| Kmenový
      obor: | 8251L
      Výtvarné a uměleckořemeslné práce | 
| Kód a název vzdělávacího
      programu: | 82-51-L/022
      Uměleckořemeslné zpracování kamene a keramiky - práce kamenosochařské
       82-51-L/014 Uměleckořemeslné zpracování kamene a keramiky - práce keramické | 
| Dosažený
      stupeň vzdělání: |  úplné střední odborné | 
| Způsob ukončení a certifikace: |  maturitní
      zkouška | 
 
Výsledky vzdělávání
Absolvent
studijního oboru je středoškolsky vzdělaný pracovník se všeobecným i
odborným vzděláním. Je připraven pro kvalifikovaný výkon náročných
pracovních činností manuálního charakteru v příslušné oblasti užitého
umění. Důraz je kladen na vzdělávání v kontextu široce pojímaného
občanství, a tedy na obecně přijímané kvality člověka důležité pro
jeho uplatnění v demokratické společnosti. Přitom je akcentována osobnost
žáka, orientace na jeho životní adaptabilitu, na přípravu k práci v podmínkách
rychle se měnící společnosti a současně i na přípravu k životu v
harmonii s prostředím, s okolním světem i se sebou.
Po ukončení
přípravy ve studijním oboru je absolvent připraven zejména pro výkon
pracovních činností v oblasti reprodukčního kamenosochařství nebo
keramické výroby užitkových a dekoračních předmětů prováděných převážně
rukodělně podle příslušné dokumentace nebo návrhů výtvarníků. Pro výkon
uvedených činností jsou vytvářeny předpoklady všeobecným i odborným vzděláváním
žáků, rozvojem jejich estetického cítění, výtvarného myšlení a vyjadřování.
Absolvent ovládá historické, tradiční a moderní techniky vytváření uměleckořemeslných výrobků z kovových materiálů tak, že je schopen samostatně je reprodukovat a vlastními schopnostmi a s vypěstovaným výtvarným citem je dále zdokonalovat. Umí používat technickou a technologickou dokumentaci pracovních operací daného oboru, umí číst technické výkresy, zhotovovat dílenské výkresy, provádět výpočty a výběr materiálu. Pracuje podle příslušných pracovních postupů a technologických předpisů, kontroluje a hodnotí výsledky pracovního procesu. Umí seřídit základní stroje a zařízení, ovládá běžnou údržbu a opravy nářadí a nástrojů, odpovídá za hospodaření se svěřeným materiálem.
Předpokládané vědomosti a dovednosti obecného
charakteru
Výuka
postupně a promyšleně směřuje k tomu, aby po jejím ukončení žák
·       
disponoval rozvinutými dovednostmi potřebnými
pro sebereflexi a sebehodnocení, utvořil si adekvátní sebevědomí, měl
pozitivní, demokratické společnosti odpovídající hodnotovou orientaci,
·       
chápal fungování demokracie, osvojil
si vědomosti a dovednosti potřebné k aktivnímu občanskému životu, byl připraven
plnit své občanské povinnosti, respektovat zákony a etické normy
demokratické společnosti,
·       
uvědomoval si svou národní a
evropskou identitu, svá lidská práva a respektoval práva ostatních lidí;
byl připraven k soužití s různými společenskými minoritami, nepodléhal
xenofobii, rasismu a intoleranci,
·       
chápal jazyk jako prostředek
komunikace a systém, dokázal jej vhodně užívat v nejrůznějších
komunikativních situacích,
·       
uvědomoval si význam kultury osobního
projevu pro společenské a pracovní uplatnění, dovedl se kultivovaně ústně
i písemně vyjadřovat, uplatňoval společenskou a řečovou etiketu,
·       
uměl získávat a podávat potřebné
informace, byl schopen vyjadřovat se o běžných věcech, kulturních zážitcích
i odborné problematice výstižně a logicky, 
·       
získal všeobecný kulturní rozhled,
chápal umění jako specifickou výpověď o skutečnosti, byl si vědom
hodnoty kulturních památek a přínosu umění pro život člověka, 
·       
cítil spoluodpovědnost za živou i neživou
přírodu, za kulturní a historické památky a byl ochoten je ochraňovat, 
·       
rozuměl tomu, jakým historickým vývojem
vznikla soudobá podoba světa a dovedl využívat poznatků o historii k hlubšímu
porozumění své současnosti, 
·       
byl schopen používat cizí jazyk jako
prostředek mezikulturní komunikace v rámci světa, poznávání kulturního
bohatství druhých národů, vzájemného porozumění a pochopení, ale i jako
prostředek pro potřeby svého povolání a dalšího vzdělávání, 
·       
dokázal v cizím jazyce komunikovat v
běžných společenských i pracovních situacích, rozuměl odbornému textu,
uvědoměle pracoval s odpovídajícími informačními zdroji, byl motivován k
dalšímu studiu cizích jazyků, 
·       
používal správně matematické pojmy
a jazyk matematiky, včetně symboliky a terminologie,
·       
uměl efektivně numericky počítat a
užívat proměnnou, dokázal odhadnout výsledek, chápal kvantitativní a
prostorové vztahy, uplatňoval zásady prostorového vyjadřování,
·       
porozuměl závislostem, uměl
zpracovat získané údaje formou grafu, diagramů, tabulek atd.,
·       
uměl řešit problémy, byl schopen
matematizovat reálné situace, využívat matematických postupů, pracovat s
informacemi a obhájit vlastní řešení,
·       
osvojil si základní přírodovědné
vědomosti, které mu umožní hlouběji porozumět přírodním jevům a procesům
i odborným problémům svého oboru, naučil se (např. v oblasti ekologie,
ochrany zdraví atd.) zaujímat aktivní postoje a hledat řešení problémů,
·       
dokázal poskytnout první pomoc při
úrazu a náhlém onemocnění, ovládal základy zdravovědy a zásady správné
životosprávy, aktivně usiloval o zdokonalování své tělesné zdatnosti a
uvědomoval si její význam,
·       
projevoval smysl pro čestnost, spolupráci
a vzájemnou pomoc, byl ohleduplný k ostatním,
·       
orientoval se na trhu práce a aktivně
rozhodoval o svém pracovním uplatnění. 
 
Předpokládané vědomosti a dovednosti odborného
charakteru
Výuka
postupně a promyšleně směřuje k tomu, aby po jejím ukončení žák
·       
ovládal obecné principy periodizace
historického vývoje společnosti a její výtvarné kultury včetně uměleckých
řemesel,
·       
měl znalosti obecných historických zákonitostí
estetiky užitého výtvarného umění,
·       
rozpoznával podle znaků a uměleckořemeslných
prvků jednotlivá slohová období,
·       
chápal podmíněnost každé vývojové
etapy etapou předcházející až po současnost, a to v obecně historickém
procesu i v konkrétní oblasti dějin národních a v odlišnosti vývoje výtvarné
kultury včetně uměleckých řemesel,
·       
ovládal základy kresby ornamentu,
figury a modelování,
·       
dovedl vytvářet asociace mezi skutečným
tvarem zobrazeného objektu a jeho znázorněním,
·       
četl a event. zhotovoval technické výkresy,
dílenské náčrty a ovládal další způsoby grafické komunikace,
·       
pracoval s osobním počítačem na přiměřené
úrovni,
·       
aktivně používal odbornou
terminologii svého oboru, aplikoval poznané jevy, principy, výtvarně
estetické vztahy a souvislosti při řešení praktických úkolů,
·       
orientoval se v popisech pracovních
technologií, materiálů a starých technik,
·       
posuzoval vlastnosti používaného
materiálu, 
·       
prováděl kontrolu jakosti materiálů
a výrobků, 
·       
dodržoval technologickou a pracovní kázeň,
·       
uměl vést osobní evidenci o vykonané
práci, o spotřebě materiálu,
·       
používal předpisy bezpečnosti a
ochrany zdraví při práci, požární ochrany a zásady poskytování první
pomoci,
·       
obsluhoval základní stroje a zařízení
v dílnách a prováděl jejich běžnou údržbu,
·       
uplatňoval základní vztahy své
profese k ostatním profesím uměleckořemeslné práce, 
·       
orientoval se v základních vztazích
svého odvětví výroby k životnímu prostředí a v zásadách jeho
ochrany před možnými negativními vlivy,
·       
vykonával své pracovní činnosti v rámci
plnění pracovních úkolů tak, aby životní prostředí nenarušoval, ale
naopak přispíval k jeho zlepšení.
 
Výuka
ve studijním oboru uměleckořemeslné zpracování kamene a keramiky se
specifickou přípravou pro práce
kamenosochařské postupně a promyšleně směřuje k tomu, aby po jejím
ukončení žák
·       
znal základní horniny v oboru a
jejich vhodné použití,
·       
znal základní sortiment kamenických
výrobků,
·       
určil povrchové úpravy,
·       
zpracoval kámen do pravoúhlých tvarů,
·       
vypracoval v kameni válcové, kuželové,
kulové i zborcené plochy,
·       
četl technické výkresy,
·       
připravil šablony nebo je sejmul z poškozených
kusů, 
·       
vybrousil a vyleštil kámen,
·       
zpracoval jednoduché nápisy,
·       
tesal písmo,
·       
barvil, bronzoval a vyzlatil písmo v
kameni,
·       
znal základní postupy kamenosochařské
reprodukce,
·       
ovládal techniku realizace reliéfu na
můstek, na harfu, 
·       
ovládal techniku tečkování 
·       
ovládal techniku zvětšování i zmenšování
reprodukovaného modelu kružidly,
·       
připravil sádrové formy a odléval
jednoduché odlitky, 
·       
ovládal restaurování poškozených sádrových
odlitků, 
·       
připravil jednoduchou výkresovou i
fotografickou dokumentaci restaurované architektury, 
·       
ovládal základní postupy restaurování
jednoduchých kamenických výrobků,   
·       
osadil reliéf i volnou plastiku.
Výuka ve
studijním oboru uměleckořemeslné zpracování kamene a keramiky se
specifickou přípravou pro práce
keramické postupně a promyšleně směřuje k tomu, aby po jejím ukončení
žák
·       
znal keramické suroviny a sestavoval výrobní
hmoty, 
·       
vytáčel z volné ruky na hrnčířském
kruhu,
·       
obtáčel, uchytil a retušoval
keramické výrobky,
·       
sestavoval jednoduché glazury, 
·       
glazoval a dekoroval (namáčení, stříkání,
malování, engobování), 
·       
ovládal vypalovací proces, 
·       
vytvářel plošnou mozaiku, 
·       
modeloval dle daného modelu, 
·       
formoval,
·       
vytvářel litím keramické břečky,
·       
zatáčel na mechanickém kruhu, 
·       
pracoval se sádrou, 
·       
vyráběl sádrové modely na sádrařském
kruhu,
·       
vyráběl jednoduché i složité
formy,
·       
ovládal základy restaurování
keramických výrobků, 
·       
prováděl patinování keramického
zboží.
Možnosti uplatnění absolventa
Vykonáním maturitní zkoušky
absolvent získává kvalifikaci pro výkon povolání, které je určeno
specifickou přípravou studijního oboru. Jedná se zejména o povolání manuálního
charakteru, a
to sochař kamene a umělecký keramik.
Absolventi,
kteří úspěšně vykonali maturitní zkoušku se mohou ucházet o studium na
vyšších odborných školách a na vysokých školách.