Kmenový
obor: |
8241H
Výtvarné a uměleckořemeslné práce |
Kód a název vzdělávacího
programu: |
82-51-H/009 Umělecký keramik |
Vstupní
předpoklady žáků: |
splnění
povinné školní docházky, úspěšné složení talentové zkoušky,
zdravotní způsobilost uchazeče. |
Délka vzdělávacího programu a
forma studia: |
3 roky, denní studium: |
Stručný popis oboru
Příprava keramických surovin a pracovních hmot, vytváření, sušení a pálení keramických výrobků, příprava a výroba sádrových forem a pomůcek pro výpal, glazování, engobování a zdobení keramiky, její konečná výroba.
Zdravotní požadavky na uchazeče
Pro zařazení
do učebního oboru umělecký keramik vadí postižení nosného a pohybového
systému omezující práce ve vynucených polohách (tj. postižení páteře,
postižení horních končetin, zejména onemocnění omezující jemnou
motoriku), chronická a alergická onemocnění kůže, zejména rukou a obličeje,
chronická a alergická onemocnění dýchacího systému, zejména alergie na
prach a chemikálie.
Dále jsou
nevhodné nemoci srdce haemodynamicky významné, onemocnění nervová provázená
poruchami funkcí a koordinací, záchvatová onemocnění, epilepsie
dekompenzovaná i subkompenzovaná, poruchy zraku, není-li ostrost zraková.
alespoň jednoho oka S/10 a J.č. 2 s případnou korekcí brýlemi, poruch v
barvocitu.
Poznámka:
Obor je vhodný i pro mladistvé se ZPS.
Do učebního oboru mohou být přijatí pouze mladiství, jejichž zdravotní způsobilost posoudil a písemně potvrdil dorostový lékař.
Profil absolventa oboru
Příprava
žáka v učebním oboru směřuje k tomu, aby po jejím absolvování
žák:
-
zdokonalil a upevnil své
dovednosti potřebné k sebepoznání, seberegulaci a sebevýchově;
-
upevnil a prohloubil si žádoucí
postoje k osobním i nadosobním hodnotám;
-
uměl v souladu s jazykovými,
komunikačními a společenskými normami řešit základní životní a pracovní
situace;
-
dokázal vyhledávat informace
důležité pro osobní i pracovní rozvoj, dovedl je používat a předávat;
-
chápal funkci spisovného
jazyka a rozdíl mezi vyjadřováním spisovným a nespisovným, dovedl se
správně a výstižně vyjadřovat v mateřském jazyce;
-
byl schopen používat cizí
jazyk jako prostředek dorozumění a předávání informací; rozuměl tématům
pojednávajícím o otázkách osobního, společenského i pracovního života,
dokázal se vyjadřovat v běžných řečových situacích;
-
uvědomoval si význam umění
pro člověka, orientoval se v druzích a žánrech literatury; dovedl
rozlišovat mezi hodnotnými díly a literaturou nízké umělecké hodnoty; byl
tolerantní ke vkusu druhých;
-
cítil spoluodpovědnost za živou
i neživou přírodu, za kulturní a historické památky a byl ochoten je
ochraňovat;
-
chápal fungování demokracie
a disponoval dovednostmi potřebnými k aktivnímu občanskému životu;
-
uvědomoval si svou národní
a evropskou identitu, svá lidská práva a respektoval práva ostatních lidí;
byl připraven k soužití s různými společenskými minoritami,
nepodléhal xenofobii, rasismu a intoleranci;
-
pociťoval odpovědnost za
sebe sama, svou rodinu i širší lidské společenství, za svůj stát a jeho
bezpečnost, plnil své občanské povinnosti a respektoval zákony;
-
stavěl si v životě
takové priority, které jsou v souladu s humanismem, slušností a lidskou
solidaritou;
-
rozvinul a prohloubil své
numerické dovednosti a návyky, pochopil kvantitativní a prostorové
vztahy, porozuměl závislostem;
-
uměl řešit jednoduché
pracovní i osobní problémy pracovat s informacemi;
-
osvojil a rozvinul dovednosti,
které mu umožní poznávat přírodu i prostředí, ve kterém lidé žijí a
pracují (např. z hlediska ekologie, ochrany zdraví atd.);
-
byl schopen poskytnout první
pomoc při úrazu či náhlém onemocnění, ovládal zásady správné životosprávy
a zdravého životního stylu, vytvořil si pocit odpovědnosti za vlastní
zdraví;
- měl vytvořeny předpoklady pro žádoucí transfer získaných pohybových dovedností do motoriky pracovních činností, ovládal kompenzační cvičení vhodná pro regeneraci tělesných i duševních sil, usiloval o rozvoj své tělesné zdatnosti a upevňování svého zdraví.
Odborné vědomosti, dovednosti a postoje
Po ukončení
přípravy v učebním oboru umělecký keramik a po úspěšném vykonání závěrečné
zkoušky absolvent umí rozpoznávat podle znaků uměleckořemeslných prvků
jednotlivá slohová období, ovládat základy kresby ornamentu, figury a
modelování, zná význam a hodnoty památek, umí používat předpisy Státní
památkové péče, včetně zásad bezpečnosti a ochrany zdraví při práci,
požární ochrany a zásady poskytování první pomoci. Umí vést prvotní
evidenci pracovního času a materiálu, orientovat se v normách ČSN, v
popisech pracovních postupů, technologií, materiálů a starých technik, umí
číst technické výkresy a dílenské náčrtky, provádět obsluhu a běžnou
údržbu strojů, nástrojů a zařízení.
Absolvent umí
vytáčet na hrnčířském kruhu z volné ruky, zhotovovat úchytky a ucha, obtáčet
dno, podední, užívat vhodné dekorační techniky, spojovat díly v celek,
ukládat do pece k výpalu, případně k přežehu s ohledem na umístění v
peci, vypalovat, třídit.dle kvality, brousit a upravovat dno, balit a
expedovat. Formovat do sádrových forem, lít do licích forem, zhotovovat sádrové
formy, připravovat pracovní masy dle předložených receptů, zhotovovat nádoby,
drobné plastiky, ornamenty dle předložených návrhů, vytáčet a zhotovovat
sádrové modely na sádrařském kruhu, zhotovovat sádrové formy k zatáčení
na mechanickém kruhu, zatáčet na mechanickém kruhu.
Příprava v
oboru umělecký keramik vytváří předpoklady k tomu, aby absolvent po příslušné
praxi byl schopen vytáčet dle předložených výkresů náročné keramické
artefakty sesazené z dílů i jednotlivých celistvých kusů, realizovat v
materiálu návrhy výtvarníků předložené v sádrových modelech, zhotovit
sádrové formy složitých tvarů, pomocné formy, provádět práce restaurátorské
za použití nejmodernějších poznatků chemie při zachování starých řemeslných
postupů.
Požadavky na bezpečnost a ochranu zdraví při práci a hygienu práce
Neoddělitelnou
součástí teoretického i praktického vyučování je problematika bezpečnosti
a ochrany zdraví při práci, požární ochrany a hygieny práce.
Ve výchovně
vzdělávacím procesu musí výchova k bezpečnosti a ochraně zdraví při práci
vycházet z platných právních předpisů - zákonů, prováděcích vládních
nařízení, vyhlášek a norem. Výklad musí směřovat od všeobecného ke
konkrétnímu, tj. specifickému pro učební obor.
V prostorách
určených pro vyučování žáků je třeba vytvořit podle platných předpisů
podmínky pro zajištění bezpečnosti a hygieny práce. Je nevyhnutelné poučit
žáky o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci.
Nácvik a
procvičování činností, odpovídajících pracím zakázaným mladistvým příslušným
resortním seznamem, mohou žáci vykonávat při výuce pouze v rozsahu
stanoveném učební osnovou. Pokud to vyžaduje charakter činností, stanoví
učební osnova z hlediska bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a
hygieny práce podmínky, za kterých je možné výuku žáků provádět.
Základními
podmínkami bezpečnosti a ochrany zdraví při práci se rozumí:
1.
důkladné
seznámení žáků s předpisy o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci, s protipožárními
předpisy, s technologickými postupy,
2.
používání
technického vybavení, které odpovídá bezpečnostním a protipožárním předpisům,
3.
používání
osobních ochranných pracovních prostředků podle platných předpisů,
4.
vykonávání
stanoveného dozoru.
Dozor vyžaduje soustavnou přítomnost
osoby pověřené vedením praktického vyučování žáků na jejich pracovišti.
V případě, že osoba pověřená vedením praktického vyučování neobsáhne
současně zrakově všechna pracovní místa, je povinna je soustavně
kontrolovat.
Stálý dozor předpokládá
trvalou přítomnost osoby, pověřené vedením praktického vyučování žáků
na jejich pracovišti.
Přímý dozor vyžaduje trvalou přítomnost osoby pověřené vedením praktického vyučování žáků na jejich pracovišti. Všechna pracovní místa musí osoba pověřená přímým dozorem zrakově obsáhnout z takového místa a vzdálenosti, aby mohla po předchozí instruktáži bezprostředně zasáhnout v případě porušení bezpečnostních předpisů a pracovních pokynů při ohrožení zdraví.
Možnosti dalšího vzdělávání absolventů
Absolventi,
kteří úspěšně vykonali závěrečnou zkoušku, se mohou ucházet o přijetí
do studijního oboru SOU pro absolventy tříletých učebních oborů navazujícího
na předešlou přípravu.
Absolventi
mohou studovat i na jiných druzích středních škol, včetně vojenských, za
podmínek stanovených příslušnými právními předpisy.