Kmenový obor: |
7841M Rodinná příprava |
78-41-M/003 Rodinná škola - sociální
služby |
|
Dosažený stupeň vzdělání: |
úplné střední odborné |
Způsob ukončení a certifikace: |
maturitní zkouška |
1. Charakteristika studijního oboru
Čtyřletá
RŠ je střední odborná škola se zaměřením na sociální,
ekonomicko-administrativní a veřejnosprávní služby, blíže specifikované
dle požadavků a potřeb regionu školy.
Studium
se ukončuje maturitní zkouškou a její úspěšné vykonání umožňuje získat
úplné střední odborné vzdělání.
Celkový
obsah vzdělávání ve čtyřleté RŠ tvoří
-
všeobecně vzdělávací předměty
-
odborné předměty základní
-
odborné předměty profilující
Absolventi RŠ získávají po úspěšném vykonání maturitní zkoušky úplné střední odborné vzdělání pro výkon specifických činností v oblasti sociálních služeb, nebo se mohou ucházet o studium na vysoké škole nebo v různých formách pomaturitního studia.
2. Charakteristika obsahu vzdělávání
Vzdělávací
obsah tvoří dvě skupiny předmětů - všeobecně vzdělávací a odborné.
Skupina
všeobecně vzdělávacích předmětů zahrnuje vyučovací předměty potřebné
pro dosažení středoškolské úrovně vzdělání český jazyk a literatura,
cizí jazyky, společenskovědní předměty, matematika, přírodovědní předměty
a tělesná výchova. Tyto vyučovací předměty se zařazují v obdobném
rozsahu jako v jiných středních odborných školách.
Skupina
odborných předmětů se rozděluje na
a)
základní - zaměřené na rodinný život; v těchto předmětech získávají
žáci vědomosti a dovednosti využitelné v profesní přípravě
b) profilující - zaměřené na profesní přípravu žáků
3. Profil absolventa
a)
V oblasti všeobecného vzdělání se absolvent čtyřleté rodinné školy
vyznačuje zejména :
-
spolehlivou znalostí českého jazyka a schopností kultivované jazykové
komunikace
-
kulturním přehledem vycházejícím z poznání různých oblastí umění
/literatura, hudba, výtvarné umění, dramatický projevů, vědomým vyhledáváním
kulturních a estetických zážitků, dovedností uplatňovat kulturně
estetická hlediska v rodinném životě i v profesi
-
znalostí jednoho světového jazyka
-
základní znalostí společenských věd, pochopením principu fungování
demokratické společnosti, občanskou aktivitou, pozitivní hodnotovou orientací
-
dovedností uplatňovat základní společenskou etiketu
-
schopností aplikace přírodovědných poznatků
b)
V oblasti základního odborného vzdělání se absolvent čtyřleté
rodinné školy vyznačuje zejména :
-
vědomosti a dovednosti v oblasti zdravé výživy a přípravy pokrmů,
stolničení a stolování
-
základními dovednostmi a vědomostmi v oblasti odívání (výběr oděvních
materiálů, práce se střihovými přílohami, zhotovení jednoduchých oděvů,
opravy oděvů, ruční práce apod.)
-
základními vědomostmi a dovednostmi v oblasti péče o fyzické a duševní
zdraví
-
základními vědomostmi o harmonickém manželství, odpovědném rodičovství,
o výchově dětí
-
uplatňováním estetických hledisek v celkovém životním stylu
c)
V oblasti profilujícího odborného vzdělání se absolvent čtyřletého
oboru Rodinná škola - sociální služby
vyznačuje zejména :
-
znalostí základních principů sociální politiky ČR, struktury a
forem sociální péče, sociálních institucí, jejich funkcí, činností
sociálních zařízení, základních právních norem a předpisů sociálního
zabezpečení
-
znalostí základních metod a technik práce se sociálně postiženými
občany, s jednotlivci i se skupinou
-
dovednostmi potřebnými pro vytváření, rozvíjení a uplatňování
hygienických, společenských a pracovních návyků klientů, jejich schopností
a individuálních zájmů, pro upevňování jejich fyzické kondice a péče o
zdraví
-
schopností využívat při práci s klienty poznatky z psychologie a
pedagogiky
-
znalostí ze somatologie a ze základních ošetřovatelských dovedností
-
znalostí systému zdravotnického zabezpečení, chápání sociálních
aspektů zdravotního stavu jedince i skupiny, znalostí problematiky zdravotně
postižených
-
schopností kultivovaného a taktního jednání v souladu se společenskými
pravidly, normami kulturního chování i estetickými principy sociální péče
-
profesionálními a osobnostními kvalitami požadovanými u pracovníků
poskytujících sociální péče handicapovaným jedincům
-
dovedností samostatné i týmové práce, schopností spolupráce se
sociálními pracovníky a zdravotním personálem, organizačními schopnostmi,
znalostí metod a technik sebepoznání a sebevýchovy, zvládáním stresů a
rizikových faktorů povolání
-
schopností provádět pod odborným vedením dílčí sociální šetření,
podílet se na organizování a odborném zabezpečení pečovatelské služby v
terénu, na řešení sociálně právních a sociálně zdravotních problémů
- znalostí platných pracovně právních předpisů a zásad bezpečnosti práce jednotlivých činností
5. Požadavky na bezpečnost a ochranu zdraví při práci a hygienu práce
-
důkladné seznámení žáků s předpisy o bezpečnosti a ochraně
zdraví při práci
-
používání technického vybavení, které odpovídá bezpečnostním a
protipožárním předpisům
-
používání osobních ochranných pomůcek podle platných předpisů
- vykonávání stanoveného dozoru
6. Možnosti dalšího vzdělávání
Studium
je čtyřleté denní, ukončuje se maturitní zkouškou a poskytuje úplné střední
odborné vzdělání. Absolventi se mohou ucházet o přijetí ke studiu na
vysoké škole nebo o přijetí ke studiu v různých formách pomaturitního
studia.