PROFIL ABSOLVENTA
Kmenový obor: |
82-51-H Výtvarné a uměleckořemeslné práce |
Učební obor: |
82-51-H/003 Zlatník a klenotník |
Dosažený stupeň vzdělání: |
střední odborné |
Způsob ukončení a certifikace: |
závěrečná zkouška, výuční list |
Absolvent učebního oboru zlatník a klenotník je středoškolsky vzdělaný pracovník se všeobecným i odborným vzděláním. Především jeho odborné vzdělání se stává východiskem k jeho uplatnění v profesi zlatník a klenotník; důraz je kladen na praktické aplikace získaných poznatků, na přesnost výkonu pracovních činností a na výkonovou stabilitu ve specifických pracovních podmínkách. Získané vzdělání svým obsahem splňuje základ pro další vzdělávání, protože jeho složky, všeobecné a základní odborné vzdělání, jsou obecnějšího charakteru a lze ho využít i pro případnou rekvalifikaci.
Absolvent učebního oboru zlatník a klenotník je připraven pro výkon povolání ve velkých, středně velkých i malých firmách i živnostech v pozici zaměstnance i podnikatele.
Vzdělávání a výchova směřuje k tomu, aby žák
- ovládal základní dovednosti potřebné k poznání a regulování vlastní osobnosti;
- komunikoval s jinými lidmi na požadované úrovni a zachovával obecně uznávaná pravidla slušného chování;
- uvědomoval si svou identitu a lidská práva, dovedl je obhajovat a zároveň plnil své morální a zákonné povinnosti;
- byl tolerantní k lidem jiného etnického původu, náboženství nebo kultury a ctil jejich práva;
- poznával jiné kultury a nacházel ve styku s nimi zdroje vlastního obohacování;
- rozuměl fungování demokracie a byl schopen aktivního občanského života;
- využíval svých vědomostí a dovedností ze společenskovědní oblasti a práva při řešení různých praktických otázek právního, sociálního a ekonomického charakteru i při politickém a etickém rozhodování, hodnocení a jednání;
- vyjadřoval se v mateřském jazyce věcně jasně, srozumitelně a jazykově správně;
- dovedl pracovat s informacemi z různých zdrojů včetně elektronických médií a přistupoval k nim kriticky, uvědomoval si nutnost posouzení validity informačních zdrojů;
- samostatně pracoval s prostředky informačních a komunikačních technologií a efektivně je využíval i při řešení úkolů nejen při výkonu profese, ale i v soukromém a občanském životě;
- používal cizí jazyk jako prostředek komunikace ve společenském životě nebo pro potřeby svého povolání k poznávání jiných kultur;
- uměl používat matematických a přírodovědných poznatků při řešení praktických problémů v běžných životních i profesních situacích;
- rozuměl vztahu člověka a přírody, byl ochoten jednat ekologicky;
- chápal význam umění pro člověka a dovedl si vybrat z kulturní nabídky hodnotné podněty jak pro obohacování své osobnosti, tak i pro svou profesní činnost;
- usiloval o optimální stav své tělesné zdatnosti, o zařazení pohybových aktivit do svého životního stylu;
- uměl chránit zdraví a věděl, jak si má počínat v situacích ohrožení.
Výuka postupně a promyšleně směřuje k tomu, aby po jejím ukončení žák
- uměl rozpoznávat podle znaků a uměleckořemeslných prvků jednotlivá slohová období,
- ovládal základy kresby ornamentu, figury a modelování,
- orientoval se v zadání pracovních úkolů pomocí výrobní dokumentace, chápal určené pracovní postupy a připravoval materiál podle zadaného úkolu,
- stanovoval a kontroloval hmotnost drahých kovů a zlatnických výrobků,
- opracovával drahé kovy stříháním, řezáním, pilováním, ohýbáním, stáčením a vytloukáním plechů do vypouklých tvarů,
- pracoval na strojích používaných ve zlatnické výrobě,
- zhotovoval výrobky z výlisků,
- válcoval, tahal, žíhal, tavil a odléval drahé kovy
- pájel naměkko a natvrdo, smirkoval a leštil zlatnické a klenotnické výrobky,
- sestavoval jednoduché i složitější zlatnické výrobky včetně uzávěrů a zapínání,
- zasazoval kameny do krapen,
- zhotovoval tvarované stříbrné předměty včetně plastických ozdob,
- prováděl běžné opravy zlatnického zboží,
- hodnotil kvalitu vlastní vykonané práce,
- hospodárně využíval materiály a energii,
- orientoval se v základních vztazích svého odvětví k životnímu prostředí a zásadách jeho ochrany před negativními vlivy,
- dodržoval při práci zásady a předpisy ochrany, bezpečnosti a hygieny práce, dodržoval předpisy protipožární ochrany a uměl zacházet s protipožárním zařízením.
Absolvent se vyznačuje následujícími schopnostmi důležitými z hlediska uplatnění v oboru
- schopností estetického cítění a uplatňování estetických hledisek v každodenním životě,
- schopností dalšího vzdělávání a sebevzdělávání, orientace ve světě práce a schopností adaptace na měnící se požadavky trhu práce,
- schopností samostatného myšlení, jednání a rozhodování,
- schopností rozvíjet komunikativní dovednosti, pracovat v pracovním kolektivu, rozvíjet organizační schopnosti.
Výuka v učebním oboru zlatník a klenotník vytváří předpoklady k tomu, aby absolvent po příslušné praxi byl schopen určovat technologické postupy a organizaci práce při individuální zakázkové výrobě, organizovat práci ve skupině a jednat se zákazníkem.
Úspěšné zvládnutí tohoto vzdělávacího programu umožní absolventům uplatnění především při výkonu povolání zlatník a klenotník.
Absolventi, kteří úspěšně vykonali závěrečnou zkoušku, se mohou ucházet o přijetí do studijních oborů pro absolventy tříletých učebních oborů navazujících na předcházející přípravu podle platných právních norem.