Kmenový
obor: |
8241M
Výtvarná a uměleckořemeslná tvorba |
Kód a název vzdělávacího
programu: |
82-41-M/039
Výtvarné zpracování skla
-
modelářství lisovaného skla 82-41-M/040
Výtvarné zpracování skla
-
broušení a vzorování broušeného skla 82-41-M/041
Výtvarné zpracování skla
-
hutní tvarování skla 82-41-M/042
Výtvarné zpracování skla
-
tvarování, malování a leptání skla 82-41-M/043
Výtvarné zpracování skla
-
rytí skla 82-41-M/044
Výtvarné zpracování skla
-
tvorba a výroba skleněných figurek 82-41-M/045
Výtvarné zpracování skla
-
vzorkařství skleněné bižuterie |
Dosažený
stupeň vzdělání: |
úplné střední odborné |
Způsob ukončení a certifikace: |
maturitní
zkouška |
Výsledky vzdělávání
Absolvent
studijního oboru je připravován tak, aby se u něho vytvořily předpoklady
pro kvalifikovaný výkon činností v příslušné oblasti výtvarné a uměleckořemeslné
tvorby. Důraz je kladen na vzdělávání v kontextu široce pojímaného občanství
a tedy obecně přijímané kvality člověka důležité pro jeho uplatnění v
demokratické společnosti. Přitom je akcentována osobnost žáka, orientace
na jeho životní adaptabilitu, na přípravu k práci v podmínkách rychle se
měnící společnosti a současně i na přípravu k životu v harmonii s prostředím,
s okolním světem i se sebou.
Absolvent studijního oboru je připraven pro výkon designérských a realizačních činností v oblasti sklářské tvorby a výroby a to především ve sféře návrhářství, vzorkařství, realizace náročných uměleckořemeslných sklářských předmětů a výrobků. Jedná se o činnosti které jsou orientovány podle specifické přípravy jednak na modelářství lisovaného skla, jednak na broušení a vzorování broušeného skla, jednak na hutní tvarování skla, jednak na tvarování, malování a leptání skla, jednak na rytí skla, jednak na tvorbu a výrobu skleněných figurek, jednak na vzorkařství skleněné bižuterie. Pro výkon uvedených činností jsou vytvářeny předpoklady všeobecným i odborným vzděláváním žáků, rozvojem jejich estetického cítění výtvarného myšlení a vyjadřování.
Obecné vědomosti, dovednosti a postoje
Absolvent
je v průběhu přípravy veden k tomu, aby si byl vědom vzájemného vztahu
svobody a odpovědnosti i rovnosti svobod a práv každého občana. Je veden k
chápání principů demokratické společnosti a k ochotě je ve svém životě
uplatňovat. Uvědomuje si svou národní příslušnost a svá lidská práva,
je ochoten respektovat také práva druhých, uznávat tedy i rovnost a práva
jiných národů, etnických skupin a ras.
Absolvent
si je vědom významu aktivní účasti své i ostatních členů společnosti
na utváření společenského života a kulturního a přírodního prostředí
v regionálním i celosvětovém měřítku.
Absolvent
je veden k tvořivé činorodosti, spolupráci i zdravé soutěživosti, ale i k
samostatnosti a odpovědnosti v jednání i v pracovní činnosti. Je si vědom
že tyto vlastnosti jsou důležité jak pro jeho vlastní prospěch a rozvoj,
tak i pro rozvoj celé společnosti. Chápe proto význam a nutnost celkového
osobnostního rozvoje a profesní připravenosti. Je vybaven základními
dovednostmi pro poznání a regulaci vlastní osobnosti a pro styk s lidmi.
Je
si vědom toho, jaký význam má pro něho dosažené vzdělání. Je ochoten a
schopen se adaptovat na změny trhu práce a kvalifikací. Uvědomuje si vliv přírodního
prostředí a vliv rozvoje vědy a techniky na život lidí. Rozhoduje se a jedná
ve svém soukromí i v práci tak, aby chránil přírodu a kulturní památky a
jednal v zájmu stavu udržitelného rozvoje.
Absolvent
je veden ke kultivovanému využívání českého jazyka v různých komunikačních
situacích, chápe význam kultury jazykového projevu pro společenské a
pracovní uplatnění, zná zdroje všeobecných informací. Je veden k
dovednosti orientovat se v literatuře, k pochopení přínosu umění pro život
člověka, k chápání vývoje kultury v historických a společenských
souvislostech.Absolvent je veden ke zvládnutí jednoho cizího jazyka na úrovni
komunikace ve standardních životních situacích a pro řešení běžných
situací pracovního života.
Absolvent
je veden k tomu, aby si osvojil a prohloubil základní matematické pojmy a
vztahy mezi nimi, aby dokázal používat získané matematické poznatky při
řešení problémů a úkolů v běžných životních i profesních situacích,
aby si osvojil důležité pojmy, jevy a zákonitosti z fyziky a chemie a aby
byl schopen je prakticky aplikovat v oboru. Absolvent je veden k tomu, chápal základní
ekologické zákonitosti a dovedl je uplatňovat pozitivním způsobem ve vlastním
oboru.
Absolvent
je vybaven rozvinutými pohybovými dovednostmi, má potřebu pohybové
aktivity, má základní vědomosti a dovednosti z oblasti zdravovědy a zásad
první pomoci, zásad hygieny a bezpečnosti práce v občanském životě i v
pracovních činnostech.
Absolvent
je seznámen s rolí životního partnera a rodiče, je poučen o nebezpečí
neodpovědných sexuálních styků, drogové závislosti a o vlivech nezdravého
způsobu života vůbec, je veden ke správnému využívání volného času.
Má vytvořeny základní předpoklady pro uplatnění v živnostenském podnikání jak z hlediska profesních dovedností, tak z hlediska chápání potřeby aktivního přístupu k nalézání profesního uplatnění i nutnosti zdravého rizika k prosazení svých záměrů. Orientuje se v základních ekonomických otázkách této problematiky.
Odborné vědomosti, dovednosti a postoje
Absolvent
studijního oboru se dále vyznačuje vědomostmi, dovednostmi a postoji z
oblasti odborného a specifického odborného vzdělávání,
zejména schopností nést odpovědnost
za své jednání a rozhodování a přizpůsobovat se podmínkám trhu práce,
schopností samostatně sledovat vědeckotechnický rozvoj v oboru a získané
informace využívat v pracovní činnosti. Je veden k tomu, aby samostatně řešil
běžné úkoly ve stanoveném termínu a rozsahu dohodnutého objemu finančních
prostředků, spolupracoval v týmu, získal schopnost samostatného a pohotového
rozhodování a nalézal optimální varianty řešení úkolů.
Odborná
složka profilu absolventa je charakterizována schopností aplikovat na konkrétní
případy získané vědomosti a dovednosti, které umožní absolventu v krátkém
čase se kvalifikovaně uplatnit v oblasti výkonu činností. Odborná připravenost
absolventa se projevuje získáním:
-
znalosti obecných principů
periodizace historického vývoje společnosti a její výtvarné kultury včetně
uměleckých řemesel,
-
znalosti obecných historických zákonitostí
estetiky užitého výtvarného umění,
-
dovednosti chápat podmíněnost každé
vývojové etapy etapou předcházející až po současnost, a to v obecně
historickém procesu i v konkrétní oblasti dějin národních a v odlišnosti
vývoje výtvarné kultury včetně uměleckých řemesel,
-
znalosti zobrazovacích metod
deskriptivní geometrie,
-
dovednosti ve vytváření asociací
mezi skutečným tvarem zobrazovaného objektu a jeho znázorněním,
-
výtvarného názoru a osvojení výtvarného
myšlení, prvků výtvarného jazyka a estetických zásad výtvarně užitkové
tvorby,
-
vyjadřovacích předpokladů pro
samostatnou tvorbu rozvíjením individuálních invenčních schopností,
-
přehledu o možnostech uplatnění a
využití písma, vč. určitého stupně praktických dovedností v oblasti
psaní, kreslení a konstruování písma,
-
vědomostí a dovedností v oblasti využívání
počítačových grafických programů v profesní činnosti,
-
komplexního přehledu o problematice výroby
skla včetně používaných materiálů a surovin,
-
komplexního přehledu o oblasti
zpracování skla a zušlechťovacích procesech,
-
speciálních vědomostí o oblasti výtvarného
zpracování skla dané charakterem konkrétního studijního zaměření,
-
dovednosti používat výrazových
prostředků a zdrojů tvořivosti,
-
dovednosti jasně formulovat výtvarnou
myšlenku včetně jejího slovního i grafického vyjádření,
-
dovednosti navrhnout esteticky i funkčně
vhodně řešený výrobek,
-
výtvarných a technických vyjadřovacích
dovedností, potřebných k realizování vlastních nebo cizích návrhů a
jejich zavádění do výroby, včetně zhotovení výrobní dokumentace (event.
modelů, prototypů apod.),
-
dovednosti aplikovat nové poznatky z
oboru ve své odborné práci,
-
dovednosti přesně a pečlivě provádět
jednotlivé pracovní operace,
-
dovednosti provádět na přiměřené
úrovni konkrétní pracovní postupy s respektováním bezpečnostních a
ekonomických hledisek,
-
dovednosti pozorovat, analyzovat a
hodnotit výrobky z hlediska technologického, funkčního, estetického a
ekonomického,
-
dovednosti přesného odborného vyjadřování
v písemném i ústním projevu,
-
dovednosti pracovat s odbornou
literaturou,
-
znalostí zásad ekonomického myšlení
a podnikání a pochopení podstaty základních ekonomických pojmů a principů
v tržní ekonomice,
-
dovedností prakticky ovládat
ekonomické činnosti související s podnikáním v předmětné oblasti včetně
znalostí příslušných právních norem,
- komplexních vědomostí o vhodném respektování zásad bezpečnosti a hygieny práce a protipožární ochrany i tvorby a ochrany životního prostředí včetně péče o kulturu práce a pracovního prostředí.
Možnosti uplatnění absolventa
Absolventi
studijního oboru nacházejí uplatnění v oblasti průmyslové nebo uměleckoprůmyslové
sklářské výroby a to především ve sféře realizace náročných uměleckořemeslných
sklářských výrobků, návrhářství a vzorkařství.