Kmenový
obor: |
8241H
Výtvarné a uměleckořemeslné práce |
Kód a název vzdělávacího
programu: |
82-51-H/015 Obuvník pro scénickou obuv |
Vstupní
předpoklady žáků: |
splnění
povinné školní docházky, úspěšné složení talentové zkoušky,
zdravotní způsobilost uchazeče. |
Délka vzdělávacího programu a
forma studia: |
3 roky, denní studium |
Stručný popis oboru
Vysekávání dílců, tvarování a napínání svršků obuvi na kopyta, spojování dílců sbíjením, lepením, šitím, lisováním apod. Zhotovování scénické a jiné obuvi z usní, pryže, plastů, textilu a dalších materiálů. Opravy obuvi a zhotovování obuvi na zakázku. Používání ručních nástrojů, vysekávacích strojů, frézek, šicích strojů a dalších speciálních obuvnických strojů.
Zdravotní požadavky na uchazeče
Pro zařazení
do učebního oboru obuvník pro scénickou obuv vadí postižení páteře,
skoliózy, stavy po operaci páteře, postižení horních končetin omezující
funkce zejména malých kloubů, onemocnění omezující sílu svalstva.
Dále jsou
nevhodná chronická a alergická onemocnění kůže rukou a obličeje (přecitlivělost
na chemická a mechanická dráždidla), chronická a alergická onemocnění dýchacího
systému (přecitlivělost na chemická dráždidla).
Při výběru
uchazečů vadí nemoci srdce, vrozené vady srdeční haemodynamicky významné,
záchvatové stavy dekompenzované i subkompenzované, onemocnění nervová,
provázená poruchami pohybových funkcí a koordinací, poruchy zraku, není-li
centrální ostrost zraková S/10 a J.č. 2 s možnou korekcí brýlemi.
Poznámka: Obor je vhodný i pro mladistvé se ZPS (poruchy sluchu, vady dolních končetin).
Profil absolventa oboru
Příprava
žáka v učebním oboru směřuje k tomu, aby po jejím absolvování
žák:
-
zdokonalil a upevnil své
dovednosti potřebné k sebepoznání, seberegulaci a sebevýchově;
-
upevnil a prohloubil si žádoucí
postoje k osobním i nadosobním hodnotám;
-
uměl v souladu s jazykovými,
komunikačními a společenskými normami řešit základní životní a pracovní
situace;
-
dokázal vyhledávat informace
důležité pro osobní i pracovní rozvoj, dovedl je používat a předávat;
-
chápal funkci spisovného
jazyka a rozdíl mezi vyjadřováním spisovným a nespisovným, dovedl se
správně a výstižně vyjadřovat v mateřském jazyce;
-
byl schopen používat cizí
jazyk jako prostředek dorozumění a předávání informací; rozuměl tématům
pojednávajícím o otázkách osobního, společenského i pracovního života,
dokázal se vyjadřovat v běžných řečových situacích;
-
uvědomoval si význam umění
pro člověka, orientoval se v druzích a žánrech literatury; dovedl
rozlišovat mezi hodnotnými díly a literaturou nízké umělecké hodnoty; byl
tolerantní ke vkusu druhých;
-
cítil spoluodpovědnost za živou
i neživou přírodu, za kulturní a historické památky a byl ochoten je
ochraňovat;
-
chápal fungování demokracie
a disponoval dovednostmi potřebnými k aktivnímu občanskému životu;
-
uvědomoval si svou národní
a evropskou identitu, svá lidská práva a respektoval práva ostatních lidí;
byl připraven k soužití s různými společenskými minoritami,
nepodléhal xenofobii, rasismu a intoleranci;
-
pociťoval odpovědnost za
sebe sama, svou rodinu i širší lidské společenství, za svůj stát a jeho
bezpečnost, plnil své občanské povinnosti a respektoval zákony;
-
stavěl si v životě
takové priority, které jsou v souladu s humanismem, slušností a lidskou
solidaritou;
-
rozvinul a prohloubil své
numerické dovednosti a návyky, pochopil kvantitativní a prostorové
vztahy, porozuměl závislostem;
-
uměl řešit jednoduché
pracovní i osobní problémy pracovat s informacemi;
-
osvojil a rozvinul dovednosti,
které mu umožní poznávat přírodu i prostředí, ve kterém lidé žijí a
pracují (např. z hlediska ekologie, ochrany zdraví atd.);
-
byl schopen poskytnout první
pomoc při úrazu či náhlém onemocnění, ovládal zásady správné životosprávy
a zdravého životního stylu, vytvořil si pocit odpovědnosti za vlastní
zdraví;
- měl vytvořeny předpoklady pro žádoucí transfer získaných pohybových dovedností do motoriky pracovních činností, ovládal kompenzační cvičení vhodná pro regeneraci tělesných i duševních sil, usiloval o rozvoj své tělesné zdatnosti a upevňování svého zdraví.
Odborné vědomosti, dovednosti a postoje
Po ukončení
přípravy v učebním oboru obuvník pro scénickou obuv a po úspěšném
vykonání závěrečné zkoušky absolvent umí rozpoznávat podle znaků a uměleckořemeslných
prvků jednotlivá slohová období, ovládat základy kresby ornamentu, figury
a modelování, předpisy bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, požární
ochrany a zásady poskytování první pomoci. Umí vést. prvotní evidenci
pracovního času a materiálu, orientovat se v normách ČSN a v popisech
pracovních postupů, technologií a materiálů, v pracovních výkresech a
dokumentaci. Absolvent umí provádět běžnou údržbu nářadí, strojů a zařízení,
orientuje se v základních vztazích svého odvětví výroby k životnímu
prostředí a v zásadách jeho ochrany před možnými negativními vlivy.
Absolvent umí
připravovat potřebný materiál k výrobě scénické, taneční a krojové
obuvi, vykrojit potřebné dílce podle šablon na podešve, stélky, podpatky,
klínky, vyztužení do špiček, zasekávat ručně a strojně podpatky, klínky,
vyztužovat do špiček a boků do potřebné síly, barvit výkroje, provádět
další pomocné práce, zhotovovat rysky a podešve, napíchat šídlem pro
stehové šití a připevnění na kopyto, napínat obrácený svršek na
kopyto, přišít svršek k podešvi, zaklepávat okraje vrchových dílců ručně,
upravovat okraje, přiklepnout podešev, našívat ozdoby a ozdobné dílce,
spojovat a našívat podšívkové a vrchové dílce, upravovat okraje svršku
lemováním, obšíváním; spojovat nártové a zadní dílce, šít zadní pásky
na holínkách a botách, obrátit obuv, montovat podpatek, připravovat stélky
na výrobu rámové obuvi, upravovat rám, všít rám, postavit a uhladit rám,
přišít podešve jednoduchým stehem, zhotovit šněrování pat, překolíčkovat
podešve v patě, provést stav u podpatku a upravovat obuv včetně barvení
svršku, brát míru, upravovat kopyto podle míry, zhotovovat kopie kopyta a
zakreslovat do sítě přímek podle výtvarného návrhu, spolupracovat s výtvarníkem
a chápat základní umělecké záměry při realizaci výtvarných návrhů,
dodržovat technologickou disciplínu a přispívat k optimálnímu průběhu výroby
scénické a krojové obuvi.
Příprava v oboru obuvník pro scénickou obuv vytváří předpoklady k tomu, aby absolvent po příslušné praxi byl schopen zhotovovat individuální prototypy taneční obuvi a baletních špiček podle potřeb sólových tanečníků s úpravou fazóny a kopyt, samostatně zhotovovat ručně šité "komtes" lodičky a baletní střevíčky dámské i pánské šité z míčového chrómu, různé druhy historické obuvi (gotické, rokokové, empírové apod.), artistickou obuv obráceným způsobem, rámovou obuv s přizpůsobením fazóny podle návrhů výtvarníka, klaunskou obuv s vytvořením fazóny a prodloužením špičky a paty.
Požadavky na bezpečnost a ochranu zdraví při práci a hygienu práce
Neoddělitelnou
součástí teoretického i praktického vyučování je problematika bezpečnosti
a ochrany zdraví při práci, požární ochrany a hygieny práce.
Ve výchovně
vzdělávacím procesu musí výchova k bezpečnosti a ochraně zdraví při práci
vycházet z platných právních předpisů - zákonů, prováděcích vládních
nařízení, vyhlášek a norem. Výklad musí směřovat od všeobecného ke
konkrétnímu, tj. specifickému pro učební obor.
V prostorách
určených pro vyučování žáků je třeba vytvořit podle platných předpisů
podmínky pro zajištění bezpečnosti a hygieny práce. Je nevyhnutelné poučit
žáky o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci.
Nácvik a procvičování činností, odpovídajících pracím zakázaným mladistvým příslušným resortním seznamem, mohou žáci vykonávat při výuce pouze v rozsahu stanoveném učební osnovou. Pokud to vyžaduje charakter činností, stanoví učební osnova z hlediska bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a hygieny práce podmínky, za kterých je možné výuku žáků provádět.
Základními
podmínkami bezpečnosti a ochrany zdraví při práci se rozumí:
1.
důkladné
seznámení žáků s předpisy o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci, s protipožárními
předpisy, s technologickými postupy,
2.
používání
technického vybavení, které odpovídá bezpečnostním a protipožárním předpisům,
3.
používání
osobních ochranných pracovních prostředků podle platných předpisů,
4.
vykonávání
stanoveného dozoru.
Dozor vyžaduje soustavnou přítomnost
osoby pověřené vedením praktického vyučování žáků na jejich pracovišti.
V případě, že osoba pověřená vedením praktického vyučování neobsáhne
současně zrakově všechna pracovní místa, je povinna je soustavně
kontrolovat.
Stálý dozor předpokládá
trvalou přítomnost osoby, pověřené vedením praktického vyučování žáků
na jejich pracovišti.
Přímý dozor vyžaduje trvalou přítomnost osoby pověřené vedením praktického vyučování žáků na jejich pracovišti. Všechna pracovní místa musí osoba pověřená přímým dozorem zrakově obsáhnout z takového místa a vzdálenosti, aby mohla po předchozí instruktáži bezprostředně zasáhnout v případě porušení bezpečnostních předpisů a pracovních pokynů při ohrožení zdraví.
Zařazování absolventů
Učební obor obuvník pro scénickou obuv připravuje zejména pro povolání obuvník scénické a krojové obuvi.
Možnosti dalšího vzdělávání absolventů
Absolventi,
kteří úspěšně vykonali závěrečnou zkoušku, se mohou ucházet o přijetí
do studijního oboru SOU pro absolventy tříletých učebních oborů navazujícího
na předešlou přípravu.