Kmenový
obor: 8241M Výtvarná a uměleckořemeslná
tvorba
Kód
a název vzdělávacího programu:
82-41-M/007
(82-32-6/01) Propagační
výtvarnictví- propagační grafika
82-41-M/008 (82-32-6/02)
Propagační výtvarnictví - výstavnictví
82-41-M/035
(82-32-6/03)
Propagační výtvarnictví - grafická
úprava tiskovin
82-41-M/009 (82-32-6/04)
Propagační výtvarnictví - aranžování
82-41-M/010
(82-32-6/05)
Propagační výtvarnictví - vědecká
kresba a ilustrace
Dosažený
stupeň vzdělání: |
úplné střední odborné |
Způsob ukončení a certifikace: |
maturitní
zkouška |
Výsledky vzdělávání
Absolvent
studijního oboru je připravován tak, aby se u něho vytvořily předpoklady
pro kvalifikovaný výkon činností v příslušné oblasti výtvarné tvorby.
Důraz je kladen na vzdělávání v kontextu široce pojímaného občanství a
tedy obecně přijímané kvality člověka důležité pro jeho uplatnění v
demokratické společnosti. Přitom je akcentována osobnost žáka, orientace
na jeho životní adaptabilitu, na přípravu k práci v podmínkách rychle se
měnící společnosti a současně i na přípravu k životu v harmonii s prostředím,
s okolním světem i se sebou.
Absolvent studijního oboru je připraven pro výkon odborných činností v široké oblasti propagační tvorby. Činnosti, pro které jsou absolventi připravováni, jsou orientovány podle odborné profilace jednak na tvorbu v oblasti propagační grafiky, jednak na ucelená řešení propagačních a výstavních akcí, jednak na řešení grafického designu tiskovin, jednak na ucelená řešení výkladového prostoru včetně funkčního a estetického uspořádání prodejen, jednak na tvorbu v oblasti vědecké kresby a ilustrace. Pro výkon uvedených činností jsou vytvářeny předpoklady všeobecným i odborným vzděláváním žáků, rozvojem jejich estetického cítění, výtvarného myšlení a vyjadřování.
Obecné vědomosti, dovednosti a postoje
Absolvent
je v průběhu přípravy veden k tomu, aby si byl vědom vzájemného vztahu
body a odpovědnosti i rovnosti svobod a práv každého občana. Je veden k chápání
principů demokratické společnosti a k ochotě je ve svém životě uplatňovat.
Uvědomuje si svou národní příslušnost a svá lidská práva, je ochoten
respektovat také práva druhých, uznávat tedy i rovnost a práva jiných národů,
etnických skupin a ras.
Absolvent
si je vědom významu aktivní účasti své i ostatních členů společností
na utváření společenského života a kulturního a přírodního prostředí
v regionálním i celosvětovém měřítku.
Absolvent
je veden k tvořivé činorodosti, spolupráci i zdravé soutěživosti, ale i k
samostatnosti a odpovědnosti v jednání i v pracovní činnosti. Je si vědom,
že tyto vlastnosti jsou důležité jak pro jeho vlastní prospěch a rozvoj,
tak i pro rozvoj celé společnosti. Chápe proto význam a nutnost celkového
osobnostního rozvoje a profesní připravenosti. Je vybaven základními
dovednostmi pro poznání a regulaci vlastní osobnosti a pro styk s lidmi.
Je
si vědom toho, jaký význam má pro něho dosažené vzdělání. Je ochoten a
schopen se adaptovat na změny trhu práce a kvalifikací. Uvědomuje si vliv přírodního
prostředí a vliv rozvoje vědy a techniky na život lidí. Rozhoduje se a jedná
ve svém soukromí i v práci tak, aby chránil přírodu a kulturní památky a
jednal v zájmu stavu udržitelného rozvoje.
Absolvent
je veden ke kultivovanému využívání českého jazyka v různých komunikačních
situacích, chápe význam kultury jazykového projevu pro společenské a
pracovní uplatnění, zná zdroje všeobecných informací. Je veden k
dovednosti orientovat se v literatuře, k pochopení přínosu umění pro
život člověka, k chápání vývoje kultury v historických a společenských
souvislostech.Absolvent je veden ke zvládnutí jednoho cizího jazyka na úrovni
komunikace ve standardních životních situacích a pro řešení běžných
situací pracovního života. Je veden k tomu, aby dovedl získávat a předávat
informace v cizím jazyce, naučil se používat odbornou terminologii také v
práci se zahraniční odbornou literaturou, seznámil se s kulturou, zvyky a
chováním lidí v zemích studovaného jazyka, pochopil je a dovedl tolerovat.
Absolvent
je veden k tomu, aby si osvojil a prohloubil základní matematické pojmy a
vztahy mezi nimi, aby dokázal používat získané matematické poznatky při
řešení problémů a úkolů v běžných životních i profesních situacích,
aby si osvojil důležité pojmy, jevy a zákonitosti z fyziky a chemie a aby
byl schopen je prakticky aplikovat v oboru. Absolvent je veden k tomu, chápal základní
ekologické zákonitosti a dovedl je uplatňovat pozitivním způsobem ve vlastním
oboru.
Absolvent
je vybaven rozvinutými pohybovými dovednostmi, má potřebu pohybové
aktivity, má základní vědomosti a dovednosti z oblasti zdravovědy a zásad
první pomoci, zásad hygieny a bezpečnosti práce v občanském životě i v
pracovních činnostech.
Absolvent
je seznámen s rolí životního partnera a rodiče, je poučen o nebezpečí
neodpovědných sexuálních styků, drogové závislosti a o vlivech nezdravého
způsobu života vůbec, je veden ke správnému využívání volného času.
Má
vytvořeny základní předpoklady pro uplatnění v živnostenském podnikání
jak z hlediska profesních dovedností, tak z hlediska chápání potřeby
aktivního přístupu k nalézání profesního uplatnění i nutnosti zdravého
rizika k prosazení svých záměrů. Orientuje se v základních ekonomických
otázkách této problematiky.
Odborné vědomosti, dovednosti a postoje
Absolvent
studijního oboru se dále vyznačuje vědomostmi, dovednostmi a postoji z
oblasti odborného a specifického odborného vzdělávání, zejména schopností
nést odpovědnost za své jednání a rozhodování a přizpůsobovat se podmínkám
trhu práce, schopností samostatně sledovat vědeckotechnický rozvoj v oboru
a získané informace využívat v pracovní činnosti. Je veden k tomu, aby
samostatně řešil běžné úkoly ve stanoveném termínu a rozsahu dohodnutého
objemu finančních prostředků, spolupracovat v týmu, získal schopnost
samostatného a pohotového rozhodování a nalézal optimální varianty řešení
úkolů.
Odborná
složka profilu absolventa je charakterizována schopností aplikovat na konkrétní
případy získané vědomosti a dovednosti, které umožní absolventu v krátkém
čase se kvalifikovaně uplatnit v oblasti výkonu činností. Odborná připravenost
absolventa se projevuje získáním:
-
znalosti obecných principů
periodizace historického vývoje společnosti a její výtvarné kultury včetně
uměleckých řemesel,
-
znalosti obecných historických zákonitostí
estetiky užitého výtvarného umění,
-
dovednosti chápat podmíněnost každé
vývojové etapy etapou předcházející až po současnost, a to v obecně
historickém procesu i v konkrétní oblasti dějin národních a v odlišnosti
vývoje výtvarné kultury včetně uměleckých řemesel,
-
znalosti zobrazovacích metod
deskriptivní geometrie,
-
dovednosti ve vytváření asociací
mezi skutečným tvarem zobrazovaného objektu a jeho znázorněním,
-
výtvarného názoru a osvojení výtvarného
myšlení, prvků výtvarného jazyka a estetických zásad výtvarně užitkové
tvorby,
-
vyjadřovacích předpokladů pro
samostatnou tvorbu rozvíjením individuálních invenčních schopností,
-
vědomostí o vlastnostech a způsobech
použití materiálů užívaných v oblasti propagačního výtvarnictví,
-
přehledu o možnostech uplatnění a
využití písma, dovedností v psaní, kreslení a konstruování písma,
-
dovedností v grafickém řešení
tiskovin a využití písma při řešení výtvarného úkolu,
-
vědomostí a dovedností v oblasti využívání
počítačových grafických programů v profesní činnosti,
-
dovednosti správně a pohotově
zaznamenat proporce, pohyb, výraz a charakter lidské figury podle skutečnosti
i z představy,
-
dovednosti používat výrazových
prostředků a zdrojů tvořivosti,
-
dovednosti jasně formulovat výtvarnou
myšlenku včetně jejího slovního i grafického vyjádření,
-
znalostí o estetických a psychologických
zákonitostech propagačních prostředků,
-
výtvarných a technických vyjadřovacích
dovedností, potřebných k realizování vlastních nebo cizích návrhů,
-
dovednosti pozorovat, analyzovat a
hodnotit výtvarné návrhy z hlediska technologického, funkčního, estetického
a ekonomického,
-
dovednosti přesně a pečlivě provádět
jednotlivé pracovní operace,
-
dovednosti aplikace nových technických
a technologických poznatků v propagační tvorbě,
-
dovednosti přesného odborného vyjadřování
v písemném i ústním projevu,
-
dovednosti pracovat s odbornou
literaturou,
-
znalostí zásad ekonomického myšlení
a podnikání a pochopení podstaty základních ekonomických pojmů a principů
v tržní ekonomice,
-
dovedností prakticky ovládat
ekonomické činnosti související s podnikáním v předmětné oblasti včetně
znalostí příslušných právních norem,
- komplexních vědomostí o vhodném respektování zásad bezpečnosti a hygieny práce a protipožární ochrany i tvorby a ochrany životního prostředí včetně péče o kulturu práce a pracovního prostředí.
Specifická
odborná příprava absolventa pro výkon činností v oblasti propagační grafika spočívá navíc v osvojení širokého vědomostí
a dovedností z okruhu uměleckých grafických technik a moderních tiskových
technik.
Specifická
odborná příprava absolventa pro výkon činností v oblasti výstavnictví spočívá navíc v osvojení vědomostí a dovedností
z okruhu používaných materiálů a způsobů jejich zpracování v procesu
realizace, případně tvorby návrhů ve výstavní činnosti.
Specifická
odborná příprava absolventa pro výkon činností v oblasti grafická úprava tiskovin spočívá navíc v osvojení vědomostí
a dovedností z okruhu navrhování a realizace grafických úprav tiskových
prostředků v jejich celém spektru.
Specifická
odborná příprava absolventa pro výkon činností v oblasti aranžování spočívá navíc v osvojení vědomostí a dovedností
z okruhu používaných materiálů, a způsobů jejich zpracování v aranžérské
činnosti, vědomostí a dovedností z oblasti navrhování a realizace estetického
a účelného řešení interiérů prodejen, společenských místností apod.,
přehledu o běžné administrativě v obchodě.
Specifická odborná příprava absolventa pro výkon činností v oblasti vědecká kresba a ilustrace spočívá navíc v systematickém prohlubování kreslířských dovedností zejména v oblasti věcné kresby a dovedností ve využívání širokého spektra příslušných výrazových prostředků.
Možnosti uplatnění absolventa
Absolventi
studijního oboru nacházejí uplatnění v jednotlivých oblastech propagačního
výtvarnictví odpovídajících jejich odborné profilaci. Mohou se uplatnit
zejména jako designéři v grafických studiích, výtvarní redaktoři v
redakcích časopisů a nakladatelstvích, designéři ve firmách zabývajících
se návrhy a realizacemi výstavních expozic apod. Dále se mohou uplatnit i v
příslušné oblasti samostatné výtvarné činnosti.
Absolventi,
kteří úspěšně vykonali maturitní zkoušku se mohou ucházet o studium na
vysokých školách, zejména školách s příbuznými obory studia a o vyšší
odborné studium.