Kmenový
obor: |
8241M
Výtvarná a uměleckořemeslná tvorba |
Kód a název vzdělávacího
programu: |
82-41-M/005
Tvarování průmyslových výrobků - tvarový a grafický design obalů 82-41-M/034
Tvarování průmyslových výrobků - průmyslový design |
Dosažený
stupeň vzdělání: |
úplné
střední odborné |
Způsob ukončení a certifikace: |
maturitní
zkouška |
Výsledky vzdělávání
Absolvent
studijního oboru je připravován tak, aby se u něho vytvořily předpoklady
pro kvalifikovaný výkon činností v příslušné oblasti výtvarné a uměleckořemeslné
tvorby. Důraz je kladen na vzdělávání v kontextu široce pojímaného občanství
a tedy obecně přijímané kvality člověka důležité pro jeho uplatnění v
demokratické společnosti. Přitom je akcentována osobnost žáka, orientace
na jeho životní adaptabilitu, na přípravu k práci v podmínkách rychle se
měnící společnosti a současně i na přípravu k životu v harmonii s prostředím,
s okolním světem i se sebou.
Absolvent studijního oboru je připraven pro výkon činností v oblasti průmyslového, tvarového a grafického designu. Činnosti, pro které jsou absolventi připravováni, jsou podle specifické přípravy orientovány jednak na komplexní navrhování tvaru průmyslového výrobku při respektování estetických, ergonomických, technologických a ekonomických hledisek, se zřetelem na materiál a výtvarné výrazové možnosti výrobku, jednak na navrhování grafického designu obalů a konstrukci funkčně i esteticky dokonalých obalů. Pro výkon uvedených činností jsou vytvářeny předpoklady všeobecným i odborným vzděláváním žáků, rozvojem jejich estetického cítění, výtvarného myšlení a vyjadřování.
Obecné vědomosti, dovednosti a postoje
Absolvent
je v průběhu přípravy veden k tomu, aby si byl vědom vzájemného vztahu
svobody a odpovědnosti i rovnosti svobod a práv každého občana. Je veden k
chápání principů demokratické společnosti a k ochotě je ve svém životě
uplatňovat. Uvědomuje si svou národní příslušnost a svá lidská práva,
je ochoten respektovat také práva druhých, uznávat tedy i rovnost a práva
jiných národů, etnických skupin a ras.
Absolvent
si je vědom významu aktivní účasti své i ostatních členů společnosti
na utváření společenského života a kulturního a přírodního prostředí
v regionálním i celosvětovém měřítku.
Absolvent
je veden k tvořivé činorodosti, spolupráci i zdravé soutěživosti, ale i k samostatnosti
a odpovědnosti v jednání i v pracovní činnosti. Je si vědom že tyto
vlastnosti jsou důležité jak pro jeho vlastní prospěch a rozvoj, tak i pro
rozvoj celé společnosti. Chápe proto význam a nutnost celkového osobnostního
rozvoje a profesní připravenosti. Je vybaven základními dovednostmi pro poznání
a regulaci vlastní osobnosti a pro styk s lidmi.
Je
si vědom toho, jaký význam má pro něho dosažené vzdělání. Je ochoten a
schopen se adaptovat na změny trhu práce a kvalifikací. Uvědomuje si vliv přírodního
prostředí a vliv rozvoje vědy a techniky na život lidí. Rozhoduje se a jedná
ve svém soukromí i v práci tak, aby chránil přírodu a kulturní památky a
jednal v zájmu stavu udržitelného rozvoje.
Absolvent
je veden ke kultivovanému využívání českého jazyka v různých komunikačních
situacích, chápe význam kultury jazykového projevu pro společenské a
pracovní uplatnění, zná zdroje všeobecných informací. Je veden k
dovednosti orientovat se v literatuře, k pochopení přínosu umění pro
život člověka, k chápání vývoje kultury v historických a společenských
souvislostech.Absolvent je veden ke zvládnutí jednoho cizího jazyka na úrovni
komunikace ve standardních životních situacích a pro řešení běžných
situací pracovního života.
Absolvent
je veden k tomu, aby si osvojil a prohloubil základní matematické pojmy a
vztahy mezi nimi, aby dokázal používat získané matematické poznatky při
řešení problémů a úkolů v běžných životních i profesních situacích,
aby si osvojil důležité pojmy, jevy a zákonitosti z fyziky a chemie a aby
byl schopen je prakticky aplikovat v oboru. Absolvent je veden k tomu, chápal základní
ekologické zákonitosti a dovedl je uplatňovat pozitivním způsobem ve vlastním
oboru.
Absolvent
je vybaven rozvinutými pohybovými dovednostmi, má potřebu pohybové
aktivity, má základní vědomosti a dovednosti z oblasti zdravovědy a zásad
první pomoci, zásad hygieny a bezpečnosti práce v občanském životě i v
pracovních činnostech.
Absolvent
je seznámen s rolí životního partnera a rodiče, je poučen o nebezpečí
neodpovědných sexuálních styků, drogové závislosti a o vlivech nezdravého
způsobu života vůbec, je veden ke správnému využívání volného času.
Má vytvořeny základní předpoklady pro uplatnění v živnostenském podnikání jak z hlediska profesních dovedností, tak z hlediska chápání potřeby aktivního přístupu k nalézání profesního uplatnění i nutnosti zdravého rizika k prosazení svých záměrů. Orientuje se v základních ekonomických otázkách této problematiky.
Odborné vědomosti, dovednosti a postoje
Absolvent studijního oboru se dále vyznačuje vědomostmi, dovednostmi a postoji z oblasti odborného a specifického odborného vzdělávání, zejména schopností nést odpovědnost za své jednání a rozhodování a přizpůsobovat se podmínkám trhu práce, schopností samostatně sledovat vědeckotechnický rozvoj v oboru a získané informace využívat v pracovní činnosti. Je veden k tomu, aby samostatně řešil běžné úkoly ve stanoveném termínu a rozsahu dohodnutého objemu finančních prostředků, spolupracoval v týmu, získal schopnost samostatného a pohotového rozhodování a nalézal optimální varianty řešení úkolů.
Odborná
složka profilu absolventa je charakterizována schopností aplikovat na konkrétní
případy získané vědomosti a dovednosti, které umožní absolventu v krátkém
čase se kvalifikovaně uplatnit v oblasti výkonu činností. Odborná připravenost
absolventa se projevuje získáním:
-
znalosti obecných principů
periodizace historického vývoje společnosti a její výtvarné kultury včetně
uměleckých řemesel,
-
znalosti obecných historických zákonitostí
estetiky užitého výtvarného umění,
-
dovednosti chápat podmíněnost každé
vývojové etapy etapou předcházející až po současnost, a to v obecně
historickém procesu i v konkrétní oblasti dějin národních a v odlišnosti
vývoje výtvarné kultury včetně uměleckých řemesel,
-
znalosti zobrazovacích metod
deskriptivní geometrie,
-
dovednosti ve vytváření asociací
mezi skutečným tvarem zobrazovaného objektu a jeho znázorněním,
-
výtvarného názoru a osvojení výtvarného
myšlení, prvků výtvarného jazyka a estetických zásad výtvarně užitkové
tvorby,
-
vyjadřovacích předpokladů pro
samostatnou tvorbu rozvíjením individuálních invenčních schopností,
-
přehledu o možnostech uplatnění a
využití písma, vč. určitého stupně praktických dovedností v oblasti
psaní, kreslení a konstruování písma,
-
vědomostí a dovedností v oblasti využívání
počítačových grafických programů v profesní činnosti,
-
citu pro vnímání trojrozměrných
objektů, jejich kompozice, působení celku i detailu a dovednosti tvary a
proporce vyjádřit modelováním,
-
dovednosti uplatňovat inovační přístup
k řešení, fantazijní složku řešení a netradiční pojetí, .
-
výtvarných a technických vyjadřovacích
dovedností, umožňujících provádění vlastních nebo cizích návrhů a
jejich zavádění do výroby včetně výrobní dokumentace a modelů,
-
přehledu o vývoji v oboru a
dovednosti aplikovat nové poznatky ve své odborné práci,
-
dovednosti přesného odborného vyjadřování
v písemném i ústním projevu,
-
dovednosti pracovat s odbornou
literaturou,
-
znalostí zásad ekonomického myšlení
a podnikání a pochopení podstaty základních ekonomických pojmů a principů
v tržní ekonomice,
-
dovedností prakticky ovládat
ekonomické činnosti související s podnikáním v předmětné oblasti včetně
znalostí příslušných právních norem,
-
komplexních vědomostí o vhodném
respektování zásad bezpečnosti a hygieny práce a protipožární ochrany i
tvorby a ochrany životního prostředí včetně péče o kulturu práce a
pracovního prostředí.
-
Specifická odborná příprava
absolventa pro výkon činností v oblasti průmyslový design spočívá navíc
v osvojení
-
přehledu o teoretických základech řešení
designu rozložením na dílčí prvky, výrobní postupy, provozní, ergonomické,
technologické a výtvarné zákonitosti vyúsťující v komplexní řešení
designu,
-
dovedností v konstruování celků a
částí návrhů s respektováním technologičnosti konstrukce, včetně
orientace ve složitých technických výkresech a dovedností jejich převedení
do zjednodušené a perspektivní podoby,
-
dovedností v navrhování designu průmyslových
výrobků s respektováním estetických, ergonomických, funkčních,
technologických, ekonomických, bezpečnostních a hygienických hledisek,
-
vědomostí o materiálech, nástrojích,
nářadích, strojích, zařízeních a pomůckách používaných v oboru,
-
komplexních vědomostí o způsobech přeměny
polotovaru v hotový výrobek, technologiemi používanými ve strojírenské výrobě
včetně plastových výrobků,
-
dovedností ve vytváření modelů průmyslových
výrobků moderními technologiemi,
- dovednosti aplikovat nové poznatky z oboru ve své odborné práci.
Specifická odborná příprava
absolventa pro výkon činností v oblasti tvarový a grafický design obalů
spočívá navíc v osvojení
-
vědomostí o používaných materiálech
a jejich zpracování, strojích, nástrojích a zařízeních používaných v
oboru,
-
přehledu o hlavních technologiích
zhotovování obalů,
-
přehledu o možnostech použití prostředků
informačních technologií
-
znalostí o dočasné ochraně kovů a
kovových výrobků, o bateriových systémech pro ochranné balení,
-
dovedností v navrhování a konstruování
funkčně dokonalých a výrobně realizovatelných obalů,
-
vědomostí o oběhu zboží, mechanickém
a klimatickém namáhání při oběhu zboží, vlastnostech výrobků a fixaci
výrobku při navrhování obalu,
-
schopnosti aplikovat dovednosti
manipulačního a intelektuálního charakteru z oblasti zkoušení obalových
materiálů a prostředků,
- přehledu o vývoji v oboru a dovednosti aplikovat nové poznatky ve své odborné práci.
Možnosti uplatnění absolventa
Absolventi
studijního oboru nacházejí uplatnění v oblasti průmyslového designu nebo
tvarového a grafického designu obalů. Uplatňují se zejména jako
-
návrháři, konstruktéři a modeláři
v oblasti designu průmyslových výrobků,
-
návrháři, technologové a mistři v
podnicích obalového průmyslu.
Absolventi,
kteří úspěšně vykonali maturitní zkoušku se mohou ucházet o studium na
vysokých školách, zejména školách s příbuznými obory studia a o vyšší
odborné studium.