Kmenový
obor: |
8241H
Výtvarné a uměleckořemeslné práce |
Kód a název vzdělávacího
programu: |
82-51-H/004 Umělecký štukatér |
Vstupní
předpoklady žáků: |
splnění
povinné školní docházky, úspěšné složení talentové zkoušky,
zdravotní způsobilost uchazeče. |
Délka vzdělávacího programu a
forma studia: |
3 roky, denní studium |
Stručný popis oboru
Posuzování
vlastností používaných materiálů, měření a orýsování i přenášení
plochy pomocí speciálních nástrojů a měřidel, odlévání do forem, nanášení
hmot a jejich zpracování, odlévá.ní figurálních plastik, zhotovení
sgrafita a odlévaní, ovládání jiných speciálních technik při štukatérských
pracích uměleckořemeslného charakteru.
Orientace v popisech pracovních postupů starých technik i moderních směrů.
Zdravotní požadavky na uchazeče
Pro přijetí
do učebního oboru umělecký štukatér z hlediska zdravotního stavu uchazeče
vadí poruchy omezující funkce nosného a pohybového systému znesnadňující
práci vstoje a práci fyzicky náročnou (postižení páteře, postižení
dolních končetin, stavy po congenitální luxaci kyčlí s přetrvávajícími
poruchami funkcí, varixy, postižení horních končetin, onemocnění omezující
funkce velkých kloubů). Vadí dále chronická a alergická onemocnění kůže,
ekzém i v klidovém stavu, chronická nebo recidivující a alergická onemocnění
dýchacích cest, nemoci srdce, zánětlivá onemocnění srdce, chlopňové
vady, poruchy rytmu, vrozené vady srdeční haemodnamicky významné.
Vadí nemoci
uropoetického systému, záněty močových cest, nefropatie, sklon k nemocem z
nachlazení, poruchy imunitního systému.
Vadí stavy
nervových onemocnění provázených poruchami pohybových funkcí a koordinací,
záchvatové stavy kompenzované i dekompenzované, závratě multifaktoriální
etiologie.
Vadí nemoci
krve a krvetvorby, nemoci ušní, poruchy statoakustického systému, recidivující
otitidy a sinusitidy, poruchy prostorového vidění, není-li centrální
ostrost zraku oboustranně alespoň 5/10 a Jč 2 s možnou korekcí skly +- 2,5
D.
Při výběru
uchazečů je nutno hodnotit schopnost organismu přizpůsobit se práci v různých
klimatických podmínkách.
Obor není
vhodný pro mladistvé se změněnou pracovní schopností.
Do učebního oboru mohou být přijati pouze uchazeči, jejichž zdravotní stav a způsobilost posoudil a písemně potvrdil dorostový lékař.
Profil absolventa oboru
Příprava
žáka v učebním oboru směřuje k tomu, aby po jejím absolvování
žák:
-
zdokonalil a upevnil své
dovednosti potřebné k sebepoznání, seberegulaci a sebevýchově;
-
upevnil a prohloubil si žádoucí
postoje k osobním i nadosobním hodnotám;
-
uměl v souladu s jazykovými,
komunikačními a společenskými normami řešit základní životní a pracovní
situace;
-
dokázal vyhledávat informace
důležité pro osobní i pracovní rozvoj, dovedl je používat a předávat;
-
chápal funkci spisovného
jazyka a rozdíl mezi vyjadřováním spisovným a nespisovným, dovedl se
správně a výstižně vyjadřovat v mateřském jazyce;
-
byl schopen používat cizí
jazyk jako prostředek dorozumění a předávání informací; rozuměl tématům
pojednávajícím o otázkách osobního, společenského i pracovního života,
dokázal se vyjadřovat v běžných řečových situacích;
-
uvědomoval si význam umění
pro člověka, orientoval se v druzích a žánrech literatury; dovedl
rozlišovat mezi hodnotnými díly a literaturou nízké umělecké hodnoty; byl
tolerantní ke vkusu druhých;
-
cítil spoluodpovědnost za živou
i neživou přírodu, za kulturní a historické památky a byl ochoten je
ochraňovat;
-
chápal fungování demokracie
a disponoval dovednostmi potřebnými k aktivnímu občanskému životu;
-
uvědomoval si svou národní
a evropskou identitu, svá lidská práva a respektoval práva ostatních lidí;
byl připraven k soužití s různými společenskými minoritami,
nepodléhal xenofobii, rasismu a intoleranci;
-
pociťoval odpovědnost za
sebe sama, svou rodinu i širší lidské společenství, za svůj stát a jeho
bezpečnost, plnil své občanské povinnosti a respektoval zákony;
-
stavěl si v životě
takové priority, které jsou v souladu s humanismem, slušností a lidskou
solidaritou;
-
rozvinul a prohloubil své
numerické dovednosti a návyky, pochopil kvantitativní a prostorové
vztahy, porozuměl závislostem;
-
uměl řešit jednoduché
pracovní i osobní problémy pracovat s informacemi;
-
osvojil a rozvinul dovednosti,
které mu umožní poznávat přírodu i prostředí, ve kterém lidé žijí a
pracují (např. z hlediska ekologie, ochrany zdraví atd.);
-
byl schopen poskytnout první
pomoc při úrazu či náhlém onemocnění, ovládal zásady správné životosprávy
a zdravého životního stylu, vytvořil si pocit odpovědnosti za vlastní
zdraví;
- měl vytvořeny předpoklady pro žádoucí transfer získaných pohybových dovedností do motoriky pracovních činností, ovládal kompenzační cvičení vhodná pro regeneraci tělesných i duševních sil, usiloval o rozvoj své tělesné zdatnosti a upevňování svého zdraví.
Odborné vědomosti, dovednosti a postoje
Po ukončení
přípravy v učebním oboru umělecký štukatér a po úspěšném vykonání
závěrečné zkoušky absolvent uplatňuje základní vztahy své profese k
ostatním profesím uměleckořemeslné práce, ke stavebním profesím a zná význam
a hodnotu památek. Umí číst dílenské výkresy a náčrty a zhotovuje podle
nich modely. Zná také různé speciální předlohy.
Absolvent se
orientuje v popisech pracovních postupů a starých technik i v nejnovějších
způsobech provádění štukatérských prací. Posuzuje vlastnosti používaných
materiálů, stavebních hmot, přírodních i umělých materiálů, pomocných
materiálů a umí je pro příslušnou pracovní činnost vhodně zvolit.
Absolvent umí
měřit, rýsovat a přenášet plošnou kresbu na materiál a plochy stěn nebo
stropy. Zná způsoby odlévání do sádrových, lukoprénových, želatinových
a jiných forem. Odlévá ze sádry, betonu, štuku, umělého kamene, malty,
vosku a plastů. Volně nanáší štukovou hmotu, vytáčí, kašíruje, dusá
a laminuje. Umí táhnout profily šablonou v různých polohách, odlévat
figurální plastiky, osazovat dílensky vyrobené prvky na stavbě, zhotovovat
sgrafito a snímat formy z živých i neživých modelů.
Ke své práci
umí používat běžné i speciální nářadí, provádět technologické
postupy při přípravě zdiva pro štukatérské dokončení prací pod
sgrafito, pod nanášenou nebo nastavovanou profilaci a poloreliéfy. Zhotovuje
drátěné armatury, zvětšuje nebo zmenšuje modely do požadovaných měřítek,
opracovává sádru v konstrukci a sestavuje jednoduché modely. Ovládá názvosloví
základních architektonických prvků a čte jednoduchou speciální
dokumentaci.
Absolvent umí
provádět povrchové úpravy hotových výrobků, pracovat s pantografem a s
poměrovými kružidly. Obsluhuje základní mechanizační prostředky, používané
při štukatérských pracích. Umí zhodnotit kvalitu i kvantitu vykonané práce
a používat výkonových norem. Hospodárně využívá materiálů, energie a
dovede se orientovat v základních vztazích svého povolání vzhledem k tvorbě
životního prostředí a v zásadách jeho ochrany před možnými negativními
vlivy. Dovede pracovní činnosti vykonávat tak, aby životní prostředí
nenarušoval, ale naopak přispíval k jeho zlepšení.
Absolvent
dodržuje při práci zásady a předpisy bezpečnosti a ochrany zdraví při práci,
protipožární ochrany a hygieny práce. Umí zacházet s protipožárním zařízením.
Příprava v
učebním oboru vytváří předpoklady k tomu, aby absolvent po příslušné
praxi byl schopen uplatňovat osvojené dovednosti uměleckořemeslných štukatérských
prací.
Absolvent by
měl umět přesně, s výtvarným citem a schopností zachytit myšlenku autora
a přenášet ji do materiálu na modelech. Umí realizovat díla současné umělecké
tvorby, např. rozměrné plastiky, reliéfy, písma a zhotovovat náročné
kopie pro potřeby muzeí, galérií, pro výrobní družstva a jiné odběratele.
Absolvent umí
snímat masky ze živých modelů pro divadelní a filmové účely, snímat
posmrtné masky a zhotovovat figurální sgrafita. Pracuje s umělými mramory a
provádí v celém rozsahu restaurátorské práce v oboru.
Absolvent provádí i následnou dokumentaci, včetně fotodokumentace a protokolů. Navrhuje výtvarné řešení uměleckořemeslných děl a konstrukcí na objektech, vlastní tvorbou ovlivňuje směr a vývoj uměleckého řemesla a umělecké tvořivosti, předává své zkušenosti mladším spolupracovníkům a posuzuje přímé i nepřímé vlivy ve výrobní sféře, přičemž k nim zaujímá odpovědné stanovisko.
Požadavky na bezpečnost a ochranu zdraví při práci a hygienu práce
Neoddělitelnou
součástí teoretického i praktického vyučování je problematika bezpečnosti
a ochrany zdraví při práci, požární ochrany a hygieny práce.
Ve výchovně
vzdělávacím procesu musí výchova k bezpečnosti a ochraně zdraví při práci
vycházet z platných právních předpisů - zákonů, prováděcích vládních
nařízení, vyhlášek a norem. Výklad musí směřovat od všeobecného ke
konkrétnímu, tj. specifickému pro učební obor.
V prostorách
určených pro vyučování žáků je třeba vytvořit podle platných předpisů
podmínky pro zajištění bezpečnosti a hygieny práce. Je nevyhnutelné poučit
žáky o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci.
Nácvik a
procvičování činností, odpovídajících pracím zakázaným mladistvým příslušným
resortním seznamem, mohou žáci vykonávat při výuce pouze v rozsahu
stanoveném učební osnovou. Pokud to vyžaduje charakter činností, stanoví
učební osnova z hlediska bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a
hygieny práce podmínky, za kterých je možné výuku žáků provádět.
Základními
podmínkami bezpečnosti a ochrany zdraví při práci se rozumí:
1.
důkladné
seznámení žáků s předpisy o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci, s protipožárními
předpisy, s technologickými postupy,
2.
používání
technického vybavení, které odpovídá bezpečnostním a protipožárním předpisům,
3.
používání
osobních ochranných pracovních prostředků podle platných předpisů,
4.
vykonávání
stanoveného dozoru.
Dozor vyžaduje soustavnou přítomnost
osoby pověřené vedením praktického vyučování žáků na jejich pracovišti.
V případě, že osoba pověřená vedením praktického vyučování neobsáhne
současně zrakově všechna pracovní místa, je povinna je soustavně
kontrolovat.
Stálý dozor předpokládá
trvalou přítomnost osoby, pověřené vedením praktického vyučování žáků
na jejich pracovišti.
Přímý dozor vyžaduje trvalou přítomnost osoby pověřené vedením praktického vyučování žáků na jejich pracovišti. Všechna pracovní místa musí osoba pověřená přímým dozorem zrakově obsáhnout z takového místa a vzdálenosti, aby mohla po předchozí instruktáži bezprostředně zasáhnout v případě porušení bezpečnostních předpisů a pracovních pokynů při ohrožení zdraví.
Možnosti dalšího vzdělávání absolventů
Absolventi,
kteří úspěšně vykonali závěrečnou zkoušku, se mohou ucházet o přijetí
do studijního oboru SOU pro absolventy tříletých učebních oborů navazujícího
na předešlou přípravu.
Absolventi
mohou studovat i na jiných druzích středních škol, včetně vojenských, za
podmínek stanovených příslušnými právními předpisy.