Kmenový
obor: |
8241M
Výtvarná a uměleckořemeslná tvorba |
Kód a název vzdělávacího
programu: |
82-41-M/018 Výtvarné zpracování keramiky a porcelánu-modelářství82-41-M/036 Výtvarné zpracování keramiky a porcelánu-zdobení82-41-M/037 Výtvarné zpracování keramiky a porcelánu-vytváření keramiky82-41-M/038
Výtvarné zpracování keramiky
a porcelánu-kamnářství |
Vstupní
předpoklady žáků: |
Do
studijního oboru mohou být přijati uchazeči, kteří splnili povinnou
školní docházku a vyhověli podmínkám přijímacího řízení, jehož
součástí je talentová zkouška. |
Délka vzdělávacího programu a
forma studia: |
4 roky, denní studium: |
Pojetí a cíle vzdělávacího programu:
Jedná
se o vzdělávací program studijního oboru SOŠ, ve kterém jsou žáci připravováni
pro výkon odborných činností v oblasti průmyslové nebo uměleckoprůmyslové
výroby keramiky a porcelánu. Jedná se o činnosti, které se na základě
odborné profilace zaměřují jednak na modelářství nebo zdobení porcelánu,
jednak na vytváření různých typů užitkové a dekorativní keramiky od fáze
výtvarného návrhu, přípravy hmot i glazur po vlastní realizaci, jednak na
navrhování a realizaci stavby kachlových kamen a krbů, rekonstrukci a údrŽbu
lokálních topidel na tuhá paliva. Jde především o činnosti směřující
k navrhování tvaru a dekoru výtvarně užitkových předmětů nebo o činnosti
realizační, v přípravě pro kamnářství rozšířené o technologické
znalosti provádění základních zednických prací a o konstrukční principy
kamen a krbů s respektováním bezpečnostních požadavků na jejich provoz. Při
výkonu činností je kladen důraz na aktivní uplatňování známých prvků
jednotlivých proudů a směrů výtvarně užitkové tvorby.
Struktura
vzdělávání je koncipována s ohledem na vzájemnou obsahovou provázanost
jednotlivých studijních oborů výtvarného a uměleckořemeslného charakteru
ve směru umění. Tvoří ji složka všeobecného a odborného vzdělání.Složka
všeobecného vzdělání respektuje charakteristiku dané vzdělávací úrovně
a je pro všechny studijní obory v daném směru společná. Složka odborného
vzdělávání obsahuje základní odborné a speciální odborné učivo.
Struktura
vzdělávání je koncipována s ohledem na vzájemnou obsahovou provázanost
jednotlivých studijních oborů výtvarného a uměleckořemeslného charakteru
ve směru umění. Tvoří ji složka všeobecného a odborného vzdělání.
Složka všeobecného vzdělání respektuje charakteristiku dané vzdělávací
úrovně a je pro všechny studijní obory v daném směru společná. Složka
odborného vzdělávání obsahuje základní odborné a speciální odborné učivo.
Základní
odborné učivo poskytuje na vědním základě zobecněné, širší a
dlouhodoběji platné vědomosti, dovednosti, zejména však návyky v oblasti
metod myšlení a práce. Je zakladem žádoucí přizpůsobivosti absolventa v
rámci oboru. Základní odborné učivo poskytuje znalosti jevů, principů, zákonitostí
a vztahů výtvarně estetických, ekonomických a společenských souvislostí
i základní dovednosti aplikovat tyto vztahy a souvislosti při řešení
praktických úkolů. Tvoří základ odborné složky profilu absolventa. Řadí
se sem učivo dějin výtvarné kultury, výtvarné přípravy, technického
kreslení, písma, figurálního kreslení a ekonomiky.
Speciální
odborné učivo je koncipováno jako dynamický systém umožňující uplatnění
absolventů v měnících se podmínkách společenské praxe a vytvářejí předpoklady
pro celoživotní učení. Je obsaženo v předmětech technologie, navrhování.
praktická cvičení a konstrukce kamen a krbů.
Součástí
učebních dokumentů je obecný učební plán, obsahující vyučovací předměty
se stanovenými hodinovými dotacemi za celé období studia. Tato forma učebního
plánu předpokládá , že škola si tento učební plán rozpracuje na
jednotlivé ročníky sama. V učebním plánu je ponechán prostor pro výběrové
vyučovací předměty, které škole poskytují možnost dotváření profilu
absolventa a v návaznosti na něj i učebního plánu.
Žáci
jsou vychováváni a vzděláváni tak, aby se stali osobnostmi s dobrou
orientací v širokém společenském prostředí, byli schopni vlastního
zdokonalování a úspěšného vyrovnávání se s osobními i profesními
problémy a měli z hlediska obecně lidského žádoucí hodnotovou orientaci.
Obecným cílem vzdělávacího programu je připravit pracovníka dobře umístitelného na trhu práce, schopného adaptace na měnící se podmínky trhu práce, s rozvinutými klíčovými dovednostmi.
Charakteristika obsahových složek
Všeobecné vzdělávání
Obsah
vzdělávacího programu studijního oboru výtvarné zpracování keramiky je
odvozen ve složce všeobecně vzdělávací od Standardu středoškolského
odborného vzdělávání vymezujícího v podobě výchovně vzdělávacích cílů
a obsahových okruhů šest oblastí všeobecného vzdělávání.
Jazykové vzdělávání plní
významnou socializační a kulturační funkci, neboť v návaznosti na předcházející
vzdělávání rozvíjí komunikativní kompetence žáků v mateřském a cizím
jazyce, učí je vstupovat do vzájemných kontaktů s druhými lidmi. Důležitou
součástí přípravy v cizím jazyce je i poznání základního odborného názvosloví
z oboru a jeho aktivní používání.
Společenskovědní vzdělávání
má multidisciplinární charakter, neboť obsahuje učivo z různých humanitních
a společenskovědních disciplín, jako jsou psychologie, politologie, teorie
státu a práva, etika, filozofie, historie apod. Základním cílem společenskovědního
vzdělávání je vybavit žáka určitým množstvím poznatků, jeho osobnostní
a sociální kultivace. Osvojené poznatky mají usnadnit žákovi pochopit sama
sebe i druhé lidi, naučit se žít v užší~n i širším společenství, chápat
a vědomě akceptovat principy a normy dané společnosti.
Matematické vzdělávání
poskytuje žákům ucelený systém poznatků, rozvíjí jejich numerické
dovednosti a návyky, vybavuje je poznatky potřebnými pro studium daného
oboru. Přírodovědné vzdělávání zahrnuje fyziku, chemii a ekologickou výchovu.
Žáci si osvojují důležité pojmy, veličiny a zákonitosti z fyziky a
chemie nutné k pochopení jevů a procesů v přírodě, odborné praxi i v každodenním
životě. V ekologické oblasti se učí chápat nebezpečí ohrožení přírody
lidskými činnostmi a zaujímat postoje k problémům v oblasti péče o životní
prostředí.
Estetické vzdělávání
má nadpředmětový charakter, neboť má výrazné kultivační a výchovné
poslání. Na estetické vzdělávání je nutno nahlížet jako na formativní
oblast vzdělávacího procesu, která se realizuje jednak vlastní tvůrčí činností
žáka, jednak poznáním a pochopením krásy prostřednictvím konkrétních
uměleckých děl i šířeji chápaných estetických výtvorů různých žánrů.
Estetická výchova prostupuje celým vzdělávacím obsahem a přispívá k
pochopení zákonitostí moderní výtvarné a uměleckořemeslné tvorby.
Rozvoj tělesné kultury je zaměřen na vytváření návyků směřujících k péči o tělo a zdraví, na osvojení vědomostí a dovedností z oblasti zdravotní výchovy včetně zvládnutí základů první pomoci při úrazu. Upevnění dovedností první pomoci je součástí pracovní náplně tělovýchovně výcvikového kurzu.
Odborné vzdělávání
Složka
odborného vzdělávání je odvozena od Standardu středoškolského odborného
vzdělávání v podobě vzdělávacích cílů a obsahových okruhů pro vzdělávací
směr umění. Poskytuje žákům ucelený soubor vědomostí, intelektuálních
a manuálních dovedností a návyků nezbytných pro jejich budoucí uplatnění.
Ve
složce odborného vzdělávání jsou důsledně propojeny teoretické poznatky
z oblasti historie umění a vývoje společnosti, výtvarně-technických
disciplin, technologie a materiálů, ekonomiky a ekologie s jejich praktickými
aplikacemi.
Učivo
obsahového okruhu historie umění a vývoje
společnosti poskytuje žákům, celkové historické poučení o vývoji
společnosti od jejího vzniku až po současnost a o základních historických,
výtvarných a estetických zákonitostech v tomto vývoji působících. Vede
žáky k široké orientaci v dějinách výtvarného umění a uměleckého řemesla.
Objasňuje základní souvislosti umění s vývojovými etapami všeobecných dějin
lidstva a na základě těchto poznání v žácích formuje estetické myšlení
a cítění. Přispívá k pochopení kulturního dědictví minulosti a pěstuje
hluboký zájem o obor.
Vzdělávání
v oblasti výtvarně-technických
disciplin je obsaženo v předmětech výtvarná příprava, technické
kreslení, písmo, figurální kreslení, navrhování a praktická cvičení. Učivo
výtvarné přípravy rozvíjí výtvarné myšlení žáků, vede k osvojení výtvarného
jazyka a vytváří předpoklady pro samostatnou tvorbu ve zvoleném oboru (event.
v oborech příbuzných). Vědomosti a dovednosti osvojené v rámci předmětu
výtvarná příprava jsou dále systematicky rozvíjeny a prohlubovány v předmětech
technické kreslení, písmo, figurální kreslení, navrhování a praktická
cvičení. Učivo technického kreslení poskytuje žákům základní vědomosti
a dovednosti z oblasti deskriptivní geometrie a názorného zobrazování. Přispívá
k utvrzování prostorové představivosti a k vytváření asociací mezi skutečným
tvarem zobrazovaného objektu a jeho znázorněním. V předmětu písmo se žáci
prakticky seznámí s psaním kreslením a konstruováním písma a s možnostmi
jeho užití v rámci daného studijního oboru. Učivo předmětu figurální
kreslení poskytuje žákům poučení o způsobech zobrazení lidského těla a
jeho částí a vede je k chápání člověka jako součásti životního prostředí
a jako měřítka věcí pro člověka vytvářených a jej obklopujících. V předmětu
navrhování získávají žáci na přiměřené úrovni vědomosti a
dovednosti v oblasti metod samostatné výtvarné práce, uplatňovaných při
řešení zadávaných úkolů v rámci oboru. V předmětu praktická cvičení
si žáci formou praktických činností ověřují systém poznatků z obsahového
okruhu technologie a získávají specifické výtvarné a uměleckořemeslné
dovednosti při uplatňování tvůrčího přístupu k realizaci vlastních návrhů.
Učivo
obsahového okruhu technologie a materiály
tvoří základ odborného vzdělávání technologického charakteru. Seznamuje
žáky se surovinami, používanými v keramickém průmyslu, jejich úpravami a
zpracování na surovinové směsi a dále s vytvářením keramických výrobků.
Obdobně získávají žáci vědomosti o materiálech a technologiích pro
zdobení. Ve specifické přípravě pro kamnářství jsou žáci seznamováni
navíc se stavebními materiály používanými pro stavbu kamen a krbů, s
druhy, způsoby výroby a použitím kamnářských výrobků a s konstrukčním
řešením všech používaných druhů lokálních topidel na tuhá paliva.
Učivo obsahového okruhu ekonomika a ekologie poskytuje žákům systém poznatků v souvislostech odpovídajících tržnímu hospodářství. Umožňuje jim osvojit si základní vědomosti a dovednosti z oblasti pracovněprávních vztahů, živnostenského podnikání a podnikových činností. Učivo seznamuje žáky se základními zásadami ochrany a tvorby životního prostředí. Vychovává k bezpečnosti a ochraně zdraví při práci, k dodržování pracovní a technologické kázně a k odpovědnosti za kvalitu vykonané práce.
Klíčové dovednosti
Klíčové
dovednosti získávané prostřednictvím vzdělávání mají umožnit žákům
přizpůsobivěji reagovat na prudký rozvoj vědeckého poznání a společenského
vývoje a vytvářejí obecnější kvalifikační předpoklady pro uplatnění
v pracovním a občanském životě.
Z
hlediska významu klíčových dovedností pro studijní obor lze považovat za
žádoucí posilování
-
komunikativních
dovedností, zejména dovednosti vyjadřovat se ústně
i písemně přiměřeně situaci, zpracovávat písemný materiál, vysvětlovat
a znázorňovat, číst s porozuměním a využívat informací získaných četbou,
-
personálních
a interpersonálních dovedností, zejména
zdokonalovat vlastní učení a výkonnost, dovednost využívat sebepoznávání,
sebekontroly a seberegulace, dovednost pracovat s druhými lidmi, přijímat
odpovědnost za vlastní práci i za práci ostatních,
-
dovedností
řešit problémy a problémové situace, zejména
identifikovat a analyzovat problémy, zvažovat možnosti jejich řešení, vybírat
a navrhovat řešení optimální v daném kontextu, stanovovat a dodržovat
efektivní postupy při realizaci řešení,
-
dovednosti
numerické aplikace, zejména dovednost využívat
matematické a přírodovědné poznatky k řešení praktických úkolů a
situací z běžného života, vytipovat měřitelné a vypočitatelné složky
reálné situace, rozumět grafickému znázornění reálné situace a umět jí
využívat v praxi,
- dovednost využívat informačních technologií, zejména dovednost využívat rozmanitých informačních zdrojů a informací různého druhu a charakteru v pracovním i mimopracovním životě a kriticky posuzovat tyto informační zdroje a jejich obsahy.
Organizace výuky:
Studium je organizováno jako čtyřleté denní pro žáky, kteří splnili povinnou školní docházku.Je ukončeno maturitní zkouškou podle příslušných právních norem a poskytuje úplné střední odborné vzdělání.
Metodické přístupy:
Metody
a formy výchovně vzdělávací práce zahrnují činnosti učitele a činnosti
žáka. Jsou způsobem realizace obecných didaktických principů na stanoveném
obsahu učiva a se zaměřením na cíle studijního oboru. Tyto cíle určují
i výběr metod a forem výchovně vzdělávací práce. Doporučuje se využívat
problémových metod, které umožňují soustavně rozvíjet pracovní aktivitu
žáků.
Formy
výchovně vzdělávací práce tvoří s metodami jednotný celek. Z hlediska
organizace výchovně vzdělávacího procesu je pro tento studijní obor
charakteristické, že se vedle běžných způsobů práce ve třídě uplatňují
v široké míře zejména praktické vyučování ve školních dílnách,
ateliérech, odborných pracovnách ap. Významnou součástí vzdělávacího
procesu jsou exkurze.
Při
výuce všeobecně vzdělávacích i odborných předmětů by měl vyučující věnovat zvýšenou pozornost realizaci cílů klíčových
dovedností a přizpůsobit jim své pedagogické působení na žáky.
Orientaci,
ve kterých vyučovacích předmětech se klade zvláštní důraz na realizaci
jednotlivých klíčových dovedností, poskytuje tabulka klíčových dovedností
zařazená v učebních dokumentech za učebním plánem.
Pro
realizaci cílů klíčových dovedností se doporučuje jako jedna z nejvýhodnějších
aktivizujících metod pedagogické práce metoda
projektového vyučování. Ta spočívá v tvorbě a následné realizaci
ucelených a vhodně tematicky koncipovaných žákovských projektů. Příklad
žákovského projektu z hlediska přípravy vyučujícího je přiložen.
Žákovský projekt
zařazený v těchto učebních dokumentech (vzdělávacím programu) není pro
školy povinný, ale jedná se o námět (ukázku) jednoho projektu, na základě
kterého si vyučující ve školách mohou zpracovat podklady pro realizaci
konkrétních projektů.
Kromě realizace klíčových dovedností vede vyučující žáky k trpělivé, soustavné a hodnotné práci a usiluje o to, aby žáci byli schopni nést zodpovědnost za přijatá rozhodnutí a kvalitu vykonané práce.
Další specifické požadavky:
Zdravotní požadavky na uchazeče
Do
studijního oboru mohou být přijati chlapci nebo dívky netrpící alergickým
postižením dýchacího ústrojí a kůže, zejména rukou, mají dobrou
pohyblivost dolních i horních končetin s plnou funkcí zdatnosti rukou, zejména
v jemné motorice, s dobrou centrální ostrostí zrakovou s pňp. korekcí
podle směru budoucího zařazení.
K
posouzení zdravotního stavu je příslušný registrující praktický lékař.