Kmenový
obor: |
8241H
Výtvarné a uměleckořemeslné práce |
Kód a název vzdělávacího
programu: |
82-51-H/014 Ruční vyšívačka |
Vstupní
předpoklady žáků: |
splnění
povinné školní docházky, úspěšné složení talentové zkoušky,
zdravotní způsobilost uchazeče. |
Délka vzdělávacího programu a
forma studia: |
3 roky, denní studium |
Stručný popis oboru
Ruční zhotovování různých technik výšivek podle počítané nitě, předkreslené výšivky a aplikace, např. křížkové výšivky, ploché výšivky podle počítané nitě, výšivky na vytáhnutých nitích v síti, předkreslené a ploché výšivky, dírkové výšivky, anglické madeiry, řetízkové výšivky, výšivky na tylu podle předkreslení, různých technik vyšívání kovovými nitěmi a aplikacemi, tj. přišívání různých materiálů na podklad.
Zdravotní požadavky na uchazeče
Při zařazení
do učebního oboru ruční vyšívačka vadí z hlediska zdravotního stavu
uchazeče postižení páteře, těžké vrozené vady páteře a nosného systému,
znesnadňující práci ve vynucených polohách a práci vsedě, postižení
horních končetin, zejména postižení malých kloubů provázené poruchami
jemné motoriky a zručnosti. Dále vadí potivost rukou, chronické recidivující
a alergická onemocnění kůže, zejména rukou a obličeje, alergie na
syntetická a přírodní barviva, chronické a recidivující onemocnění dýchacího
systému s těžkou poruchou funkce, astma bronchiále s častými záchvaty a těžkou
dušností, nemoci srdce a cév, vrozené vady srdeční heamodynamicky významné
se známkami selhání a těžké srdeční nedostatečnosti, nemoci nervové
provázené poruchami pohybových funkcí a koordinací horních končetin, záchvatová
onemocnění dekompenzovaná spojená s neklidem, třesem HK a poruchou taktického
čití, nemoci psychické a neurotické s poruchou sociálního jednání, sklon
k toxikomanii a alkoholismus i v anamnéze.
Pro přijetí
do oboru vadí poruchy zraku, vyžaduje se centrální ostrost zraková alespoň
jednoho oka 5/5 a Jč l, nebo oboustranně snížená ostrost zraková s případnou
korekcí skly do ± 3 D,
bez astigmatické složky, bez poruchy barvocitu a bez progresivního očního
onemocnění. Vadí postižení sluchu těžšího stupně a těžké vestibulární
syndromy.
Učební obor
je vhodný i pro mladistvé se změněnou pracovní schopností (postižení
dolních končetin, onemocnění dýchacího systému, nemoci srdce a cév,
uropoetického systému, trávicího systému a sluchového systému).
Do učebního oboru mohou být přijati pouze mladiství, jejichž zdravotní způsobilost posoudil dorostový lékař.
Profil absolventa oboru
Příprava
žáka v učebním oboru směřuje k tomu, aby po jejím absolvování
žák:
-
zdokonalil a upevnil své
dovednosti potřebné k sebepoznání, seberegulaci a sebevýchově;
-
upevnil a prohloubil si žádoucí
postoje k osobním i nadosobním hodnotám;
-
uměl v souladu s jazykovými,
komunikačními a společenskými normami řešit základní životní a pracovní
situace;
-
dokázal vyhledávat informace
důležité pro osobní i pracovní rozvoj, dovedl je používat a předávat;
-
chápal funkci spisovného
jazyka a rozdíl mezi vyjadřováním spisovným a nespisovným, dovedl se
správně a výstižně vyjadřovat v mateřském jazyce;
-
byl schopen používat cizí
jazyk jako prostředek dorozumění a předávání informací; rozuměl tématům
pojednávajícím o otázkách osobního, společenského i pracovního života,
dokázal se vyjadřovat v běžných řečových situacích;
-
uvědomoval si význam umění
pro člověka, orientoval se v druzích a žánrech literatury; dovedl
rozlišovat mezi hodnotnými díly a literaturou nízké umělecké hodnoty; byl
tolerantní ke vkusu druhých;
-
cítil spoluodpovědnost za živou
i neživou přírodu, za kulturní a historické památky a byl ochoten je
ochraňovat;
-
chápal fungování demokracie
a disponoval dovednostmi potřebnými k aktivnímu občanskému životu;
-
uvědomoval si svou národní
a evropskou identitu, svá lidská práva a respektoval práva ostatních lidí;
byl připraven k soužití s různými společenskými minoritami,
nepodléhal xenofobii, rasismu a intoleranci;
-
pociťoval odpovědnost za
sebe sama, svou rodinu i širší lidské společenství, za svůj stát a jeho
bezpečnost, plnil své občanské povinnosti a respektoval zákony;
-
stavěl si v životě
takové priority, které jsou v souladu s humanismem, slušností a lidskou
solidaritou;
-
rozvinul a prohloubil své
numerické dovednosti a návyky, pochopil kvantitativní a prostorové
vztahy, porozuměl závislostem;
-
uměl řešit jednoduché
pracovní i osobní problémy pracovat s informacemi;
-
osvojil a rozvinul dovednosti,
které mu umožní poznávat přírodu i prostředí, ve kterém lidé žijí a
pracují (např. z hlediska ekologie, ochrany zdraví atd.);
-
byl schopen poskytnout první
pomoc při úrazu či náhlém onemocnění, ovládal zásady správné životosprávy
a zdravého životního stylu, vytvořil si pocit odpovědnosti za vlastní
zdraví;
- měl vytvořeny předpoklady pro žádoucí transfer získaných pohybových dovedností do motoriky pracovních činností, ovládal kompenzační cvičení vhodná pro regeneraci tělesných i duševních sil, usiloval o rozvoj své tělesné zdatnosti a upevňování svého zdraví.
Odborné vědomosti, dovednosti a postoje
Po ukončení
přípravy v učebním oboru ruční vyšívačka a po úspěšném vykonání závěrečné zkoušky absolventka umí číst pracovní výkresy,
určit pracovní postup a zvolit vhodný materiál, zvolit a připravit potřebné
nástroje a pomůcky, měřit materiály, zhotovovat popruhy k vypínání na rám,
napínat materiál na rám, napínat textilie na bubínek, přetiskovat vzory na
materiál, zafixovat tisk na látku, kreslit a vypichovat pauzy, stehovat,
prakticky ovládá všechny techniky vyšívaní, umí čistit a udržovat výšivky.
Dále umí hodnotit kvalitu vykonané práce, hospodárně využívat používané
materiály a energie a působit na ostatní členy pracovního kolektivu přístupem
k práci i vkusem.
Absolventka
se orientuje v základních vztazích svého odvětví k životnímu prostředí
a v zásadách jeho ochrany před možnými negativními vlivy. Dovede své
pracovní činnosti v rámci plnění pracovních úkolů vykonávat tak, aby životní
prostředí nenarušovala, ale naopak přispívala k jeho zlepšení. Dodržuje
při práci zásady a předpisy bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a
hygieny práce, dodržuje předpisy protipožární ochrany a umí zacházet s
protipožárním zařízením.
Příprava v učebním oboru vytváří i předpoklady k tomu, aby absolventka po příslušné praxi byla schopna zhotovovat pracovní výkresy pro potřeby výšivky, realizovat návrhy výtvarníků, určit pracovní postup, pracovní místo a nástroje k vyšíváni sobě i pro skupinu pracovníků, provádět všechny techniky ruční výšivky v plném rozsahu a provádět přesné kopie starých výšivek. Umí posuzovat přímé i nepřímé vlivy své činnosti na životní prostředí, hodnotit je a zaujímat k nim odpovědná stanoviska.
Požadavky na bezpečnost a ochranu zdraví při práci a hygienu práce
Neoddělitelnou
součástí teoretického i praktického vyučování je problematika bezpečnosti
a ochrany zdraví při práci, požární ochrany a hygieny práce.
Ve výchovně
vzdělávacím procesu musí výchova k bezpečnosti a ochraně zdraví při práci
vycházet z platných právních předpisů - zákonů, prováděcích vládních
nařízení, vyhlášek a norem. Výklad musí směřovat od všeobecného ke
konkrétnímu, tj. specifickému pro učební obor.
V prostorách
určených pro vyučování žáků je třeba vytvořit podle platných předpisů
podmínky pro zajištění bezpečnosti a hygieny práce. Je nevyhnutelné poučit
žáky o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci.
Nácvik a procvičování činností, odpovídajících pracím zakázaným mladistvým příslušným resortním seznamem, mohou žáci vykonávat při výuce pouze v rozsahu stanoveném učební osnovou. Pokud to vyžaduje charakter činností, stanoví učební osnova z hlediska bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a hygieny práce podmínky, za kterých je možné výuku žáků provádět.
Základními
podmínkami bezpečnosti a ochrany zdraví při práci se rozumí:
1.
důkladné seznámení žáků s předpisy o bezpečnosti a ochraně
zdraví při práci, protipožárními předpisy, s technologickými postupy,
2.
používání
technického vybavení, které odpovídá bezpečnostním a protipožárním předpisům,
3.
používání
osobních ochranných pracovních prostředků podle platných předpisů,
4.
vykonávání
stanoveného dozoru.
Dozor vyžaduje soustavnou přítomnost
osoby pověřené vedením praktického vyučování žáků na jejich pracovišti.
V případě, že osoba pověřená vedením praktického vyučování neobsáhne
současně zrakově všechna pracovní místa, je povinna je soustavně
kontrolovat.
Stálý dozor předpokládá
trvalou přítomnost osoby, pověřené vedením praktického vyučování žáků
na jejich pracovišti.
Přímý dozor vyžaduje trvalou přítomnost osoby pověřené vedením praktického vyučování žáků na jejich pracovišti. Všechna pracovní místa musí osoba pověřená přímým dozorem zrakově obsáhnout z takového místa a vzdálenosti, aby mohla po předchozí instruktáži bezprostředně zasáhnout v případě porušení bezpečnostních předpisů a pracovních pokynů při ohrožení zdraví.
Možnosti dalšího vzdělávání absolventů
Absolventi,
kteří úspěšně vykonali závěrečnou zkoušku, se mohou ucházet o přijetí
do studijního oboru SOU pro absolventy tříletých učebních oborů navazujícího
na předešlou přípravu.
Absolventi
mohou studovat i na jiných druzích středních škol, včetně vojenských, za
podmínek stanovených příslušnými právními předpisy.