Kmenový
obor: |
8241M
Výtvarná a uměleckořemeslná tvorba |
Kód a název vzdělávacího
programu: |
82-41-M/023
Tvorba hraček a dekorativních předmětů |
Dosažený
stupeň vzdělání: |
úplné střední odborné |
Způsob ukončení a certifikace: |
maturitní
zkouška |
Výsledky vzdělávání
Absolvent
studijního oboru je připravován tak, aby se u něho vytvořily předpoklady
pro kvalifikovaný výkon činností v příslušné oblasti výtvarné a uměleckořemeslné
tvorby. Důraz je kladen na vzdělávání v kontextu široce pojímaného občanství
a tedy obecně přijímané kvality člověka důležité pro jeho uplatnění v
demokratické společnosti. Přitom je akcentována osobnost žáka, orientace
na jeho životní adaptabilitu, na přípravu k práci v podmínkách rychle se
měnící společnosti a současně i na přípravu k životu v harmonii s prostředím,
s okolním světem i se sebou.
Absolvent studijního oboru je připraven pro výkon designérských a realizačních činností v oblasti výroby hraček a dekorativních předmětů. Těžiště těchto činností spočívá v návrhářství, vytváření prototypů a modelů prototypů hraček a dekorativních předmětů a jejich realizaci v materiálu. Přičemž je kladen důraz na estetické zpracování materiálu, výtvarné ztvárnění výrobku a ekologická hlediska.
Obecné vědomosti, dovednosti a postoje
Absolvent
je v průběhu přípravy veden k tomu, aby si byl vědom vzájemného vztahu
svobody a odpovědnosti i rovnosti svobod a práv každého občana. Je veden k
chápání principů demokratické společnosti a k ochotě je ve svém životě
uplatňovat. Uvědomuje si svou národní příslušnost a svá lidská práva,
je ochoten respektovat také práva druhých, uznávat tedy i rovnost a práva
jiných národů, etnických skupin a ras.
Absolvent
si je vědom významu aktivní účasti své i ostatních členů společnosti
na utváření společenského života a kulturního a přírodního prostředí
v regionálním i celosvětovém měřítku.
Absolvent
je veden k tvořivé činorodosti, spolupráci i zdravé soutěživosti, ale i k samostatnosti
a odpovědnosti v jednání i v pracovní činnosti. Je si vědom že tyto
vlastnosti jsou důležité jak pro jeho vlastní prospěch a rozvoj, tak i pro
rozvoj celé společnosti. Chápe proto význam a nutnost celkového osobnostního
rozvoje a profesní připravenosti. Je vybaven základními dovednostmi pro poznání
a regulaci vlastní osobnosti a pro styk s lidmi.
Je
si vědom toho, jaký význam má pro něho dosažené vzdělání. Je ochoten a
schopen se adaptovat na změny trhu práce a kvalifikací. Uvědomuje si vliv přírodního
prostředí a vliv rozvoje vědy a techniky na život lidí. Rozhoduje se a jedná
ve svém soukromí i v práci tak, aby chránil přírodu a kulturní památky a
jednal v zájmu stavu udržitelného rozvoje.
Absolvent
je veden ke kultivovanému využívání českého jazyka v různých komunikačních
situacích, chápe význam kultury jazykového projevu pro společenské a
pracovní uplatnění, zná zdroje všeobecných informací. Je veden k
dovednosti orientovat se v literatuře, k pochopení přínosu umění pro
život člověka, k chápání vývoje kultury v historických a společenských
souvislostech.Absolvent je veden ke zvládnutí jednoho cizího jazyka na úrovni
komunikace ve standardních životních situacích a pro řešení běžných
situací pracovního života.
Absolvent
je veden k tomu, aby si osvojil a prohloubil základní matematické pojmy a
vztahy mezi nimi, aby dokázal používat získané matematické poznatky při
řešení problémů a úkolů v běžných životních i profesních situacích,
aby si osvojil důležité pojmy, jevy a zákonitosti z fyziky a chemie a aby
byl schopen je prakticky aplikovat v oboru. Absolvent je veden k tomu, chápal základní
ekologické zákonitosti a dovedl je uplatňovat pozitivním způsobem ve vlastním
oboru.
Absolvent
je vybaven rozvinutými pohybovými dovednostmi, má potřebu pohybové
aktivity, má základní vědomosti a dovednosti z oblasti zdravovědy a zásad
první pomoci, zásad hygieny a bezpečnosti práce v občanském životě i v
pracovních činnostech.
Absolvent
je seznámen s rolí životního partnera a rodiče, je poučen o nebezpečí
neodpovědných sexuálních styků, drogové závislosti a o vlivech nezdravého
způsobu života vůbec, je veden ke správnému využívání volného času.
Má vytvořeny základní předpoklady pro uplatnění v živnostenském podnikání jak z hlediska profesních dovedností, tak z hlediska chápání potřeby aktivního přístupu k nalézání profesního uplatnění i nutnosti zdravého rizika k prosazení svých záměrů. Orientuje se v základních ekonomických otázkách této problematiky.
Odborné vědomosti, dovednosti a postoje
Absolvent
studijního oboru se dále vyznačuje vědomostmi, dovednostmi a postoji z oblasti
odborného a specifického odborného vzdělávání, zejména schopností nést
odpovědnost za své jednání a rozhodování a přizpůsobovat se podmínkám
trhu práce, schopností samostatně sledovat vědeckotechnický rozvoj v oboru
a získané informace využívat v pracovní činnosti. Je veden k tomu, aby
samostatně řešil běžné úkoly ve stanoveném termínu a rozsahu dohodnutého
objemu finančních prostředků, spolupracoval v týmu, získal schopnost
samostatného a pohotového rozhodování a nalézal optimální varianty řešení
úkolů.
Odborná
složka profilu absolventa je charakterizována schopností aplikovat na konkrétní
případy získané vědomosti a dovednosti, které umožní absolventu v krátkém
čase se kvalifikovaně uplatnit v oblasti výkonu činností. Odborná připravenost
absolventa se projevuje získáním:
-
znalosti obecných principů
periodizace historického vývoje společnosti a její výtvarné kultury včetně
uměleckých řemesel,
-
znalosti obecných historických zákonitostí
estetiky užitého výtvarného umění,
-
dovednosti chápat podmíněnost každé
vývojové etapy etapou předcházející až po současnost, a to v obecně
historickém procesu i v konkrétní oblasti dějin národních a v odlišnosti
vývoje výtvarné kultury včetně uměleckých řemesel,
-
znalosti zobrazovacích metod
deskriptivní geometrie,
-
dovednosti ve vytváření asociací
mezi skutečným tvarem zobrazovaného objektu a jeho znázorněním,
-
výtvarného názoru a osvojení výtvarného
myšlení, prvků výtvarného jazyka a estetických zásad výtvarně užitkové
tvorby,
-
vyjadřovacích předpokladů pro
samostatnou tvorbu rozvíjením individuálních invenčních schopností,
-
přehledu o možnostech uplatnění a
využití písma, vč. určitého stupně praktických dovedností v oblasti
psaní, kreslení a konstruování písma,
-
vědomostí a dovedností v oblasti využívání
počítačových grafických programů v profesní činnosti,
- přehledu o proporčních zásadách, zásadách funkce a tvarové kompozice a dovednost jejich aplikace,
- vědomostí o složení, vlastnostech, zkoušení a použití materiálů užívaných při výrobě hraček a dekorativních předmětů,
- vědomostí o technologických postupech výroby jednotlivých druhů hraček a o zhotovování prototypů a modelů prototypů,
- dovednosti samostatně navrhovat hračky a dekorativní předměty i dovednosti cizí návrhy připravit pro výrobu s respektováním výtvarných, technologických, ekonomických a materiálových hledisek,
- dovednosti zhotovovat veškerou dokumentaci pro předání návrhu do výroby,
- dovednosti využívat vyjadřovacích možností materiálů používaných v oboru, .
- dovednosti opracování dřeva, kovu, plastu, papíru a textilu vč. volby vhodných nástrojů, strojů a nářadí a dovednosti provádění povrchových úprav,
-
dovednosti přesného odborného vyjadřování
v písemném i ústním projevu,
-
dovednosti pracovat s odbornou
literaturou,
-
znalostí zásad ekonomického myšlení
a podnikání a pochopení podstaty základních ekonomických pojmů a principů
v tržní ekonomice,
-
dovedností prakticky ovládat
ekonomické činnosti související s podnikáním v předmětné oblasti včetně
znalostí příslušných právních norem,
- komplexních vědomostí o vhodném respektování zásad bezpečnosti a hygieny práce a protipožární ochrany i tvorby a ochrany životního prostředí včetně péče o kulturu práce a pracovního prostředí.
Možnosti uplatnění absolventa
Absolventi studijního oboru nacházejí uplatnění jako designéři a realizátoři v dílnách a provozech, zabývajících se výrobou hraček a dekorativních předmětů. Mohou se uplatnit především v oblasti přípravy výroby, technologie výroby, navrhování a realizace hraček a dekorativních předmětů.
Absolventi,
kteří úspěšně vykonali maturitní zkoušku se mohou ucházet o studium na
vysokých školách, zejména školách s příbuznými obory studia a o vyšší
odborné studium.