Kód
a název vzdělávacího programu:
82-51-H/006 (85-56-2) Umělecký
truhlář
Zaměření:
učební
obor je bez zaměření
Dosažený stupeň vzdělání: střední
odborné - vyučení
Způsob ukončení a certifikace:
závěrečná zkouška - výuční list
Výsledky vzdělávání
Absolvent učebního oboru umělecký
truhlář je středoškolsky vzdělaný pracovník se všeobecným i odborným
vzděláním. Především jeho odborné vzdělání se stává východiskem pro
jeho uplatnění v profesi umělecký truhlář; jde o uplatnění
dovednosti praktické aplikace získaných poznatků, o přesnost výkonu
pracovních činností a o výkonovou stabilitu ve specifických pracovních
podmínkách. Získané vzdělání svým obsahem splňuje základ pro další
vzdělávání, neboť jeho složky, všeobecné a základní odborné vzdělání,
jsou obecnějšího charakteru a lze ho využít i pro případnou
rekvalifikaci.
Absolvent učebního oboru umělecký truhlář je připraven pro výkon
povolání ve velkých, středně velkých i malých firmách i živnostech v
pozici zaměstnance i podnikatele.
Absolvent ovládá ruční opracování dřeva, vytváření konstrukčních
spojů, lepení a klížení, sesazování, povrchové úpravy, montáž nábytkového
a stavebního kování. Provádí dýhování a lisování, obrábění dřeva a
kovů, zhotovuje individuální uměleckořemeslné
truhlářské výrobky pro interiéry, převážně rukodílně, podle výtvarných
návrhů. Zhotovuje intarzie a
marketerie, provádí opravy dobového nábytku a zařízení.
Obecné vědomosti, dovednosti a postoje
Příprava
žáka v učebním oboru směřuje k tomu,
aby
po jejím absolvování žák:
·
zdokonalil
a upevnil své dovednosti potřebné k sebepoznání, seberegulaci a sebevýchově;
·
upevnil a
prohloubil si žádoucí postoje k osobním i nadosobním hodnotám;
·
uměl v souladu
s jazykovými, komunikačními
a společenskými normami řešit základní životní a pracovní
situace;
·
dokázal
vyhledávat informace důležité
pro osobní i pracovní rozvoj,
dovedl je používat a předávat;
·
chápal
funkci spisovného jazyka a
rozdíl mezi
vyjadřováním spisovným a
nespisovným, dovedl se správně a výstižně vyjadřovat v mateřském
jazyce;
·
byl
schopen používat cizí jazyk jako prostředek dorozumění a
předávání informací; rozuměl tématům pojednávajícím o otázkách
osobního, společenského i pracovního života, dokázal se vyjadřovat
v běžných řečových situacích;
·
uvědomoval
si význam umění pro
člověka, orientoval se v druzích a žánrech literatury; dovedl rozlišovat
mezi hodnotnými díly a
literaturou nízké umělecké hodnoty; byl
tolerantní ke vkusu druhých;
·
cítil
spoluodpovědnost za živou i neživou přírodu, za kulturní a historické památky
a byl ochoten je ochraňovat;
·
chápal
fungování demokracie a disponoval dovednostmi potřebnými k aktivnímu
občanskému životu;
·
uvědomoval
si svou národní a evropskou identitu, svá lidská práva a respektoval práva
ostatních lidí; byl připraven k soužití s různými společenskými
minoritami, nepodléhal xenofobii, rasismu a intoleranci;
·
pociťoval
odpovědnost za sebe sama, svou rodinu i širší lidské společenství, za svůj
stát a jeho bezpečnost, plnil své občanské povinnosti a respektoval zákony;
·
stavěl
si v životě takové priority, které jsou v souladu s humanismem,
slušností a lidskou solidaritou;
·
rozvinul
a prohloubil své numerické dovednosti a návyky, pochopil kvantitativní a
prostorové vztahy, porozuměl závislostem;
·
uměl řešit
jednoduché pracovní i osobní problémy a pracovat s informacemi;
·
osvojil a
rozvinul dovednosti, které mu umožní poznávat přírodu i prostředí, ve
kterém lidé žijí a pracují (např. z hlediska ekologie, ochrany zdraví
atd.);
·
byl
schopen poskytnout první pomoc při úrazu či náhlém onemocnění, ovládal
zásady správné životosprávy a zdravého životního stylu, vytvořil si
pocit odpovědnosti za vlastní zdraví;
·
měl
vytvořeny předpoklady pro žádoucí transfer získaných pohybových
dovedností do motoriky pracovních činností, ovládal kompenzační cvičení
vhodná pro regeneraci tělesných i duševních sil, usiloval o rozvoj své tělesné
zdatnosti a upevňování svého zdraví.
Odborné vědomosti, dovednosti a postoje
Po ukončení
přípravy v učebním oboru umělecký truhlář a po úspěšném vykonání závěrečné
zkoušky absolvent:
·
umí
rozpoznávat podle znaků a uměleckořemeslných prvků jednotlivá slohová
období,
·
ovládá
základy kresby ornamentu, figury a modelování,
·
čte
technické a stavební výkresy, dílenské náčrtky,
·
umí používat
ČSN, obsluhovat základní stroje a zařízení, provádět běžnou údržbu
strojů, nástrojů a zařízení,
·
zná předpisy
a požadavky Státní památkové péče,
·
umí se
orientovat v popisech pracovních postupů a technologií, materiálů a
starých technik,
·
umí
posoudit vlastnosti dřeva a ostatního používaného materiálu a zpracovávat
ho,
·
orientuje
se v základních vztazích svého odvětví k životnímu prostředí
a zásadách jeho ochrany před negativními vlivy,
· dodržuje při práci zásady a předpisy ochrany, bezpečnosti a hygieny práce, dodržuje předpisy protipožární ochrany a umí zacházet s protipožárním zařízením.
Při ručním
zpracování materiálu absolvent umí:
·
vybírat
materiál, měřit, rýsovat a přenášet plošné kresby na materiál,
·
řezat,
vykružovat, hoblovat, čepovat, dlabat, sesazovat spárovky,
·
svlakovat,
polodrážkovat, drážkovat,
·
sekat
ozuby (otevřené, polozakryté, zakryté),
·
kolíčkovat,
vrtat, zubovat desky, frýzy, vybírat a sestavovat dýhy,
·
zhotovovat
jednoduché intarzie, dýhovat a čistit dýhy, dýhovat v ručních lisech,
·
napouštět
voskem, fermeží, politurou,
·
pasovat
dveře, zásuvky, kovat dveře, závěsy,
·
osazovat
zámky různých druhů, lištovat skleněné výplně, řezat pokosy a různé
úhly,
· tmelit, sukovat, brousit materiály, profilové lišty, jednotlivé díly.
Při strojním
obrábění absolvent umí:
·
vrtat na
vrtačce horizontální i vertikální,
·
brousit nástroje
na brusce,
·
řezat na
pásové a okružní pile, řezat dřevo ruční prořezávací pilou,
·
rovnat dřevo
na rovnacím stroji,
·
obrábět
materiál na tloušťkovací fréze (protahovačce),
·
brousit
na pásové brusce,
·
pracovat
s ručními elektrickými stroji,
·
pracovat
na sukovacím stroji.
Při vykonávání
speciálních prací absolvent umí:
·
leštit
šelakovou polituru na pololesk, vysoký a matový lesk,
·
voskovat
damarovou pryskyřicí,
·
mořit dřevo
na různé odstíny,
· patinovat a vypalovat dřevo.
Absolvent se
vyznačuje následujícími schopnostmi důležitými z hlediska
uplatnění v oboru:
·
schopností
estetického cítění a uplatňování estetických hledisek v každodenním
životě,
·
schopností
dalšího vzdělávání a sebevzdělávání, orientace ve světě práce a
schopností adaptace na měnící se požadavky trhu práce,
·
schopností
samostatného myšlení, jednání a rozhodování,
·
schopností
rozvíjet komunikativní dovednosti, pracovat v pracovním kolektivu, rozvíjet
organizační schopnosti.
Možnosti uplatnění absolventa:
Úspěšné zvládnutí tohoto vzdělávacího programu umožní
absolventům uplatnění především při výkonu povolání umělecký truhlář;
po krátkém zapracování v široké oblasti zpracování dřeva.
Absolventi, kteří úspěšně vykonali závěrečnou zkoušku, se mohou
ucházet o přijetí do studijních oborů pro absolventy tříletých učebních
oborů navazujících na předcházející přípravu podle platných právních
norem.