Kmenový
obor: |
8251L
Výtvarné a uměleckořemeslné práce |
Kód a název vzdělávacího
programu: |
82-51-L/022
Uměleckořemeslné zpracování kamene a keramiky - práce kamenosochařské
82-51-L/014 Uměleckořemeslné zpracování kamene a keramiky - práce keramické |
Dosažený
stupeň vzdělání: |
úplné střední odborné |
Způsob ukončení a certifikace: |
maturitní
zkouška |
Výsledky vzdělávání
Absolvent
studijního oboru je středoškolsky vzdělaný pracovník se všeobecným i
odborným vzděláním. Je připraven pro kvalifikovaný výkon náročných
pracovních činností manuálního charakteru v příslušné oblasti užitého
umění. Důraz je kladen na vzdělávání v kontextu široce pojímaného
občanství, a tedy na obecně přijímané kvality člověka důležité pro
jeho uplatnění v demokratické společnosti. Přitom je akcentována osobnost
žáka, orientace na jeho životní adaptabilitu, na přípravu k práci v podmínkách
rychle se měnící společnosti a současně i na přípravu k životu v
harmonii s prostředím, s okolním světem i se sebou.
Po ukončení
přípravy ve studijním oboru je absolvent připraven zejména pro výkon
pracovních činností v oblasti reprodukčního kamenosochařství nebo
keramické výroby užitkových a dekoračních předmětů prováděných převážně
rukodělně podle příslušné dokumentace nebo návrhů výtvarníků. Pro výkon
uvedených činností jsou vytvářeny předpoklady všeobecným i odborným vzděláváním
žáků, rozvojem jejich estetického cítění, výtvarného myšlení a vyjadřování.
Absolvent ovládá historické, tradiční a moderní techniky vytváření uměleckořemeslných výrobků z kovových materiálů tak, že je schopen samostatně je reprodukovat a vlastními schopnostmi a s vypěstovaným výtvarným citem je dále zdokonalovat. Umí používat technickou a technologickou dokumentaci pracovních operací daného oboru, umí číst technické výkresy, zhotovovat dílenské výkresy, provádět výpočty a výběr materiálu. Pracuje podle příslušných pracovních postupů a technologických předpisů, kontroluje a hodnotí výsledky pracovního procesu. Umí seřídit základní stroje a zařízení, ovládá běžnou údržbu a opravy nářadí a nástrojů, odpovídá za hospodaření se svěřeným materiálem.
Předpokládané vědomosti a dovednosti obecného
charakteru
Výuka
postupně a promyšleně směřuje k tomu, aby po jejím ukončení žák
·
disponoval rozvinutými dovednostmi potřebnými
pro sebereflexi a sebehodnocení, utvořil si adekvátní sebevědomí, měl
pozitivní, demokratické společnosti odpovídající hodnotovou orientaci,
·
chápal fungování demokracie, osvojil
si vědomosti a dovednosti potřebné k aktivnímu občanskému životu, byl připraven
plnit své občanské povinnosti, respektovat zákony a etické normy
demokratické společnosti,
·
uvědomoval si svou národní a
evropskou identitu, svá lidská práva a respektoval práva ostatních lidí;
byl připraven k soužití s různými společenskými minoritami, nepodléhal
xenofobii, rasismu a intoleranci,
·
chápal jazyk jako prostředek
komunikace a systém, dokázal jej vhodně užívat v nejrůznějších
komunikativních situacích,
·
uvědomoval si význam kultury osobního
projevu pro společenské a pracovní uplatnění, dovedl se kultivovaně ústně
i písemně vyjadřovat, uplatňoval společenskou a řečovou etiketu,
·
uměl získávat a podávat potřebné
informace, byl schopen vyjadřovat se o běžných věcech, kulturních zážitcích
i odborné problematice výstižně a logicky,
·
získal všeobecný kulturní rozhled,
chápal umění jako specifickou výpověď o skutečnosti, byl si vědom
hodnoty kulturních památek a přínosu umění pro život člověka,
·
cítil spoluodpovědnost za živou i neživou
přírodu, za kulturní a historické památky a byl ochoten je ochraňovat,
·
rozuměl tomu, jakým historickým vývojem
vznikla soudobá podoba světa a dovedl využívat poznatků o historii k hlubšímu
porozumění své současnosti,
·
byl schopen používat cizí jazyk jako
prostředek mezikulturní komunikace v rámci světa, poznávání kulturního
bohatství druhých národů, vzájemného porozumění a pochopení, ale i jako
prostředek pro potřeby svého povolání a dalšího vzdělávání,
·
dokázal v cizím jazyce komunikovat v
běžných společenských i pracovních situacích, rozuměl odbornému textu,
uvědoměle pracoval s odpovídajícími informačními zdroji, byl motivován k
dalšímu studiu cizích jazyků,
·
používal správně matematické pojmy
a jazyk matematiky, včetně symboliky a terminologie,
·
uměl efektivně numericky počítat a
užívat proměnnou, dokázal odhadnout výsledek, chápal kvantitativní a
prostorové vztahy, uplatňoval zásady prostorového vyjadřování,
·
porozuměl závislostem, uměl
zpracovat získané údaje formou grafu, diagramů, tabulek atd.,
·
uměl řešit problémy, byl schopen
matematizovat reálné situace, využívat matematických postupů, pracovat s
informacemi a obhájit vlastní řešení,
·
osvojil si základní přírodovědné
vědomosti, které mu umožní hlouběji porozumět přírodním jevům a procesům
i odborným problémům svého oboru, naučil se (např. v oblasti ekologie,
ochrany zdraví atd.) zaujímat aktivní postoje a hledat řešení problémů,
·
dokázal poskytnout první pomoc při
úrazu a náhlém onemocnění, ovládal základy zdravovědy a zásady správné
životosprávy, aktivně usiloval o zdokonalování své tělesné zdatnosti a
uvědomoval si její význam,
·
projevoval smysl pro čestnost, spolupráci
a vzájemnou pomoc, byl ohleduplný k ostatním,
·
orientoval se na trhu práce a aktivně
rozhodoval o svém pracovním uplatnění.
Předpokládané vědomosti a dovednosti odborného
charakteru
Výuka
postupně a promyšleně směřuje k tomu, aby po jejím ukončení žák
·
ovládal obecné principy periodizace
historického vývoje společnosti a její výtvarné kultury včetně uměleckých
řemesel,
·
měl znalosti obecných historických zákonitostí
estetiky užitého výtvarného umění,
·
rozpoznával podle znaků a uměleckořemeslných
prvků jednotlivá slohová období,
·
chápal podmíněnost každé vývojové
etapy etapou předcházející až po současnost, a to v obecně historickém
procesu i v konkrétní oblasti dějin národních a v odlišnosti vývoje výtvarné
kultury včetně uměleckých řemesel,
·
ovládal základy kresby ornamentu,
figury a modelování,
·
dovedl vytvářet asociace mezi skutečným
tvarem zobrazeného objektu a jeho znázorněním,
·
četl a event. zhotovoval technické výkresy,
dílenské náčrty a ovládal další způsoby grafické komunikace,
·
pracoval s osobním počítačem na přiměřené
úrovni,
·
aktivně používal odbornou
terminologii svého oboru, aplikoval poznané jevy, principy, výtvarně
estetické vztahy a souvislosti při řešení praktických úkolů,
·
orientoval se v popisech pracovních
technologií, materiálů a starých technik,
·
posuzoval vlastnosti používaného
materiálu,
·
prováděl kontrolu jakosti materiálů
a výrobků,
·
dodržoval technologickou a pracovní kázeň,
·
uměl vést osobní evidenci o vykonané
práci, o spotřebě materiálu,
·
používal předpisy bezpečnosti a
ochrany zdraví při práci, požární ochrany a zásady poskytování první
pomoci,
·
obsluhoval základní stroje a zařízení
v dílnách a prováděl jejich běžnou údržbu,
·
uplatňoval základní vztahy své
profese k ostatním profesím uměleckořemeslné práce,
·
orientoval se v základních vztazích
svého odvětví výroby k životnímu prostředí a v zásadách jeho
ochrany před možnými negativními vlivy,
·
vykonával své pracovní činnosti v rámci
plnění pracovních úkolů tak, aby životní prostředí nenarušoval, ale
naopak přispíval k jeho zlepšení.
Výuka
ve studijním oboru uměleckořemeslné zpracování kamene a keramiky se
specifickou přípravou pro práce
kamenosochařské postupně a promyšleně směřuje k tomu, aby po jejím
ukončení žák
·
znal základní horniny v oboru a
jejich vhodné použití,
·
znal základní sortiment kamenických
výrobků,
·
určil povrchové úpravy,
·
zpracoval kámen do pravoúhlých tvarů,
·
vypracoval v kameni válcové, kuželové,
kulové i zborcené plochy,
·
četl technické výkresy,
·
připravil šablony nebo je sejmul z poškozených
kusů,
·
vybrousil a vyleštil kámen,
·
zpracoval jednoduché nápisy,
·
tesal písmo,
·
barvil, bronzoval a vyzlatil písmo v
kameni,
·
znal základní postupy kamenosochařské
reprodukce,
·
ovládal techniku realizace reliéfu na
můstek, na harfu,
·
ovládal techniku tečkování
·
ovládal techniku zvětšování i zmenšování
reprodukovaného modelu kružidly,
·
připravil sádrové formy a odléval
jednoduché odlitky,
·
ovládal restaurování poškozených sádrových
odlitků,
·
připravil jednoduchou výkresovou i
fotografickou dokumentaci restaurované architektury,
·
ovládal základní postupy restaurování
jednoduchých kamenických výrobků,
·
osadil reliéf i volnou plastiku.
Výuka ve
studijním oboru uměleckořemeslné zpracování kamene a keramiky se
specifickou přípravou pro práce
keramické postupně a promyšleně směřuje k tomu, aby po jejím ukončení
žák
·
znal keramické suroviny a sestavoval výrobní
hmoty,
·
vytáčel z volné ruky na hrnčířském
kruhu,
·
obtáčel, uchytil a retušoval
keramické výrobky,
·
sestavoval jednoduché glazury,
·
glazoval a dekoroval (namáčení, stříkání,
malování, engobování),
·
ovládal vypalovací proces,
·
vytvářel plošnou mozaiku,
·
modeloval dle daného modelu,
·
formoval,
·
vytvářel litím keramické břečky,
·
zatáčel na mechanickém kruhu,
·
pracoval se sádrou,
·
vyráběl sádrové modely na sádrařském
kruhu,
·
vyráběl jednoduché i složité
formy,
·
ovládal základy restaurování
keramických výrobků,
·
prováděl patinování keramického
zboží.
Možnosti uplatnění absolventa
Vykonáním maturitní zkoušky
absolvent získává kvalifikaci pro výkon povolání, které je určeno
specifickou přípravou studijního oboru. Jedná se zejména o povolání manuálního
charakteru, a
to sochař kamene a umělecký keramik.
Absolventi,
kteří úspěšně vykonali maturitní zkoušku se mohou ucházet o studium na
vyšších odborných školách a na vysokých školách.