Kmenový obor: 8241M Výtvarná a uměleckořemeslná tvorba
Studijní obor:
82-41-M/046 Textilní výtvarnictví - tkalcovská a tiskařská tvorba
82-41-M/047 Textilní výtvarnictví - tkalcovská tvorba
82-41-M/048 Textilní výtvarnictví - tiskařská tvorba
82-41-M/049 Textilní výtvarnictví - ruční výtvarné zpracování textilií
82-41-M/050 Textilní výtvarnictví - pletařská tvorba
82-41-M/051 Textilní výtvarnictví - krajkářská a vyšívačská tvorba
82-41-M/052 Textilní výtvarnictví - ruční tisk a ruční tkaní
82-41-M/053 Textilní výtvarnictví - tvorba dekorativních předmětů z textilních a přírodních materiálů
Vstupní předpoklady žáků: |
Do studijního oboru mohou být přijati
uchazeči, kteří splnili povinnou školní docházku a vyhověli podmínkám
přijímacího řízení, jehož součástí je talentová zkouška. |
Délka vzdělávacího programu a
forma studia |
4 roky, denní studium |
Pojetí a cíle vzdělávacího programu:
Jedná
se o vzdělávací program studijního oboru SOŠ, ve kterém jsou žáci na základě
odborné profilace připravováni pro činnosti v oblasti vytváření designu
tkanin, pletenin, krajek a výšivek, navrhování jejich vzorů včetně jejich
realizace, navrhování a tvorby ručně tkaných unikátních nebo malosériových
textilií, ručně tištěných textilií včetně předúpravy, barvení,
potisku nebo malby a fixace, textilní tvorby zaměřené na tradiční ruční
techniky a tvorby užitkových a dekorativních předmětů z textilních a přírodních
materiálů. Při výkonu činností je kladen důraz na aktivní uplatňování
známých prvků jednotlivých proudů a směrů výtvarně užitkové tvorby.
Struktura
vzdělávání je koncipována s ohledem na vzájemnou obsahovou provázanost
jednotlivých studijních oborů výtvarného a uměleckořemeslného charakteru
ve směru umění. Tvoří ji složka všeobecného a odborného vzdělávání.
Složka všeobecného vzdělání respektuje charakteristiku dané vzdělávací
úrovně a je pro všechny studijní obory v daném směru společná. Složka
odborného vzdělání obsahuje základní odborné a speciální odborné učivo.
Základní
odborné učivo poskytuje na vědním základě zobecněné, širší a
dlouhodoběji platné vědomosti, dovednosti, zejména však návyky v oblasti
metod myšlení a práce. Je základem žádoucí přizpůsobivosti absolventa v
rámci oboru. Základní odborné učivo poskytuje znalosti jevů, principů, zákonitostí
a vztahů výtvarně estetických, ekonomických a společenských souvislostí
i základní dovednosti aplikovat tyto vztahy a souvislosti při řešení
praktických úkolů. Tvoří základ odborné složky profilu absolventa. Řadí
se sem učivo dějin výtvarné kultury, výtvarné přípravy, figurálního
kreslení, počítačové grafiky a ekonomiky.
Speciální
odborné učivo je koncipováno jako dynamický systém umožňující uplatnění
absolventů v měnících se podmínkách společenské praxe a vytváří předpoklady
pro celoživotní učení. Je obsaženo ve vazbě na profilaci odborné přípravy
v předmětech technologie, kreslení vzornic, technická dokumentace, vazby
tkanin, vazby pletenin, konstrukce střihů, konstrukce krajek, oděvnictví,
koloristika, navrhování a praktická cvičení.
Součástí
učebních dokumentů je obecný učební plán, obsahující vyučovací předměty
se stanovenými hodinovými dotacemi za celé období studia. Tato forma učebního
plánu předpokládá, že škola si tento učební plán rozpracuje na
jednotlivé ročníky sama. V učebním plánu je ponechán prostor pro výběrové
vyučovací předměty, které škole poskytují možnost dotváření profilu
absolventa a v návaznosti na něj i učebního plánu.
Žáci
jsou vychováváni a vzděláváni tak, aby se stali osobnostmi s dobrou
orientací v širokém společenském prostředí, byli schopni vlastního
zdokonalování a úspěšného vyrovnávání se s osobními i profesními
problémy a měli z hlediska obecně lidského žádoucí hodnotovou orientaci.
Obecným cílem vzdělávacího programu je připravit pracovníka dobře umístitelného na trhu práce, schopného adaptace na měnící se podmínky trhu práce, s rozvinutými klíčovými dovednostmi.
Charakteristika obsahových složek
Všeobecné vzdělávání
Obsah
vzdělávacího programu studijního oboru textilní výtvarnictví je odvozen
ve složce všeobecně vzdělávací od Standardu středoškolského odborného
vzdělávání vymezujícího v podobě výchovně vzdělávacích cílů a
obsahových okruhů šest oblastí všeobecného vzdělávání.
Jazykové vzdělávání
plní významnou socializační a kulturační funkci, neboť v návaznosti na předcházející
vzdělávání rozvíjí komunikativní kompetence žáků v mateřském a cizím
jazyce, učí je vstupovat do vzájemných kontaktů s druhými lidmi. Důležitou
součástí přípravy v cizím jazyce je i poznání základního odborného názvosloví
z oboru a jeho aktivní používání.
Společenskovědní vzdělávání
má multidisciplinární charakter, neboť obsahuje učivo z různých humanitních
a společenskovědních disciplin, jako jsou psychologie, politologie, teorie státu
a práva, etika, filozofie, historie apod. Základním cílem společenskovědního
vzdělávání je vybavit žáka určitým množstvím poznatků a jeho
osobnostní a sociální kultivace. Osvojené poznatky mají usnadnit žákovi
pochopit sama sebe i druhé lidi, naučit se žít v užším i širším společenství,
chápat a vědomě akceptovat principy a normy dané společnosti.
Matematické vzdělávání
poskytuje žákům ucelený systém poznatků, rozvíjí jejich numerické
dovednosti a návyky, vybavuje je poznatky potřebnými pro studium daného
oboru.
Přírodovědné vzdělávání
zahrnuje fyziku, chemii a ekologickou výchovu. Žáci si osvojují důležité
pojmy, veličiny a zákonitosti z fyziky a chemie nutné k pochopení jevů a
procesů v přírodě, odborné praxi i v každodenním životě. V ekologické
oblasti se učí chápat nebezpečí ohrožení přírody lidskými činnostmi a
zaujímat postoje k problémům v oblasti péče o životní prostředí.
Estetické vzdělávání
má nadpředmětový charakter, neboť má výrazné kultivační a výchovné
poslání. Na estetické vzdělávání je nutno nahlížet jako na formativní
oblast vzdělávacího procesu, která se realizuje jednak vlastní tvůrčí činností
žáka, jednak poznáním a pochopením krásy prostřednictvím konkrétních
uměleckých děl i šířeji chápaných estetických výtvorů různých žánrů.
Estetická výchova prostupuje celým vzdělávacím obsahem a přispívá k
pochopení zákonitostí moderní výtvarné a uměleckořemeslné tvorby.
Rozvoj tělesné kultury je zaměřen na vytváření návyků směřujících k péči o tělo a zdraví, na osvojování vědomostí a dovedností z oblasti zdravotní výchovy včetně zvládnutí základů první pomoci při úrazu. Upevnění dovedností první pomoci je součástí pracovní náplně tělovýchovně výcvikového kurzu.
Odborné vzdělávání
Složka
odborného vzdělávání je odvozena od Standardu středoškolského odborného
vzdělávání v podobě vzdělávacích cílů a obsahových okruhů pro vzdělávací
směr umění. Poskytuje žákům ucelený soubor vědomostí, intelektuálních
a manuálních dovedností a návyků nezbytných pro jejich budoucí uplatnění.
Ve
složce odborného vzdělávání jsou důsledně propojeny teoretické poznatky
z oblasti historie umění a vývoje společnosti, výtvarných disciplin,
technologie a materiálů, ekonomiky a ekologie s jejich praktickými
aplikacemi.
Učivo
obsahového okruhu historie umění a vývoje
společnosti poskytuje žákům , celkové historické poučení o vývoji
společnosti od jejího vzniku až po současnost a o základních historických,
výtvarných a estetických zákonitostech v tomto vývoji působících. Vede
žáky k široké orientaci v dějinách výtvarného umění a uměleckého řemesla.
Objasňuje základní souvislosti umění s vývojovými etapami všeobecných dějin
lidstva a na základě těchto poznání v žácích formuje estetické myšlení
a cítění. Přispívá k pochopení kulturního dědictví minulosti a pěstuje
hluboký zájem o obor.
Vzdělávání
v oblasti výtvarně-technických
disciplin je obsaženo zejména v předmětech výtvarná příprava,
figurální kreslení, počítačová grafika, navrhování a praktická cvičení.
Učivo výtvarné přípravy rozvíjí výtvarné myšlení žáků, vede k
osvojení výtvarného jazyka a vytváří předpoklady pro samostatnou tvorbu
ve zvoleném oboru (event. v oborech příbuzných). Vědomosti a dovednosti
osvojené v rámci předmětu výtvarná příprava jsou dále rozvíjeny a
prohlubovány v předmětech figurální kreslení, počítačová grafika,
navrhování a praktická cvičení. Učivo předmětu figurální kreslení
poskytuje žákům poučení o způsobech zobrazení lidského těla a jeho částí
a vede je k chápání člověka jako součásti životního prostředí a jako
měřítka věcí pro člověka vytvářených a jej obklopujících. Učivo předmětu
počítačová grafika seznamuje žáky s počítačovými grafickými systémy
a možnostmi jejich využití ve vlastní profesní činnosti. V předmětu
navrhování získávají žáci na přiměřené úrovni vědomosti a
dovednosti v oblasti metod samostatné výtvarné práce, uplatňovaných při
řešení zadávaných úkolů v rámci specifické profilace. V předmětu
praktická cvičení si žáci formou praktických činností ověřují systém
teoretických vědomostí, poznávají pracovní postupy a podmínky jednotlivých
dílčích prací a získávají specifické výtvarné a uměleckořemeslné
dovednosti při uplatňování tvůrčího přístupu k realizaci vlastních návrhů.
Učivo
obsahového okruhu technologie a materiály
tvoří základ odborného vzdělávání technologického charakteru. Seznamuje
žáky s materiály, používanými v oblasti textilní výroby, jejich
vlastnostmi a způsoby použití, se základy technologie a techniky zušlechťovacích
procesů a zkušebních metod, používaných při zjišťování vlastností a
kvality textilií. Tento základ potom v jednotlivých studijních zaměřeních
rozvíjejí technologie, žáci se dále seznámí se zákonitostmi vytváření
vzorů a kreslení technických vzornic, s vazbami a konstrukcí tkanin,
pletenin, krajek a výšivek a konstrukcí
Učivo obsahového okruhu ekonomika a ekologie poskytuje žákům systém poznatků v souvislostech odpovídajících tržnímu hospodářství. Umožňuje jim osvojit si základní vědomosti a dovednosti z oblasti pracovněprávních vztahů, živnostenského podnikání a podnikových činností. Učivo seznamuje žáky se základními zásadami ochrany a tvorby životního prostředí. Vychovává k bezpečnosti a ochraně zdraví při práci, k dodržování pracovní a technologické kázně a k odpovědnosti za kvalitu vykonané práce.
Klíčové dovednosti
Klíčové
dovednosti získávané prostřednictvím vzdělávání mají umožnit žákům
přizpůsobivěji reagovat na prudký rozvoj vědeckého poznání a společenského
vývoje a vytvářejí obecnější kvalifikační předpoklady pro uplatnění
v pracovním a občanském životě.
Z hlediska významu klíčových
dovedností pro studijní obor lze považovat za žádoucí posilování
-
komunikativních
dovedností, zejména dovednosti vyjadřovat se ústně i písemně přiměřeně
situaci, zpracovávat písemný materiál, vysvětlovat a znázorňovat, číst
s porozuměním a využívat informací získaných četbou,
-
personálních a interpersonálních
dovedností,
zejména zdokonalovat vlastní učení a výkonnost, dovednost využívat
sebepoznávání, sebekontroly a seberegulace, dovednost pracovat s druhými
lidmi, přijímat odpovědnost za vlastní práci i za práci ostatních,
-
dovedností řešit problémy a
problémové situace,
zejména identifikovat a analyzovat problémy, zvažovat možnosti jejich řešení,
vybírat a navrhovat řešení optimální v daném kontextu, stanovovat a dodržovat
efektivní postupy při realizaci řešení,
-
dovednosti numerické aplikace, zejména dovednost využívat
matematické a přírodovědné poznatky k řešení praktických úkolů a
situací z běžného života, vytipovat měřitelné a vypočitatelné složky
reálné situace, rozumět grafickému znázornění reálné situace a umět jí
využívat v praxi,
- dovednost využívat informačních technologií, zejména dovednost využívat rozmanitých informačních zdrojů a informací různého druhu a charakteru v pracovním i mimopracovním životě a kriticky posuzovat tyto informační zdroje a jejich obsahy.
Organizace výuky:
Studium je organizováno jako čtyřleté denní pro žáky, kteří splnili povinnou školní docházku. Je ukončeno maturitní zkouškou podle příslušných právních norem a poskytuje úplné střední odborné vzdělání.
Metodické přístupy:
Metody
a formy výchovně vzdělávací práce zahrnují činnosti učitele a činnosti
žáka. Jsou způsobem realizace obecných didaktických principů na stanoveném
obsahu učiva a se zaměřením na cíle studijního oboru. Tyto cíle určují
i výběr metod a forem výchovně vzdělávací práce. Doporučuje se využívat
problémových metod, které umožňují soustavně rozvíjet pracovní aktivitu
žáků.
Formy
výchovně vzdělávací práce tvoří s metodami jednotný celek. Z hlediska
organizace výchovně vzdělávacího procesu je pro tento studijní obor
charakteristické, že se vedle běžných způsobů práce ve třídě uplatňují
v široké míře zejména praktické vyučování ve školních dílnách,
ateliérech, odborných učebnách ap. Významnou součástí vzdělávacího
procesu jsou exkurze.
Při výuce
všeobecně vzdělávacích i odborných předmětů by
měl vyučující věnovat zvýšenou pozornost realizaci cílů klíčových
dovedností a přizpůsobit jim své pedagogické působení na žáky.
Orientaci,
ve kterých vyučovacích předmětech se klade zvláštní důraz na realizaci
cílu jednotlivých klíčových dovedností, poskytuje tabulka klíčových
dovedností zařazená v učebních dokumentech za učebním plánem.
Pro
realizaci cílů klíčových dovedností se doporučuje jako jedna z nejvýhodnějších
aktivizujících metod pedagogické práce metoda
projektového vyučování. Ta spočívá v tvorbě a následné realizaci
ucelených a vhodně tematicky koncipovaných žákovských projektů. Příklad
žákovského projektu z hlediska přípravy vyučujícího je přiložen.
Žákovský projekt zařazený v těchto učebních dokumentech (vzdělávacím
programu) není pro školy povinný, ale jedná se o námět (ukázku) jednoho
projektu, na základě kterého si vyučující ve školách mohou zpracovat
podklady pro realizaci konkrétních projektů.
Kromě realizace klíčových dovedností vede vyučující žáky k trpělivé, soustavné a hodnotné práci a usiluje o to, aby žáci byli schopni nést odpovědnost za přijatá rozhodnutí a kvalitu vykonané práce.
Další specifické požadavky:
Zdravotní požadavky na uchazeče
Do
studijního oboru mohou být přijati chlapci nebo dívky netrpící poruchou
barvocitu, s dobrým zrakem, s dobrou funkcí horních končetin a
schopností jemných pohybů rukou.
K
posouzení zdravotního stavu je příslušný registrující praktický lékař.