Kmenový
obor: |
8241H
Výtvarné a uměleckořemeslné práce |
Kód a název vzdělávacího
programu: |
82-51-H/010 Umělecký sklenář
|
Vstupní
předpoklady žáků: |
splnění
povinné školní docházky, úspěšné složení talentové zkoušky,
zdravotní způsobilost uchazeče. |
Délka vzdělávacího programu a
forma studia: |
3 roky, denní studium |
Stručný popis oboru
Zasklívání
otvorových výplní, řezání plochého skla, jednoduché zušlechťování
plochého skla, zhotovování, zhotovování skleněných výplní oken a jejich
zasazování do olověných profilů včetně spájení (vitráže).
Zdravotní požadavky
na uchazeče
Do učebního
oboru mohou být přijati hoši a dívky fyzicky a psychicky zdatní, s dobrou
funkční schopností nosného a pohybového systému umožňující dlouhé stání
na místě. Z tohoto důvodu nesmí uchazeči trpět vadami páteře, nesmí
mít skoliózu a jiné deformace páteře, které jsou prognosticky závažné,
postižení horních a dolních končetin omezující funkci velkých a malých
kloubů. Překážkou jsou i stavy po kongenitální luxaci kyčlí s přetrvávajícími
poruchami jejich funkce a varixy dolních končetin.
Uchazeči
nesmí trpět chronickými, recidivujícími a alergickými onemocněními kůže
a dýchacího systému, nesmí být přecitlivělí na mechanická a chemická
dráždidla a mít sklony k prochladnutí.
Uchazeči
nesmí být postižení nemocemi srdce a cév, zápalovými stavy, závažnými
poruchami srdečního rytmu, chlopňovými poruchami a vrozenými srdečnými
poruchami, poruchami uropoetického systému, recidivujícími nemocemi močových
cest, poruchami funkce ledvin, nemocemi sluchového systému, jako chronické a
recidivující etitidy a sinusitidy a postižení statického systému, nervovými
nemocemi, zejména jsou-li povázeny poruchami pohybových funkcí a koordinace,
záchvatovitými nemocemi různé etiologie, kolapsovými stavy, poruchami
zraku, centrální zraková ostrost alespoň u jednoho oka by měla být minimálně
5/5 a J.č. 1 s případnou korekcí do ± 3D.
Učební obor
je vhodný i pro mladistvé se změněnou pracovní schopností (včetně centrální
poruchy sluchu).
Přijati mohou být pouze uchazeči, jejichž zdravotní způsobilost posoudil a písemně potvrdil dorostový lékař.
Profil absolventa oboru
Příprava
žáka v učebním oboru směřuje k tomu, aby po jejím absolvování
žák:
-
zdokonalil a upevnil své
dovednosti potřebné k sebepoznání, seberegulaci a sebevýchově;
-
upevnil a prohloubil si žádoucí
postoje k osobním i nadosobním hodnotám;
-
uměl v souladu s jazykovými,
komunikačními a společenskými normami řešit základní životní a pracovní
situace;
-
dokázal vyhledávat informace
důležité pro osobní i pracovní rozvoj, dovedl je používat a předávat;
-
chápal funkci spisovného
jazyka a rozdíl mezi vyjadřováním spisovným a nespisovným, dovedl se
správně a výstižně vyjadřovat v mateřském jazyce;
-
byl schopen používat cizí
jazyk jako prostředek dorozumění a předávání informací; rozuměl tématům
pojednávajícím o otázkách osobního, společenského i pracovního života,
dokázal se vyjadřovat v běžných řečových situacích;
-
uvědomoval si význam umění
pro člověka, orientoval se v druzích a žánrech literatury; dovedl
rozlišovat mezi hodnotnými díly a literaturou nízké umělecké hodnoty; byl
tolerantní ke vkusu druhých;
-
cítil spoluodpovědnost za živou
i neživou přírodu, za kulturní a historické památky a byl ochoten je
ochraňovat;
-
chápal fungování demokracie
a disponoval dovednostmi potřebnými k aktivnímu občanskému životu;
-
uvědomoval si svou národní
a evropskou identitu, svá lidská práva a respektoval práva ostatních lidí;
byl připraven k soužití s různými společenskými minoritami,
nepodléhal xenofobii, rasismu a intoleranci;
-
pociťoval odpovědnost za
sebe sama, svou rodinu i širší lidské společenství, za svůj stát a jeho
bezpečnost, plnil své občanské povinnosti a respektoval zákony;
-
stavěl si v životě
takové priority, které jsou v souladu s humanismem, slušností a lidskou
solidaritou;
-
rozvinul a prohloubil své
numerické dovednosti a návyky, pochopil kvantitativní a prostorové
vztahy, porozuměl závislostem;
-
uměl řešit jednoduché
pracovní i osobní problémy pracovat s informacemi;
-
osvojil a rozvinul dovednosti,
které mu umožní poznávat přírodu i prostředí, ve kterém lidé žijí a
pracují (např. z hlediska ekologie, ochrany zdraví atd.);
-
byl schopen poskytnout první
pomoc při úrazu či náhlém onemocnění, ovládal zásady správné životosprávy
a zdravého životního stylu, vytvořil si pocit odpovědnosti za vlastní
zdraví;
- měl vytvořeny předpoklady pro žádoucí transfer získaných pohybových dovedností do motoriky pracovních činností, ovládal kompenzační cvičení vhodná pro regeneraci tělesných i duševních sil, usiloval o rozvoj své tělesné zdatnosti a upevňování svého zdraví.
Odborné vědomosti, dovednosti a postoje
Po ukončení
přípravy v učebním oboru umělecký sklenář a po úspěšném vykonání závěrečné
zkoušky absolvent umí rozpoznávat podle znaků a uměleckořemeslných prvků
jednotlivá slohová období, ovládat základy kresby ornamentu, figury a
grafického projevu, používat předpisy Státní památkové péče, předpisy
bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, požární ochrany a zásady
poskytování první pomoci. Umí uplatňovat základní vztahy profese k ostatním
profesím uměleckořemeslné práce, vést evidenci pracovního času a materiálu,
orientovat se v předpisech pracovních postupů, technologií, materiálů a
starých technik, provádět prvotní i následnou dokumentaci a
fotodokumentaci, provádět běžnou údržbu nářadí, nástrojů a pracovních
pomůcek a obsluhovat odsávací i neutralizační zařízení, vykonávat své
pracovní činnosti tak, aby životní prostředí nenarušoval, ale naopak přispíval
k jeho zlepšení.
Absolvent umí
v předepsané kvalitě zhotovit pauzy z kartonu, přenášet plošnou kresbu na
materiál, připravit sklo pro vlastní lept, nanést na sklo krycí hmoty,
vypracovat kresbu na leptaném předmětu, sestavit lázeň pro lept, určit
dobu leptání, provést finální úpravu skla, řezat a vrtat sklo a pracovat
s manipulační technikou.
Příprava v
oboru umělecký sklenář vytváří předpoklady k tomu, aby absolvent po příslušné
praxi byl schopen přesně přenášet záměr autora do materiálu,
spolupracovat s výtvarníkem a být poradcem při technickém a výtvarném
zpracování, absolvent by měl znát ostatní výrazové formy uměleckého
zpracování skla, soudobý i historický grafický projev ve vztahu ke své
profesi, vlastní tvorbou ovlivňovat vývoj řemesla a své zkušenosti by měl
předávat žákům a mladým řemeslníkům.
Požadavky na bezpečnost a ochranu zdraví při práci a hygienu práce
Neoddělitelnou
součástí teoretického i praktického vyučování je problematika bezpečnosti
a ochrany zdraví při práci, požární ochrany a hygieny práce.
Ve výchovně
vzdělávacím procesu musí výchova k bezpečnosti a ochraně zdraví při práci
vycházet z platných právních předpisů - zákonů, prováděcích vládních
nařízení, vyhlášek a norem. Výklad musí směřovat od všeobecného ke
konkrétnímu, tj. specifickému pro učební obor.
V prostorách
určených pro vyučování žáků je třeba vytvořit podle platných předpisů
podmínky pro zajištění bezpečnosti a hygieny práce. Je nevyhnutelné poučit
žáky o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci.
Nácvik a
procvičování činností, odpovídajících pracím zakázaným mladistvým příslušným
resortním seznamem, mohou žáci vykonávat při výuce pouze v rozsahu
stanoveném učební osnovou. Pokud to vyžaduje charakter činností, stanoví
učební osnova z hlediska bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a
hygieny práce podmínky, za kterých je možné výuku žáků provádět.
Základními
podmínkami bezpečnosti a ochrany zdraví při práci se rozumí:
1.
důkladné
seznámení žáků s předpisy o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci, s protipožárními
předpisy, s technologickými postupy,
2.
používání
technického vybavení, které odpovídá bezpečnostním a protipožárním předpisům,
3.
používání
osobních ochranných pracovních prostředků podle platných předpisů,
4.
vykonávání
stanoveného dozoru.
Dozor vyžaduje soustavnou přítomnost
osoby pověřené vedením praktického vyučování žáků na jejich pracovišti.
V případě, že osoba pověřená vedením praktického vyučování neobsáhne
současně zrakově všechna pracovní místa, je povinna je soustavně
kontrolovat.
Stálý dozor předpokládá
trvalou přítomnost osoby, pověřené vedením praktického vyučování žáků
na jejich pracovišti.
Přímý dozor vyžaduje trvalou přítomnost osoby pověřené vedením praktického vyučování žáků na jejich pracovišti. Všechna pracovní místa musí osoba pověřená přímým dozorem zrakově obsáhnout z takového místa a vzdálenosti, aby mohla po předchozí instruktáži bezprostředně zasáhnout v případě porušení bezpečnostních předpisů a pracovních pokynů při ohrožení zdraví.
Možnosti dalšího vzdělávání absolventů
Absolventi,
kteří úspěšně vykonali závěrečnou zkoušku, se mohou ucházet o přijetí
do studijního oboru SOU pro absolventy tříletých učebních oborů navazujícího
na předešlou přípravu.
Absolventi
mohou studovat i na jiných druzích středních škol, včetně vojenských, za
podmínek stanovených příslušnými právními předpisy.