Absolvent
studijního zaměření 03, který úspěšně vykonal maturitní zkoušku, získal
úplné střední odborné vzdělání a je připraven pro výkon odborných činností,
jejichž těžištěm je bezprostřední
styk s romskou nebo jinou národnostní komunitou v regionu, pomoc jejím příslušníkům
při řešení jejich sociálních problémů nebo při jednání s úřady a
napomáhání hledání konsensu mezi požadavky majority a reálnou situací
komunit. Je schopen se aktivně uplatnit jako produktivní člen společnosti,
který je ochoten uplatňovat ve svém osobním životě i v pracovní činnosti
principy demokratické společnosti, dodržovat
a hájit lidská práva. Uvědomuje
si vzrůstající nároky na kvalifikovanou
pracovní činnost a uplatnění na trhu práce i odpovědnost jedince za zabezpečení svých
potřeb a potřeb své rodiny. Je vybaven základními dovednostmi pro styk s
lidmi.
Absolvent
se vyznačuje těmito základními
vědomostmi, dovednostmi a osobními kvalitami:
a) V oblasti obecných vědomostí, dovedností a postojů
- dobrou znalostí českého jazyka a kultivovaným vyjadřováním /ústním i písemným/ ve všech komunikativních situacích, které to vyžadují,
-
dovedností
samostatně a jazykově správně se vyjadřovat v jazyce dané minority /romském
jazyce/ a v dalším studovaném
jazyce v běžných řečových i profesních situacích,
-
základním
přehledem o politickém fungování demokratické společnosti,
schopností aktivně se účastnit voleb, dovolat se svých práv a uplatňovat
své zájmy i zájmy členů komunity v rámci zákonných norem občanské
společnosti,
- orientací v problémech soudobého světa i etnických minorit na základě poznání jejich historických kořenů, znalostí základních historických fakt o naší státnosti a dějinách minority,
- kulturním přehledem opírajícím se o poznání různých oblastí umění, pozitivním vztahem ke kulturním památkám a dovedností uplatňovat kulturně-estetická hlediska v osobním i pracovním životě,
- schopností uplatňovat přírodovědné a matematické poznatky v každodenním životě, porozuměním vlivu přírodního prostředí a důsledkům rozvoje vědy a techniky na život lidí i základním problémům životního prostředí a udržitelného života na Zemi,
- znalostí zásad zdravého způsobu života a rodinného soužití a dovednostmi a návyky potřebnými pro péči o zdraví a pro hodnotný rodinný život,
- dovedností přesně se vyjadřovat, používat různé prostředky komunikace (matematickou symboliku, grafy, tabulky atp.), analyzovat problémy a navrhovat vhodná řešení, pracovat samostatně i v týmu,
- získávat a předávat informace a předkládat je v podobě vhodné pro další využití,
- pracovat s osobním počítačem, využívat některý z běžných textových editorů a aplikační programy, které jsou běžné v jeho budoucí profesi.
b) V oblasti odborných vědomostí, dovedností a postojů
- chápáním funkce sociální politiky, znalostí jejích principů a nástrojů, struktury a forem sociální péče,
- orientací v našem právním řádu a v základních právních normách a dovedností uplatňovat právní vědomosti v oblasti sociální pomoci členům komunity i při posilování právního vědomí občanů,
- znalostmi organizace veřejné správy a jejich orgánů, zejména orgánů s územní působností, i základních postupů správního řízení,
- chápáním fungování tržní ekonomiky a jejího vlivu na sociální systém, dovedností uplatňovat ekonomické poznatky v pracovní činnosti i v osobním životě,
- znalostí charakteristických rysů příslušné etnické minority a jejích kulturně-historických tradic, orientací ve složení minority daného regionu,
- základními dovednostmi sociální práce v prostředí etnických skupin a předpoklady pro komunitní práci,
- dovedností uplatňovat při práci s etnickými skupinami poznatky z oblasti zdravého způsobu života a péče o zdraví v propojenosti se společensky žádoucím fungováním rodiny,
- dovedností zpracovávat a vést příslušnou úřední dokumentaci, pracovat s různými zdroji informací, využívat prostředky kancelářské a výpočetní techniky,
- kultivovaným a taktním vystupováním a jednáním v souladu s pravidly společenského chování a obecně i profesně etickými principy,
- přiměřenou empatií a tolerancí ke klientům, snahou o objektivní posuzování řešené situace,
- znalostí etiky sociální péče i požadavků na státního úředníka,
- dovednostmi samostatné i týmové práce a spolupráce s dalšími odborníky a pracovníky na úseku sociální pomoci etnickým minoritám,
- znalostí metod a technik potřebných pro poznání vlastní osobnosti i druhých lidí, pro seberegulaci a sebevýchovu, i pro zvládání stresů a rizikových situací v povolání,
-
vědomím
významu vzdělání nejen pro osobní život a uplatnění jedince ve společnosti,
ale také pro rozvoj etnických minorit a multikulturní soužití.
Možnosti uplatnění a dalšího vzdělávání
Absolventi studijního zaměření Sociální činnost v prostředí
etnických skupin najdou uplatnění jako pracovníci odborů sociální péče
obecních a okresních úřadů, správ sociálního zabezpečení, úřadů práce
a různých institucí zabývajících se buď poskytováním sociálních služeb
a pomoci, nebo problematikou etnických minorit. Jsou připraveni pro výkon
funkce asistenta v orgánech veřejné správy, popř. pedagogického asistenta
ve školách a školských zařízeních. Mají předpoklady pro to, aby se po
zapracování a získání potřebných zkušeností uplatnili jako romští
poradci, popř. poradci pro jinou minoritu.
Mohou
pokračovat ve studiu na vyšší odborné nebo vysoké škole, zejména v
oborech sociální práce a sociální pedagogika nebo v oborech sociálnězdravotních
a veřejnosprávních.