ochrany se rozumí:
a)
důkladné seznámení žáků s platnými právními a ostatními předpisy k zajištění BOZP, hygieny práce, technologickými
a pracovními postupy,
b)
používání strojního zařízení, pracovních nástrojů a pomůcek,
které odpovídají bezpečnostním a hygienickým předpisům,
c)
používání osobních ochranných pracovních prostředků podle
vyhodnocených rizik u pracovních činností,
d)
dodržování zákonných ustanovení v oblasti požární ochrany a
prevence před možným vznikem požáru,
e)
vykonávání stanoveného dozoru
práce
pod dozorem -
vyžaduje trvalou přítomnost osoby pověřené dozorem, která dozírá na
dodržování BOZP a pracovního postupu. Tato osoba musí všechna pracovní místa
zrakově obsáhnout tak, aby mohla bezprostředně zasáhnout v případě porušení
bezpečnostních předpisů, pracovních postupů
nebo při ohrožení zdraví.
práce
pod dohledem
- osoba pověřená dohledem zkontroluje před zahájením práce pracoviště
žáků a pokud všechna pracovní místa zrakově neobsáhne, pak je v průběhu
prací obchází a kontroluje.