Kmenový
obor: |
8251LVýtvarné
a uměleckořemeslné práce |
Kód a název vzdělávacího
programu: |
82-51-L/009
Uměleckořemeslná stavba hudebních nástrojů - strunné nástroje
82-51-L/010
Uměleckořemeslná stavba hudebních nástrojů - klávesové nástroje
82-51-L/027 Uměleckořemeslná stavba hudebních nástrojů - dechové a bicí nástroje |
Dosažený
stupeň vzdělání: |
úplné
střední odborné |
Způsob ukončení a certifikace: |
maturitní
zkouška |
Výsledky vzdělávání
Absolvent
studijního oboru je středoškolsky vzdělaný pracovník se všeobecným i
odborným vzděláním. Je připraven pro výkon náročných pracovních činností
manuálního charakteru v oblasti uměleckořemeslné stavby hudebních nástrojů.
Podle specifické přípravy se především zabývá zhotovováním hudebních
nástrojů převážně rukodělně podle příslušné dokumentace nebo výtvarných
návrhů s použitím původní technologie a původních materiálů.
Absolvent
oboru má komplexní znalosti o hudebních nástrojích z hlediska historie výroby
při respektování výtvarně estetického cítění současného člověka a
znalosti módních trendů dané doby. Absolvent je seznámen s organizací ruční
výroby a na ni navazujícími prvky strojové výroby.
Po ukončení přípravy ve studijním oboru uměleckořemeslná stavba hudebních nástrojů absolvent ovládá historické, tradiční a moderní techniky vytváření výrobků z původních i současných materiálů tak, že je schopen samostatně je reprodukovat a vlastními schopnostmi a s vypěstovaným výtvarným citem je dále zdokonalovat. Umí používat technickou a technologickou dokumentaci pracovních operací daného oboru, umí číst technické výkresy, zhotovovat dílenské výkresy, provádět výpočty a výběr materiálu pro přípravu koncertních i mistrovských nástrojů. Pracuje podle příslušných pracovních postupů a technologických předpisů, provádí jednoduchá i složitá měření během pracovního procesu pomocí měřidel a měřících přístrojů, kontroluje a hodnotí výsledky pracovního procesu po stránce kvalitativního a funkčního provedení. Umí seřídit základní stroje a zařízení, ovládá běžnou údržbu a opravy nářadí a nástrojů, odpovídá za hospodaření se svěřeným materiálem.
Předpokládané vědomosti a dovednosti obecného
charakteru
Výuka
postupně a promyšleně směřuje k tomu, aby po jejím ukončení žák
·
disponoval rozvinutými dovednostmi potřebnými
pro sebereflexi a sebehodnocení, utvořil si adekvátní sebevědomí, měl
pozitivní, demokratické společnosti odpovídající hodnotovou orientaci,
·
chápal fungování demokracie, osvojil
si vědomosti a dovednosti potřebné k aktivnímu občanskému životu, byl připraven
plnit své občanské povinnosti, respektovat zákony a etické normy
demokratické společnosti,
·
uvědomoval si svou národní a
evropskou identitu, svá lidská práva a respektoval práva ostatních lidí;
byl připraven k soužití s různými společenskými minoritami, nepodléhal
xenofobii, rasismu a intoleranci,
·
chápal jazyk jako prostředek
komunikace a systém, dokázal jej vhodně užívat v nejrůznějších
komunikativních situacích,
·
uvědomoval si význam kultury osobního
projevu pro společenské a pracovní uplatnění, dovedl se kultivovaně ústně
i písemně vyjadřovat, uplatňoval společenskou a řečovou etiketu,
·
uměl získávat a podávat potřebné
informace, byl schopen vyjadřovat se o běžných věcech, kulturních zážitcích
i odborné problematice výstižně a logicky,
·
získal všeobecný kulturní rozhled,
chápal umění jako specifickou výpověď o skutečnosti, byl si vědom
hodnoty kulturních památek a přínosu umění pro život člověka,
·
cítil spoluodpovědnost za živou i neživou
přírodu, za kulturní a historické památky a byl ochoten je ochraňovat,
·
rozuměl tomu, jakým historickým vývojem
vznikla soudobá podoba světa a dovedl využívat poznatků o historii k hlubšímu
porozumění své současnosti,
·
byl schopen používat cizí jazyk jako
prostředek mezikulturní komunikace v rámci světa, poznávání kulturního
bohatství druhých národů, vzájemného porozumění a pochopení, ale i jako
prostředek pro potřeby svého povolání a dalšího vzdělávání,
·
dokázal v cizím jazyce komunikovat v
běžných společenských i pracovních situacích, rozuměl odbornému textu,
uvědoměle pracoval s odpovídajícími informačními zdroji, byl motivován k
dalšímu studiu cizích jazyků,
·
používal správně matematické pojmy
a jazyk matematiky, včetně symboliky a terminologie,
·
uměl efektivně numericky počítat a
užívat proměnnou, dokázal odhadnout výsledek, chápal kvantitativní a
prostorové vztahy, uplatňoval zásady prostorového vyjadřování,
·
porozuměl závislostem, uměl
zpracovat získané údaje formou grafu, diagramů, tabulek atd.,
·
uměl řešit problémy, byl schopen
matematizovat reálné situace, využívat matematických postupů, pracovat s
informacemi a obhájit vlastní řešení,
·
osvojil si základní přírodovědné
vědomosti, které mu umožní hlouběji porozumět přírodním jevům a procesům
i odborným problémům svého oboru, naučil se (např. v oblasti ekologie,
ochrany zdraví atd.) zaujímat aktivní postoje a hledat řešení problémů,
·
dokázal poskytnout první pomoc při
úrazu a náhlém onemocnění, ovládal základy zdravovědy a zásady správné
životosprávy, aktivně usiloval o zdokonalování své tělesné zdatnosti a
uvědomoval si její význam,
·
projevoval smysl pro čestnost, spolupráci
a vzájemnou pomoc, byl ohleduplný k ostatním,
·
orientoval se na trhu práce a aktivně
rozhodoval o svém pracovním uplatnění.
Předpokládané vědomosti a dovednosti odborného
charakteru
Výuka
postupně a promyšleně směřuje k tomu, aby po jejím ukončení žák
·
ovládal obecné principy periodizace
historického vývoje společnosti a její kultury s akcentem na orientaci v
oblasti vývoje hudby, a to zejména v souvislostech obecně historických a
kulturních,
·
ovládal základy technického zobrazování,
·
dovedl vytvářet asociace mezi skutečným
tvarem zobrazeného objektu a jeho znázorněním,
·
používal předpisy bezpečnosti a
ochrany zdraví při práci, požární ochrany a zásady poskytování první
pomoci,
·
četl a zhotovoval pracovní výkresy a
ovládal další způsoby grafické komunikace,
·
pracoval s osobním počítačem na přiměřené
úrovni,
·
aktivně používal odbornou
terminologii svého oboru, aplikoval poznané jevy, principy, estetické vztahy
a souvislosti při řešení praktických úkolů,
·
měl komplexní přehled o výrobě a
zpracování používaných materiálů a surovin a o zušlechťovacích
procesech,
·
měl speciální vědomosti z oblasti
uměleckořemeslného zpracování dřeva a kovů dané charakterem konkrétní
specifické přípravy studijního oboru,
·
posuzoval vlastnosti používaného
materiálu,
·
prováděl kontrolu jakosti materiálů
a výrobků,
·
dodržoval technologickou a pracovní kázeň,
·
vedl osobní evidenci o vykonané práci,
o spotřebě materiálu,
·
obsluhoval základní stroje a zařízení
v dílnách a prováděl jejich běžnou údržbu,
·
uplatňoval základní vztahy své
profese k ostatním profesím uměleckořemeslné práce,
·
orientoval se v základních vztazích
svého odvětví výroby k životnímu prostředí a v zásadách jeho
ochrany před možnými negativními vlivy,
·
vykonával své pracovní činnosti v rámci
plnění pracovních úkolů tak, aby životní prostředí nenarušoval, ale
naopak přispíval k jeho zlepšení.
Příprava ve
studijním oboru uměleckořemeslná stavba hudebních nástrojů vytváří předpoklady
k tomu, aby absolvent po příslušné praxi
·
pracoval podle složitějších
technologických postupů,
·
rozpoznával závady na hudebním nástroji
a volil optimální způsob jejich odstranění,
·
prováděl složité opravy hudebních
nástrojů včetně restaurování historických hudebních nástrojů,
·
uplatňoval způsoby zvyšování
efektivity práce a kvality výrobků a k těmto požadavkům vedl i podřízené
pracovníky.
Výuka ve
studijním oboru uměleckořemeslná stavba hudebních nástrojů se specifickou
přípravou pro strunné nástroje
postupně a promyšleně směřuje k tomu, aby po jejím ukončení žák
·
ovládal práce spojené s výrobou, seřízením
nebo opravou strunných nástrojů; smyčců,
·
znal technologii zpracování dřeva i
ostatních používaných materiálů,
·
ovládal práce související s prováděním
povrchových úprav všech zhotovovaných strunných nástrojů.
Specifická příprava
pro strunné nástroje vytváří předpoklady k tomu aby absolvent studijního
oboru uměleckořemeslná stavba hudebních nástrojů po příslušné praxi
·
komplexně seřídil hudební nástroj,
pomocí zrakových, sluchových a hmatových vjemů,
·
prováděl tónové úpravy,
·
rozpoznával závady na nástroji a
volil optimální způsob jejich odstranění,
·
prováděl složité servisní a generální
opravy nástrojů,
·
vyhotovoval administrativní podklady
pro účtování nákladů na příslušné práce a opravy.
Specifická příprava pro strunné nástroje se v
průběhu studia specializuje podle jednotlivých základních profesí výroby
strunných nástrojů na: a) oblast přípravy pro výrobu houslí, b) oblast přípravy
pro výrobu kytar, c) oblast přípravy pro výrobu smyčců.
Výuka ve
studijním oboru uměleckořemeslná stavba hudebních nástrojů se specifickou
přípravou pro klávesové nástroje
postupně a promyšleně směřuje k tomu, aby po jejím ukončení žák
·
ovládal práce spojené s výrobou
klavírů,
·
znal technologii zpracování dřeva,
sesazení sesazenek z poddýžek a dýh,
·
ovládal práce s dýhou a poddýžkou
související s povrchovou úpravou dýhovaných ploch,
·
znal výrobu speciálních polotovarů
·
prováděl půdování, kování a
potahování, podílel se na okližování,
·
komplexně montoval mechanismus klavíru
se dvěma pedály,
·
prováděl
jednoduché regulační úkony mechanismu klavíru,
·
ovládal základní tónování,
·
vyhodnocoval opravy a způsob jejich odstranění.
Specifická příprava
pro klávesové nástroje vytváří předpoklady k tomu aby absolvent studijního
oboru uměleckořemeslná stavba hudebních nástrojů po příslušné praxi
·
prováděl náročné operace, jako je
vypracování klavíru, montáž 3. pedálu prolongement,
·
individuálně prováděl složité řezbářské
práce,
·
ladil nástroje, intonoval nástroje včetně
kontroly celého výrobku,
·
komplexně seřídil mechanismus pomocí
zrakových, sluchových a hmatových vjemů,
·
prováděl tónové úpravy a všechny
regulační chody mechanismu,
·
rozpoznával, závady na nástroji a
volil optimální způsob jejich odstranění,
·
prováděl složité servisní a generální
opravy nástrojů,
·
vyhotovoval administrativní podklady pro účtování nákladů
na příslušné práce a opravy.
Výuka
ve studijním oboru uměleckořemeslná stavba hudebních nástrojů se
specifickou přípravou pro dechové a
bicí nástroje postupně a promyšleně směřuje k tomu, aby po jejím
ukončení žák
·
ovládal práce při výrobě bicích nástrojů,
jazýčkových a retných nástrojů, nátrubkových nástrojů a strojiv nátrubkových
nástrojů,
Specifická příprava
pro dechové a bicí nástroje vytváří předpoklady k tomu aby absolvent
studijního oboru uměleckořemeslná stavba hudebních nástrojů po příslušné
praxi
·
komplexně sestavil bicí nástroje,
jazýčkové a retné nástroje, nátrubkové nástroje,
·
seřídil mechanismus strojiv,
·
zhotovil
rytinu na nástroji,
·
pomocí
zrakových, sluchových a hmatových vjemů prováděl tónové úpravy všech
chodu mechanik nástrojů,
·
rozpoznal závady nástrojů a volil optimální způsob
jejich odstranění,
·
prováděl složité servisní a generální
opravy nástrojů,
·
vyhotovil administrativní podklady pro vyúčtování uměleckořemeslných
prací a oprav.
·
Specifická příprava pro
dechové a bicí nástroje se v průběhu studia specializuje podle jednotlivých
základních profesí výroby dechových a bicích nástrojů na: a) oblast přípravy
pro výrobu nátrubkových nástrojů, b) oblast přípravy pro výrobu strojiv,
c) oblast přípravy pro výrobu jazýčkových a retných nástrojů.
Výuka v
oblasti přípravy pro výrobu nátrubkových nástrojů postupně a promyšleně
směřuje k tomu, aby po jejím ukončení žák
·
prováděl tvarování dílů, spojoval
součásti pájením,
·
komplexně montoval nátrubkové nástroje,
·
vyhodnocoval opravy a způsoby odstranění závad.
Výuka v
oblasti přípravy pro výrobu nátrubkových
nástrojů vytváří předpoklady k tomu aby absolvent studijního oboru uměleckořemeslná
stavba hudebních nástrojů po příslušné praxi
·
prováděl náročné operace, jako je
montáž a stavba jednotlivých typů nástrojů včetně kontroly celého výrobku,
·
vykonával nižší technickohospodářské
funkce.
Výuka v
oblasti přípravy pro výrobu strojiv
postupně a promyšleně směřuje k tomu, aby po jejím ukončení žák
·
zhotovoval části strojiv,
·
prováděl montáž měničů, snižců,
lícování kanálků,
·
komplexně montoval strojiva,
·
vyhodnocoval opravy a způsoby jejich
odstranění.
Výuka v
oblasti přípravy pro výrobu strojiv vytváří předpoklady k tomu aby
absolvent studijního oboru uměleckořemeslná stavba hudebních nástrojů po
příslušné praxi
·
prováděl náročné pracovní
operace,jako je montáž a stavba cylindrového a perinetového strojiva,
·
ladil nástroj včetně kontroly celého
výrobku,
·
vykonával nižší technickohospodářské
funkce.
Výuka v
oblasti přípravy pro výrobu jazýčkových
a retných nástrojů postupně a promyšleně směřuje k tomu, aby po jejím
ukončení žák
·
prováděl přípravu výroby a spojování
částí mechanik,
·
komplexně montoval jazýčkové a retné
nástroje,
·
vyhodnocoval opravy a způsoby odstranění závad.
Výuka v
oblasti přípravy pro výrobu jazýčkových a retných nástrojů vytváří předpoklady
k tomu aby absolvent studijního oboru uměleckořemeslná stavba hudebních nástrojů
po příslušné praxi
·
prováděl náročné pracovní operace
jako je montáž a stavba všech typů jazýčkových a retných nástrojů,
·
ladil nástroje včetně kontroly celého
výrobku,
· vykonával nižší technickohospodářské funkce.
Možnosti uplatnění absolventa
Vykonáním
maturitní zkoušky absolvent získává kvalifikaci pro výkon povolání, které
je určeno specifickou přípravou studijního oboru. Jedná se zejména o povolání
manuálního charakteru při stavbě jednotlivých druhů hudebních nástrojů,
jejich opravách a po získání praxe případně i restaurování historických
hudebních nástrojů.
Absolventi,
kteří úspěšně vykonali maturitní zkoušku se mohou ucházet o studium na
vyšších odborných školách a na vysokých školách.