PROFIL ABSOLVENTA
Kmenový obor: |
82-51-H Výtvarné a uměleckořemeslné práce |
Učební obor: |
82-51-H/012 Umělecký rytec |
Dosažený stupeň vzdělání: |
střední odborné |
Způsob ukončení a certifikace: |
závěrečná zkouška, výuční list |
Absolvent učebního oboru umělecký rytec je středoškolsky vzdělaný pracovník se všeobecným i odborným vzděláním. Především jeho odborné vzdělání se stává východiskem pro jeho uplatnění v profesi umělecký rytec; důraz je kladen na praktické aplikace získaných poznatků, na přesnost výkonu pracovních činností a na výkonovou stabilitu ve specifických pracovních podmínkách. Získané vzdělání svým obsahem splňuje základ pro další vzdělávání, protože jeho složky, všeobecné a základní odborné vzdělání, jsou obecnějšího charakteru a lze ho využít i pro případnou rekvalifikaci.
Absolvent učebního oboru umělecký rytec je připraven pro výkon povolání ve velkých, středně velkých i malých firmách i živnostech v pozici zaměstnance i podnikatele.
Vzdělávání a výchova směřuje k tomu, aby žák:
- ovládal základní dovednosti potřebné k poznání a regulování vlastní osobnosti;
- komunikoval s jinými lidmi na požadované úrovni a zachovával obecně uznávaná pravidla slušného chování;
- uvědomoval si svou identitu a lidská práva, dovedl je obhajovat a zároveň plnil své morální a zákonné povinnosti;
- uznával lidi jiného etnického původu, náboženství nebo kultury za sobě rovné a ctil jejich práva;
- poznával jiné kultury a nacházel ve styku s nimi zdroje vlastního obohacování;
- rozuměl fungování demokracie a byl schopen aktivního občanského života;
- využíval svých vědomostí a dovedností ze společenskovědní oblasti a práva při řešení různých praktických otázek právního, sociálního a ekonomického charakteru i při politickém a etickém rozhodování, hodnocení a jednání;
- vyjadřoval se v mateřském jazyce věcně jasně, srozumitelně a jazykově správně;
- dovedl pracovat s informacemi z různých zdrojů včetně elektronických médií a přistupoval k nim kriticky, uvědomoval si nutnost posouzení validity informačních zdrojů;
- samostatně pracoval s prostředky informačních a komunikačních technologií a efektivně je využíval i při řešení úkolů nejen při výkonu profese, ale i v soukromém a občanském životě;
- používal cizí jazyk jako prostředek komunikace ve společenském životě nebo pro potřeby svého povolání i k poznávání jiných kultur;
- uměl používat matematických a přírodovědných poznatků při řešení praktických problémů v běžných životních i profesních situacích;
- rozuměl vztahu člověka a přírody, byl ochoten jednat ekologicky;
- chápal význam umění pro člověka a dovedl si vybrat z kulturní nabídky hodnotné podněty jak pro obohacování své osobnosti, tak i pro svou profesní činnost;
- usiloval o optimální stav své tělesné zdatnosti, o zařazení pohybových aktivit do svého životního stylu;
- uměl chránit zdraví a věděl, jak si má počínat v situacích ohrožení.
Výuka postupně a promyšleně směřuje k tomu, aby po jejím ukončení žák:
- uměl rozpoznávat podle znaků a uměleckořemeslných prvků jednotlivá slohová období,
- ovládal základy kresby ornamentu, figury a modelování,
- četl technické a stavební výkresy, dílenské náčrtky,
- uměl používat ČSN, obsluhovat základní stroje a zařízení, prováděl běžnou údržbu strojů, nástrojů a zařízení,
- znal předpisy a požadavky Státní památkové péče a znal význam a hodnoty památek,
- uměl se orientovat v popisech pracovních postupů a technologií, materiálů a starých technik,
- uměl posoudit vlastnosti kovů a ostatních používaných materiálů a zpracovávat je,
- orientoval se v základních vztazích svého odvětví k životnímu prostředí a zásadách jeho ochrany před negativními vlivy,
- dodržoval při práci zásady a předpisy ochrany, bezpečnosti a hygieny práce, dodržoval předpisy protipožární ochrany a uměl zacházet s protipožárním zařízením.
Při ručním zpracování materiálu výuka postupně a promyšleně směřuje k tomu, aby po jejím ukončení žák:
- vybíral materiál, měřil, rýsoval a přenášel plošné kresby na materiál,
- sekal, rýhoval, cizeloval do plechu, piloval, řezal, stříhal, ohýbal i rovnal materiál,
- zhotovoval speciální nářadí pro rytce (vysekávače, tvarovací čakany, apod.) kováním s následným tepelným zpracováním a broušením,
- zvětšoval a zmenšoval kresby mřížkou, optickým zařízením nebo pantografem,
- ryl rydly do všech druhů kovů i jiných vhodných hmot, ryl tamvulírem.
Při strojním obrábění výuka postupně a promyšleně směřuje k tomu, aby po jejím ukončení žák:
- vrtal na vrtačce, brousil nástroje na brusce, řezal materiál na strojní pile, stříhal materiál ručními i strojními nůžkami,
- prováděl základní úkony na vodorovné obrážečce a hrotovém soustruhu,
- bezpečně pracoval s ručním elektrickým nářadím,
- pracoval s frézkou a na lisech,
- leštil materiál na kotoučích,
- pracoval s pantografem.
Při vykonávání speciálních prací výuka postupně a promyšleně směřuje k tomu, aby po jejím ukončení žák:
- ryl heraldické znaky, značky, monogramy, ornamenty, písmo, poštovní známky,
- ryl do hloubky pro dekorační účely, do výšky pro potřeby zlatotisku, informační nápisy, ocelorytinu pro ocelotisk a pro suchou jehlu, mědirytiny, puncovní značky,
- vyráběl raznice na medaile i razidla na odznaky, protitlak pro suchou ražbu,
- pájel cínem (letoval), mosazí i stříbrem,
- patinoval a barvil kovy a slitiny v lázních.
Absolvent se vyznačuje následujícími schopnostmi důležitými z hlediska uplatnění v oboru:
- schopností estetického cítění a uplatňování estetických hledisek v každodenním životě,
- schopností dalšího vzdělávání a sebevzdělávání, orientace ve světě práce a schopností adaptace na měnící se požadavky trhu práce,
- schopností samostatného myšlení, jednání a rozhodování,
- schopností rozvíjet komunikativní dovednosti, pracovat v pracovním kolektivu, rozvíjet organizační schopnosti.
Úspěšné zvládnutí tohoto vzdělávacího programu umožní absolventům uplatnění především při výkonu povolání umělecký rytec, případně i v širší oblasti zpracování kovů.
Absolventi, kteří úspěšně vykonali závěrečnou zkoušku, se mohou ucházet o přijetí do studijních oborů pro absolventy tříletých učebních oborů navazujících na předcházející přípravu podle platných právních norem.