Kmenový
obor: |
8241M
Výtvarná a uměleckořemeslná tvorba |
Kód a název vzdělávacího
programu: |
82-42-M/002
Kamenosochařství-restaurování a
konzervování kamene |
Dosažený
stupeň vzdělání: |
úplné střední odborné |
Způsob ukončení a certifikace: |
maturitní
zkouška |
Absolvent studijního oboru je připraven zejména pro výkon činností v oblasti restaurování a konzervace kamenných památek užitého umění. Činnosti, pro které jsou absolventi připravováni spočívají v restaurování a konzervování kamenných prvků v architektuře a dalších kamenných památek užitého umění. Pro výkon uvedených činností jsou vytvářeny předpoklady všeobecným i odborným vzděláváním žáků, rozvojem jejich estetického cítění, výtvarného myšlení a vyjadřování.
Absolvent je v průběhu přípravy veden k tomu,
aby si byl vědom vzájemného vztahu svobody a odpovědnosti i rovnosti svobod
a práv každého občana. Je veden k chápání principů demokratické
společnosti a k ochotě je ve svém životě uplatňovat. Uvědomuje si
svou národní příslušnost a svá lidská práva, je ochoten respektovat také
práva druhých, uznávat tedy i rovnost a práva jiných národů, etnických
skupin a ras.
Absolvent
si je vědom významu aktivní účasti své i ostatních členů společnosti
na utváření společenského života a kulturního a přírodního prostředí
v regionálním i celosvětovém měřítku.
Absolvent
je veden k tvořivé činorodosti, spolupráci i zdravé soutěživosti,
ale i k samostatnosti a odpovědnosti v jednání i v pracovní
činnosti. Je si vědom, že tyto vlastnosti jsou důležité jak pro jeho
vlastní prospěch a rozvoj, tak i pro rozvoj celé společnosti. Chápe proto význam
a nutnost celkového osobnostního rozvoje a profesní připravenosti. Je
vybaven základními dovednostmi pro poznání a regulaci vlastní osobnosti a
pro styk s lidmi.
Je
si vědom toho, jaký význam má pro něho dosažené vzdělání. Je ochoten a
schopen se adaptovat na změny trhu práce a kvalifikací. Uvědomuje si vliv přírodního
prostředí a vliv rozvoje vědy a techniky na život lidí. Rozhoduje se a jedná
ve svém soukromí i v práci tak, aby chránil přírodu a kulturní památky
a jednal v zájmu stavu udržitelného rozvoje.
Absolvent
je veden ke kultivovanému využívání českého jazyka v různých komunikačních
situacích, chápe význam kultury jazykového projevu pro společenské a
pracovní uplatnění, zná zdroje všeobecných informací. Je veden k dovednosti
orientovat se v literatuře, k pochopení přínosu umění pro život člověka,
k chápání vývoje kultury v historických a společenských
souvislostech.Absolvent je veden ke zvládnutí jednoho cizího jazyka na úrovni
komunikace ve standardních životních situacích a pro řešení běžných
situací pracovního života.
Absolvent
je veden k tomu, aby si osvojil a prohloubil základní matematické pojmy a
vztahy mezi nimi, aby dokázal používat získané matematické poznatky při
řešení problémů a úkolů v běžných životních i profesních
situacích, aby si osvojil důležité pojmy, jevy a zákonitosti z fyziky
a chemie a aby byl schopen je prakticky aplikovat v oboru. Absolvent je
veden k tomu, aby chápal základní ekologické zákonitosti a dovedl je uplatňovat
pozitivním způsobem ve vlastním oboru.
Absolvent
je vybaven rozvinutými pohybovými dovednostmi, má potřebu pohybové
aktivity, má základní vědomosti a dovednosti z oblasti zdravovědy a zásady
první pomoci, zásady hygieny a bezpečnosti práce v občanském životě
i v pracovních činnostech.
Absolvent
je seznámen s rolí životního partnera a rodiče, je poučen o nebezpečí
neodpovědných sexuálních styků, drogové závislosti a o vlivech nezdravého
způsobu života vůbec, je veden ke správnému využívání volného času.
Má vytvořeny základní předpoklady pro uplatnění v živnostenském podnikání jak z hlediska profesních dovedností, tak z hlediska chápání potřeby aktivního přístupu k nalézání profesního uplatnění i nutnosti zdravého rizika k prosazení svých záměrů. Orientuje se v základních ekonomických otázkách této problematiky.
Absolvent
studijního oboru se dále vyznačuje vědomostmi, dovednostmi a postoji z oblasti
odborného a specifického odborného vzdělávání, zejména schopností nést
odpovědnost za své jednání a rozhodování a přizpůsobovat se podmínkám
trhu práce, schopností samostatně sledovat vědeckotechnický rozvoj v oboru
a získané informace využívat v pracovní činnosti. Je veden k tomu,
aby samostatně řešil běžné úkoly ve stanoveném termínu a rozsahu
dohodnutého objemu finančních prostředků, spolupracoval v týmu, získal
schopnost samostatného a pohotového rozhodování a nalézal optimální
varianty řešení úkolů.
Odborná
složka profilu absolventa je charakterizována schopností aplikovat na konkrétní
případy získané vědomosti a dovednosti, které umožní absolventu v krátkém
čase se kvalifikovaně uplatnit v oblasti výkonu činností. Odborná připravenost
absolventa se projevuje získáním:
-
znalosti obecných principů periodizace historického vývoje společnosti
a její výtvarné kultury včetně uměleckých řemesel,
-
znalosti obecných historických zákonitostí estetiky užitého výtvarného
umění,
-
dovednosti chápat podmíněnost každé vývojové etapy etapou předcházející
až po současnost, a to v obecně historickém procesu i v konkrétní oblasti
dějin národních a v odlišnosti vývoje výtvarné kultury včetně uměleckých
řemesel,
-
znalosti zobrazovacích metod deskriptivní geometrie,
-
dovednosti ve vytváření asociací mezi skutečným tvarem zobrazovaného
objektu a jeho znázorněním,
-
výtvarného názoru a osvojení výtvarného myšlení, prvků výtvarného
jazyka a estetických zásad výtvarně užitkové tvorby,
-
vyjadřovacích předpokladů pro samostatnou tvorbu rozvíjením
individuálních invenčních schopností,
-
přehledu o možnostech uplatnění a využití písma, vč. určitého
stupně praktických dovedností v oblasti psaní, kreslení a konstruování písma,
-
vědomostí a dovedností v oblasti využívání počítačových
grafických programů v profesní činnosti,
-
dovednosti využívat výrazových možností linie, kontrastu, pojednání
plochy a šrafury,
-
dovednosti ovládnout realistickou kresbu figury včetně pohybových
studií,
-
vědomostí o materiálech a nástrojích používaných při modelování
a odlévání,
-
vědomostí o základních technologiích a technikách při restaurování
plastických objektů z kamene,
-
vědomostí o materiálech, nářadí a mechanismech používaných v kamenosochařství,
-
vědomostí o základech geologie,
-
dovednosti realizace uměleckořemeslných výrobků a předmětů užitého
i volného umění podle předloh i vlastních návrhů,
-
dovedností využívat nejrůznějších výtvarných technik,
-
dovedností správně analyzovat zadané úkoly a zvolit nejvhodnější
postupy a prostředky k samostatnému a účelnému řešení,
-
dovedností v restaurování a konzervování kamenných památek
užitého umění včetně správných postupů při jejich čištění a doplňování,
-
dovednosti přesného odborného vyjadřování v písemném i ústním
projevu,
-
dovednosti pracovat s odbornou literaturou,
-
znalostí zásad ekonomického myšlení a podnikání a pochopení
podstaty základních ekonomických pojmů a principů v tržní ekonomice,
-
dovedností prakticky ovládat ekonomické činnosti související s podnikáním
v předmětné oblasti včetně příslušných právních norem,
- komplexních vědomostí o vhodném respektování zásad bezpečnosti a hygieny práce a protipožární ochrany i tvorby a ochrany životního prostředí včetně péče o kulturu práce a pracovního prostředí.
Absolventi
studijního oboru nacházejí uplatnění v oblasti restaurátorství a
konzervátorství. Uplatní se zejména v oblasti konzervování a
restaurování kamenosochařských památek užitého umění.
Absolventi,
kteří úspěšně vykonali maturitní zkoušku se mohou ucházet o studium na
vysokých školách, zejména školách s příbuznými obory studia a o vyšší
odborné studium.