1.
Základní údaje
Délka přípravy:
3
roky
Učební obor je určen
pro:
hochy a dívky
Základní podmínky pro přijetí:
úspěšné ukončení základní školy,
úspěšné složení talentové zkoušky,
zdravotní způsobilost uchazeče
Způsob ukončení přípravy:
po 3 letech závěrečná zkouška
Poskytované vzdělání:
střední odborné, odborná příprava pro výkon příslušných povolání
2.
Stručný popis oboru
Příprava materiálu, ruční zpracování kovů, základy strojního obrábění kovů, provádění povrchových úprav výrobků. Rukodělná výroba uměleckých užitkových a dekorativních předmětů z kovů.
Ruční
zpracování jemných plechů, profilovaných ocelí a neželezných kovů.
Zhotovování kovových svítidel, svítilen a mříží, drobných předmětů
z kovů, např. popelníků, svícnů, váz, mřížek a liturgických předmětů.
Sváření, pájení, začišťování a montáž výrobků. Povrchová úprava
kovů a jejich barvení.
3.
Zdravotní požadavky na uchazeče
Pro zařazení do oboru umělecký pasíř z hlediska zdravotního stavu uchazeče vadí onemocnění omezující funkce nosného a pohybového systému, znemožňující pohyb ve vynucených polohách, tj.: postižení páteře, těžké a střední skoliózy, stavy po operaci páteře s poruchou stability a středními poruchami funkce, opakované vertebrogenní syndromy a projev diskopatie, postižení horních končetin, zejména onemocnění postihující velké a malé klouby a poruchy koordinace paží a rukou, postižení dolních končetin závažného charakteru, stavy po těžkých úrazech s poruchou pohybové koordinace a se známkami atrofie svalové, stavy po congenitální luxaci s přetrvávajícími funkčními poruchami.
Při
výběru do oboru vadí chronická a alergická onemocnění kůže, zejména
rukou, loketních krajin, přecitlivělost na mechanická, chemická, kovová dráždidla,
pryskyřice, galvanizační materiály, na prašné prostředí a prostředí při
tavicích pecích a alergie na kalící prostředky, chronická a alergická
onemocnění dýchacích orgánů, recidivující záněty horních a dolních dýchacích
cest i s lehkou poruchou funkce, astma bronchiále i v klidovém
stadiu bez záchvatů, nemoce srdce a cév, zánětlivá onemocnění i stavy po
prodělané myocartitidě a endocartitidě, revmatické endocartitidě i v anamnéze,
vrozené vady srdeční haemodynamicky významné, hypertenze II. st.
Vadí
i nemoci uropoetického systému, vleklé recidivující záněty močových
cest, nefropatie provázené poruchami funkce ledvin, nefrolithiasiz v anamnéze
s poruchami ledvinových funkcí, chronické postižení zažívacího
traktu s trvajícími funkčními změnami vyžadující trvale dietní
stravování a vylučující třísměnný provoz (noční směny), onemocnění
metabolické vyžadující speciální
režim a životosprávu diabetes mellitus i kompenzovaný, bez výraznějších
cévních a trofických změn.
Vadí
nemoci nervové, zejména závažná onemocnění provázená poruchami pohybových
funkcí a koordinací, záchvatové stavy dekompenzované i subkompenzované i v průběhu
substituční terapie,závratě multifaktoriální etiologie, neurocirkulační
asthenie, kolapsové stavy a stavy prognosticky nejasné, poruchy imunity, sklon
k chorobám z nachlazení, zvýšená nemocnost v průběhu
podzimních a zimních měsíců, poruchy haemokoagulace a krvetvorby se střední
poruchou funkce.
Při
výběru do oboru vadí poruchy sluchu, není-li ostrost sluchová alespoň 5 m
pro šepot oboustranně, poruchy zraku, není-li ostrost zraková alespoň 6/18
a Jč + 3D, porucha barvocitu a prostorového vidění.
Vadí
nemoce psychické se známkami společenského selhávání, sklon k narkomanii
a nadměrnému užívání alkoholu.
Je
možné uplatnění fyzicky zdravých dospívajících schopných pracovat i na
rizikových pracovištích.
Do
učebního oboru mohou být přijati uchazeči, jejichž zdravotní způsobilost
posoudil a na přihlášce potvrdil dorostový lékař. V případě
změněné pracovní schopnosti je nutné doporučení posudkové komise sociálního
zabezpečení.
4.
Profil absolventa oboru
Příprava
žáka v učebním oboru směřuje k tomu, aby po jejím absolvování
žák:
-
zdokonalil a upevnil své
dovednosti potřebné k sebepoznání, seberegulaci a sebevýchově;
-
upevnil a prohloubil si žádoucí
postoje k osobním i nadosobním hodnotám;
-
uměl v souladu s jazykovými,
komunikačními a společenskými normami řešit základní životní a pracovní
situace;
-
dokázal vyhledávat informace
důležité pro osobní i pracovní rozvoj, dovedl je používat a předávat;
-
chápal funkci spisovného
jazyka a rozdíl mezi vyjadřováním spisovným a nespisovným, dovedl se
správně a výstižně vyjadřovat v mateřském jazyce;
-
byl schopen používat cizí
jazyk jako prostředek dorozumění a předávání informací; rozuměl tématům
pojednávajícím o otázkách osobního, společenského i pracovního života,
dokázal se vyjadřovat v běžných řečových situacích;
-
uvědomoval si význam umění
pro člověka, orientoval se v druzích a žánrech literatury; dovedl
rozlišovat mezi hodnotnými díly a literaturou nízké umělecké hodnoty; byl
tolerantní ke vkusu druhých;
-
cítil spoluodpovědnost za živou
i neživou přírodu, za kulturní a historické památky a byl ochoten je
ochraňovat;
-
chápal fungování demokracie
a disponoval dovednostmi potřebnými k aktivnímu občanskému životu;
-
uvědomoval si svou národní
a evropskou identitu, svá lidská práva a respektoval práva ostatních lidí;
byl připraven k soužití s různými společenskými minoritami,
nepodléhal xenofobii, rasismu a intoleranci;
-
pociťoval odpovědnost za
sebe sama, svou rodinu i širší lidské společenství, za svůj stát a jeho
bezpečnost, plnil své občanské povinnosti a respektoval zákony;
-
stavěl si v životě
takové priority, které jsou v souladu s humanismem, slušností a lidskou
solidaritou;
-
rozvinul a prohloubil své
numerické dovednosti a návyky, pochopil kvantitativní a prostorové
vztahy, porozuměl závislostem;
-
uměl řešit jednoduché
pracovní i osobní problémy pracovat s informacemi;
-
osvojil a rozvinul dovednosti,
které mu umožní poznávat přírodu i prostředí, ve kterém lidé žijí a
pracují (např. z hlediska ekologie, ochrany zdraví atd.);
-
byl schopen poskytnout první
pomoc při úrazu či náhlém onemocnění, ovládal zásady správné životosprávy
a zdravého životního stylu, vytvořil si pocit odpovědnosti za vlastní
zdraví;
- měl vytvořeny předpoklady pro žádoucí transfer získaných pohybových dovedností do motoriky pracovních činností, ovládal kompenzační cvičení vhodná pro regeneraci tělesných i duševních sil, usiloval o rozvoj své tělesné zdatnosti a upevňování svého zdraví.
Odborné vědomosti, dovednosti a postoje
Po ukončení přípravy v oboru se absolvent orientuje v základních vztazích svého odvětví výroby k životnímu prostředí a zásadách jeho ochrany před možnými negativními vlivy. Dodržuje při práci zásady a předpisy ochrany, bezpečnosti a hygieny práce, dodržuje předpisy protipožární ochrany a umí zacházet s protipožárním zařízením. Zná předpisy a požadavky Státní památkové péče. Absolvent se umí orientovat v popisech pracovních postupů a technologií, materiálů a starých technik. Umí posoudit vlastnosti kovů, používat ČSN, obsluhovat základní stroje a zařízení, provádět jejich běžnou údržbu. Po ukončení přípravy umí rozpoznávat podle znaků a uměleckořemeslných prvků jednotlivá slohová období, ovládat základy kresby a modelování, číst technické výkresy a dílenské náčrtky.
Při
ručním zpracování materiálu absolvent umí měřit a rýsovat, přenášet
plošné kresby na materiál, sekat, rýhovat, cizelovat do plechu, pilovat rovné
a šikmé plochy i oblé tvary, řezat, stříhat, ohýbat materiál, profily a
trubky z ocelí a barevných kovů, rovnat materiál (plech), tepat plech
do mělkého reliéfu, nýtovat a zhotovit ozdobné hlavy nýtů, spojovat
materiály šroubováním, plátováním, pájením, umí sestavovat základní
geometrická tělesa z plechu a plného materiálu včetně lícování a pájení.
Dále absolvent umí stočit volutové rameno k holandskému lustru nebo
tvaru odpovídajícímu soudobému výtvarnému projevu s užitím původní
technologie, pracovat na okružní pile – řezat rovné řezy a pokosy,
pracovat na vrtačce a ohýbačce, ohýbat jednoduché otevřené profily, kalit
a popouštět nástroje, pájet na měkko slitiny mědi, zinku a cínu, zhotovit
výtvarné prvky lustru a osvětlovacích těles, mříží z barevných
kovů, dělících stěn v jednotlivých detailech, tvarování kladivem,
čakany, stáčení volut, cizelování plechů na cizelovací hmotě, ohýbat
tvarované trubky, jejich spojování, zhotovit osvětlovací těleso včetně
elektrické instalace odpovídající ČSN podle soudobého výtvarného návrhu
nebo kopie, demontovat slohový lustr a provést jeho montáž, zapojit stolní
svítidlo, zářivkové těleso o jedné i více trubicích, zapojit patrový
lustr, zapojit elektrickou instalaci dřevěného lustru. Umí pracovat na
hrotovém i kovotlačitelském soustruhu, na ručních zakružovacích válcích,
na ohýbačkách plechu, na lisech, umí brousit, kartáčovat a leštit na
vysoký lesk.
Při
strojním obrábění umí pracovat na vrtačce, brousit nástroje na brusce, řezat
materiál na strojní pile, stříhat materiál ručními i strojními nůžkami.
Při
vykonávání speciálních operací umí cínovat v lázni a připravit předmět
k cínování, oxidovat slitiny mědi, opalovat slitiny mědi v kyselinách,
pokovovat v galvanických lázních, nanášet ochranné nátěry na pasířské
výrobky, voskovat a tanátovat, lepit výrobky z barevných kovů na jiné
materiály (mosazný závěs na skleněné dveře), osazovat kovové celky do
zdiva, kamene, dřeva, zakreslit jednoduché situace v interiéru a exteriéru.
5.
Požadavky na bezpečnost a ochranu zdraví při práci a hygienu práce
Neoddělitelnou součástí teoretického i praktického vyučování je problematika bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, požární ochrany a hygieny práce.
Ve výchovně vzdělávacím procesu musí výchova k bezpečnosti a ochraně zdraví při práci vycházet z platných právních předpisů – zákonů, prováděcích vládních nařízení, vyhlášek a norem. Výklad musí směřovat od všeobecného ke konkrétnímu, tj. specifickému pro obor.
V prostorách určených pro vyučování žáků je třeba vytvořit podle platných předpisů podmínky pro zajištění bezpečnosti a hygieny práce. Je nevyhnutelné poučit žáky o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci.
Nácvik a procvičování činností, odpovídajících pracím zakázaným mladistvým příslušným právním opatřením, mohou žáci vykonávat při výuce pouze v rozsahu stanoveném učební osnovou. Pokud to vyžaduje charakter činností, stanoví učební osnova z hlediska bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a hygieny práce podmínky, za kterých je možné výuku žáků provádět.
Základními podmínkami bezpečnosti a ochrany zdraví při práci se rozumí:
1. důkladné seznámení žáků s předpisy o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci, s protipožárními předpisy, s technologickými postupy,
2. používání technického vybavení, které odpovídá bezpečnostním a protipožárním předpisům,
3. používání osobních ochranných pracovních prostředků podle platných předpisů,
4. vykonávání stanoveného dozoru.
Dozor vyžaduje soustavnou přítomnost osoby pověřené vedením praktického vyučování žáků na jejich pracovišti. V případě, že osoba pověřená vedením praktického vyučování neobsáhne současně zrakově všechna pracovní místa, je povinna je soustavně kontrolovat.
Stálý dozor předpokládá trvalou přítomnost osoby, pověřené vedením praktického vyučování žáků na jejich pracovišti.
Přímý dozor vyžaduje trvalou přítomnost osoby pověřené vedením praktického vyučování žáků na jejich pracovišti. Všechna pracovní místa musí osoba pověřená přímým dozorem zrakově obsáhnout z takového místa a vzdálenosti, aby mohla po předchozí instruktáži bezprostředně zasáhnout v případě porušení bezpečnostních předpisů a pracovních pokynů při ohrožení zdraví.
6. Možnosti dalšího vzdělávání absolventů
Absolvent, který úspěšně vykonal závěrečnou zkoušku se může ucházet o přijetí do studijního oboru SOU pro absolventy tříletých učebních oborů navazujícího na předešlou přípravu (vyhl. MŠMT ČR č. 124/1984 Sb. o středních školách, ve znění pozdějších předpisů).
Absolventi mohou studovat i na jiných druzích středních škol za podmínek stanovených příslušnými právními předpisy.