1. Základní údaje
Délka přípravy:
3 roky
Učební obor je určen
pro:
hochy a dívky
Základní podmínky pro přijetí:
úspěšné ukončení základní školy,
úspěšné složení talentové zkoušky,
zdravotní způsobilost uchazeče
Způsob ukončení přípravy:
po 3 letech závěrečná zkouška
Poskytované vzdělání:
střední odborné, odborná příprava pro výkon příslušných povolání
2.
Stručný popis oboru
Ruční zhotovování krajek paličkováním, drháním, pletením na rámu, síťováním a vyšíváním na síťovině. Zhotovování šité krajky a krajkové bižuterie.
3.
Zdravotní požadavky na uchazečku
Pro zařazení do učebního oboru ruční krajkářka jsou nevhodné vážnější poruchy omezující funkci nosného a pohybového systému znemožňující pohyb ve vynucených polohách, tj. těžší skoliózy s rotací a gibbem, subkompenzované a prognosticky závažné stavy po operaci páteře, vady horních končetin omezující funkci drobných kloubů, vady dolních končetin podstatně omezující práci v sedě, zejména po operacích s atrofií svalovou, stavy po congenitální luxaci kyčlí a větší poruchou krytu hlavice s prognostickým zhoršováním a také varixy congenitální s poruchami trofiky nebo vyžadující včasnou operaci.
Dále
jsou nevhodné chronické dermatózy postihující převážně ruce nebo obličej
s častými recidivami nebo trvalé ekzémy občas generalizující, zvýšená
potivost rukou, časté recidivy chronického onemocnění dýchacího systému
s poruchou ventilace, astma bronchiále s častými záchvaty, zánětlivé
postižení srdce s poruchou rytmu, stavy po prodělané myocarditidě a
endocarditidě, revmatické vady s projevy aktivity zánětlivého procesu,
vrozené vady srdce hemodynamicky významné, závažné
chlopňové vady, nemoce zažívacího systému, závažné vleklé stavy
s těžkou funkční poruchou vyžadující trvale dietní stravování, těžké
postižení uropoetického systému, nefropatie provázené poruchami funkce
ledvin, nemoce nervové, závažnější postižení centrálního nervového
systému s většími poruchami pohybových koordinací a funkcí.
Paretické
stavy je nutné posuzovat podle výsledné poruchy funkce, stejně jako vady
orthopedické (horní i dolní končetiny), záchvatové stavy s preventivně
ordinovanou protizáchvatovou léčbou, kolapsové stavy a stavy prognosticky
nejasné. Vadí drobné poruchy pohybové koordinace, mimovolné pohyby,
neobratnost.
Při
výběru do oboru vadí poruchy sluchu, není-li ostrost sluchová alespoň 5 m
pro šepot oboustranně, poruchy zraku, není-li ostrost zraková (centrální)
oboustranně alespoň 6/18 a Jč. + 3D, porucha barvocitu omezující
rozeznávat signální světla.
Je
možné uplatnění mladistvých se změněnou pracovní schopností i středně
těžká postižení nosného aparátu, srdce a trávicího systému, pokud
postižení neodpovídá uvedeným kontraindikacím.
Do
učebního oboru mohou být přijati pouze mladistvý, jejichž zdravotní způsobilost
posoudil a na přihlášce potvrdil dorostový lékař. V případě změněné
pracovní schopnosti je nutné doporučení posudkové komise sociálního
zabezpečení.
4.
Profil absolventa
Příprava
žáka v učebním oboru směřuje k tomu, aby po jejím absolvování
žák:
-
zdokonalil a upevnil své
dovednosti potřebné k sebepoznání, seberegulaci a sebevýchově;
-
upevnil a prohloubil si žádoucí
postoje k osobním i nadosobním hodnotám;
-
uměl v souladu s jazykovými,
komunikačními a společenskými normami řešit základní životní a pracovní
situace;
-
dokázal vyhledávat informace
důležité pro osobní i pracovní rozvoj, dovedl je používat a předávat;
-
chápal funkci spisovného
jazyka a rozdíl mezi vyjadřováním spisovným a nespisovným, dovedl se
správně a výstižně vyjadřovat v mateřském jazyce;
-
byl schopen používat cizí
jazyk jako prostředek dorozumění a předávání informací; rozuměl tématům
pojednávajícím o otázkách osobního, společenského i pracovního života,
dokázal se vyjadřovat v běžných řečových situacích;
-
uvědomoval si význam umění
pro člověka, orientoval se v druzích a žánrech literatury; dovedl
rozlišovat mezi hodnotnými díly a literaturou nízké umělecké hodnoty; byl
tolerantní ke vkusu druhých;
-
cítil spoluodpovědnost za živou
i neživou přírodu, za kulturní a historické památky a byl ochoten je
ochraňovat;
-
chápal fungování demokracie
a disponoval dovednostmi potřebnými k aktivnímu občanskému životu;
-
uvědomoval si svou národní
a evropskou identitu, svá lidská práva a respektoval práva ostatních lidí;
byl připraven k soužití s různými společenskými minoritami,
nepodléhal xenofobii, rasismu a intoleranci;
-
pociťoval odpovědnost za
sebe sama, svou rodinu i širší lidské společenství, za svůj stát a jeho
bezpečnost, plnil své občanské povinnosti a respektoval zákony;
-
stavěl si v životě
takové priority, které jsou v souladu s humanismem, slušností a lidskou
solidaritou;
-
rozvinul a prohloubil své
numerické dovednosti a návyky, pochopil kvantitativní a prostorové
vztahy, porozuměl závislostem;
-
uměl řešit jednoduché
pracovní i osobní problémy pracovat s informacemi;
-
osvojil a rozvinul dovednosti,
které mu umožní poznávat přírodu i prostředí, ve kterém lidé žijí a
pracují (např. z hlediska ekologie, ochrany zdraví atd.);
-
byl schopen poskytnout první
pomoc při úrazu či náhlém onemocnění, ovládal zásady správné životosprávy
a zdravého životního stylu, vytvořil si pocit odpovědnosti za vlastní
zdraví;
- měl vytvořeny předpoklady pro žádoucí transfer získaných pohybových dovedností do motoriky pracovních činností, ovládal kompenzační cvičení vhodná pro regeneraci tělesných i duševních sil, usiloval o rozvoj své tělesné zdatnosti a upevňování svého zdraví.
Odborné vědomosti, dovednosti a postoje
Po ukončení přípravy v učebním oboru ruční krajkářka a po úspěšném vykonání závěrečné zkoušky absolvent umí číst pracovní výkresy, určit pracovní postup a zvolit vhodný materiál, připravit potřebné nástroje a pomůcky a posuzovat vlastnosti textilních materiálů. Umí zhotovit jednoduchou i složitější paličkovanou, drhanou a šitou krajku, umí plést na rámu, žehlit, čistit a udržovat krajky. Dále umí hodnotit kvalitu vykonané práce, hospodárně využívat používané materiály a energie a působit na ostatní členy pracovního kolektivu přístupem k práci i vkusem.
Absolvent se orientuje v základních vztazích svého odvětví k životnímu prostředí a zásadách jeho ochrany před možnými negativními vlivy. Dovede své pracovní činnosti v rámci plnění pracovních úkolů vykonávat tak, aby životní prostředí nenarušoval, ale naopak přispíval k jeho zlepšení. Dodržuje při své práci zásady a předpisy bezpečnosti a ochrany zdraví při práci hygieny práce, dodržuje předpisy protipožární ochrany a umí zacházet s protipožárním zařízením.
Příprava v učebním oboru vytváří i předpoklady k tomu, aby absolventk po příslušné praxi byl schopen zhotovovat paličkované mnohopárové metrové krajky, krajky tvarované do rohu, manžety, sedla a výplně ve všech základních vazebních technikách a jejich kombinacích, paličkované krajky vláčkové, jednotlivé krajky figurální podle vzoru, velkoplošné drhané krajky s využitím všech typů uzlů, šité krajky v kombinaci různých technik a stehů a komplikované krajky pletené na rámu. Umí posuzovat přímé i nepřímé vlivy své činnosti na životní prostředí, hodnotit je a zaujímat k nim odpovědná stanoviska.
5.
Požadavky na bezpečnost a ochranu zdraví při práci a hygienu práce
Neoddělitelnou součástí teoretického i praktického vyučování je problematika bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, požární ochrany a hygieny práce.
Ve
výchovně-vzdělávacím procesu musí výchova k bezpečnosti a ochraně
zdraví při práci vycházet z platných právních předpisů – zákonů,
prováděcích vládních nařízení, vyhlášek a norem. Výklad musí směřovat
od všeobecného ke konkrétnímu, tj. specifickému pro učební obor.
V prostorách
určených pro vyučování žáků je třeba vytvořit podle platných předpisů
podmínky pro zajištění bezpečnosti a hygieny práce. Je nevyhnutelné poučit
žáky o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci.
Nácvik
a procvičování činností, odpovídajících pracím zakázaným mladistvým
příslušným resortním seznamem, mohou žákci vykonávat při výuce pouze v rozsahu
stanoveném učební osnovou. Pokud to vyžaduje charakter činností, stanoví
učební osnova z hlediska bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a
hygieny práce podmínky, za kterých je možné výuku žáků provádět.
Základními
podmínkami bezpečnosti a ochrany zdraví při práci se rozumí:
1.
důkladné seznámení žáků s předpisy o bezpečnosti a ochraně zdraví
při práci, s protipožárními
předpisy, s technologickými postupy,
2. používání technického
vybavení, které odpovídá bezpečnostním a protipožárním předpisům,
3.
používání osobních ochranných pracovních prostředků podle platných předpisů,
4.
vykonávání stanoveného dozoru.
D o z o r vyžaduje soustavnou přítomnost osoby pověřené vedením praktického vyučování žáků na jejich pracovišti. V případě, že osoba pověřená vedením praktického vyučování neobsáhne současně zrakově všechna pracovní místa, je povinna je soustavně kontrolovat.
S t
á l ý d o z o r
předpokládá trvalou přítomnost osoby pověřené vedením praktického
vyučování žáků na jejich pracovišti.
P
ř í m ý d o z o r
vyžaduje trvalou přítomnost osoby pověřené vedením praktického
vyučování žáků na jejich pracovišti. Všechna pracovní místa musí
osoba pověřená přímým dozorem zrakově obsáhnout z takového místa
a vzdálenosti, aby mohla po předchozí instruktáži bezprostředně zasáhnout
v případě porušení bezpečnostních předpisů a pracovních pokynů při
ohrožení zdraví.
6.
Možnosti uplatnění absolventa
Úspěšné zvládnutí tohoto vzdělávacího programu umožní absolventům uplatnění především při výkonu povolání ruční krajkářka.
Absolventi, kteří úspěšně vykonali závěrečnou zkoušku, se mohou ucházet o přijetí do studijních oborů pro absolventy tříletých učebních oborů navazujících na předcházející přípravu podle platných právních norem.