1.
Základní údaje
Studijní
obor:
75-46-6
Sociální péče
Zaměření:
03 Sociální činnost pro etnické
skupiny
Délka
a forma studia:
4 roky denní studium
5 let
studium při zaměstnání - dálková forma
Základní podmínky pro přijetí ke studiu: ukončené základní vzdělání (ZŠ), úspěšné absolvování
přijímacího řízení
2. Pojetí a cíle
studijního zaměření 03
Cílem vzdělávacího programu je připravit specializované pracovníky
pro řešení lokálních otázek postavení a života
etnických minorit a pro sociální pomoc jejím členům, a to jak na úrovni
orgánů státní správy a samosprávy s územní působností, tak v různých
organizacích a sdruženích veřejnoprávního i soukromoprávního
charakteru.
Studijní zaměření je určeno zejména pro žáky pocházející z
romské komunity, kteří chtějí získat úplné střední odborné vzdělání
ukončené maturitní zkouškou a pracovat v oblasti sociální pomoci romským
komunitám i jednotlivcům, nevylučuje se však studium i jiných zájemců.
Koncepce studia se odvíjí od již
schváleného studijního oboru
Sociální péče, což znamená, že má s
tímto oborem a jeho dvěma zaměřeními mnoho shodných základních
znaků týkajících se jak organizace studia, úrovně poskytovaného vzdělání,
uplatnění absolventů, tak i
obsahu vzdělávání. Vzdělávací program lze snadno modifikovat na jiné
etnické minority.
Cíle a obsah vzdělávání v zaměření 03 vycházejí z koncepce
uvedeného studijního oboru tak, aby žáci
získali nejen specifické znalosti a dovednosti vztahující se k příslušné
etnické minoritě a zajišťování jejich potřeb, ale aby získané vzdělání
bylo plně souměřitelné se vzděláním
poskytovaným v dalších dvou zaměřeních, popř. aby žáci měli možnost
podle svého zájmu v těchto zaměřeních studovat a profilovat se. Vzdělávací
obsah tedy tvoří tyto složky: všeobecně
vzdělávací, základní odborná, specificky
odborná /profilující/ a klíčové dovednosti. Všeobecně vzdělávací a základní
odborná složka jsou stejné jako
pro studijní zaměření 01 a 02,
avšak s určitou modifikací ve struktuře učebního plánu a v rozsahu některých
vyučovacích předmětů z důvodů vyššího podílu profilující složky.
Všeobecné vzdělávání ve
svých jednotlivých složkách (jazykové, společenskovědní, matematicko-přírodovědné,
estetické a rozvoje tělesné
kultury) formuluje cíle, které
naplňují profil absolventa jak s ohledem na
dosaženou úroveň vzdělání a požadovaný obecný rozvoj, tak s
ohledem na odbornou profilaci absolventa. Všeobecné vzdělávání se tak v
mnoha aspektech prolíná se vzděláním odborným nebo má odborně-průpravnou
funkci.
Odborné
vzdělávání
je charakterizováno jednak obecně-odbornou přípravou, vycházející ze
Standardu středoškolského odborného vzdělávání příslušného odborného
směru, která tvoří základ odborného vzdělávání a je společná pro všechna
zaměření, jednak specificky odbornou přípravou zaměřenou na sociální
pomoc etnickým skupinám. Specificky odborná (profilující) část vzdělávání
zahrnuje učivo poskytující žákům systematické a ucelené znalosti a
dovednosti jazykové a sociálně-kulturní /tj. osvojení jazyka a kultury příslušné
etnické minority/, vybrané poznatky z oblasti veřejněsprávní, základní
dovednosti komunitní práce, péče o dítě a rodinu a další potřebné pro
zajišťování sociální pomoci etnickým skupinám včetně zprostředkování
kontaktů mezi příslušníky komunity a veřejnou správou
a pro odstraňování bariér mezi menšinami a majoritní společností.
V oblasti klíčových dovedností
jsou rozvíjeny žákovy vlastnosti
a dovednosti související s jeho přípravou na pracovní, osobní a společenský
život. S ohledem na budoucí
pracovní uplatnění absolventů je pozornost věnována zejména :
-
dovednosti
prezentovat a vysvětlovat běžné záležitosti písemnou i ústní formou,
volit jazykové prostředky adekvátně situaci a tematice,
-
čitelně
a přesně zpracovávat písemnosti,
-
zvažovat
možnosti řešení problémů a volit vhodné metody a formy řešení,
-
dovednosti
spolupracovat a vhodným způsobem jednat s druhými lidmi,
-
schopnosti
a ochotě přijímat a nést odpovědnost za svou práci,
-
využívání
prostředků sebepoznání a seberegulace pro zdokonalování vlastní osoby a
pracovního výkonu i pro působení na jiné lidi.
3. Organizace a řízení výuky
Učební
plány
odborného zaměření 03 jsou pro všechny kategorie vyučovacích předmětů
samostatné. Určité odchylky proti dalším dvěma zaměřením jsou zejména
v kategorii předmětů všeobecně vzdělávacích a základních odborných,
kde byl snížen /nebo lze snížit/ rozsah některých vyučovacích předmětů
nebo je jinak strukturovat. V dálkovém studiu se vzhledem k věku žáků a
formě studia nahrazují samostatné vyučovací předměty výtvarná a hudební
výchova předmětem estetická výchova. Rozpracování učebních plánů je v
kompetenci školy. Při konkretizaci učebních plánů je třeba dbát na to,
aby nedošlo ke snížení stanoveného celkového minimálního počtu vyučovacích
hodin.
Součástí
odborného vzdělávání je také odborná praxe
v celkovém rozsahu 6 - 9 týdnů v denním studiu a
4 - 6 týdnů v dálkovém studiu. Zajištění a organizace odborné
praxe jsou v kompetenci školy. Odborná
praxe probíhá především v orgánech veřejné správy, a to podobně jako v
zaměření 02 (viz učební osnovy praxe), částečně (po dohodě se školskými
úřady a příslušnými institucemi) také v mateřských a základních školách
a v zařízeních pro volný čas dětí a mládeže,
kde se žáci připravují na práci pedagogických
asistentů, popř. v
organizacích a sdruženích pro otázky etnických minorit a komunit.
Pro
výuku všeobecně vzdělávacích, základních odborných a některých
profilujících předmětů se používají
tytéž učební osnovy jako
pro další odborná zaměření, eventuálně
učební osnovy alternativní /např.
pro český jazyk a literaturu,
estetické předměty/.
Další
informace týkající se obecných koncepčních otázek a učební osnovy se
nacházejí v
souboru učebních dokumentů oboru sociální péče schválených
MŠMT ČR dne 12. 9. 1997,
č.j. 29 166/97 - 71.
Ve
výuce je žádoucí volit takové metody a formy práce,
které rozvíjejí logické myšlení
a vyjadřovací schopnosti žáků, vedou je k samostatnosti při řešení
problémů a ke spolupráci s druhými žáky a dalšími lidmi. K prohloubení
profesní přípravy přispívají exkurze a besedy s odborníky, seminární
formy práce a žákovské projekty.