Kód
a název vzdělávacího programu:
82-51-L/017 (85-09-4/01)
Uměleckořemeslné zpracování skla
- hutní tvarování
82-51-L/018 (85-09-4/02)
Uměleckořemeslné zpracování skla
- broušení a rytí
82-51-L/019 (85-09-4/03)
Uměleckořemeslné zpracování skla
- umělecké vitráže
82-51-L/020 (85-09-4/04)
Uměleckořemeslné zpracování skla
- malba skla
Dosažený
stupeň vzdělání: úplné
střední odborné
Způsob
ukončení a certifikace: maturitní
zkouška,
vysvědčení o maturitní zkoušce
Absolvent
studijního oboru je středoškolsky vzdělaný pracovník se všeobecným i
odborným vzděláním. Je připraven pro výkon náročných pracovních činností
manuálního charakteru v oblasti uměleckořemeslného zpracování skla. Podle
specifické přípravy se především zabývá zhotovováním individuálních
uměleckořemeslných výrobků převážně rukodílně podle výtvarných
návrhů s použitím původní technologie a původních materiálů.
Absolvent
oboru má komplexní znalosti o výrobě užitkového skla z hlediska
mechanických a fyzikálně chemických procesů probíhajících při hutním
tvarování, prvotní rafinaci a konečném zušlechťování sklářského výrobku
broušením, rytím, malováním a kombinací těchto technik při respektování
výtvarně estetického cítění současného člověka a znalosti módních
trendů dané doby. Absolvent je seznámen s organizací manufakturní sklářské
výroby a na ni navazujícími prvky: automatickým tvarováním, broušením,
rytím a tiskem barvou nebo drahými kovy.
Po ukončení specifické přípravy pro hutní tvarování absolvent ovládá historické, tradiční a moderní techniky vytváření výrobků ze sklovin, včetně hutní dekorace tak, že je schopen samostatně je reprodukovat a vlastními schopnostmi a s vypěstovaným výtvarným citem je dále zdokonalovat. Je seznámen se specifikou vedení sklářské čety v huti.
Po ukončení specifické přípravy pro broušení a rytí absolvent ovládá samostatnou tvorbu dekorů a jejich aplikací za použití kombinovaných zušlechťovacích historických, tradičních a moderních technik při důkladném seznámení s technikou broušení nebo rytí. Má rozvinutou schopnost koordinovat a kombinovat zušlechťovací techniky; je seznámen se specifikou řízení kolektivu při zušlechťování skla. Specifická příprava pro broušení a rytí se v průběhu přípravy specializuje podle jednotlivých základních sklářských profesí s ohledem na nadání a schopnosti žáků.
Po ukončení specifické přípravy pro umělecké vitráže absolvent má osvojeny znalosti výtvarného a konstrukčního řešení historických a moderních výrobků. V návaznosti na sklářské techniky je seznámen s použitím světla v architektuře jako součásti výtvarného a funkčního řešení oken, dveří, stěn, včetně svítících objektů a osvětlovacích těles. Ovládá techniky broušení plochého skla, malířské techniky a sklářské práce, především zasklívání do olova a s tím související pájení a svařování kovů, nové techniky a technologie spojování skla.
Po ukončení specifické přípravy pro malbu skla ovládá všechny techniky zdobení skla malbou, a to starými i novými s využitím moderní techniky a technologie.
Absolvent
studijního oboru uměleckořemeslné zpracování skla je vybaven vědomostmi
pro podnikatelskou a zaměstnaneckou
činnost v malých a středně velkých firmách. Pro výkon uvedených
činností vytváří předpoklady škola všeobecným i odborným vzděláváním
žáků a jejich výchovou.
Předpokládané vědomosti a dovednosti obecného charakteru
Absolvent studijního oboru uměleckořemeslné zpracování skla byl v průběhu přípravy veden k tomu, aby
·
disponoval
rozvinutými dovednostmi potřebnými
pro sebereflexi a sebehodnocení, utvořil
si adekvátní sebevědomí, měl pozitivní, demokratické společnosti odpovídající
hodnotovou orientaci,
·
chápal
fungování demokracie, osvojil si vědomosti a dovednosti potřebné k aktivnímu
občanskému životu, byl připraven plnit své občanské povinnosti,
respektovat zákony a etické normy demokratické společnosti,
·
uvědomoval
si svou národní a evropskou identitu, svá lidská práva a respektoval práva
ostatních lidí; byl připraven k soužití s různými společenskými
minoritami, nepodléhal xenofobii, rasismu a intoleranci,
·
chápal
jazyk jako prostředek komunikace a systém, dokázal jej vhodně užívat v nejrůznějších
komunikativních situacích,
·
uvědomoval
si význam kultury osobního projevu pro společenské a pracovní uplatnění,
dovedl se kultivovaně ústně i písemně
vyjadřovat, uplatňoval společenskou
a řečovou etiketu,
·
uměl získávat
a podávat potřebné informace, byl schopen vyjadřovat se o běžných věcech, kulturních zážitcích
i odborné problematice výstižně
a logicky,
·
získal všeobecný
kulturní rozhled, chápal umění jako specifickou výpověď o skutečnosti,
byl si vědom hodnoty kulturních památek a přínosu umění pro život člověka,
·
cítil
spoluodpovědnost za živou i neživou přírodu, za kulturní a historické
památky a byl ochoten je ochraňovat,
·
rozuměl
tomu, jakým historickým vývojem vznikla soudobá podoba světa a dovedl využívat
poznatků o historii k hlubšímu porozumění své současnosti,
·
byl
schopen používat cizí jazyk jako
prostředek mezikulturní
komunikace v rámci světa,
poznávání kulturního bohatství druhých národů, vzájemného porozumění
a pochopení, ale i jako prostředek pro potřeby
svého povolání a dalšího vzdělávání,
·
dokázal
v cizím jazyce komunikovat v běžných společenských i pracovních
situacích, rozuměl odbornému textu, uvědoměle pracoval s odpovídajícími
informačními zdroji, byl motivován k dalšímu studiu cizích jazyků,
·
používal
správně matematické pojmy a jazyk matematiky, včetně symboliky a
terminologie,
·
uměl
efektivně numericky počítat a užívat proměnnou, dokázal odhadnout výsledek,
chápal kvantitativní a prostorové vztahy, uplatňoval zásady prostorového
vyjadřování,
·
porozuměl
závislostem, uměl zpracovat získané údaje formou grafů, diagramů, tabulek
atd.,
·
uměl řešit
problémy, byl schopen matematizovat reálné situace, využívat matematických
postupů, pracovat s informacemi
a obhájit vlastní řešení,
·
osvojil
si základní přírodovědné vědomosti, které mu umožní hlouběji porozumět
přírodním jevům a procesům i odborným problémům svého oboru, naučil se
(např. v oblasti ekologie, ochrany zdraví atd.) zaujímat aktivní postoje a
hledat řešení problémů,
·
dokázal
poskytnout první pomoc při úrazu
a náhlém onemocnění, ovládal základy zdravovědy a zásady správné životosprávy,
aktivně usiloval o zdokonalování své tělesné zdatnosti a uvědomoval si
její význam,
·
projevoval
smysl pro čestnost, spolupráci a vzájemnou pomoc, byl ohleduplný k ostatním.
Po ukončení přípravy ve studijním oboru uměleckořemeslné zpracování skla a po úspěšném vykonání maturitní zkoušky pro uplatnění v podmínkách průmyslové a živnostenské výroby absolvent
· ovládá obecné principy periodizace historického vývoje společnosti a její výtvarné kultury včetně uměleckých řemesel,
·
má
znalosti obecných historických zákonitostí estetiky užitého
výtvarného umění,
·
chápe
podmíněnost každé vývojové etapy etapou předcházející až po současnost,
a to v obecně historickém procesu i v konkrétní oblasti dějin národních
a v odlišnosti vývoje výtvarné kultury včetně uměleckých řemesel,
·
ovládá
základy kresby ornamentu, figury a modelování,
·
dovede
vytvářet asociace mezi skutečným tvarem zobrazeného objektu a jeho znázorněním,
·
používá
předpisy a aplikuje požadavky Státní památkové péče, předpisy bezpečnosti
a ochrany zdraví při práci, požární ochrany a zásady poskytování první
pomoci,
·
čte a
event. zhotovuje pracovní výkresy a ovládá další způsoby grafické
komunikace,
·
pracuje s
osobním počítačem na přiměřené úrovni,
· aktivně používá odbornou terminologii svého oboru, aplikuje poznané jevy, principy, výtvarně estetické vztahy a souvislosti při řešení praktických úkolů,
·
má
komplexní přehled o výrobě a zpracování skla včetně používaných
materiálů a surovin a o zušlechťovacích procesech,
·
má speciální
vědomosti z oblasti uměleckořemeslného zpracování skla dané
charakterem konkrétní specifické přípravy studijního oboru,
·
posuzuje
vlastnosti používaného materiálu,
· provádí kontrolu jakosti materiálů a výrobků,
·
dodržuje
technologickou a pracovní kázeň,
·
vede
osobní evidenci o vykonané práci, o spotřebě materiálu,
·
obsluhuje
základní stroje a zařízení v dílnách a provádí jejich běžnou údržbu,
·
uplatňuje
základní vztahy své profese k ostatním profesím uměleckořemeslné práce,
· orientuje se v základních vztazích svého odvětví výroby k životnímu prostředí a v zásadách jeho ochrany před možnými negativními vlivy,
· vykonává své pracovní činnosti v rámci plnění pracovních úkolů tak, aby životní prostředí nenarušoval, ale naopak přispíval k jeho zlepšení.
Příprava
ve studijním oboru uměleckořemeslné zpracování skla vytváří předpoklady
k tomu, aby absolvent po příslušné praxi uplatňoval při tvarování
nebo zušlechťování skla estetický cit a smysl pro čistotu tvaru skleněného
výrobku, rozvíjel svou výtvarnou představivost při vytváření dekoračních
motivů a realizaci návrhů výtvarníka, uplatňoval způsoby zvyšování
efektivity práce a kvality výrobků a k těmto požadavkům vedl i podřízené
pracovníky.
Po
ukončení specifické přípravy pro hutní
tvarování absolvent
·
připravuje
pracovní otvor u pánvových pecí, stahuje sklovinu,
·
volí potřebné
nářadí podle velikosti a druhu (sílu sklářských píšťal, velikost svaláků,
pinzet, nůžek, naběráků a přílepníků),
·
nabírá
sklovinu, tvaruje baňky různých
velikostí, tvaruje sklovinu na ouška,
nožky, stonky,
·
nalepuje
a ohřívá rubíny,
·
přepichuje
baňky pomocí opěrky i z volné ruky,
·
nabranou
sklovinu tvaruje svalákem, rozděluje sílu
skloviny podle vzorku natahováním, roztáčením a tvarováním na hrany,
·
odstraňuje
vady skloviny, rozhoduje o odstranitelnosti vad, popřípadě vyřazuje
polotovar z výrobního procesu,
·
zná
jednotlivé základní technologické postupy,
·
provádí
údržbu nářadí a forem (dřevěných, kovových, pecolových),
·
hospodaří
správně s materiálem a pracovním nářadím,
·
stanovuje
správnou teplotu pro odrážení výrobků před další manipulací do
chladící pece,
·
předchází
vadám vzniklým chladícím procesem,
·
zná a
dodržuje správnou koordinaci všech
pohybů při manipulaci se sklovinou na sklářské píšťale v určitém
prostoru a ve vztahu ke spolupracovníkům,
·
vícenásobně
nabírá na píšťalu a svaluje ve svaláku včetně barevek a opálů při
foukání baněk,
·
fouká baňky
pro výrobky podjímané a zdobené obalováním, např. džbánky, vázy,
karafy, odlivky apod.,
·
nabírá,
fouká a tvaruje silnostěnné a slabostěnné výrobky do 1 litru obsahu a do
velikosti 8 při přesném rozdělení síly
stěn, hladkosti výrobků,
·
tvaruje včetně
optického zdobení, podjímání, přejímání s popraskáním
povrchu – kraklé,
·
fouká
kalíšky všech velikostí a tvarů – obkládá na stonek, rovně stříhá a
roztáčí džbánky, karafy, včetně tvarování hubiček a oušek,
·
hutně
tvaruje výrobky (popelníky, vázy),
·
nabírá
a natahuje barevné nálepy, lepí a tvaruje nálepy,
·
obstřihuje
a roztáčí hrdla lahví,
·
tahá
stonky u kalíšků, tvaruje v kamínku, roztáčí dýnka, lepí třínožky
na misky, talíře, vázy, zhotovuje menší výrobky (svíčky, nástavce ze
dvou a více dílů,
·
tvaruje
trychtýře pro výrobu předjímaného skla a vykonává další náročné a
pracovně obtížné práce při tvarování různě kombinovaných a tvarově
členitých sklářských výrobků dutého skla z různých druhů sklovin
foukáním, konečným tvarováním s různou technikou.
Specifická příprava pro hutní tvarování vytváří předpoklady k tomu, aby absolvent studijního oboru uměleckořemeslné zpracování skla byl po příslušné praxi schopen
·
foukat
kalíšky slabostěnné, silnostěnné,
podjímané i přejímané,
·
nabírat,
foukat a tvarovat výrobky z dvou
a třívrstvého skla i nad 200 mm, rovněž tak výrobky o značné složitosti,
hmotnosti a velikosti,
·
lepit,
tvarovat a zdobit nitkováním, zhotovovat náročné výrobky slepováním více
dílů,
·
samostatně
tvarovat různé výrobky z volné ruky a figurky unikátního charakteru
ve spolupráci s výtvarníkem.
Po
ukončení specifické přípravy pro broušení
a rytí absolvent
·
samostatně
brousí, jemní, samuje a leští okraje skleněných výrobků, předtvarované
a nepředtvarované plochy na skleněných výrobcích,
·
vybrušuje,
jemní a mechanicky leští základní druhy dekorů (středně obtížných a obtížných)
prováděných na rovné i nerovné ploše za použití všech druhů bousících,
jemnících a leštících kotoučů i hmot,
·
dovede
opukávat skleněné výrobky na kameni a pomocí diapil sámovat a opravovat
skleněné výrobky.
· ryje klouzavou technikou různé druhy dekorů,
· ryje karborundovými a elektritovými kotouči kombinované rytiny,
· provádí hluboké plastické rytiny,
· ryje měděnými kotouči za použití volného brusiva.
Specifická příprava pro
broušení a rytí se v průběhu
studia specializuje podle jednotlivých základních sklářských profesí na
oblast a) broušení a b) rytí
Po ukončení specifické přípravy v oblasti broušení absolvent navíc provádí složitější kaménkové výbrusy na jednoduchých tvarech, vybrušování obtížnějších tvarů použitím různých typů výbrusů,
Příprava v oblasti broušení vytváří dále předpoklady k tomu, aby absolvent po příslušné praxi byl schopen vybrušovat zvlášť složité a kombinované tvary a řezy prováděné kombinovanými technikami.
Po ukončení specifické přípravy v oblasti rytí absolvent navíc ryje na kamínku nebo mědi ornamenty a složité dekory klouzavým způsobem, dále ozdobné písmo, květinové, zvířecí a figurální motivy a architekturu, složité parabolické řezy a spirály samotné i skládané do motivů.
Příprava v oblasti rytí vytváří předpoklady k tomu, aby absolvent po příslušné praxi byl schopen složitějších a náročnějších pracovních úkonů při rytí složitých a hlubokých plastických a modelovaných dekorů, rýt figurální dekory spolu s motivy krajin, architektury a písma.
Specifická příprava pro broušení a rytí vytváří předpoklady k tomu, aby absolvent studijního oboru uměleckořemeslné zpracování skla byl po příslušné praxi schopen vykonávat technologicky i výtvarně náročné práce při zušlechťování výrobků velkých rozměrů, nesymetrických a složitějších za použití kombinovaných technik, požadujících vysokou náročnost řemeslné práce.
Po ukončení specifické přípravy pro vitráže absolvent
· ovládá výrobu vitráží podle návrhu,
· ovládá demontáž i montáž vitráží,
· umí rozkreslovat, zmenšovat a zvětšovat předlohy, šablonovat,
· provádět výběr skla podle barev, řezat sklo podle šablon,
· odlévat olovo do forem, protahovat olovo, skládat do olova a letovat,
· je seznámen s broušením fazet a jejich využitím při výrobě vitráží a s prováděním různých zábrusů do plochého skla,
· ovládá základní malířské a zdobící techniky, především na sklo ploché,
· umí rekonstruovat a provádět menší opravy, popř. i dle dokumentace.
Po ukončení specifické přípravy pro malbu skla absolvent
· samostatně provádí malířské úkony od různých jednoduchých a malířských technik až po náročnou malbu při použití všech druhů dekoračních materiálů od barev, emailů až po emulze drahých kovů,
· ovládá ruční malbu štětcem, kresbu perem, vyškrabování jehlou, ledování, matování matovací solí, leptání, malbu s krycími laky aj.,
· provádí dekorační techniky všech druhů jako např., jednoduchou tahovou techniku květinových motivů, páskové dekory, natírání ploch zlatem – listrem – barvou, stínovací techniky jednoduché až po složitou pro motivy zvířecí, květinové krajinové, figurální, portrét atd., dále plastické dekorové – malba reliéfu, vysokého smaltu – modelování květin a jiných motivů,
· ovládá písmo v kombinaci různých druhů malířských technik, kolorování tisku, razítkování a pod.,
· je seznámen s výrobou žluté, zelené, červené a černé lazury, pískováním, tiskem, ocelotiskem, vyťukávání diamantem,
· umí správně ukládat dekorované výrobky určené k vypalování na plochy do komorových nebo pásových vypalovacích pecí,
·
zná vypalovací proces, seřizování (vypalovacích teplot podle
technologických požadavků).
Možnosti uplatnění
absolventa
Vykonáním maturitní zkoušky absolvent získává kvalifikaci pro výkon povolání, které je určeno specifickou přípravou studijního oboru. Jedná se zejména o povolání manuálního charakteru, a to umělecký sklář, sklář dutého skla, brusič skla, rytec skla, umělecký sklenář a vitrážista, malíř skla, umělecký leptař skla.
Absolventi, kteří úspěšně vykonali maturitní zkoušku se mohou ucházet o studium na vyšších odborných školách a na vysokých školách.