Kmenový
obor: |
8241M
Výtvarná a uměleckořemeslná tvorba |
Kód a název vzdělávacího
programu: |
82-42-M/002
Kamenosochařství-restaurování a konzervování kamene |
Vstupní
předpoklady žáků: |
Do
studijního oboru mohou být přijati uchazeči, kteří splnili povinnou
školní docházku a vyhověli podmínkám přijímacího řízení, jehož
součástí je talentová zkouška. |
Délka vzdělávacího programu a
forma studia: |
4 roky, denní studium: |
Pojetí a cíle vzdělávacího programu:
Jedná
se o vzdělávací program studijního oboru SOŠ, ve kterém jsou žáci připravováni
pro výkon odborných činností v oblasti konzervace a restaurování kamene.
Jedná se o činnosti, které se zaměřují na provádění restaurátorských
a konzervátorských prací v oblasti kamenosochařských památek užitého
umění. Při výkonu činností je kladen důraz na aktivní uplatňování známých
prvků jednotlivých proudů a směrů výtvarně užitkové tvorby.
Struktura
vzdělávání je koncipována s ohledem na vzájemnou obsahovou provázanost
jednotlivých studijních oborů výtvarného a uměleckořemeslného charakteru
ve směru umění. Tvoří ji složka všeobecného a odborného vzdělání.
Složka všeobecného vzdělání respektuje charakteristiku dané vzdělávací
úrovně a je pro všechny studijní obory v daném směru společná. Složka
odborného vzdělávání obsahuje základní odborné a speciální odborné učivo.
Základní
odborné učivo poskytuje na vědním základě zobecněné, širší a
dlouhodoběji platné vědomosti, dovednosti, zejména však návyky v oblasti
metod myšlení a práce. Je základem žádoucí přizpůsobivosti absolventa v
rámci oboru. Základní odborné učivo poskytuje znalosti jevů, principů, zákonitostí
a vztahů výtvarně estetických, ekonomických a společenských
souvislostí i základní dovednosti aplikovat tyto vztahy a souvislosti při řešení
praktických úkolů. Tvoří základ odborné složky profilu absolventa. Řadí
se sem učivo dějin výtvarné kultury, výtvarné přípravy, technického
kreslení, počítačové grafiky a ekonomiky.
Specifické
odborné učivo je koncipováno jako dynamický systém umožňující uplatnění
absolventů v měnících se podmínkách společenské praxe a vytvářející
předpoklady pro celoživotní učení. Je obsaženo v předmětech
technologie a praktická cvičení a dále v předmětech stavitelství a
slohy, odborné kreslení, modelování, aplikovaná chemie, restaurování
kamene,
Součástí učebních dokumentů je obecný učební plán, obsahující vyučovací předměty se stanovenými hodinovými dotacemi za celé období studia. Tato forma učebního plánu předpokládá , že škola si tento učební plán rozpracuje na jednotlivé ročníky sama. V učebním plánu je ponechán prostor pro výběrové vyučovací předměty, které škole poskytují možnost dotváření profilu absolventa a v návaznosti na něj i učebního plánu.
Žáci
jsou vychováváni a vzděláváni tak, aby se stali osobnostmi s dobrou
orientací v širokém společenském prostředí, byli schopni vlastního
zdokonalování a úspěšného vyrovnávání se s osobními i profesními
problémy a měli z hlediska obecně lidského žádoucí hodnotovou orientaci.
Obecným cílem vzdělávacího programu je připravit pracovníka dobře umístitelného na trhu práce, schopného adaptace na měnící se podmínky trhu práce, s rozvinutými klíčovými dovednostmi.
Charakteristika obsahových složek
Všeobecné vzdělávání
Obsah
vzdělávacího programu studijního oboru kamenosochařství je odvozen ve složce
všeobecně vzdělávací od Standardu středoškolského odborného vzdělávání
vymezujícího v podobě výchovně vzdělávacích cílů a obsahových
okruhů šest oblastí všeobecného vzdělávání.
Jazykové vzdělávání
plní významnou socializační a kulturační funkci, neboť v návaznosti
na předcházející vzdělávání rozvíjí komunikativní kompetence žáků
v mateřském a cizím jazyce, učí je vstupovat do vzájemných kontaktů
s druhými lidmi. Důležitou součástí přípravy v cizím jazyce
je i poznání základního odborného názvosloví z oboru a jeho aktivní
používání.
Společenskovědní vzdělávání
má multidisciplinární charakter, neboť obsahuje učivo z různých
humanitních a společenskovědních disciplín, jako jsou psychologie,
politologie, teorie státu a práva, etika, filozofie, historie apod.. Základním
cílem společenskovědního vzdělávání je vybavit žáka určitým množstvím
poznatků a jeho osobnostní a sociální kultivace. Osvojené poznatky mají
usnadnit žákovi pochopit sama sebe i druhé lidi, naučit se žít v užším
i širším společenství, chápat a vědomě akceptovat principy a normy dané
společnosti.
Matematické vzdělávání
poskytuje žákům ucelený systém poznatků, rozvíjí jejich numerické
dovednosti a návyky, vybavuje je poznatky potřebnými pro studium daného
oboru.Přírodovědné vzdělávání zahrnuje fyziku, chemii a
ekologickou výchovu. Žáci si osvojují důležité pojmy, veličiny a zákonitosti
z fyziky a chemie nutné k pochopení jevů a procesů v přírodě,
odborné praxi i v každodenním životě. V ekologické oblasti se učí
chápat nebezpečí ohrožení přírody lidskými činnostmi a zaujímat
postoje k problémům v oblasti péče o životní prostředí.
Estetické vzdělávání
má nadpředmětový charakter, neboť má výrazné kultivační a výchovné
poslání. Na estetické vzdělávání je nutno nahlížet jako na formativní
oblast vzdělávacího procesu, která se realizuje jednak vlastní tvůrčí činností
žáka, jednak poznáním a pochopením krásy prostřednictvím konkrétních
uměleckých děl i šířeji chápaných estetických výtvorů různých žánrů.
Estetická výchova prostupuje celým vzdělávacím obsahem a přispívá k
pochopení zákonitostí moderní výtvarné a uměleckořemeslné tvorby.
Rozvoj tělesné kultury je zaměřen na vytváření návyků směřujících k péči o tělo a zdraví, na osvojování vědomostí a dovedností z oblasti zdravotní výchovy, včetně zvládnutí základů první pomoci při úrazu. Upevnění dovedností první pomoci je součástí pracovní náplně tělovýchovně výcvikového kurzu.
Odborné vzdělávání
Složka
odborného vzdělávání je odvozena od Standardu středoškolského odborného
vzdělávání v podobě vzdělávacích cílů a obsahových okruhů pro
vzdělávací směr umění. Poskytuje žákům ucelený soubor vědomostí,
intelektuálních a manuálních dovedností a návyků nezbytných pro jejich
budoucí uplatnění.
Ve složce
odborného vzdělávání jsou důsledně propojeny teoretické poznatky z oblasti
historie umění a vývoje společnosti, výtvarných disciplin, technologie a
materiálů, ekonomiky a ekologie s jejich praktickými aplikacemi.
Učivo
obsahového okruhu historie umění a vývoje
společnosti poskytuje žákům, celkové historické poučení o vývoji
společnosti od jejího vzniku až po současnost a o základních
historických, výtvarných a estetických zákonitostech v tomto vývoji působících.
Vede žáky k široké orientaci v dějinách výtvarného umění a uměleckého
řemesla. Objasňuje základní souvislosti umění s vývojovými etapami všeobecných
dějin lidstva a na základě těchto poznání v žácích formuje estetické
myšlení a cítění. Přispívá k pochopení kulturního dědictví minulosti
a pěstuje hluboký zájem o obor.
Vzdělávání
v oblasti výtvarně-technických
disciplin je obsaženo v předmětech výtvarná příprava, odborné
kreslení, technické kreslení, stavitelství a slohy, restaurování kamene,
aplikovaná chemie, počítačová grafika a praktická cvičení. Učivo výtvarné
přípravy rozvíjí výtvarné myšlení žáků, vede k osvojení výtvarného
jazyka a vytváří předpoklady pro samostatnou tvorbu ve zvoleném oboru (event.
v oborech příbuzných). Vědomosti a dovednosti osvojené v rámci předmětu
výtvarná příprava jsou dále systematicky rozvíjeny a prohlubovány v předmětech
odborné kreslení, technické kreslení, stavitelství a slohy, restaurování
kamene, počítačová grafika a praktická cvičení. Předmět
stavitelství a slohy poskytuje žákům základní přehled o architektonických
slozích a stavebních konstrukcích. V předmětu restaurování kamene se
žáci seznámí s restaurátorskými úkony a postupy včetně vypracování
restaurátorské dokumentace a restaurátorské zprávy. Učivo aplikované
chemie poskytuje ucelený soubor poznatků o chemických pojmech, zákonitostech
a látkách, které se používají v oboru. Učivo technického kreslení
poskytuje žákům základní vědomosti a dovednosti z oblasti deskriptivní
geometrie a názorného zobrazování. Přispívá k utvrzování prostorové
představivosti a k vytváření asociací mezi skutečným tvarem
zobrazovaného objektu a jeho znázorněním. Učivo předmětu počítačová
grafika seznamuje žáky s počítačovými grafickými systémy a možnostmi
jejich využití ve vlastní profesní činnosti. V předmětu praktická
cvičení si žáci formou praktických činností ověřují systém poznatků
z obsahového okruhu technologie a získávají specifické výtvarné a uměleckořemeslné
dovednosti.
Učivo
obsahového okruhu technologie a materiály
tvoří základ odborného vzdělávání technologického charakteru.
Seznamuje žáky s materiály, úkony a technologickými postupy při restaurátorských
činnostech.
Učivo
obsahového okruhu ekonomika a ekologie poskytuje
žákům systém poznatků v souvislostech odpovídajících tržnímu
hospodářství. Umožňuje jim osvojit si základní vědomosti a dovednosti z
oblasti pracovněprávních vztahů, živnostenského podnikání a podnikových
činností. Učivo seznamuje žáky se základními zásadami ochrany a tvorby
životního prostředí. Vychovává k bezpečnosti a ochraně zdraví při práci,
k dodržování pracovní a technologické kázně a k odpovědnosti za
kvalitu vykonané práce.
Klíčové dovednosti
Klíčové
dovednosti získávané prostřednictvím vzdělávání mají umožnit žákům
přizpůsobivěji reagovat na prudký rozvoj vědeckého poznání a společenského
vývoje a vytvářejí obecnější kvalifikační předpoklady pro uplatnění
v pracovním a občanském životě.
Z hlediska
významu klíčových dovedností pro studijní obor lze považovat za žádoucí
posilování
-
komunikativních
dovedností,
zejména dovednosti vyjadřovat se ústně i písemně přiměřeně situaci,
zpracovávat písemný materiál, vysvětlovat a znázorňovat, číst s porozuměním
a využívat informací získaných četbou,
-
personálních
a interpersonálních dovedností, zejména zdokonalovat vlastní učení a výkonnost,
dovednost využívat sebepoznávání, sebekontroly a seberegulace, dovednost
pracovat s druhými lidmi, přijímat odpovědnost za vlastní práci i za
práci ostatních,
-
dovedností
řešit problémy a problémové situace, zejména identifikovat a analyzovat problémy, zvažovat možnosti
jejich řešení, vybírat a navrhovat řešení optimální v daném
kontextu, stanovovat a dodržovat efektivní postupy při realizaci řešení,
-
dovednosti
numerické aplikace,
zejména dovednost využívat matematické a přírodovědné poznatky k řešení
praktických úkolů a situací z běžného života, vytypovat měřitelné a
vypočitatelné složky reálné situace, rozumět grafickému znázornění reálné
situace a umět jí využívat v praxi,
- dovednost využívat informačních technologií, zejména dovednost využívat rozmanitých informačních zdrojů a informací různého druhu a charakteru v pracovním i mimopracovním životě a kriticky posuzovat tyto informační zdroje a jejich obsahy.
Organizace výuky:
Studium je organizováno jako čtyřleté denní pro žáky, kteří splnili povinnou školní docházku. Je ukončeno maturitní zkouškou podle příslušných právních norem a poskytuje úplné střední odborné vzdělání.
Metodické přístupy:
Metody
a formy výchovně vzdělávací práce zahrnují činnosti učitele a činnosti
žáka. Jsou způsobem realizace obecných didaktických principů na stanoveném
obsahu učiva a se zaměřením na cíle studijního oboru. Tyto cíle určují
i výběr metod a forem výchovně vzdělávací práce. Doporučuje se využívat
problémových metod, které umožňují soustavně rozvíjet pracovní aktivitu
žáků.
Formy
výchovně vzdělávací práce tvoří s metodami jednotný celek. Z hlediska
organizace výchovně vzdělávacího procesu je pro tento studijní obor
charakteristické, že se vedle běžných způsobů práce ve třídě uplatňují
v široké míře zejména praktické vyučování ve školních dílnách,
ateliérech, odborných učebnách ap. Významnou součástí vzdělávacího
procesu jsou exkurze.
Při
výuce všeobecně vzdělávacích i odborných předmětů by
měl vyučující věnovat zvýšenou pozornost realizaci cílů klíčových
dovedností a přizpůsobit jim své pedagogické působení na žáky.
Orientaci,
ve kterých vyučovacích předmětech se klade zvláštní důraz na realizaci
cílů jednotlivých klíčových dovedností, poskytuje tabulka klíčových
dovedností zařazená v učebních dokumentech za učebním plánem.
Pro
realizaci cílů klíčových dovedností se doporučuje jako jedna z nejvýhodnějších
aktivizujících metod pedagogické práce metoda
projektového vyučování. Ta spočívá v tvorbě a následné
realizaci ucelených a vhodně tematicky koncipovaných žákovských projektů.
Příklad žákovského projektu z hlediska přípravy vyučujícího je přiložen. Žákovský
projekt zařazený v těchto učebních dokumentech (vzdělávacím
programu) není pro školy povinný, ale jedná se o námět (ukázku) jednoho
projektu, na základě kterého si vyučující ve školách mohou zpracovat
podklady pro realizaci konkrétních projektů.
Kromě realizace klíčových dovedností vede vyučující žáky k trpělivé, soustavné a hodnotné práci a usiluje o to, aby žáci byli schopni nést odpovědnost za přijatá rozhodnutí a kvalitu vykonané práce.
Další specifické požadavky:
Zdravotní požadavky na uchazeče
Do
studijního oboru mohou být přijati chlapci nebo dívky s dobrou funkční
schopností horních i dolních končetin a páteře, dovolující práci ve
vynucených polohách, bez revmatického onemocnění jakéhokoliv typu v anamnéze,
bez snížené odolnosti proti chorobám z nachlazení, bez chronických zánětlivých
onemocnění ledvin a vývodných cest močových, bez záchvatových onemocnění
jakékoliv etiologie, s dobrým zrakem a beze změn na očním pozadí
degenerativního charakteru.
K posouzení
zdravotního stavu je příslušný registrující praktický lékař.