Kmenový
obor: |
8251L
Výtvarné
a uměleckořemeslné práce |
Kód a název vzdělávacího
programu: |
82-51-L/003 Uměleckořemeslné zpracování kovů - práce kovářské a zámečnické 82-51-L/004 Uměleckořemeslné zpracování kovů - práce pasířské 82-51-L/024
Uměleckořemeslné zpracování kovů - práce rytecké |
Dosažený
stupeň vzdělání: |
úplné střední odborné |
Způsob ukončení a certifikace: |
maturitní
zkouška,
vysvědčení o maturitní
zkoušce |
Výsledky vzdělávání
Absolvent
studijního oboru je středoškolsky vzdělaný pracovník se všeobecným i
odborným vzděláním. Je připraven pro kvalifikovaný výkon náročných
pracovních činností manuálního charakteru v příslušné oblasti užitého
umění. Důraz je kladen na vzdělávání v kontextu široce pojímaného
občanství, a tedy na obecně přijímané kvality člověka důležité pro
jeho uplatnění v demokratické společnosti. Přitom je akcentována osobnost
žáka, orientace na jeho životní adaptabilitu, na přípravu k práci v podmínkách
rychle se měnící společnosti a současně i na přípravu k životu v
harmonii s prostředím, s okolním světem i se sebou.
Po ukončení
přípravy ve studijním oboru je absolvent připraven zejména pro výkon
pracovních činností v oblasti výroby uměleckých užitkových a dekorativních
předmětů z kovů prováděných převážně rukodělně podle příslušné
dokumentace nebo návrhů výtvarníků. Pro výkon uvedených činností jsou
vytvářeny předpoklady všeobecným i odborným vzděláváním žáků,
rozvojem jejich estetického cítění, výtvarného myšlení a vyjadřování.
Absolvent ovládá historické, tradiční a moderní techniky vytváření uměleckořemeslných výrobků z kovových materiálů tak, že je schopen samostatně je reprodukovat a vlastními schopnostmi a s vypěstovaným výtvarným citem je dále zdokonalovat. Umí používat technickou a technologickou dokumentaci pracovních operací daného oboru, umí číst technické výkresy, zhotovovat dílenské výkresy, provádět výpočty a výběr materiálu. Pracuje podle příslušných pracovních postupů a technologických předpisů, kontroluje a hodnotí výsledky pracovního procesu. Umí seřídit základní stroje a zařízení, ovládá běžnou údržbu a opravy nářadí a nástrojů, odpovídá za hospodaření se svěřeným materiálem.
Předpokládané vědomosti a dovednosti obecného
charakteru
Výuka
postupně a promyšleně směřuje k tomu, aby po jejím ukončení žák
·
disponoval rozvinutými dovednostmi potřebnými
pro sebereflexi a sebehodnocení, utvořil si adekvátní sebevědomí, měl
pozitivní, demokratické společnosti odpovídající hodnotovou orientaci,
·
chápal fungování demokracie, osvojil
si vědomosti a dovednosti potřebné k aktivnímu občanskému životu, byl připraven
plnit své občanské povinnosti, respektovat zákony a etické normy
demokratické společnosti,
·
uvědomoval si svou národní a
evropskou identitu, svá lidská práva a respektoval práva ostatních lidí;
byl připraven k soužití s různými společenskými minoritami, nepodléhal
xenofobii, rasismu a intoleranci,
·
chápal jazyk jako prostředek
komunikace a systém, dokázal jej vhodně užívat v nejrůznějších
komunikativních situacích,
·
uvědomoval si význam kultury osobního
projevu pro společenské a pracovní uplatnění, dovedl se kultivovaně ústně
i písemně vyjadřovat, uplatňoval společenskou a řečovou etiketu,
·
uměl získávat a podávat potřebné
informace, byl schopen vyjadřovat se o běžných věcech, kulturních zážitcích
i odborné problematice výstižně a logicky,
·
získal všeobecný kulturní rozhled,
chápal umění jako specifickou výpověď o skutečnosti, byl si vědom
hodnoty kulturních památek a přínosu umění pro život člověka,
·
cítil spoluodpovědnost za živou i neživou
přírodu, za kulturní a historické památky a byl ochoten je ochraňovat,
·
rozuměl tomu, jakým historickým vývojem
vznikla soudobá podoba světa a dovedl využívat poznatků o historii k hlubšímu
porozumění své současnosti,
·
byl schopen používat cizí jazyk jako
prostředek mezikulturní komunikace v rámci světa, poznávání kulturního
bohatství druhých národů, vzájemného porozumění a pochopení, ale i jako
prostředek pro potřeby svého povolání a dalšího vzdělávání,
·
dokázal v cizím jazyce komunikovat v
běžných společenských i pracovních situacích, rozuměl odbornému textu,
uvědoměle pracoval s odpovídajícími informačními zdroji, byl motivován k
dalšímu studiu cizích jazyků,
·
používal správně matematické pojmy
a jazyk matematiky, včetně symboliky a terminologie,
·
uměl efektivně numericky počítat a
užívat proměnnou, dokázal odhadnout výsledek, chápal kvantitativní a
prostorové vztahy, uplatňoval zásady prostorového vyjadřování,
·
porozuměl závislostem, uměl
zpracovat získané údaje formou grafu, diagramů, tabulek atd.,
·
uměl řešit problémy, byl schopen
matematizovat reálné situace, využívat matematických postupů, pracovat s
informacemi a obhájit vlastní řešení,
·
osvojil si základní přírodovědné
vědomosti, které mu umožní hlouběji porozumět přírodním jevům a procesům
i odborným problémům svého oboru, naučil se (např. v oblasti ekologie,
ochrany zdraví atd.) zaujímat aktivní postoje a hledat řešení problémů,
·
dokázal poskytnout první pomoc při
úrazu a náhlém onemocnění, ovládal základy zdravovědy a zásady správné
životosprávy, aktivně usiloval o zdokonalování své tělesné zdatnosti a
uvědomoval si její význam,
·
projevoval smysl pro čestnost, spolupráci
a vzájemnou pomoc, byl ohleduplný k ostatním,
· orientoval se na trhu práce a aktivně rozhodoval o svém pracovním uplatnění.
Předpokládané vědomosti a dovednosti odborného
charakteru
Výuka
postupně a promyšleně směřuje k tomu, aby po jejím ukončení žák
·
ovládal obecné principy periodizace
historického vývoje společnosti a její výtvarné kultury včetně uměleckých
řemesel,
·
měl znalosti obecných historických zákonitostí
estetiky užitého výtvarného umění,
·
rozpoznával podle znaků a uměleckořemeslných
prvků jednotlivá slohová období,
·
chápal podmíněnost každé vývojové
etapy etapou předcházející až po současnost, a to v obecně historickém
procesu i v konkrétní oblasti dějin národních a v odlišnosti vývoje výtvarné
kultury včetně uměleckých řemesel,
·
ovládal základy kresby ornamentu,
figury a modelování,
·
dovedl vytvářet asociace mezi skutečným
tvarem zobrazeného objektu a jeho znázorněním,
·
četl a event. zhotovoval technické výkresy,
dílenské náčrty a ovládal další způsoby grafické komunikace,
·
pracoval s osobním počítačem na přiměřené
úrovni,
·
aktivně používal odbornou
terminologii svého oboru, aplikoval poznané jevy, principy, výtvarně
estetické vztahy a souvislosti při řešení praktických úkolů,
·
orientoval se v popisech pracovních
technologií, materiálů a starých technik,
·
posuzoval vlastnosti používaného
materiálu, tj. především kovů (ocelí, lehkých a těžkých kovů a jejich
slitin),
·
prováděl kontrolu jakosti materiálů
a výrobků,
·
dodržoval technologickou a pracovní kázeň,
·
uměl vést osobní evidenci o vykonané
práci, o spotřebě materiálu,
·
používal předpisy bezpečnosti a
ochrany zdraví při práci, požární ochrany a zásady poskytování první
pomoci,
·
znal předpisy a požadavky Státní
památkové péče,
·
obsluhoval základní stroje a zařízení
v dílnách a prováděl jejich běžnou údržbu,
·
uplatňoval základní vztahy své
profese k ostatním profesím uměleckořemeslné práce,
·
orientoval se v základních vztazích
svého odvětví výroby k životnímu prostředí a v zásadách jeho
ochrany před možnými negativními vlivy,
· vykonával své pracovní činnosti v rámci plnění pracovních úkolů tak, aby životní prostředí nenarušoval, ale naopak přispíval k jeho zlepšení.
Výuka ve
studijním oboru uměleckořemeslné zpracování kovů se specifickou přípravou
pro práce kovářské a zámečnické
postupně a promyšleně směřuje k tomu, aby po jejím ukončení žák
·
měřil a rýsoval, přenášel plošné
kresby na materiál,
·
sekal, rýhoval, cizeloval do plechu,
piloval rovné i šikmé plochy a oblé tvary,
·
řezal, stříhal, ohýbal materiál,
profily a trubky, rovnal materiál kladivem, plamenem,
·
tepal plech do mělkého reliéfu,
·
nýtoval a zhotovoval ozdobné hlavy nýtů,
·
spojoval materiál šroubováním, plátováním,
·
prováděl průniky jednotlivých
profilů materiálu při křížení,
·
koval - prodlužoval, pěchoval, probíjel,
zkrucoval, sekal, pracoval v zápustkách při ručním kování a nýtování,
·
zhotovoval jednotlivé nářadí kováře,
·
koval hřeby s ozdobnou hlavou, voluty,
akanty, závěsy, kliky, průvleky,
·
koval základní prvky stavebního kování
podle starého vzoru, nebo soudobého návrhu, pracoval na bucharu,
·
kalil a popouštěl nástroje,
·
svařoval v ohni,
·
koval výtvarné prvky zábradlí, mříží,
dělících stěn v jednotlivých detailech a sestavení detailů v celek,
·
koval gotické mřížky ze čtvercové
oceli v průvleky v ploše i v hraně,
·
koval renesanční provlékané mříže,
mříže s užitím stylizovaných prvků,
·
opravoval mechanismy slohových zámků
a soudobých prvků stavebního kování,
·
pracoval na vrtačce, ručně brousil nástroje
na brusce, řezal materiál na strojní pile, stříhal materiál ručními i
strojními nůžkami, pracoval na vodorovné obrážečce, na hrotovém
soustruhu, na frézce, na ručních zakružovacích válcích, na ohýbačkách
plechu, na lisech,
·
leštil materiál na vysoký lesk,
·
cínoval v lázních a připravoval předměty
k cínování,
·
oxidoval slitiny mědi,
·
pájel natvrdo i naměkko,
·
osazoval kovové celky do zdiva,
kamene, dřeva,
·
zakresloval jednoduché situace v
exteriéru i interiéru,
·
kreslil detaily, snímal šablony,
zhotovoval popis práce.
Výuka
ve studijním oboru uměleckořemeslné zpracování kovů se specifickou přípravou
pro práce pasířské postupně a
promyšleně směřuje k tomu, aby po jejím ukončení žák
·
měřil a rýsoval, přenášel plošné
kresby na materiál,
·
sekal, rýhoval, cizeloval do plechu,
·
piloval, stříhal, řezal, ohýbal
materiál, profily a trubky, rovnal materiál,
·
tepal plech do mělkého reliéfu,
·
nýtoval a spojoval materiál šroubováním,
plátováním, pájením,
·
sestavoval základní geometrická tělesa
z plechu a plného materiálu včetně lícování a pájení,
·
stáčel volutová ramena k holandskému
lustru,
·
pracoval na okružní pile,
·
pracoval na ohýbačce,
·
kalil a popouštěl nástroje,
·
zhotovoval výtvarné prvky lustru a
osvětlovacích těles, mříží z barevných kovů, dělících stěn v
jednotlivých detailech,
·
tvaroval kladivem, čakany,
·
cizeloval plechy na cizelovací hmotě,
·
zhotovoval osvětlovací tělesa včetně
elektrické instalace podle ČSN podle soudobých výtvarných návrhů nebo
kopií,
·
demontoval slohové lustry a prováděl
jejich montáž,
·
pracoval na obráběcích strojích,
·
cínoval v lázni, oxidoval slitiny mědi,
opaloval slitiny mědi, pokovoval, nanášel ochranné nátěry, voskoval, tanátoval,
lepil,
·
osazoval kovové celky do zdiva,
· zakresloval jednoduché situace v interiéru i exteriéru, kreslil detaily, snímal šablony a zhotovoval popis práce.
Výuka ve
studijním oboru uměleckořemeslné zpracování kovů se specifickou přípravou
pro práce rytecké postupně a promyšleně
směřuje k tomu, aby po jejím ukončení žák
·
používal základní rytecké nástroje,
nářadí a pomůcky,
·
orýsoval a kreslil na materiál,
·
připravoval rytecké nářadí a
materiál k rytí,
·
ryl tvarovými rydly,
·
sekal vysekávači a sesekávači,
·
zhotovoval přetiskovací lak,
·
ovládal strojní obrábění - řezání,
hoblování, vrtání, frézování, soustružení a práce na pantografu,
·
leštil a smirkoval,
·
obrušoval frézky na pantograf,
·
ovládal ruční zpracování kovů -
řezání závitů, nýtování, rovnání, pájení cínem, povrchové úpravy,
zaškrabávání, zhotovení složitějších ryteckých a cizelérských nástrojů,
pilování jehlovými pilníky, odstraňování kazů v materiálu, práce na ruční
lisu,
·
ovládal ruční rytí,
·
zhotovoval knihařské rytiny, kovová
razítka, jednoduché mědirytiny,
·
kreslil písmo,
·
zhotovoval složitější (vícebarevné)
knihařské rytiny,
·
zhotovoval slohová ruční tlačítka,
rytiny pro ocelotisk, ocelová značkovací razidla, vypalovadla do dřeva, písmena
na informační systémy a vývěsní štítky,
·
ryl razidla na slepotisk, razidla na
odznaky, razidla na medaile, razidla na nálepky,
cizeloval drobné plastiky,
·
prováděl povrchové úpravy,
·
ryl nápisy a ornamenty na kulaté předměty
- mosazné, ocelové, cínové, měděné,
·
ryl do zlata a stříbra,
·
zhotovoval šablony na pantograf
Možnosti uplatnění absolventa
Vykonáním
maturitní zkoušky absolvent získává kvalifikaci pro výkon povolání, které
je určeno specifickou přípravou studijního oboru. Jedná se zejména o povolání
manuálního charakteru, a to umělecký kovář, kovolijec a cizelér, umělecký
pasíř, umělecký rytec kovů.
Absolventi,
kteří úspěšně vykonali maturitní zkoušku se mohou ucházet o studium na
vyšších odborných školách a na vysokých školách.