Kmenový obor: 8241M Výtvarná a uměleckořemeslná tvorba
Studijní obor:
82-41-M/046
Textilní výtvarnictví
-
tkalcovská a tiskařská tvorba
82-41-M/047 Textilní
výtvarnictví
-
tkalcovská tvorba
82-41-M/048 Textilní výtvarnictví
- tiskařská
tvorba
82-41-M/049
Textilní výtvarnictví
-
ruční výtvarné zpracování textilií
82-41-M/050
Textilní výtvarnictví - pletařská tvorba
82-41-M/051
Textilní výtvarnictví
-
krajkářská a vyšívačská tvorba
82-41-M/052 Textilní výtvarnictví
-
ruční tisk a
ruční tkaní
82-41-M/053
Textilní výtvarnictví
-
tvorba dekorativních předmětů z textilních a
přírodních materiálů
Dosažený stupeň vzdělání: |
úplné
střední odborné |
Způsob ukončení a certifikace: |
maturitní
zkouška |
Výsledky vzdělávání
Absolvent
studijního oboru je připravován tak, aby se u něho vytvořily předpoklady
pro kvalifikovaný výkon činností v příslušné oblasti výtvarné tvorby.
Důraz je kladen na vzdělávání v kontextu široce pojímaného občanství a
tedy obecně přijímané kvality člověka důležité pro jeho uplatnění v
demokratické společnosti. Přitom je akcentována osobnost žáka, orientace
na jeho životní adaptabilitu, na přípravu k práci v podmínkách rychle se
měnící společnosti a současně i na přípravu k životu v harmonii s prostředím,
s okolním světem i se sebou.
Absolvent
studijního oboru je připraven pro výkon designérských a realizačních činností
v textilním průmyslu a textilní tvorbě. Těžiště těchto činností spočívá
podle specifické přípravy zejména v navrhování včetně ručního i strojního
zhotovení návrhu všech druhů textilií, v navrhování a tvorbě v tradičních
ručních technikách a v ruční výrobě využitím uměleckořemeslných
technik zpracování textilních a přírodních materiálů. Pro výkon uvedených
činností jsou vytvářeny předpoklady všeobecným i odborným vzděláváním
žáků, rozvojem jejich estetického cítění, výtvarného myšlení a vyjadřování.
Obecné vědomosti, dovednosti a postoje
Absolvent
je v průběhu přípravy veden k tomu, aby si byl vědom vzájemného vztahu
svobody a odpovědnosti i rovnosti svobod a práv každého občana. Je veden k
chápání principů demokratické společnosti a k ochotě je ve svém životě
uplatňovat. Uvědomuje si svou národní příslušnost a svá lidská práva,
je ochoten respektovat také práva druhých, uznávat tedy i rovnost a práva
jiných národů, etnických skupin a ras.
Absolvent
si je vědom významu aktivní účasti své i ostatních členů společnosti
na utváření společenského života a kulturního a přírodního prostředí
v regionálním i celosvětovém měřítku.
Absolvent
je veden k tvořivé činorodosti, spolupráci i zdravé soutěživosti, ale i k
samostatnosti a odpovědnosti v jednání i v pracovní činnosti. Je si vědom,
že tyto vlastnosti jsou důležité jak pro jeho vlastní prospěch a rozvoj,
tak i pro rozvoj celé společnosti. Chápe proto význam a nutnost celkového
osobnostního rozvoje a profesní připravenosti. Je vybaven základními
dovednostmi pro poznání a regulaci vlastní osobnosti a pro styk s lidmi.
Je
si vědom toho, jaký význam má pro něho dosažené vzdělání. Je ochoten a
schopen se adaptovat na změny trhu práce a kvalifikací. Uvědomuje si vliv přírodního
prostředí a vliv rozvoje vědy a techniky na život lidí. Rozhoduje se a jedná
ve svém soukromí i v práci tak, aby chránil přírodu a kulturní památky a
jednal v zájmu stavu udržitelného rozvoje.
Absolvent
je veden ke kultivovanému využívání českého jazyka v různých komunikačních
situacích, chápe význam kultury jazykového projevu pro společenské a
pracovní uplatnění, zná zdroje všeobecných informací. Je veden k
dovednosti orientovat se v literatuře, k pochopení přínosu umění pro život
člověka, k chápání vývoje kultury v historických a společenských
souvislostech. Absolvent je veden ke zvládnutí jednoho cizího jazyka na úrovni
komunikace ve standardních životních situacích a pro řešení běžných
situací pracovního života.
Absolvent
je veden k tomu, aby si osvojil a prohloubil základní matematické pojmy a
vztahy mezi nimi, aby dokázal používat získané matematické poznatky při
řešení problémů a úkolů v běžných životních i profesních situacích,
aby si osvojil důležité pojmy, jevy a zákonitosti z fyziky a chemie a aby
byli schopen je prakticky aplikovat v oboru. Absolvent je veden k tomu, aby chápal
základní ekologické zákonitosti a dovedl je uplatňovat pozitivním způsobem
ve vlastním oboru.
Absolvent
je vybaven rozvinutými pohybovými dovednostmi, má potřebu pohybové
aktivity, má základní vědomosti a dovednosti z oblasti zdravovědy a zásad
první pomoci, zásad hygieny a bezpečnosti práce v občanském životě i v
pracovních činnostech.
Absolvent
je seznámen s rolí životního partnera a rodiče, je poučen o nebezpečí
neodpovědných sexuálních styků, drogové závislosti a o vlivech nezdravého
způsobu života vůbec, je veden ke správnému využívání volného času.
Má
vytvořeny základní předpoklady pro uplatnění v živnostenském podnikání
jak z hlediska profesních dovedností, tak z hlediska chápání potřeby
aktivního přístupu k nalézání profesního uplatnění i nutnosti zdravého
rizika k prosazení svých záměrů. Orientuje se v základních ekonomických
otázkách této problematiky.
Odborné vědomosti, dovednosti a postoje
Absolvent
studijního oboru se dále vyznačuje vědomostmi, dovednostmi a postoji - z oblasti
odborného a specifického odborného vzdělávání, zejména schopností nést
odpovědnost za své jednání a rozhodování a přizpůsobovat se podmínkám
trh schopností samostatně sledovat vědeckotechnický rozvoj v oboru a získané
informace využívat v pracovní činnosti. Je veden k tomu, aby samostatně
řešil běžné úkoly stanoveném termínu a v rozsahu dohodnutého objemu
finančních prostředků, spolupracoval v týmu, získal schopnost samostatného
a pohotového rozhodování a nalézal optimální varianty řešení úkolů.
Odborná
složka profilu absolventa je charakterizována schopností aplikovat na konkrétní
případy získané vědomosti a dovednosti, které umožní absolventu v krátkém
čase se kvalifikovaně uplatnit v oblasti výkonu činností.Odborná připravenost
absolventa se projevuje získáním:
-
znalosti obecných principů periodizace historického vývoje společnosti
a její výtvarné kultury včetně uměleckých řemesel,
-
znalosti obecných historických zákonitostí estetiky užitého výtvarného
umění,
-
dovednosti chápat podmíněnost každé vývojové etapy etapou předcházející
až po současnost, a to v obecně historickém procesu i v konkrétní oblasti
dějin národních a v odlišnosti vývoje výtvarné kultury včetně uměleckých
řemesel,
-
znalosti zobrazovacích metod deskriptivní geometrie,
-
dovednosti ve vytváření asociací mezi skutečným tvarem zobrazovaného
objektu a jeho znázorněním,
-
výtvarného názoru a osvojení výtvarného myšlení, prvků výtvarného
jazyka a estetických zásad výtvarně užitkové tvorby,
-
vyjadřovacích předpokladů pro samostatnou tvorbu rozvíjením
individuálních invenčních schopností,
-
přehledu o možnostech uplatnění a využití písma, vč. určitého
stupně praktických dovedností v oblasti psaní, kreslení a konstruování písma,
-
dovednosti správného a pohotového zaznamenání proporcí, pohybu, výrazu
a charakteru lidské hlavy, figury oblečené i v aktu podle skutečnosti i z představy,
-
znalosti lidského těla jako předpokladu k chápání člověka jako
součásti životního prostředí a jako měřítka věcí pro člověka vytvářených,jej
obklopujících a jím využívaných,
-
vědomostí a dovedností v oblasti využívání počítačových
grafických programů v profesní činnosti,
-
vědomostí o vlastnostech a použití textilních i přírodních materiálů,
metodách jejich zušlechťování a zkoušení,
-
znalostí technologických postupů, strojního zařízení, nástrojů a
pomůcek a jejich použití v průmyslové výrobě i ručním zhotovování
textilií,
-
přehledu o zákonitostech vytváření vzorů a technických vzornic,
-
vědomostí o základních pojmech a konstrukci vazeb tkanin, pletenin,
krajek a výšivek,
-
dovednosti v navrhování vazeb a vzorů daných textilií z funkčních,
estetických, materiálových, ekonomických a výrobních hledisek,
-
dovednosti aplikace nových technických a estetických poznatků při
navrhování vazeb a vzorů tkanin,pletenin, krajek a výšivek,
-
dovednosti samostatně pracovat a zavádět do výroby návrhy vlastní,
i jiných výtvarníků , včetně vytváření výrobní dokumentace,
-
dovednosti přesného odborného vyjadřování v písemném i ústním
projevu,
-
dovednosti pracovat s odbornou literaturou,
-
znalostí zásad ekonomického myšlení a podnikání a pochopení
podstaty základních ekonomických pojmů a principů v tržní ekonomice,
-
dovedností prakticky ovládat ekonomické činnosti související s
podnikáním v předmětné oblasti včetně znalostí příslušných právních
norem,
- komplexních vědomostí o vhodném respektování zásad bezpečnosti a hygieny práce a protipožární ochrany i tvorby a ochrany životního prostředí včetně péče o kulturu práce a pracovního prostředí.
Možnosti uplatnění absolventa
Absolventi
studijního oboru nacházejí uplatnění jako designéři a realizátoři v
textilním průmyslu a textilní tvorbě. Mohou se uplatnit především v
oblasti návrhářství a designatury, modelářství a vzorkařství, uměleckořemeslné
textilní tvorby, tvorby dekorativních předmětů z textilních a přírodních
materiálů.
Absolventi,
kteří úspěšně vykonali maturitní zkoušku se mohou ucházet o studium na
vysokých školách, zejména školách s příbuznými obory studia a o vyšší
odborné studium.