Kmenový
obor: |
8241H
Výtvarné a uměleckořemeslné práce |
Kód a název vzdělávacího
programu: |
82-51-H/013
Košíkář
|
Vstupní
předpoklady žáků: |
splnění
povinné školní docházky, úspěšné složení talentové zkoušky,
zdravotní způsobilost uchazeče. |
Délka vzdělávacího programu a
forma studia: |
3 roky, denní studium |
Stručný popis oboru
Zhotovování dekoračních a užitných
předmětů z přírodních pletiv. Vyplétání výrobků z vrbového
proutí, pletení košíků, košů, koster na kazety.
Zhotovování různých výrobků z orobince a rákosu. Tkaní rohožových závěsů. Pletení košíkářské galanterie. Zhotovováni výpletů do dětských kočárků.
3. Zdravotní požadavky na uchazeče
Pro
přijetí do učebního oboru přicházejí v úvahu žáci, u kterých je funkční
schopnost alespoň jedné ruky. Učební obor je vhodný i pro žáky nevidomé,
neslyšící a s postižením (defekty) dolních končetin.
Přijati
mohou být jen hoši a dívky, jejichž zdravotní způsobilost posoudil a písemně
potvrdil dorostový lékař.
Poznámka: Individuálně je třeba posuzovat přecitlivělost kůže a rukou na prach z textilií.
4. Profil absolventa oboru
Obecné vědomosti, dovednosti a postoje
Příprava
žáka v učebním oboru směřuje k tomu, aby po jejím absolvování
žák:
-
zdokonalil a upevnil své
dovednosti potřebné k sebepoznání, seberegulaci a sebevýchově;
-
upevnil a prohloubil si žádoucí
postoje k osobním i nadosobním hodnotám;
-
uměl v souladu s jazykovými,
komunikačními a společenskými normami řešit základní životní a pracovní
situace;
-
dokázal vyhledávat informace
důležité pro osobní i pracovní rozvoj, dovedl je používat a předávat;
-
chápal funkci spisovného
jazyka a rozdíl mezi vyjadřováním spisovným a nespisovným, dovedl se
správně a výstižně vyjadřovat v mateřském jazyce;
-
byl schopen používat cizí
jazyk jako prostředek dorozumění a předávání informací; rozuměl tématům
pojednávajícím o otázkách osobního, společenského i pracovního života,
dokázal se vyjadřovat v běžných řečových situacích;
-
uvědomoval si význam umění
pro člověka, orientoval se v druzích a žánrech literatury; dovedl
rozlišovat mezi hodnotnými díly a literaturou nízké umělecké hodnoty; byl
tolerantní ke vkusu druhých;
-
cítil spoluodpovědnost za živou
i neživou přírodu, za kulturní a historické památky a byl ochoten je
ochraňovat;
-
chápal fungování demokracie
a disponoval dovednostmi potřebnými k aktivnímu občanskému životu;
-
uvědomoval si svou národní
a evropskou identitu, svá lidská práva a respektoval práva ostatních lidí;
byl připraven k soužití s různými společenskými minoritami,
nepodléhal xenofobii, rasismu a intoleranci;
-
pociťoval odpovědnost za
sebe sama, svou rodinu i širší lidské společenství, za svůj stát a jeho
bezpečnost, plnil své občanské povinnosti a respektoval zákony;
-
stavěl si v životě
takové priority, které jsou v souladu s humanismem, slušností a lidskou
solidaritou;
-
rozvinul a prohloubil své
numerické dovednosti a návyky, pochopil kvantitativní a prostorové
vztahy, porozuměl závislostem;
-
uměl řešit jednoduché
pracovní i osobní problémy pracovat s informacemi;
-
osvojil a rozvinul dovednosti,
které mu umožní poznávat přírodu i prostředí, ve kterém lidé žijí a
pracují (např. z hlediska ekologie, ochrany zdraví atd.);
-
byl schopen poskytnout první
pomoc při úrazu či náhlém onemocnění, ovládal zásady správné životosprávy
a zdravého životního stylu, vytvořil si pocit odpovědnosti za vlastní
zdraví;
-
měl vytvořeny předpoklady
pro žádoucí transfer získaných pohybových dovedností do motoriky pracovních
činností, ovládal kompenzační cvičení vhodná pro regeneraci tělesných
i duševních sil, usiloval o rozvoj své tělesné zdatnosti a upevňování svého
zdraví.
Odborné
vědomosti, dovednosti a postoje
Po
ukončení přípravy v učebním oboru zpracovatel přírodních pletiv a po úspěšném
vykonání závěrečné zkoušky absolvent zná materiály používané v
oboru, a to jak domácí druhy, tak i dovážené pro výrobu košíkářských
a galanterních výrobků. Dále zná anatomickou stavbu, vlastnosti a
charakteristiku základního materiálu - dřeva.
Absolvent
umí posoudit, určit a připravit příslušné hlavní a pomocné materiály.
Umí vypočítat spotřebu materiálu a rozhodnout o jeho racionálním využití.
Umí si určit technologický postup práce s použitím jednoúčelových výrobních
pomůcek a zařízení, a to podle druhu výrobku a estetického tvaru. Dále umí
sledovat a hodnotit kvalitu výrobku, inovovat výrobky s charakteristickým
zaměřením košíkářské a galanterní výroby.
Absolvent
umí sbírat a ošetřovat vrbové proutí. Skladovat, třídit, máčet, loupat
a sušit proutí. Umí opravovat a zpracovávat vrbové proutí, rákos,
orobinec, lýko a další materiály pomocí nůžek, nožů, pilky a různých
dřevoobráběcích strojů.
Umí vyplétat výrobky z vrbového
proutí, plést košíky, koše, kostry na kazety. Zhotovovat proutěný nábytek,
stínidla, výplety dětských kočárků, kombinované výplety z různých
materiálů, pletené košíkářské galanterie. Umí zhotovovat výrobky z
orobince a rákosu jako je pletení tašek, košů, misek, umí tkát rohože, závěsy
na ručním dřevěném tkalcovském stavu.
Absolvent umí dodržovat při práci zásady
a předpisy bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, dodržovat předpisy
protipožární ochrany a zacházet s. protipožárním zařízením. Umí se řídit
zásadami péče o životní prostředí.
Příprava v učebním oboru vytváří
předpoklady, aby absolvent po příslušné praxi byl schopný ovládat náročnější
technologické postupy výroby. Umí zhotovovat různě tvarované kazety, dámské
kabelky, květinové koše, dárkové koše, prádlové koše, koše na
brambory, průmyslové koše a zhotovovat jednoduchý pletený nábytek.
Absolvent je schopen doplňovat si získané vědomosti a dovednosti v takovém rozsahu, aby se mohl přizpůsobovat novým materiálům, technologiím, popřípadě nově zaváděným strojům a zařízením.
Požadavky na bezpečnost a ochranu zdraví při práci a hygienu práce
Neoddělitelnou
součástí teoretického i praktického vyučování je problematika bezpečnosti
a ochrany zdraví při práci, požární ochrany a hygieny práce.
Ve výchovně
vzdělávacím procesu musí výchova k bezpečnosti a ochraně zdraví při práci
vycházet z platných právních předpisů - zákonů, prováděcích vládních
nařízení, vyhlášek a norem. Výklad musí směřovat od všeobecného ke
konkrétnímu, tj. specifickému pro učební obor.
V prostorách
určených pro vyučování žáků je třeba vytvořit podle platných předpisů
podmínky pro zajištění bezpečnosti a hygieny práce. Je nevyhnutelné poučit
žáky o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci.
Nácvik a
procvičování činností, odpovídajících pracím zakázaným mladistvým příslušným
resortním seznamem, mohou žáci vykonávat při výuce pouze v rozsahu
stanoveném učební osnovou. Pokud to vyžaduje charakter činností, stanoví
učební osnova z hlediska bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a
hygieny práce podmínky, za kterých je možné výuku žáků provádět.
Základními
podmínkami bezpečnosti a ochrany zdraví při práci se rozumí:
1.
důkladné
seznámení žáků s předpisy o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci, s protipožárními
předpisy, s technologickými postupy,
2.
používání
technického vybavení, které odpovídá bezpečnostním a protipožárním předpisům,
3.
používání
osobních ochranných pracovních prostředků podle platných předpisů,
4.
vykonávání
stanoveného dozoru.
Dozor vyžaduje soustavnou přítomnost
osoby pověřené vedením praktického vyučování žáků na jejich pracovišti.
V případě, že osoba pověřená vedením praktického vyučování neobsáhne
současně zrakově všechna pracovní místa, je povinna je soustavně
kontrolovat.
Stálý dozor předpokládá
trvalou přítomnost osoby, pověřené vedením praktického vyučování žáků
na jejich pracovišti.
Přímý dozor vyžaduje trvalou přítomnost osoby pověřené vedením praktického vyučování žáků na jejich pracovišti. Všechna pracovní místa musí osoba pověřená přímým dozorem zrakově obsáhnout z takového místa a vzdálenosti, aby mohla po předchozí instruktáži bezprostředně zasáhnout v případě porušení bezpečnostních předpisů a pracovních pokynů při ohrožení zdraví.
Zařazování absolventů
Učební obor košíkář připravuje zejména pro povolání košíkář a pletař nábytku
Možnosti dalšího vzdělávání absolventů
Absolventi,
kteří úspěšně vykonali závěrečnou zkoušku, se mohou ucházet o přijetí
do studijního oboru SOU pro absolventy tříletých učebních oborů navazujícího
na předešlou přípravu.